Hiukkassuodatin paskana? Kokemuksia kiitos!!
Hiukkassuodatin paskana? Kokemuksia kiitos!!
Moro
Auto: w211 E220cdi -05.
Oireet: kun kerran kiihdyttää ihan sama missä tilanteessa ja kiekat käy 3-4tuhannessa, tehot katoaa ihan tyystin.
Tämä kun tapahtuu muutaman kerran, moottorin keltainen varoitusvalo syttyy.
Toimenpide:Lukulaitteessa viat nollattu ja sama toistuu sit taas uudelleen. Diagnoosi:Pajalla (ei merkkiliike) luottopajari sanoo että hiukkassuodatin olis paskana. No voi venäjä sehän maksaa mansikoita kuulema ainakin tonnin!!??
Sitten vielä Vehon kouluttama korjaaja sanoi että toi hiukkassuodatin pitää vaihtaa 100tuhannen kilometrin välein, oletteko toimineet näin vai odottaneet että se pimahtaa???
Mitä te oireiden perusteella ajattelette että autolle on tapahtunut, onko diagnoosi oikea ja onko oikeasti pakko vaihtaa toi osa.
Jos teillä on kokemusta oikeasti sen pöntön tyhjentämisestä kuten olen kuullut että joku tekee, mitä sitten on tapahtunut ja meneekö katsastuksesta läpi? Ja vielä sellainen specialcase, auto katsastetaan vielä ensi kuussa Ruotsissa joten onko sillä jotain merkitystä mit ne syynää?
Auto: w211 E220cdi -05.
Oireet: kun kerran kiihdyttää ihan sama missä tilanteessa ja kiekat käy 3-4tuhannessa, tehot katoaa ihan tyystin.
Tämä kun tapahtuu muutaman kerran, moottorin keltainen varoitusvalo syttyy.
Toimenpide:Lukulaitteessa viat nollattu ja sama toistuu sit taas uudelleen. Diagnoosi:Pajalla (ei merkkiliike) luottopajari sanoo että hiukkassuodatin olis paskana. No voi venäjä sehän maksaa mansikoita kuulema ainakin tonnin!!??
Sitten vielä Vehon kouluttama korjaaja sanoi että toi hiukkassuodatin pitää vaihtaa 100tuhannen kilometrin välein, oletteko toimineet näin vai odottaneet että se pimahtaa???
Mitä te oireiden perusteella ajattelette että autolle on tapahtunut, onko diagnoosi oikea ja onko oikeasti pakko vaihtaa toi osa.
Jos teillä on kokemusta oikeasti sen pöntön tyhjentämisestä kuten olen kuullut että joku tekee, mitä sitten on tapahtunut ja meneekö katsastuksesta läpi? Ja vielä sellainen specialcase, auto katsastetaan vielä ensi kuussa Ruotsissa joten onko sillä jotain merkitystä mit ne syynää?
Jep. Itselläni on täsmälleen samanlainen ja samanikäinen 137tkm ajettu vehjes, ja myöskin sama ongelma. Kerran sytytti moottorin merkkivalon, ja vikakoodeista löytyi kaksi hiukkassuodattimeen liittyvää koodia. Muistaakseni "hiukkassuodattimen paineanturi" koodit P2078 ja P2621. Tosin tehojen en ole huomannut katoavan. Harkinnassa on vahvasti tuon pöntön tyhjentäminen, mutta teen sen vasta sitten kun on täysi varmuus että auto menee katsastuksesta läpi. Ajattelin kilauttaa Turbotecille Karalalle lomien jälkeen, josko häneltä löytyisi ensikäden tietoa operaatiosta, ja että voiko Motronicin softasta ohelmoida koko suodattimen pois.
Jos asiassasi tapahtuu jotain edistystä, laita ihmeessä infoa tänne myös. Mulla auto menee MB-huoltoon viikon kuluttua ko. häiriön vuoksi. Sen vaan sanon, että koko suodatin on suoraan sanottuna vanhan vihtahousun luoma keksintö.
Jos asiassasi tapahtuu jotain edistystä, laita ihmeessä infoa tänne myös. Mulla auto menee MB-huoltoon viikon kuluttua ko. häiriön vuoksi. Sen vaan sanon, että koko suodatin on suoraan sanottuna vanhan vihtahousun luoma keksintö.
Damned
Eli sulla ei vaikuta tehoihin.... mulla oli yhteensä 5 vikakoodia ja just noita tän saman asian ympärillä pyöriviä juttuja. Ja kun siis tehot katos tyystin niin pelkäänpä pahoin että tonni ei sit taida ihan riittää remonttiin........
