W114/115 Lang
W114/115 Lang
Onko kenelläkään forumin lukijoista tietoa montako otsikon mallista M-B:tä kasattiin Suomessa?
Minulla on esite, jossa Keuruun Autokulma kertoo toiminnastaan: "Yhdeksän hengen Mercedes-Benz (kuvassa vaalea W115 Lang taksikupu katolla), koululais- ja ryhmäkuljetuksiin, liikenneviranomaisten ja tehtaan hyväksymä ainoa suomalainen valmistaja".
Keuruun Autokulma toimi 60-luvun puolivälistä vuoteen -78, jolloin se teki konkurssin. Verottaja haki silloisia LVV saatavia. Valmistivat myös Opel Admiral ja BMW E3-korimallin autoja, ts. toivat Saksasta kolaroituja autoja, joihin Keuruulla sitten vaihdettiin osia.
Samassa autotalossa olivat saman omistajan (Jaakko Uuranniemi & Antti Koskinen) firmoja Keuruun Rengas ja Akku sekä Keuruun Autotalo. Nykyään samoissa tiloissa toimii SKL:n entisen kansanedustajan Väinö Rautiaisen luotsaama Väinön Marketti.
Jos haluat skannatun kopion ao. esitekuvasta, niin ota yhteyttä.
Minulla on esite, jossa Keuruun Autokulma kertoo toiminnastaan: "Yhdeksän hengen Mercedes-Benz (kuvassa vaalea W115 Lang taksikupu katolla), koululais- ja ryhmäkuljetuksiin, liikenneviranomaisten ja tehtaan hyväksymä ainoa suomalainen valmistaja".
Keuruun Autokulma toimi 60-luvun puolivälistä vuoteen -78, jolloin se teki konkurssin. Verottaja haki silloisia LVV saatavia. Valmistivat myös Opel Admiral ja BMW E3-korimallin autoja, ts. toivat Saksasta kolaroituja autoja, joihin Keuruulla sitten vaihdettiin osia.
Samassa autotalossa olivat saman omistajan (Jaakko Uuranniemi & Antti Koskinen) firmoja Keuruun Rengas ja Akku sekä Keuruun Autotalo. Nykyään samoissa tiloissa toimii SKL:n entisen kansanedustajan Väinö Rautiaisen luotsaama Väinön Marketti.
Jos haluat skannatun kopion ao. esitekuvasta, niin ota yhteyttä.
"Aina kun näen korinvaihtajan, poistan varmistimen"
Nyt ei tule vastausta kysymykseen, mutta koskapa tuollainen auto otettiin aiheeksi, ilmoitus, että näköhavainto itä-Suomessa vaaleasta w114/115 langista on tältä vuodelta tehty. Montakohan mahtaa vielä olla kilvissä/kunnossa? Monta ylipäätään tehty ja tuotu Suomeen?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Ajattelin lisätä tämän "Päivän bongaus" -otsakkeen alle, mutta tuleepahan tänne laitettua. Itse olen jo muutamaan kertaan bongannut tumman Pystäri langin. Tänään vihdoin, kun näin sen ensimmäisen kerran läheltä valoisaan aikaan, totesin sen olevan musta.
Zedin autofakta tiesi seuraavaa:
Mercedes-Benz 4D Limousine 220D-8/3400
Moottorin tilavuus: 2.190 cm³
Käyttöönotto: 00.00.73
Omistaja: Aimo Astalan Säätiö, Helsinki
Elikkäs Helsingin Automuseon omistuksessa kaiketi. Ilmankos vaikuttaa niin valioyksilöltä
. Tuota katselee ihan mielellään.
Zedin autofakta tiesi seuraavaa:
Mercedes-Benz 4D Limousine 220D-8/3400
Moottorin tilavuus: 2.190 cm³
Käyttöönotto: 00.00.73
Omistaja: Aimo Astalan Säätiö, Helsinki
Elikkäs Helsingin Automuseon omistuksessa kaiketi. Ilmankos vaikuttaa niin valioyksilöltä

Ei tuo 2,3-litran M180 tunnu olevan kaikkein yleisin moottori tässä maassa. W111-mallissa oli sama kone 2,2-porauksella, ja niitä lienee enemmän. 230-autoja taisi aikanaan tulla sen verran vähän Suomeen, ettei niitä liikaa ole koneenjäminä. Käsittääkseni kone ei ole poikkeuksellisen kestäväkään (vain) neljän runkolaakerinsa takia. Myös tuplakaasutinten säätöongelmat ovat tuskastuttaneet monet.manu kirjoitti:kiitos asiantuntemuksesta. tohon mun langiin on -75 jostain kumman syystä vaihdettu dieseli alkuperäsen 230.6sen tilalle. löytyyköhän noita 230.6 koneita mistään??
Jos koneen numerolla ei ole väliä (esimerkiksi museotarkastuksen kannalta), laita M123 eli W123 "250:n" moottori. Niitä on saatavana KePö:n ja muiden foorumien kautta vähän paremmin. Peruskonstruktio on sama, joten saat saman ongelmat (laakerit ja suuren kulutuksen). Mutta kasutin on kahden kaksikurkkuisen sijaan yksi nelikurkkuinen. Jos laittaisi 230:n venttiilikopan, ei kukaan edes huomaisi eroa.

