Suurimpia virheitä, joita MB-korjaaja voi tehdä?Esim. M102

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Suurimpia virheitä, joita MB-korjaaja voi tehdä?Esim. M102

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Luetelkaapa tänne millaisia virheitä MB-autoihin voi tehdä, jos asentajalta puuttuu jokin oleellinen tieto. Asia ei koske välttämättä MB-autoja vaan voi liittyä myös muihin merkkeihin.
Minulle tulee mieleen yksi ainakin; MB:n bensamoottoreihin liittyvä nokkaketjun vaihto. Esim. M102 ja ehkä muutkin.
Nokkaketjun kiristys hoituu dieselissä ja bensoissa öljynpaineella, mutta eri tavalla. Bensakoneessa kiristyssysteemi pitää purkaa aina ketjun vaihdon yhteydessä! Bensakoneen kiristys toimii siten, että ketjun venyessä öljynpaine painaa kiristyssyteemiä tiukemmalle, mutta öljynpianeen laskiessa kiristys ei lopu. Ketjun venyessä kiristin kiristyy askel askeleelta kiinnipäin palautumatta taaksepäin. Jos venynyt ketju vaihdetaan uuteen purkamatta kiristyssysteemiä niin kiristyssysteemi on liian kireä uudelle ja lyhyemmälle ketjulle-seuraus ketju katkeaa ja siihen liittyy sitten ajoituksen muuttumisen tuomat muut harmit(mäntä vs venttiili) yms.
Jos on tottunut MB dieseleitä enemmän asentelemaan ja ajatuksena on se, että samanlaiset systeemit näissä on niin ongelmia on luvassa. Oletteko törmänneet asiaan jos ette niin muistakaa tämä kun vaihdatte/vaihdatatte ketjuja koneisiinne. Tuleeko muita virheitä joita MB-asenta voi tehdä tietämättömyyksissään?
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

  • Peltitöitä tehdessä hitsataan uusi pala vain pisteittäin kiinni; ei hitsata umpeen.
  • Tiivistelasin vuoto korjataan liimalla
  • Leveämpiä renkaita autoon laitettaessa unohdetaan säätää pyöränkulmat
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

* Vaihdetaan ohjainbokseja, esim. ruisku, sytytys, ABS/ESP vaikka ei olla varmoja onko vika edes niissä. 95% vika on antureissa, johdoissa ja huonoissa liitoksissa.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Leveämpiä renkaita autoon laitettaessa unohdetaan säätää pyö

Viesti Kirjoittaja geoman »

Usein on vanteiden ET väärä muutettaessa vanteen halkaisijaa ja renkaan leveyttä. Samoin tietysti ohjauskulmat.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vaihdetaan OM61X koneiden öljypumppu ja unohdetaan asennuksen loppuvaiheessa laittaa yläpuolelta öljypumpun ylärattaan pieni kiristysruuvi paikalleen. Ratas pomppaa voimakkaammassa täyssystä paikaltaan ja sen jälkeen öljympumpulta ei öljyä enää tulekaan.. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Vaihdetaan öljyt, mutta unohdetaan laittaa uutta.. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
tak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: Ma 22.11.2004 20:06

Viesti Kirjoittaja tak »

No eihän ne silloin ole vaihdettu, sori pakko oli sanoa... :? :lol:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Vaihdetaan OM61X koneiden öljypumppu ja unohdetaan asennuksen loppuvaiheessa laittaa yläpuolelta öljypumpun ylärattaan pieni kiristysruuvi paikalleen. Ratas pomppaa voimakkaammassa täyssystä paikaltaan ja sen jälkeen öljympumpulta ei öljyä enää tulekaan.. :roll:
Tarkoitat varmaan ylähelan kiinnityspulttia :?: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Mesedesi kirjoitti:Vaihdetaan öljyt, mutta unohdetaan laittaa uutta.. :D
Tai laitetaan ne uudet, muttei muisteta pohjaproppua :lol:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suurimpia virheitä, joita MB-korjaaja voi tehdä?Esim. M1

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

kardaani kirjoitti:Luetelkaapa tänne millaisia virheitä MB-autoihin voi tehdä, jos asentajalta puuttuu jokin oleellinen tieto. Asia ei koske välttämättä MB-autoja vaan voi liittyä myös muihin merkkeihin.
Minulle tulee mieleen yksi ainakin; MB:n bensamoottoreihin liittyvä nokkaketjun vaihto. Esim. M102 ja ehkä muutkin.
Nokkaketjun kiristys hoituu dieselissä ja bensoissa öljynpaineella, mutta eri tavalla. Bensakoneessa kiristyssysteemi pitää purkaa aina ketjun vaihdon yhteydessä! Bensakoneen kiristys toimii siten, että ketjun venyessä öljynpaine painaa kiristyssyteemiä tiukemmalle, mutta öljynpianeen laskiessa kiristys ei lopu. Ketjun venyessä kiristin kiristyy askel askeleelta kiinnipäin palautumatta taaksepäin. Jos venynyt ketju vaihdetaan uuteen purkamatta kiristyssysteemiä niin kiristyssysteemi on liian kireä uudelle ja lyhyemmälle ketjulle-seuraus ketju katkeaa ja siihen liittyy sitten ajoituksen muuttumisen tuomat muut harmit(mäntä vs venttiili) yms.
Jos on tottunut MB dieseleitä enemmän asentelemaan ja ajatuksena on se, että samanlaiset systeemit näissä on niin ongelmia on luvassa. Oletteko törmänneet asiaan jos ette niin muistakaa tämä kun vaihdatte/vaihdatatte ketjuja koneisiinne. Tuleeko muita virheitä joita MB-asenta voi tehdä tietämättömyyksissään?
Iski epäilyksen siemen.
Talvella vaihdoin uuden ketjun ja kiristimen.
Kiristimen vain pulttasin paikalleen.
Olisiko sille pitänyt tehdä jotain taikatemppuja :?:
JiiB
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 16.02.2008 17:04