Kunpa nyt joku osaisi kertoa jotain kokemuksesta pöntön tyhjentämisestä tms...?

Kunpa nyt joku osaisi kertoa jotain kokemuksesta pöntön tyhjentämisestä tms...?
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Tuo kapistus kyllä alkaa vaikuttamaan sen vihtahousun keksinnöltä
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tutkim ... 5235123055
Pyydän anteeksi pitkää linkkiä

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tutkim ... 5235123055
Pyydän anteeksi pitkää linkkiä

Think Locally, Fuck Globally
Re: Damned
Jos tehot noin vain katoaa, niin vika voi olla myös ilmamäärämittarissa. Siitä on löytynyt usein syy monen nykyaikaisen dieselin tehojen katoamiseen.Jake02 kirjoitti:...tehot katos tyystin niin pelkäänpä pahoin että tonni ei sit taida ihan riittää remonttiin...
Oma autoni on ostettu 3 viikkoa sitten suomalaiselta MB-jälleenmyyjältä, joten siinä mielesseä on huojentuneempi olo viedä autoa merkkihuoltoon. Tuo vika kun oli jo nimittäin tiedossa ostohetkellä, ja siitä etukäteen sovittiin myyjäliikkeen kanssa. Sen verran eko-ihminen olen, että jos vaihtoehtona on uusi ilmainen hiukkafiltteri tai hallittu suodattimen poisto, niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumman valitsen

Onko kokemuksia ko asiasta kertynyt.......
käytin veholla johdon päässä ja hiukkassuodatin saa olla n.80% tukossa - mulla oli 230% tukossa, että silleen.
Nyt otettiin suodatin kankaalle ja laskettiin tulista vettä reilusti läpi. Perään toholla ja paineilmalla. Törkyä tuli melkoisesti. Saa nähdä mitä tietokone seuraavaksi sanoo.
käytin veholla johdon päässä ja hiukkassuodatin saa olla n.80% tukossa - mulla oli 230% tukossa, että silleen.
Nyt otettiin suodatin kankaalle ja laskettiin tulista vettä reilusti läpi. Perään toholla ja paineilmalla. Törkyä tuli melkoisesti. Saa nähdä mitä tietokone seuraavaksi sanoo.
Myös lastutettu auto voi tukkia hetkessä tuon pöntön, jos ohjelma on väärin tehty.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
.
Mersun hiukkasjuttujen erityispiirteitä:
Puhdistuspoltto tulee "kahta reittiä"
Ensiksikin tietysti, jos paineanturi, joka mittaa suodattimen etu- ja takapään paine-eroa, tunnistaa eron riittävän suureksi - eli suodatin alkaa tukkeentumaan -> pudistuspoltto.
Toiseksi, ohjelmassa on tietty kilometrimäärä edellisetä poltosta, jonka jälkeen poltto tulee "varulta", jokatapauksessa.
Polttotapahtumalle pitää täyttyä tiettyjä kritteereitä.
Moottori riittävän lämmin, ajosuoritus kestänyt riittävän pitkään...
Itse polttotapahtumassa ohjelma valvoo, että lämpö nousee tarpeeksi ja että suodattimelle tulee riittävästi happea, jotta hoen poltto oikeasti onnistuu ja suodattimen on mahdollista puhdistua.
Jos pöntön sisukset poistetaan, ei etu- ja takapään välillä ole riittävää paine-ero -> vikatila.
Kun puhdistuspoltto tehdään "tyhjään pönttöön", ei lämpö nouse polton aikana tarpeeksi -> herjaa pukkaa.
Mutta jos nämä vaatimukset täyttyy, niin kaikki on ok.
Itse hiukkassuodatin on kasattu kahdesta erilaisesta, irrallisesta patruunasta.
Toimintaperiaate hyvinhyvin lähellä tavan kattia.
Eli aina ensimmäinen toimenpide todellisten vaivojen olmaantuessa on pesu, jotta suodatin saadaan taas virtaamaan.
Kuten normikatinkin tapauksessa.
Silloin ohjelma hyväksyy, että kaikki on ok.
Itse päästönormia se ei vahdi, vaan tosiaan pöntön paine-eroa ja lämpöä.
Itseasiassa aika moni hiukkaspönttö on malliltaa sellainen, että se halkeaa ruuvikiinnityksestä.
Silloin voi vaikka toisen patruunan poistaa, paine ja lämpövaatimus täytyy yhdelläkin patruunalla.
Näiden toimrnpiteiden jälkeen voi auton vaikka lastuttaakkin.
Kun kierrätyksen ottaa poikkeen ja laittaa reilusti syöttöjä, joka on kerrottu ohjelmalle oikein.
Niin osakaasulla pakokaasujen kierrätys loppuu, moottori saa vaan puhdasta ilmaa, joka vähentää hiukkaspöntön nokikuormaa.
Lisätty syöttömäärä lisää taas lämpökuormaa koko pakokanavistoon, joka jo luontojaan auttaa pitämään nokea kurissa ja varsinkin puhdistuspoltossa auttaa riittävän lämpömäärän tavoittamiseen.
Hiukkassuodattimen kanssa pitää vaan oppia elämään.
Se on ihan yksinkertainen kapistus.
Mersun hiukkasjuttujen erityispiirteitä:
Puhdistuspoltto tulee "kahta reittiä"
Ensiksikin tietysti, jos paineanturi, joka mittaa suodattimen etu- ja takapään paine-eroa, tunnistaa eron riittävän suureksi - eli suodatin alkaa tukkeentumaan -> pudistuspoltto.
Toiseksi, ohjelmassa on tietty kilometrimäärä edellisetä poltosta, jonka jälkeen poltto tulee "varulta", jokatapauksessa.
Polttotapahtumalle pitää täyttyä tiettyjä kritteereitä.
Moottori riittävän lämmin, ajosuoritus kestänyt riittävän pitkään...
Itse polttotapahtumassa ohjelma valvoo, että lämpö nousee tarpeeksi ja että suodattimelle tulee riittävästi happea, jotta hoen poltto oikeasti onnistuu ja suodattimen on mahdollista puhdistua.
Jos pöntön sisukset poistetaan, ei etu- ja takapään välillä ole riittävää paine-ero -> vikatila.
Kun puhdistuspoltto tehdään "tyhjään pönttöön", ei lämpö nouse polton aikana tarpeeksi -> herjaa pukkaa.
Mutta jos nämä vaatimukset täyttyy, niin kaikki on ok.
Itse hiukkassuodatin on kasattu kahdesta erilaisesta, irrallisesta patruunasta.
Toimintaperiaate hyvinhyvin lähellä tavan kattia.
Eli aina ensimmäinen toimenpide todellisten vaivojen olmaantuessa on pesu, jotta suodatin saadaan taas virtaamaan.
Kuten normikatinkin tapauksessa.
Silloin ohjelma hyväksyy, että kaikki on ok.
Itse päästönormia se ei vahdi, vaan tosiaan pöntön paine-eroa ja lämpöä.
Itseasiassa aika moni hiukkaspönttö on malliltaa sellainen, että se halkeaa ruuvikiinnityksestä.
Silloin voi vaikka toisen patruunan poistaa, paine ja lämpövaatimus täytyy yhdelläkin patruunalla.
Näiden toimrnpiteiden jälkeen voi auton vaikka lastuttaakkin.
Kun kierrätyksen ottaa poikkeen ja laittaa reilusti syöttöjä, joka on kerrottu ohjelmalle oikein.
Niin osakaasulla pakokaasujen kierrätys loppuu, moottori saa vaan puhdasta ilmaa, joka vähentää hiukkaspöntön nokikuormaa.
Lisätty syöttömäärä lisää taas lämpökuormaa koko pakokanavistoon, joka jo luontojaan auttaa pitämään nokea kurissa ja varsinkin puhdistuspoltossa auttaa riittävän lämpömäärän tavoittamiseen.
Hiukkassuodattimen kanssa pitää vaan oppia elämään.
Se on ihan yksinkertainen kapistus.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joillakin testereillä "regeneroinnin" eli polttotapahtuman voi suorittaa myös eri käskystä. Eli auto puhdistaa itse pöntön ja tuhkapitoisuus on taas alle 10%.
Eräässä tapauksessa tuhkaantumista tapahtui ilmojen lämmetessä useasti ja tarkempien testailujen jälkeen ilmamassamittari antoi isompaa ilmamäärää mitä haluttu määrä oli. Joten isompi ilmäräärä ilmoitetaan koneelle> annetaan soppaa sen mukaan> todellisuudessa seos liian paksua ja pönttö tukkoon. Aiheen tiimoilta Merkkiliike oli vaihtanut jo pöntön ja tehnyt jos mitä isolla rahalla ja vika oli vain hetken pois
Luultavasti pönttöjä vaihdetaan tarpeettoman usein turhaan vailla parempaa tietoa ja ymmärrystä laitteesta.
