OM601 turbotus 80hv / 3000 r/min veneeseen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

OM601 turbotus 80hv / 3000 r/min veneeseen

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Eli veneeseen olen vaihtamassa W124 200D:tä. Hengitystä helpottamaan Corsan 1,3 TD:n turbo (hankittu jo), Corsassa 55kW(?).

Coolerin meinasin korvata vesisuihkutuksella. Kokemuksia vesisuihkutuksesta imukanavaan? Mieluiten suihkin vettä imusarjaan paineella ja vain kun ahdot nousee riittävästi. Mistä käypäinen vesipumppu, tuotto pieni, mutta paine 5-10 bar? Vettä suihkitaan kait 10-25% polttoaineen määrästä? Käykö määrän säätö pätkimällä magneettiventtiiliä? Mikä taajuus olisi hyvä? Suuttimeksi paperikoneen paperiradan kostuttimen haponkestävä viuhkasuutin, sattunut joskus jäämään sellaisia taskuun.

Tavoitteena n. 75-85 hv n. 3000 kierroksella, korkeampia kierroksia ei juurikaan tarvita, melukin lienee sopiva. Onko näppituntumaa / ohjetta vakiopumpun ruuvaamiseksi? Pumpun rassaaminen paljon helpompaa kuin autossa, koska moottorin sijoitus on väljä. En lähetä pumppua laitettavaksi, ennen kuin olen sitä itse yrittänyt säätää... toivon mukaan en sittenkään. Tuo on tiedossa, että kaikki ruuvien käännöt muistiin, jotta paluu alkuperäiseen on mahdollista.

Jään kuulolle...
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)

ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kai tuohon tehoon tarvi kuin syöttöjen rukkausta pumpusta. :D
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Kunhan ei tuo ahdin jäisi pieneksi. Foorumilla onkin tästä kokemusta venekäytössä :wink: .

Vesisuihkulla saa kyllä paljon aikaan mutta kunnollisen pumpun löytäminen sopivaan rahaan on vaikeaa. Venekäytössä ei tosin tarvitse olla se aivan pienin malli mikä helpottaa tilannetta.

Hakisin määränsäädön mielummin sopivalla suuttimella enkä lisälaitteilla, joiden vikaantuessa voi tulla ongelmia.

Jatkuvatoiminen pakokaasun lämpömittari lienee aika oleellinen jos pelkän vesiruiskun varassa aikoo veneillä?
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Laskeskelin tuon pikkupuhaltimen riittävyyttä seuraavasti: 1,3 L x 5000 r/min = 6500 Lr/min vs. 2,0 L x 3250 r/min = 6500 Lr/min eli puhallus koneen läpi sama molemmissa. Puhallin pyörii tosissaan, mutta eikös se ole vaan hyvä taloudellisuuden kannalta.

Kellään hanskasta heittää, paljonko syöttöruuvia pyöritetään aluksi? 2 vai 3 kierrosta? Tavoitteena siis n. 80 hv, 3000 r/min kohdalla. Ja paljonko pitäisi olla ahtoja tuolla hetkellä?

Mihin pakokaasun lämpömittarin anturi on paras laittaa, onko muuta paikkaa, kuin juuri ennen turboa? Ja mikä on turvallinen/järkevä max lämpötila?

En löytänyt venejuttuja alamittaisesta turbosta. Mutta ylämäkeenajojuttuja kuitenkin. Veneeni on liukuvarunkoinen omavalmiste n. 900kg ja tehoja tarvitaan enemmän alussa luikukynnyksen ylitykseen, jonka jälkeen höllätään. Lämä tiskissä ei ole tarkoitus ajaa.
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)

ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

unelmatalo kirjoitti:Laskeskelin tuon pikkupuhaltimen riittävyyttä seuraavasti: 1,3 L x 5000 r/min = 6500 Lr/min vs. 2,0 L x 3250 r/min = 6500 Lr/min eli puhallus koneen läpi sama molemmissa. Puhallin pyörii tosissaan, mutta eikös se ole vaan hyvä taloudellisuuden kannalta.
Ahtimen riittävyyden kannalta oleellisempaa on tarvittava moottoriteho sekä ahtopaine, jolla se saavutetaan. Pienestäkin moottorista saa paljon tehoa, jos nostetaan ahtopainetta riittävästi. Tällöin ahtimen läpi virtaava massavirta on luonnollisesti suurempi ja pieni ahdin alkaa ahdistaan. Toinen tapa kasvattaa pienen moottorin tehoa on lisätä kierroksia, jolloin myös massavirta pakopuolella(kin) kasvaa.

