124 täristää ikävästi ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

124 täristää ikävästi ?

Viesti Kirjoittaja epk »

tärinä on havaittavissa kun pitää esim. kättä hanttarin niskatuessa kiinni, pinta värinää havaittavissa, sama kun katsoo tausta peiliä niin heijastus ei tarkka kun värisee. Tulee ihan millä nopeudella tahansa, millä tiepinnalla tahansa, vaikka olis uusi asvaltti.

Renkaat puntissa ja suorat. Rattiin ei vapise/täristä.

Tulee ihan hulluksi tässä kun ei tää voi olla näin "paska ajella" :lol:

voiko moottorin tukikumit täristää oudolla tavalla runkoon koko ajan (nämäkin vaihdettu tosin), jarrulevyt kierot ? (ei kuitenkaan loppunämäkään) ?? alustasta 90% uusittu muutenkin tässä lähiaikoina.

ehdotuksia mistä ja miten lähdetään vikaa hakemaan...
Viimeksi muokannut epk, Ti 15.07.2008 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Täristääkö vain liikkuessa?
Rikkinäinen dampperi täristää myös, mutta se tekisi sitä paikallaankin.
Itsellä joskus irtosi sähköflektistä siipi ja tärinä oli aivan uskomaton.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vain liikkuessa !
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Täristys pitää mielen valppaana

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Kuten tuossa jo edellinen kysyikin:
- Täristääkö paikallaan ollessa
- muuttuuko täristyksen taajuus moottorin kierrosnopeuden mukaan.
- muuttuuko taajuus vaihdetta vaihdettaessa .
- täristääkö kun rullaa vapaalla

Itse katsoisin sen kuuluisan tukilaakerin ja rättinivelen kunnon ennenkuin alkaisin suurempiin remontteihin.
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Jos moottorin tukikumit on ehjät, niin kannattaa tarkistaa myös vaihdelaatikon tukikumi. Muutenkin tärinät aiheutuvat yleensä jostain pienestä runkokosketuksesta. Joten kaikki paikat on konehuoneesta ja auton alta hyvä tarkastella läpi.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Juu, nyt kun on herännyt annan ääneni kardaanille.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ArthurDent kirjoitti:Kuten tuossa jo edellinen kysyikin:
- Täristääkö paikallaan ollessa
- muuttuuko täristyksen taajuus moottorin kierrosnopeuden mukaan.
- muuttuuko taajuus vaihdetta vaihdettaessa .
- täristääkö kun rullaa vapaalla

Itse katsoisin sen kuuluisan tukilaakerin ja rättinivelen kunnon ennenkuin alkaisin suurempiin remontteihin.
kaikkiin ei.
ii kirjoitti:Jos moottorin tukikumit on ehjät, niin kannattaa tarkistaa myös vaihdelaatikon tukikumi. Muutenkin tärinät aiheutuvat yleensä jostain pienestä runkokosketuksesta. Joten kaikki paikat on konehuoneesta ja auton alta hyvä tarkastella läpi.


havointojen perusteeella lähtisin itekkin tukilaakeri/kardaanin limput linjalle+ tuo laatikon tukikumi. Minkäänlaista ääntä vika ei pidä , vain pientä väpinää.itellä vapina tulee joka nopeudessa, ääntä ei pidä minkäänlaista. Sammutin moottorinkin ja laitoin n:lle , annoin rullata vauhdissa , vapina ei katoa
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

epk kirjoitti: tuo laatikon tukikumi. Minkäänlaista ääntä vika ei pidä , vain pientä väpinää.itellä vapina tulee joka nopeudessa, ääntä ei pidä minkäänlaista. Sammutin moottorinkin ja laitoin n:lle , annoin rullata vauhdissa , vapina ei katoa
Kysytäänpä vielä, että muuttuuku värinän taajuus nopeuden muuttuessa?
Tuo vaihteiston tukikumi se tuskin on, kun värisee kone sammuksissakin.
Avatar
ArthurDent
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: La 17.12.2005 13:48
Paikkakunta: Inkoo

Nyt menee mielenkiitoiseksi

Viesti Kirjoittaja ArthurDent »

Miten olisi pienen panostuksen laita? :twisted:

Laittaisin 5€ tukilaakerin puolesta ja 3,75€ takarättinivelen puolesta.
Sitä tukilaakerin vaihtoa varten tarvitaan sitten "miesten" kokoa olevat työkalut. :D
Kyllä oikeassa autossa kartaani on...ja solmu olis kiva

123 200D -77 (EX), Tenavatähti 201 2,5D Turbo -89 (EX), 124 E300 D -93 (EX), 124 300CE -93 EX
124 E250 TD -94 (vaimon käytössä), 124 300E -92
Yks 108 Viton paska
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juhaoh kirjoitti:
epk kirjoitti: tuo laatikon tukikumi. Minkäänlaista ääntä vika ei pidä , vain pientä väpinää.itellä vapina tulee joka nopeudessa, ääntä ei pidä minkäänlaista. Sammutin moottorinkin ja laitoin n:lle , annoin rullata vauhdissa , vapina ei katoa
Kysytäänpä vielä, että muuttuuku värinän taajuus nopeuden muuttuessa?
Tuo vaihteiston tukikumi se tuskin on, kun värisee kone sammuksissakin.
pientä vaihtelua saatta tapahtua , ehkäpä jossain motarilla on pienempi ?? = taajuus pienempi :D tämä mutua...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Nyt menee mielenkiitoiseksi

Viesti Kirjoittaja epk »

ArthurDent kirjoitti:Miten olisi pienen panostuksen laita? :twisted:

Laittaisin 5€ tukilaakerin puolesta ja 3,75€ takarättinivelen puolesta.
Sitä tukilaakerin vaihtoa varten tarvitaan sitten "miesten" kokoa olevat työkalut. :D

pitikin kysyä mitkä oli avainkoot ? oliko jotain 48 ?? paras tais olla avoimeilla päällä oleva lenkki avain ??
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

kyllä tietty levytkin voi olla mutta pystyy yleensä jarruttaessa toteamaan. toivottavasti saat kuntoon pian ja halvalla.
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tai rengas jos runko on pettänyt. Ja sitä on vaikea nähdä jos ei pyörittele rengasta sopivalla nopeudella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

takarätti tarkastettu koplaamalla ja keskilaakeri, ei näkyvää vauriota. Renkaat ja vanteet on 3 sarja uusia tässä lyhyen ajan sisään, vika ei ole niissä.

voiko kiero jarrulevy tehdä tuon vaikka ei ajossa hankaisikaan kiinni ?
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Onko värinän taajuus samansuuruista kuin jos rengas olis epätasapainossa vai suurempaa joka tulisi voimansiirtolinjasta? (kardaani pyörii n.3x rengas)

Onko alustaa massattu ja suihkittu kardaaniin jolloin se menee epätasapainoon.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

jumppaat toiset rengassarjat alle ja koeajolle, niin saat heti eliminoitua/löydettyä yhden vikapaikan.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

illinois kirjoitti:jumppaat toiset rengassarjat alle ja koeajolle, niin saat heti eliminoitua/löydettyä yhden vikapaikan.
3 sarjaa tässä ollut eri vanteita,suoria ja uusia kaikki. sama homma kaikilla.

juhape kirjoitti:Onko värinän taajuus samansuuruista kuin jos rengas olis epätasapainossa vai suurempaa joka tulisi voimansiirtolinjasta? (kardaani pyörii n.3x rengas)

Onko alustaa massattu ja suihkittu kardaaniin jolloin se menee epätasapainoon.

sanoisin että vastaava kuin rengas pois puntista. alusta massattu sanomalehdet kardaanin ympärillä ;)
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

epk kirjoitti: sanoisin että vastaava kuin rengas pois puntista. alusta massattu sanomalehdet kardaanin ympärillä ;)
Tuskin siellä jarrulevy tärisee mutta vetoakseli voisi kyllä aiheuttaa moista. Joko kuiva/jumiva nivel tai muuten vaan viallinen. Etuvetoisissahan noita täristäviä vetareita on ollut.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos äänestykseksi menee niin kyllä se vika on siinä tukilaakerissa tai ristikko nivelessä joka tapauksessa keskellä pohjaa
vanhemiten tämäntapaisissa rakenteissa pakkaa ristikko jäykistyä suoraan asentoon kun sen ei tarvi käytössa paljon liikkua
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3021
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kardaani irti ja tasapainotukseen ja samalla molemmat rätit ja tukilaakeri uusiksi. Ei mene rahat hukkaan vaika miten kävisi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei perhana, otin kaikki suojat pois pohjasta ja katsoin molemmat limput kardaanista, keskilaakerin,ristikon ja laatikon takakumin.

kaikki tuntuu priimalta,vääntelin ja kääntelin pantteessa noita yms., pulttien kumit ei kolista, ristikko tuntuu jämptiltä,keskilaakerin kehyskumi kunnossa,ei klappia.