Jokatapauksessa pöntön totaalinen suolistaminen tekee häiriötilan. Miten lie sitten joko siihen on saatu 100% lääke että se saadaan ohjelmalla pois pelistä jos tyhjentää?
Eräässä tapauksessa tuhkaantumista tapahtui ilmojen lämmetessä useasti ja tarkempien testailujen jälkeen ilmamassamittari antoi isompaa ilmamäärää mitä haluttu määrä oli. Joten isompi ilmäräärä ilmoitetaan koneelle> annetaan soppaa sen mukaan> todellisuudessa seos liian paksua ja pönttö tukkoon. Aiheen tiimoilta Merkkiliike oli vaihtanut jo pöntön ja tehnyt jos mitä isolla rahalla ja vika oli vain hetken pois

Luultavasti pönttöjä vaihdetaan tarpeettoman usein turhaan vailla parempaa tietoa ja ymmärrystä laitteesta.
Jokatapauksessa pöntön totaalinen suolistaminen tekee häiriötilan. Miten lie sitten joko siihen on saatu 100% lääke että se saadaan ohjelmalla pois pelistä jos tyhjentää?
Joku mersupurkaamo??
Re: Hiukkassuodatin paskana? Kokemuksia kiitos!!
Vaihda auto joka ei ole vähäpäästöinen, luultavasti saastuttaa vähemmän kuin nykyinen kiesisi. Paljonko K-arvo? Omassa 700tkm ajetussa K-arvo alle 1 ja tehot tallella, ei hienoa tietotekniikkaa joka ei toimi suomen talvessa.Jake02 kirjoitti:Moro
Auto: w211 E220cdi -05.
Oireet: kun kerran kiihdyttää ihan sama missä tilanteessa ja kiekat käy 3-4tuhannessa, tehot katoaa ihan tyystin.
Tämä kun tapahtuu muutaman kerran, moottorin keltainen varoitusvalo syttyy.
Toimenpide:Lukulaitteessa viat nollattu ja sama toistuu sit taas uudelleen. Diagnoosi:Pajalla (ei merkkiliike) luottopajari sanoo että hiukkassuodatin olis paskana. No voi venäjä sehän maksaa mansikoita kuulema ainakin tonnin!!??
Sitten vielä Vehon kouluttama korjaaja sanoi että toi hiukkassuodatin pitää vaihtaa 100tuhannen kilometrin välein, oletteko toimineet näin vai odottaneet että se pimahtaa???
Mitä te oireiden perusteella ajattelette että autolle on tapahtunut, onko diagnoosi oikea ja onko oikeasti pakko vaihtaa toi osa.
Jos teillä on kokemusta oikeasti sen pöntön tyhjentämisestä kuten olen kuullut että joku tekee, mitä sitten on tapahtunut ja meneekö katsastuksesta läpi? Ja vielä sellainen specialcase, auto katsastetaan vielä ensi kuussa Ruotsissa joten onko sillä jotain merkitystä mit ne syynää?
.
Hiukkaspönttö ei ole hienoa tietotekniikkaa.
Jos menee tukkoon -> painepesuria peliin - ja taas mennään kuten ennenkin.
Hiukkaspönttö on vakio-osilla kasatussa autossa ihan hyvä juttu.
Se syö ylimääräiset savut poikkeen.
Sitten kun oikeasti tekniikkaa vaihdellaan, niin silloin se vasta muuttuu rasitteeksi.
Hiukkaspönttö ei ole hienoa tietotekniikkaa.
Jos menee tukkoon -> painepesuria peliin - ja taas mennään kuten ennenkin.
Hiukkaspönttö on vakio-osilla kasatussa autossa ihan hyvä juttu.
Se syö ylimääräiset savut poikkeen.
Sitten kun oikeasti tekniikkaa vaihdellaan, niin silloin se vasta muuttuu rasitteeksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Hiukkassuodatin paskana? Kokemuksia kiitos!!
sdlturbo kirjoitti: Vaihda auto joka ei ole vähäpäästöinen, luultavasti saastuttaa vähemmän kuin nykyinen kiesisi. Paljonko K-arvo? Omassa 700tkm ajetussa K-arvo alle 1 ja tehot tallella, ei hienoa tietotekniikkaa joka ei toimi suomen talvessa.
Lisää jämäköitä ideoita??


Kyllähän se yli 700tkm ajettu 20-vuotias auto on jo parhaat päivänsä nähnyt eikä luotettavuuskaan enää kaikistellen ole ihan parhaimmasta päästä.