Saulilla on ainakin yksi M180 2,3-l vainajavankkurissa kiinni, eli jos viet miehelle uudenkarhean M110:n, niin vaihto varmaan onnistuisi. Vaikka pianhan se tänne tulee itse kommentoimaan kun täällä langeista puhutaan.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Löytyisikö laitteesta kuvia tai muuta tarkempaa infoa?manu kirjoitti:kyllähän se olisi tarkoitus museoida..ajallaan! mutta voisihan siihen keulalle laittaa väliaikaisesti jonkun muun kuin 230.6sen. tai voisi ajaa dieselinä ja maksaa 649€dieselveroa vuodessa (miinus talvi jos vie kilvet konttorille).
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Vielä ei ole edes säätämään päästy ja jo hiukset tippuu päästä (tosin taitaisivat tippua muutenkin...Daaz kirjoitti:Myös tuplakaasutinten säätöongelmat ovat tuskastuttaneet monet.

Keneltä löytyisi M110 perän tasonsäätöpumpulla varustettuna?Daaz kirjoitti:Saulilla on ainakin yksi M180 2,3-l vainajavankkurissa kiinni, eli jos viet miehelle uudenkarhean M110:n, niin vaihto varmaan onnistuisi.


No pitihän sitä vähän, vaikkei mitään asiaa olekaan.Daaz kirjoitti:Vaikka pianhan se tänne tulee itse kommentoimaan kun täällä langeista puhutaan.![]()

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
kuin myös monia muita mersuja jotka pitäis olla jo eläkepäivillä tai jossain muussa kuin nuorisokäytössä... on sika matalia w126sia w123sia ja w115sia... taitaapa olla w108kintakkanen kirjoitti:Viime viikolla näin Ruotsin Haaparannassa W115 langin, ruotsin rekisterissä tietty, auton väri valkoinen, kuljettajana nuori jeppe lippalakki päässä. Auto selvästi nuorisokäytössä.
manu, sehän oli sun auto sitte vissiin tää meiksän näköhavainto Saimaanharjun kupeella keväällä...
Tarvitset jonkun levytilan, jonne kuvat tyrkkäät, esim. ilmasen kotisivutilan netistä. Sitte vaan linkki tänne palstalle...
Tarvitset jonkun levytilan, jonne kuvat tyrkkäät, esim. ilmasen kotisivutilan netistä. Sitte vaan linkki tänne palstalle...
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Ellei esimerkiksi nim. raul ottaisi kuvia suojiinsa hetkeksi. Oma levytilani on tähän tarkoitukseen liian pieni ja liian täynnä.Sami H. kirjoitti:Tarvitset jonkun levytilan, jonne kuvat tyrkkäät, esim. ilmasen kotisivutilan netistä. Sitte vaan linkki tänne palstalle...
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
manu kirjoitti:No niin. Nyt olis pari kuvaa mut ne ei oo mitää kovi loistavia kuvia, ne on vanhoja (viime keväältä), niitä on tosiaa vaa 2, enkä osaa laittaa niitä näkyville.
HELP!


Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Eikun Sairaalalta Konstun puolelta tulit. Eilen ajelit kahva edellä kirkolla. Miten projekti edistyy?manu kirjoitti:Aika suurella todennäköisyydellä oli. Voisin veikata että jossain kaupan lähistöllä..?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vanha topic, mutta onkos projekti edistynyt?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Hiljaa hyvää tulee (niin täälläkin). Vieläkö on M180:lle tarvetta. Ajattelin ulkoiluttaa linttaa ja testata motin toimintaa ensi kesänä (jos luoja suo ja kelit sallii).manu kirjoitti:Tallissahan se makaa ja odottaa ensi vuoden kesää...
Kovin polttelis laittaa nopeesti auto liikenteeseen mutta parempi tulee kun ei turhia hosu...
Ei "ylijäämäkylkilistoja" sattuisi löytymään?

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Ei kai se tämä sama ole "agentilla" myytävänä?Miika H. kirjoitti:Ajattelin lisätä tämän "Päivän bongaus" -otsakkeen alle, mutta tuleepahan tänne laitettua. Itse olen jo muutamaan kertaan bongannut tumman Pystäri langin. Tänään vihdoin, kun näin sen ensimmäisen kerran läheltä valoisaan aikaan, totesin sen olevan musta.
Zedin autofakta tiesi seuraavaa:
Mercedes-Benz 4D Limousine 220D-8/3400
Moottorin tilavuus: 2.190 cm³
Käyttöönotto: 00.00.73
Omistaja: Aimo Astalan Säätiö, Helsinki
Elikkäs Helsingin Automuseon omistuksessa kaiketi. Ilmankos vaikuttaa niin valioyksilöltä. Tuota katselee ihan mielellään.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial