tärinä on havaittavissa kun pitää esim. kättä hanttarin niskatuessa kiinni, pinta värinää havaittavissa, sama kun katsoo tausta peiliä niin heijastus ei tarkka kun värisee. Tulee ihan millä nopeudella tahansa, millä tiepinnalla tahansa, vaikka olis uusi asvaltti.
Renkaat puntissa ja suorat. Rattiin ei vapise/täristä.
Tulee ihan hulluksi tässä kun ei tää voi olla näin "paska ajella"
voiko moottorin tukikumit täristää oudolla tavalla runkoon koko ajan (nämäkin vaihdettu tosin), jarrulevyt kierot ? (ei kuitenkaan loppunämäkään) ?? alustasta 90% uusittu muutenkin tässä lähiaikoina.
ehdotuksia mistä ja miten lähdetään vikaa hakemaan...
Viimeksi muokannut epk, Ti 15.07.2008 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täristääkö vain liikkuessa?
Rikkinäinen dampperi täristää myös, mutta se tekisi sitä paikallaankin.
Itsellä joskus irtosi sähköflektistä siipi ja tärinä oli aivan uskomaton.
Kuten tuossa jo edellinen kysyikin:
- Täristääkö paikallaan ollessa
- muuttuuko täristyksen taajuus moottorin kierrosnopeuden mukaan.
- muuttuuko taajuus vaihdetta vaihdettaessa .
- täristääkö kun rullaa vapaalla
Itse katsoisin sen kuuluisan tukilaakerin ja rättinivelen kunnon ennenkuin alkaisin suurempiin remontteihin.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
Jos moottorin tukikumit on ehjät, niin kannattaa tarkistaa myös vaihdelaatikon tukikumi. Muutenkin tärinät aiheutuvat yleensä jostain pienestä runkokosketuksesta. Joten kaikki paikat on konehuoneesta ja auton alta hyvä tarkastella läpi.
ArthurDent kirjoitti:Kuten tuossa jo edellinen kysyikin:
- Täristääkö paikallaan ollessa
- muuttuuko täristyksen taajuus moottorin kierrosnopeuden mukaan.
- muuttuuko taajuus vaihdetta vaihdettaessa .
- täristääkö kun rullaa vapaalla
Itse katsoisin sen kuuluisan tukilaakerin ja rättinivelen kunnon ennenkuin alkaisin suurempiin remontteihin.
kaikkiin ei.
ii kirjoitti:Jos moottorin tukikumit on ehjät, niin kannattaa tarkistaa myös vaihdelaatikon tukikumi. Muutenkin tärinät aiheutuvat yleensä jostain pienestä runkokosketuksesta. Joten kaikki paikat on konehuoneesta ja auton alta hyvä tarkastella läpi.
havointojen perusteeella lähtisin itekkin tukilaakeri/kardaanin limput linjalle+ tuo laatikon tukikumi. Minkäänlaista ääntä vika ei pidä , vain pientä väpinää.itellä vapina tulee joka nopeudessa, ääntä ei pidä minkäänlaista. Sammutin moottorinkin ja laitoin n:lle , annoin rullata vauhdissa , vapina ei katoa
epk kirjoitti: tuo laatikon tukikumi. Minkäänlaista ääntä vika ei pidä , vain pientä väpinää.itellä vapina tulee joka nopeudessa, ääntä ei pidä minkäänlaista. Sammutin moottorinkin ja laitoin n:lle , annoin rullata vauhdissa , vapina ei katoa
Kysytäänpä vielä, että muuttuuku värinän taajuus nopeuden muuttuessa?
Tuo vaihteiston tukikumi se tuskin on, kun värisee kone sammuksissakin.
Laittaisin 5€ tukilaakerin puolesta ja 3,75€ takarättinivelen puolesta.
Sitä tukilaakerin vaihtoa varten tarvitaan sitten "miesten" kokoa olevat työkalut.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva
epk kirjoitti: tuo laatikon tukikumi. Minkäänlaista ääntä vika ei pidä , vain pientä väpinää.itellä vapina tulee joka nopeudessa, ääntä ei pidä minkäänlaista. Sammutin moottorinkin ja laitoin n:lle , annoin rullata vauhdissa , vapina ei katoa
Kysytäänpä vielä, että muuttuuku värinän taajuus nopeuden muuttuessa?
Tuo vaihteiston tukikumi se tuskin on, kun värisee kone sammuksissakin.
pientä vaihtelua saatta tapahtua , ehkäpä jossain motarilla on pienempi ?? = taajuus pienempi tämä mutua...
ArthurDent kirjoitti:Miten olisi pienen panostuksen laita?
Laittaisin 5€ tukilaakerin puolesta ja 3,75€ takarättinivelen puolesta.
Sitä tukilaakerin vaihtoa varten tarvitaan sitten "miesten" kokoa olevat työkalut.
pitikin kysyä mitkä oli avainkoot ? oliko jotain 48 ?? paras tais olla avoimeilla päällä oleva lenkki avain ??
takarätti tarkastettu koplaamalla ja keskilaakeri, ei näkyvää vauriota. Renkaat ja vanteet on 3 sarja uusia tässä lyhyen ajan sisään, vika ei ole niissä.
voiko kiero jarrulevy tehdä tuon vaikka ei ajossa hankaisikaan kiinni ?