Toki jokaisessa voi pientä klappia olla mutta ei mielestäni niin paljoa että tekis tätä oiretta, yksi on tietysti toi vetari mutta milläs sen tarkastat... kyllä se on seuraavaksi ajamaan muita 124:sia ja fiilistelemään onko vika sittenkin korvien välissä :shock: :lol:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

yks 124 ajettu äsken, kyllä tuossa omassa joku mättää !

samalla vahvistui että koneen tyynyt ravistaa , vaikka ne 1½ sitten vaihdettiin uusin, lähden niistä nyt liikkeelle.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2308
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...toivottavasti olit ostanut tyynyt veholta :!: ...niin saat takuuseen uudet tilalle :twisted: ...mutta epäilen että et kun noin nopeasti oireilevat :shock: ...on muuten sellainen osa mikä sieltä aina kannattaa ostaa :idea:
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2308
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...jos vauhdissa laitat N:lle niin täristääkö vapaasti rullatessa vai vain veto päällä :?:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

epk kirjoitti: samalla vahvistui että koneen tyynyt ravistaa , vaikka ne 1½ sitten vaihdettiin uusin, lähden niistä nyt liikkeelle.
Eiköhän se ole niin päin, että kone ravistaa tyynyjä.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tyynyt motonetistä :roll:

kl:stä tilaan uudet tyynyt varmaankin, vehon hinnan tietää... ei ole väliä onko kone käynnissä, veto päällä tai ei. Väitän kyllä että koneen tyynyt ainakin osa syynä.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Vaan jos ei ole väliä, onko kone käynnissä....
Ei se sammutettu kone täristä kyllä mitään, vaikkei olis kumeja ollenkaan.
Vai ymmärsinkö tapani mukaan väärin?

Kiero levy voi täristää, jos se ottaa palaan vaan ihan vähän kiinni. JOs ei ota, ei täristä :!:

Onko seisokkijarrun lelut paikallaan ja ehjiä? Irronnut kenkä/pelkkä pinta voi täristellä.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Fenton kirjoitti:Vaan jos ei ole väliä, onko kone käynnissä....
Ei se sammutettu kone täristä kyllä mitään, vaikkei olis kumeja ollenkaan.
Vai ymmärsinkö tapani mukaan väärin?

Kiero levy voi täristää, jos se ottaa palaan vaan ihan vähän kiinni. JOs ei ota, ei täristä :!:

Onko seisokkijarrun lelut paikallaan ja ehjiä? Irronnut kenkä/pelkkä pinta voi täristellä.

juu ei sammutettu kone täristäkkään, vaan mielestäni kone on OSAsyynä tähän väpinään.

takajarrut ja käsijarrut ainakin nappas todella tasaiseen konttorilla äskettäin, mutta niidenkin varma kohtalo selviää kun vaihdan nekin tässä kun kerran rupeavat olemaan vaihto kunnossa. edessä levyt ja palat onkin hiljaittain vaihdettu.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Kehoittaisin edelleen tutkimaan ne vetoakselit, koska jostain pyörivästä osasta se tärinä tulee.
Tuonkin verran kun tuota on laskettu niin nivelien kulmat ei ole samat kuin uutena ja jos siellä on kulumaa tai kuivuutta niin voi kyllä aiheuttaa tärinää.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juuh, niitä voisin ronkkia myöskin !

mites saako niitä vetarin kumien uber kiristin renkaita erikseen ostettua ?

oisko oikea tapa lähestyä: kiristimet auki, vetää kumin ulos ja katsastaa voitelun. Mitäs glidiä sinne pitää laittaa jos kuivalta näyttää, toimiiko perus skf laakeri rasva ??
Vastaa Viestiin