Eli ei sen parempia kuin nykyautotkaan. Korjaaminenkin nykyvehkeissä helpompaa kun voidaan käyttää tietotekniikkaa apuna vian etsintään.
Ja kyllä joku cdi kone ja tiptronic laatikko on varsin toimiva paketti huollettuna.
Joku mersupurkaamo??
Hiukkassuodatin lisää omien kokemusten mukaan hiukan kulutusta toimiessaankin. Kokemus perustuu tuohon omaan 04:een 320:een ja tehtaan ilmoittamiin kulutuslukemiin. Aivan haamulukemiin tuolla ei pääse sitten mitenkään, vaikka samanlaisilla jotkut ajaa litran pienemmällä satasella.
Tuikun säädön jälkeen ei ole kertaakaan tullut mitään vikailmoitusta pönttöön liittyen. Ennen ohjelmointia muutaman kerran herjasi pöntön tukkeutumista.
Ilmeisesti uudemmissa autoissa tuo kulutusasia on saatu hallintaan. Se hyvä puoli tuossa hiukkassuodatin/katalysaattoripöntössä on, että savua ei tule missään tilanteessa yhtään ja edes penkittäessä mitään käryjä ei voinut havaita.
Tuikun säädön jälkeen ei ole kertaakaan tullut mitään vikailmoitusta pönttöön liittyen. Ennen ohjelmointia muutaman kerran herjasi pöntön tukkeutumista.
Ilmeisesti uudemmissa autoissa tuo kulutusasia on saatu hallintaan. Se hyvä puoli tuossa hiukkassuodatin/katalysaattoripöntössä on, että savua ei tule missään tilanteessa yhtään ja edes penkittäessä mitään käryjä ei voinut havaita.
pakokaasun kierrätyksen kun poistaa ohjelmasta niin hiukkas suodatin alkaa jo sillä pysymään kunnossa
suurin syy hiukkas suodattimen olmassa oloon on juurikin pakokaasun kierrätys (kylmä palo tapahtuma luo hiukkasia)
hiukkas suodattimen tultua auton valmistajat pystyivät vielä lisäämään pakokaasun kierrätystä
paljon ajetussa autossa egr on saanut imusarjan tukittua alkaa tulla savuja joka on viimmeinen naula sille hiukkas pöntölle ja uusittukin on ennen pitkää tukossa ilman imusarjan vaihtoa tai putsausta
suurin syy hiukkas suodattimen olmassa oloon on juurikin pakokaasun kierrätys (kylmä palo tapahtuma luo hiukkasia)
hiukkas suodattimen tultua auton valmistajat pystyivät vielä lisäämään pakokaasun kierrätystä
paljon ajetussa autossa egr on saanut imusarjan tukittua alkaa tulla savuja joka on viimmeinen naula sille hiukkas pöntölle ja uusittukin on ennen pitkää tukossa ilman imusarjan vaihtoa tai putsausta
Hiukkassuodatin
Voisko joku täällä forumilla antaa edes mututietoa/ arvauksia mikä vois olla vialla mun E 280 CDI -06 aj. 120tkm. To illal viime viikol aivan yht´äkkiä noin 40kmh vauhdissa kauhea savupilvi pöllähti pakoputkesta. Ajoin siitä talliin noin 1km matkan ja pientä savutusta edelleen. Asia jäi vaivaamaan ja 10min kukuttua takas talliin ja koeajolle jospa alkaisi auto toimia normaalisti. Parin kilsan ajon jälkeen myös konepellin alta nousi savua, samassa mittaristoon tuli teksti: visit workman shop (tai jotain vastaavaa) ja kone sammahti siihen. Yritin viel käynnistää mut kone ei ottanut kierroksia, kävi mielestäni EI joka pytyllä. Hinausauto paikalle ja auto vietiin korjaamolle. Kesäloma-ajat ja vielä autolle ei oo tehty mitään. Eilen soittivat ja epäilivät koneen "leikanneen kiinni"!?!? Itse en jaksaisi uskoa kun mitään etukäteisvaroitusta kone ei antanut. Voisiko vika olla turbossa tai hiukkassuodatin osastolla???tuikku kirjoitti:.
Hiukkaspönttö ei ole hienoa tietotekniikkaa.
Jos menee tukkoon -> painepesuria peliin - ja taas mennään kuten ennenkin.
Hiukkaspönttö on vakio-osilla kasatussa autossa ihan hyvä juttu.
Se syö ylimääräiset savut poikkeen.
Sitten kun oikeasti tekniikkaa vaihdellaan, niin silloin se vasta muuttuu rasitteeksi.
Auttakaa tyhmää ja tietämätöntä, KIITOS. :(
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Tulevana Viikon loppun poistetaan 203 ja 211 mallista toi systeemi
kokonaan(vaan kuoretjää katsastusta varten) samalla poistuu siitä johtuvat kiusat ja ylimäärinen
polttoaineen kulutus
tyhjenys polton voi pakotta pääle *:rila
(mutta onnistuakseen vaatii että järjestelmä on muuten ehjä,
eli vaan liian tukossa normi poltole,
on myös
käynnyt että on liian tukossa pakko poltole,
joisain on suodatin vikaantuunut myös jotenkin
muuten niin että mikään poltto/huuhtelu/pesu ei auta)
lisäksi eropaine anturi näytää olevan varsin herkästi
paskaksi menevä osa, mut onneksi noista pääse helposti
kokonaan eroon
kokonaan(vaan kuoretjää katsastusta varten) samalla poistuu siitä johtuvat kiusat ja ylimäärinen
polttoaineen kulutus

tyhjenys polton voi pakotta pääle *:rila
(mutta onnistuakseen vaatii että järjestelmä on muuten ehjä,
eli vaan liian tukossa normi poltole,
on myös
käynnyt että on liian tukossa pakko poltole,
joisain on suodatin vikaantuunut myös jotenkin
muuten niin että mikään poltto/huuhtelu/pesu ei auta)
lisäksi eropaine anturi näytää olevan varsin herkästi
paskaksi menevä osa, mut onneksi noista pääse helposti
kokonaan eroon

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Kiitos vastauksesta. Eipä tässä auta kuin odotella sydän kylmänä mitä vikaa sieltä löytyy. Auto on ollu mulla vast kuukauden, hain Saksasta ja on tosi siisti jne. Siksi tuntuu tosi oudolta ku "levis" ihan yllättäen. Autolla ei oo menty ku 120tkm ja auton siisteyden ym. visuaalisen tarkastelun perusteella vois olettaa kilsojen pitävän paikkansa.tuikku kirjoitti:.
Vika ei ole oikein uskon kysymys...
Netin välityksellä voi sanoa mitä vaan moottorivaurioista, mutta kuvittelisin, ettei tämä sinun autosi vaiva koskettele mitenkään topiikin hiukkassuodattimia.
Kyllä ne korjaamolta varmaan kertoo sitten.
Toi hiukkassuodatin homma tuli siitä mun mieleen kun auto oli pari viikkoa sitten testerissä ja se anto vikakoodiksi hiukkassuodattimen. Siitä usko...
Pasi

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Oliko sillon jonkun vian takia siellä testerissä
vai muuten vaan
vai muuten vaan

Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Tilasin silloin C huollon autoon ja korjaamo halusi testata ennakkoon onko siellä mitään ihmeellistä niin tietäisivät tilata osat valmiiksi. Mitään muuta syytä testeriin laitolle ei ollut.CDI203 kirjoitti:Oliko sillon jonkun vian takia siellä testerissä
vai muuten vaan
Ko korjaamo ei ole mersun merkkikorjaamo.
Toivon, että sieltä olis hajonnut joku tunnistin niin ei maksais korjaus miljoonia...
Pasi
Minulta oli mennyt hiukkaspöntön paine-erotunnistin ja ilmamassamittarit. Tuloksena auto herjasi, että hiukkapöntön ala- tai yläraja ylittynyt ja vasen ilmamassamittari.
Oma korjaukseni maksoi melkein 800€. Osiahan autoon vaihdettiin 2x ilmamassamittarit ja joku kolmaskin anturi joka on ilmanottoputkissa, ilmansuodattimet ja hiukkaspöntön paine-eroanturi.
Hinnan nosti noin korkealle se kun auto on E320CDI 09/06 eli facelift. Tässä autossa on V6 moottori niin ilmamassamittareita on kaksi ja MB ei toimita yhtä ilmamassamittaria vaan tulee koko putkisto.
Korjauksen hoiti Tampereen Veho ja olen heidän toimintaansa tyytyväinen. Päivittivät vielä autoon uusimman moottorinohjaus softan. Tämän softan päivityksen kanssa tappelivat kaksi tuntia, kun oli tehtaan päässä ongelmia. Näistä ylimääräisestä kahesta tunnista eivät sitten laskuttaneetkaan.
Oma korjaukseni maksoi melkein 800€. Osiahan autoon vaihdettiin 2x ilmamassamittarit ja joku kolmaskin anturi joka on ilmanottoputkissa, ilmansuodattimet ja hiukkaspöntön paine-eroanturi.
Hinnan nosti noin korkealle se kun auto on E320CDI 09/06 eli facelift. Tässä autossa on V6 moottori niin ilmamassamittareita on kaksi ja MB ei toimita yhtä ilmamassamittaria vaan tulee koko putkisto.
Korjauksen hoiti Tampereen Veho ja olen heidän toimintaansa tyytyväinen. Päivittivät vielä autoon uusimman moottorinohjaus softan. Tämän softan päivityksen kanssa tappelivat kaksi tuntia, kun oli tehtaan päässä ongelmia. Näistä ylimääräisestä kahesta tunnista eivät sitten laskuttaneetkaan.
Taidan käyttää pajalla omaani pesussa, jospa se auttaisi..tuikku kirjoitti:.
Hiukkaspönttö ei ole hienoa tietotekniikkaa.
Jos menee tukkoon -> painepesuria peliin - ja taas mennään kuten ennenkin.
Korjaamon pihalla muuten kilvetön Vito. Laput lähti, kun joku oli ottanut ennen leimaa pöntön poies..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Mielenkiintoista, mitenkäs tuo mahdettiin havaita?Esa H. kirjoitti:Taidan käyttää pajalla omaani pesussa, jospa se auttaisi..tuikku kirjoitti:.
Hiukkaspönttö ei ole hienoa tietotekniikkaa.
Jos menee tukkoon -> painepesuria peliin - ja taas mennään kuten ennenkin.
Korjaamon pihalla muuten kilvetön Vito. Laput lähti, kun joku oli ottanut ennen leimaa pöntön poies..
Joo. Anteeksi etukäteen kun olen uusi täällä ja en oikein osaa hakea "oikeaa" tietoa ja en tiedä mihin osastoon kirjoittaisin.Esa H. kirjoitti:tuikku kirjoitti:.
Hiukkaspönttö ei ole hienoa tietotekniikkaa.
Jos menee tukkoon -> painepesuria peliin - ja taas mennään kuten ennenkin.
Kaikki sai alkunsa siitä kun testeri herjasi hiukkassuodatinta ja parin viikon kuluttua kone lakkasi pelittämästä.
Nyt se E 280 CDI -06 aj. 120tkm on seissy korjaamon pihalla viime to lähtien. Tänään ajoin korjaamon ohi ja kävin kysymässä mikä on homman nimi. Ko. korjaamossa näyttää olevan Toyotan merkkihuolto eli ei siis ole MB:n merkkipaja. Testeri niiltä löytyy. Se siitä.
Tänään työnjohtajalta vaikuttanut hemmo kertoili seuraavaa: Ma aamulla olivat laittaneet auton testeriin ja se oli antanu vikakoodeja mm. hiukkassuodatin, tuuletinpyörä ja joku kolmas jota en nyt muista. Ne oli kuitannu viat pois ja laittanu koneen käyntiin. Oli kuulunu jotain pahaa kilinää, sammuttaneet. Nyt ukkeli oli sitä mieltä, että VARMUUDELLA yksi tai kaksi pyttyä on leikannu kiinni???!!! Hänen teoria: Luultavasti joku suutin on pettänyt ja dieseliä menny koneeseen paljon, ensin kova savutus ja sit polttanut kiinni.
Silloin kun auto laukesi tielle, ensin työnti pakoputkesta sinistä savua ihan hitosti, loppui vähäksi aikaa ja parin minuutin kuluttua savua tuli konepellin alta, auto lakkas pelittämästä. Mittariin ilmestyi visit workman shop. Avasin pellin, savu tuli pakosarjan ja koneen välistä.
Siispä tämän forumin MB tietäjät kysyn veikkaustanne onko kiinnileikkausteoria mahdollinen mielestänne? Kaikki omat tuttuni ovat veikanneet vikaa turbossa, tunnistimissa ja yks ukko arveli voisko turbon akseli olla poikki?
Nää on kaikki hulluja arvailuja ja eivät liene johda mihinkään mutta jos jollekin forumilla olijalle olis käyny jotain vastaavaa ja sattuis tietämään.
Jos kone on oikeesti leikannu kiinni, koneessa lienee alumiinilohko ja se täytyy uusia plus muut helyt. Maksanee kuis paljon???
Kiitokset tiedoistanne MB tietäjät!!!
Pasi

MB E 280 CDI -06
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
No kaikki on toki mahdolista,
mut ensin kannatais katsoa mitä koodeja *:ri löytää(sillä saa sylinteri kohtaiset puristus ym erot katottua)
ja ottaa turbosta imu/pako puoli näkyviin"pakoputki ja imuletkuirti"(siitä selvii akseli ym ahdin vauriot "irtoromut jos siellä pyörii")
lisäksi jos suutin/kärki rikki tulee kauhee savu ja meteli
kun ruikii väärin,
takuu kunostetuja vaihto koneita saa ainakin saksasta
melkeen cdi mallin kun mallin 3500-4500€
missäs auto seisoo?
mut ensin kannatais katsoa mitä koodeja *:ri löytää(sillä saa sylinteri kohtaiset puristus ym erot katottua)
ja ottaa turbosta imu/pako puoli näkyviin"pakoputki ja imuletkuirti"(siitä selvii akseli ym ahdin vauriot "irtoromut jos siellä pyörii")
lisäksi jos suutin/kärki rikki tulee kauhee savu ja meteli
kun ruikii väärin,
takuu kunostetuja vaihto koneita saa ainakin saksasta
melkeen cdi mallin kun mallin 3500-4500€
missäs auto seisoo?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

.
Joo, hiukkassuodatinta varmaan herjaa, jos on ensin kovasti savuttanut - tukossahan se tieten nyt on, muttei se ole se murhe varmaankaa.
Kiinnileikkaantuminenkin on tietty mahdollista - vai leikkasiko se kiinni ?
Eikös sillä ole ajettu koko ajan.
Onhan koneessa öljyä - nestettä ?
Jonkinlainen moottorivaurio on varmaankin kyseessä, jos kerran pahasti ääntää.
Varmaan jollain pitää selvittää, mikä on pettänyt.
Jos auto on ollut sulla vaan vähän aikaa, niin oliskohan syytä ottaa yhteyttä myyjään, jolla saattaisi vaikka olla ihan jotain vastuutakin.
Onkos vakuutusta.
Pelkäänpäs vähän, että onkohan sinua nyt oikein kunnolla huijattu kaupoissa, kyllä ne mersun moottorit on tavallaan useamman sata tuhatta kestäneet . . . minullakin.
Joo, hiukkassuodatinta varmaan herjaa, jos on ensin kovasti savuttanut - tukossahan se tieten nyt on, muttei se ole se murhe varmaankaa.
Kiinnileikkaantuminenkin on tietty mahdollista - vai leikkasiko se kiinni ?
Eikös sillä ole ajettu koko ajan.
Onhan koneessa öljyä - nestettä ?
Jonkinlainen moottorivaurio on varmaankin kyseessä, jos kerran pahasti ääntää.
Varmaan jollain pitää selvittää, mikä on pettänyt.
Jos auto on ollut sulla vaan vähän aikaa, niin oliskohan syytä ottaa yhteyttä myyjään, jolla saattaisi vaikka olla ihan jotain vastuutakin.
Onkos vakuutusta.
Pelkäänpäs vähän, että onkohan sinua nyt oikein kunnolla huijattu kaupoissa, kyllä ne mersun moottorit on tavallaan useamman sata tuhatta kestäneet . . . minullakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Auto on Mäntsälässä nyt. Korjaamolla sanoivat irrottavansa to tai pe suuttimen/t irti ja jollakin pikku kameralla tutkivansa onko jotain vaurioita männissä/ sylintereissä.CDI203 kirjoitti:No kaikki on toki mahdolista,
mut ensin kannatais katsoa mitä koodeja *:ri löytää(sillä saa sylinteri kohtaiset puristus ym erot katottua)
ja ottaa turbosta imu/pako puoli näkyviin"pakoputki ja imuletkuirti"(siitä selvii akseli ym ahdin vauriot "irtoromut jos siellä pyörii")
lisäksi jos suutin/kärki rikki tulee kauhee savu ja meteli
kun ruikii väärin,
takuu kunostetuja vaihto koneita saa ainakin saksasta
melkeen cdi mallin kun mallin 3500-4500€
missäs auto seisoo?
Tässä tapauksessa "toivoisin" turbo vikaa niin tulis varmaan halvemmaksi kun ei tarttis koko konetta ostaa.
Kun se vika sieltä lopulta löytyy, laitan tietoa tänne.
Suuret kiitokset kommenteista kaikille ja hyvää kesää!!!
Pasi
MB E 280 CDI -06