Onko värinän taajuus samansuuruista kuin jos rengas olis epätasapainossa vai suurempaa joka tulisi voimansiirtolinjasta? (kardaani pyörii n.3x rengas)
Onko alustaa massattu ja suihkittu kardaaniin jolloin se menee epätasapainoon.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
illinois kirjoitti:jumppaat toiset rengassarjat alle ja koeajolle, niin saat heti eliminoitua/löydettyä yhden vikapaikan.
3 sarjaa tässä ollut eri vanteita,suoria ja uusia kaikki. sama homma kaikilla.
juhape kirjoitti:Onko värinän taajuus samansuuruista kuin jos rengas olis epätasapainossa vai suurempaa joka tulisi voimansiirtolinjasta? (kardaani pyörii n.3x rengas)
Onko alustaa massattu ja suihkittu kardaaniin jolloin se menee epätasapainoon.
sanoisin että vastaava kuin rengas pois puntista. alusta massattu sanomalehdet kardaanin ympärillä
epk kirjoitti:
sanoisin että vastaava kuin rengas pois puntista. alusta massattu sanomalehdet kardaanin ympärillä
Tuskin siellä jarrulevy tärisee mutta vetoakseli voisi kyllä aiheuttaa moista. Joko kuiva/jumiva nivel tai muuten vaan viallinen. Etuvetoisissahan noita täristäviä vetareita on ollut.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
jos äänestykseksi menee niin kyllä se vika on siinä tukilaakerissa tai ristikko nivelessä joka tapauksessa keskellä pohjaa
vanhemiten tämäntapaisissa rakenteissa pakkaa ristikko jäykistyä suoraan asentoon kun sen ei tarvi käytössa paljon liikkua
ei perhana, otin kaikki suojat pois pohjasta ja katsoin molemmat limput kardaanista, keskilaakerin,ristikon ja laatikon takakumin.
kaikki tuntuu priimalta,vääntelin ja kääntelin pantteessa noita yms., pulttien kumit ei kolista, ristikko tuntuu jämptiltä,keskilaakerin kehyskumi kunnossa,ei klappia.
Toki jokaisessa voi pientä klappia olla mutta ei mielestäni niin paljoa että tekis tätä oiretta, yksi on tietysti toi vetari mutta milläs sen tarkastat... kyllä se on seuraavaksi ajamaan muita 124:sia ja fiilistelemään onko vika sittenkin korvien välissä
...toivottavasti olit ostanut tyynyt veholta ...niin saat takuuseen uudet tilalle ...mutta epäilen että et kun noin nopeasti oireilevat ...on muuten sellainen osa mikä sieltä aina kannattaa ostaa
kl:stä tilaan uudet tyynyt varmaankin, vehon hinnan tietää... ei ole väliä onko kone käynnissä, veto päällä tai ei. Väitän kyllä että koneen tyynyt ainakin osa syynä.
Vaan jos ei ole väliä, onko kone käynnissä....
Ei se sammutettu kone täristä kyllä mitään, vaikkei olis kumeja ollenkaan.
Vai ymmärsinkö tapani mukaan väärin?
Kiero levy voi täristää, jos se ottaa palaan vaan ihan vähän kiinni. JOs ei ota, ei täristä
Onko seisokkijarrun lelut paikallaan ja ehjiä? Irronnut kenkä/pelkkä pinta voi täristellä.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Fenton kirjoitti:Vaan jos ei ole väliä, onko kone käynnissä....
Ei se sammutettu kone täristä kyllä mitään, vaikkei olis kumeja ollenkaan.
Vai ymmärsinkö tapani mukaan väärin?
Kiero levy voi täristää, jos se ottaa palaan vaan ihan vähän kiinni. JOs ei ota, ei täristä
Onko seisokkijarrun lelut paikallaan ja ehjiä? Irronnut kenkä/pelkkä pinta voi täristellä.
juu ei sammutettu kone täristäkkään, vaan mielestäni kone on OSAsyynä tähän väpinään.
takajarrut ja käsijarrut ainakin nappas todella tasaiseen konttorilla äskettäin, mutta niidenkin varma kohtalo selviää kun vaihdan nekin tässä kun kerran rupeavat olemaan vaihto kunnossa. edessä levyt ja palat onkin hiljaittain vaihdettu.
Kehoittaisin edelleen tutkimaan ne vetoakselit, koska jostain pyörivästä osasta se tärinä tulee.
Tuonkin verran kun tuota on laskettu niin nivelien kulmat ei ole samat kuin uutena ja jos siellä on kulumaa tai kuivuutta niin voi kyllä aiheuttaa tärinää.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
mites saako niitä vetarin kumien uber kiristin renkaita erikseen ostettua ?
oisko oikea tapa lähestyä: kiristimet auki, vetää kumin ulos ja katsastaa voitelun. Mitäs glidiä sinne pitää laittaa jos kuivalta näyttää, toimiiko perus skf laakeri rasva ??