Laskelmasi olettaa, että moottoreissa poltetaan työtahtia kohden sama määrä polttoainetta (iskutilavuuteen suhteutettuna). Näin ei välttämättä tapahdu todellisuudessa. Pelkäänpä, että tuo ahdin jää auttamatta pieneksi, mikä tulee näkymään tehon puutteena ja pakopaineiden/-lämpötilojen voimakkaana nousuna. Pakopaineen nousu ei ole hyvä taloudellisuudenkaan kannalta. Päinvastoin.

Liukukynnyksen ylitykseen olisi mielestäni hyvä varata enemmän reserviä kuin tuo 80 hv. Sopivalla ahtimella ja riittävällä syötöllä tehoa on saatavilla 200 D:stä pitkälle yli 100 hv. Käytettyjä ahtimiahan liikkuu myynnissä edulliseen hintaan.

Vesiruiskuista omat kokemukseni rajoittuvat muutamaan kokeiluun bensaturbojen puolella, mutta olisin taipuvainen suosittelemaan välijäähdytintä. Veneessä voidaan käyttää ilma/vesi -cooleria, jolloin jäähdyttimen fyysinen koko jää pieneksi eikä sijoituksen suhteen pitäisi olla ongelmia.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
unelmatalo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja unelmatalo »

Siis W124 200D konetta pyöritetään n. 3000 r/min liukuunnousun aikana. 80 hv riittää hyvin, koska nykyinen W123 200D vakiokin (59 hp) jaksaa homman hoitaa täysin kuormitettuna, tosin varoja laskea kaasua W123:ssa ei ole, eli meno jatkuu lähes lämä tiskissä. No, osa ongelmista on voimansiirrossa, iso potkuri ja ei ihan sopivaa välitystä auton manuaalilootassa, joka käytössä, mutta jotenkin on pärjätty.

Voimansiirto uudistuu ja tehoja (80hp) tosiaan ei tarvita kuin liukukynnyksen ylitykseen. Liu'ussa mennään ehkä 50-60 hv:n turvin sopivaa vauhtia. Itse uskon pienen puhaltimen jaksavan puhaltaa ilmaa sopivasti marssinopeudella (energiataloudellisesti) ja myös täysitehonoton aikana (80 hp / 3000 r/min). Ja uskon 80 hv:n olevan reilusti yli tarpeen, eli kestää myös kuormaa kiihdytyksessä.

Tuohon vesi/ilma cooleriin voisin taipua, olisipahan koettua tekniikkaa. Saa tarjota tai ehdottaa jotain pientä. (enhän pyöritä konetta kuin tuon 3000 r/min)

Edelleen nuo syöttöruuvin/pumpun ruuvien kiertoliikkeen määrät kiinnostaa, näppituntumaa? Joku 140 hp / 5200 r/min koneen arvot voisi olla lähtökohta. Ja vielä: onko pakokaasujen lämpötilasta jollain tietoa?
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)

ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Saat tuosta OM601:stä 300sen OM603sen turbolla ja vakiopumpun säädöllä irti jo 120hv. :D Pakosarjakin löytyy kuutoskoneesta jos ei tee marinoitua. :D

Ei siihen liian pienä fööniä kannata laittaa.

Pumpun säätöön löytyy hyviä ohjeita haku-toiminnolla. Niitä ruuvaus juttuja on jo niin paljon täällä. :lol:
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

unelmatalo kirjoitti:Mihin pakokaasun lämpömittarin anturi on paras laittaa, onko muuta paikkaa, kuin juuri ennen turboa?

Edelleen nuo syöttöruuvin/pumpun ruuvien kiertoliikkeen määrät kiinnostaa, näppituntumaa? Joku 140 hp / 5200 r/min koneen arvot voisi olla lähtökohta. Ja vielä: onko pakokaasujen lämpötilasta jollain tietoa?
Pakolämmöt lienee viisainta mitata juuri ennen turboa, jossa kaikkien sylintereiden kaasut sekoittuvat. Tietenkin voi laittaa joka sylinterille oman anturin, mutta lienee turhaa hifistelyä tässä käyttötarkoituksessa.

Laskeskelin tuossa, että 80hv/ 3000 r/min tarkoittaa 187 Nm vääntöä. Jos oletetaan, että vääntö ei siitä kierrosten noustessa laske niin tehoa olisi 5000 r/min noin 133 hv. Oman perstuntuman mukaan tuo on aika lailla maksimi mitä vakiopumpusta saa säätämällä irti, joten syötöt pitäisi olla aika lailla "kaakossa". Jos olisi vakiopumpulla ajettu penkkilappu, niin siitä olisi hyvä tehdä vertailua.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Viton vakiopumppu paikalleen niin ei tule ongelmaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Sanoisin että ainakaan itse säätämällä ei vakiopumpulla tuota saavuteta. Suosiolla pumppupajalle tai sitten kerralla se viton pumppu.
S210 220 CDI A -02
Vastaa Viestiin