SImpukkako? - tyhjä liike ratissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
klaze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.02.2004 11:14
Viesti:

SImpukkako? - tyhjä liike ratissa

Viesti Kirjoittaja klaze »

Ratissa tuntuu noin 2cm välys, joku on sanonut että vika voisi olla simpukassa..? onko näin vai onko jotain muita vaihtoehtoja? Voiko simpukkaa korjata, vai onko uuden/käytetyn osto edessä? Löytyykö räjäytyskuvaa yllämainittuun simpukkaan.

Mikä on simpukka englanniksi / saksaksi? Varaosa numeroa tuolle? Jotain edullista paikkaa tilata? (saksasta tms.)

Simpukan kiristäminen ei auttanut.

Voiko välys olla jossain muussa kohtaa?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12754
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: SImpukkako? - tyhjä liike ratissa

Viesti Kirjoittaja epk »

klaze kirjoitti:Ratissa tuntuu noin 2cm välys, joku on sanonut että vika voisi olla simpukassa..? onko näin vai onko jotain muita vaihtoehtoja? Voiko simpukkaa korjata, vai onko uuden/käytetyn osto edessä? Löytyykö räjäytyskuvaa yllämainittuun simpukkaan.

Mikä on simpukka englanniksi / saksaksi? Varaosa numeroa tuolle? Jotain edullista paikkaa tilata? (saksasta tms.)

Simpukan kiristäminen ei auttanut.

Voiko välys olla jossain muussa kohtaa?
siinä vaiheessa kun simpukan kiristys ei enää auta, on se korjattava, se maksaa tosi suolaisesti , ehkäpä vähän ajettu varaosa olisi paikallaan?

jotkut sanoo että apusimpukan korjaus voi auttaa, tosin se ei sitä välystä silti poista.
klaze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.02.2004 11:14
Viesti:

SImpukka - miten korjaan..

Viesti Kirjoittaja klaze »

Mitenkäs sen korjaan?

Mitä osia tarvitaan / mistä saa?

Mikä siellä hajoaa.. Vai kuluuko vaan loppuun jokin laakeri tms.. eli mistä välys syntyy?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12754
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: SImpukka - miten korjaan..

Viesti Kirjoittaja epk »

klaze kirjoitti:Mitenkäs sen korjaan?

Mitä osia tarvitaan / mistä saa?

Mikä siellä hajoaa.. Vai kuluuko vaan loppuun jokin laakeri tms.. eli mistä välys syntyy?

eli kannattaa etsiä koko ohjaustehostin uusi.


vanhankin voi korjata, täytyy TODELLA tietää mitä tekee.

tämän tarkemmin en itse asiasta tiedä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14192
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: SImpukka - miten korjaan..

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

klaze kirjoitti:Mitenkäs sen korjaan?

Mitä osia tarvitaan / mistä saa?

Mikä siellä hajoaa.. Vai kuluuko vaan loppuun jokin laakeri tms.. eli mistä välys syntyy?
Apusimpukkaan on myytävänä korjaussarja, maksaa KL-varaosissa muistaakseni 25-30 euroa. Siinä tulee uudet muovihelat sekä tappi. Vaihtaminen on todella yksinkertaista, itse vaihdoin syksyllä W123:een ja kerroin muistaakseni siitä tällä foorumilla. Kokeile hakutoimintoa, löydät kyllä ohjeet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kun auton pistää käyntiin niin välys katoaa tai ei tunnu, kuuluko siellä olla vapaa liikettä ollenkaan?

Kuinkas sitä simpukkaa kiristetään?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12754
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

keef kirjoitti:Kun auton pistää käyntiin niin välys katoaa tai ei tunnu, kuuluko siellä olla vapaa liikettä ollenkaan?

Kuinkas sitä simpukkaa kiristetään?
no sittenhän sulla on kunnossa jos ei auto käynnissä välystä tunnu :D
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

keef kirjoitti: Kuinkas sitä simpukkaa kiristetään?
Yleensä se menee niin, että simpukan päällä olevaa kiristysruuvia pyöritetään vastapäivään. Ei kannata kiristää liikaa.
klaze kirjoitti:Mikä on simpukka englanniksi / saksaksi?
Englanniksi voisi olla steering gear / steering box, saksaksi Lenkgetriebe.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Eihän noin pienestä välyksestä kannata huolestua, mikäli ajettavuus on ihan OK.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

AriK123 kirjoitti:
keef kirjoitti: Kuinkas sitä simpukkaa kiristetään?
Yleensä se menee niin, että simpukan päällä olevaa kiristysruuvia pyöritetään vastapäivään. Ei kannata kiristää liikaa.
klaze kirjoitti:Mikä on simpukka englanniksi / saksaksi?
Englanniksi voisi olla steering gear / steering box, saksaksi Lenkgetriebe.
Itse sain Venetmäeltä sellaisen ohjeen, että korkeintaan kahdeksasosa täydestä kierroksesta kerrallaan kiristäen, ja sitten kokeillen että milloin se ajossa tuntuu hyvälle.

Eli korkeintaan 45 astetta kerrallaan.

Liika kiristäminen vaan tuhoaa entisestään sitä simpukkaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Sensuroitu :oops:
Viimeksi muokannut etl, Ke 10.03.2004 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
klaze
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.02.2004 11:14
Viesti:

Simpukka / apusimpukka

Viesti Kirjoittaja klaze »

Jos se iso möntti missä on se kiristysruuvi on simpukka, niin missä se apusimpukka sitten on? vaiko toisinpäin?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18037
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Apusimpukka on se toinen kohta josta ohjausvarret on tuettu autoon.

etl ; jos OIKEEN tarkkoja ollaan niin
onko se kierros nyt 180 vai 360 astetta ? :D
wiimax.fi
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Meeppäs sinne auton alle, niin tajuut toiminta mekanismin. Apusimpukka on hanttarin puolella, se on runkoon hitsattu putken pätkä, jossa on puslat sisällä ja sen läpi menee pultti... Apusimpukan väljyyden tuntee kun ottaa varresta kiinni ja heiluttelee.

Pyydä lisäksi apulaista heiluttelemaan rattia edestakaisin, niin näet, että onko nivelissä väljyyttä.
Viimeksi muokannut etl, Ke 10.03.2004 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

dealer kirjoitti:Apusimpukka on se toinen kohta josta ohjausvarret on tuettu autoon.

etl ; jos OIKEEN tarkkoja ollaan niin
onko se kierros nyt 180 vai 360 astetta ? :D
No perskeles :oops: aivan! ööh... sitä sattuu...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Vastaa Viestiin