Viesti Kirjoittaja JiiB »

pakko kysästä.. siis jos laittaa kesäksi vaikka 225 leveet kumit.. ja talvella on 195 leveät.. niin ei kai noita aurauksia tarvi säätää uudelleen..? vai vaikuttaakos se johonkin muihin kulmiin..? sivistäkää vähän meikäläistäkin..
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Jostain syystä MB-kirjallisuus antaa erilevyisille renkaille vanteelle eri ET:n. Esim W124 195/15 ET 48 ja 205/15 ET 42.
Avatar
Miika H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: To 20.11.2003 12:47
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Miika H. »

ET:den ero taitaa johtua eri levyisistä ja eri mallisista vanteista (vakio 15x6,5 (tai 15x6) vs. Sportline(?) 7x15).
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Yksi asia mikä tympi 2 kesää sitten ihan tolkuttomasti: sain 5-v. Getragin vaihdelaatikon pystäriin ja innokkaana laittamaan, reissuun teki mieli 5-vaihteisella. Otin hötäkässä lootasta vanhan työsylinterin irti ja huomasin vasta laatikon ollessa paikallaan, että unohtui uusi työsylinteri asentaa.

No, 2 h. työsylinteriä paikalleen ährätessä kävi ilmi, että edellinen omistaja/joku muu puliveivari oli asentanut aikanaan pieleen niin, että oli jengat menneet lootasta.

Ei auttanut sitte muu kun vaihteensiirtimet irti ja loota irti ja koneistamo-ukolle uudelleen kierteytykseen.

Ei käynyt tämäkään asennus niin kun Oraki Countyssä. Reissuun muuten lähdettiin 124:lla. Hommassa nimittäin niin, että olin vanhan kytkinletkun tukkinut sulkijapihdeillä sillä seurauksella, että letkun kumi murtui sisältä ja tukki koko letkun. Uutta letkua kyselemään varaosaliikkeestä "Joo saksantilaukseen menee, 3 viikkoa suunnilleen", hydrauliliikkeestä "Joo noi on tuumataijotain-kierteitä ei saada tehtyä". Sain sitten kaverilta Espoon suunnasta postitoimituksena.

Mitä tästä opin. Yhteen vaihdelaatikon vaihtoon saa sopivalla myötätuulella kulumaan viikon verran!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Yksi asentaja vaihtoi nokkaketjun aikanaan bensamersuuni ja muistaakseni jokin jurina paljasti että jotain pielessä?Mersukorjaamo Heleniuksella mainitsin asiasta muitten töiden ohessa,ja sanoikin autoa hakiessani että ketju oli ollut liian kireällä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Ari kirjoitti:Yksi asentaja vaihtoi nokkaketjun aikanaan bensamersuuni ja muistaakseni jokin jurina paljasti että jotain pielessä?Mersukorjaamo Heleniuksella mainitsin asiasta muitten töiden ohessa,ja sanoikin autoa hakiessani että ketju oli ollut liian kireällä.
Oliko kiristin uusi?
Talvella, kun vaihdoin oli oletuksena, että uudelle kiristimelle ei tarvise tehdä mitään. :shock:
Oliko oletukseni väärä?
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Pääjuttu on se , että kiristin systeemi puretaan. Se sisällä oleva tappi painetaan läpi-koska toiseen suuntaanhan se ei menekkään.Ainakin M102:sessa ensin asennetaan kiristimen runko-osa lohkoon ja sitten se varsinainen kiristin osa ja välissä jousi. Se painetaan sisään ja lopun kiristyksen hoitaa öljynpaine. Juju on siinä, että keskiosa ei palaudu taaksepäin vaan kiristyy pikkuhiljaa ketjun venyessä. Eli kiristin on purettava aina ketjun vaihdon yhteydessä. Ketju katkeaa varmasti, jos sitä ei ole purettu, ellei ketjua ole sattumalta vaihdettu ihan liian aikaisin ja vanhakin ketju on venymätön.
Jos asiasta on epävarmuutta niin kiristin kannattaa purkaa ja asentaa uudelleen paikalleen-ei ole iso homma ja moottorin henkivakuutus pysyy voimassa :wink:
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Kerran kaveri teki bensakoneeseensa kansipokan ja kurvas sitten meille:
Oli lyönyt kiristimen purkamatta paikalleen. Vinkui kuin turbo konsanaan, onneksi ei ehtinyt mennä mitään rikki..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Sen verran jäi asia häiritsemään, että soitin mersukorjaamoon ja kysyin asiasta. Mr. Järvinen muisteli, ettei 117 koneessa ole tuota huolta.
Jousi painaa ensin ja sitten öljynpaine.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Jotkut hurjat "niittaa" jakoketjun pallopäävasaralla, Vaatii kyllä melkosta tuuria että kestää.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Millä se sitten pitäisi niitata?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Ei varmaan suurin virhe rahallisesti, mutta annan itselleni täydet kymmenen pistettä tyhmyydestä:
Oli takapenkki irti väykystä ja selkänojaa takaisin laittaessani, epähuomiossa otin tukea akun vieressä olevasta, avonaisesta sulakeboksista. Ei siinä montaa sulaketta ole, mutta meinasin, että yksi sulake painui liian alas. Ja minä valopää menin ja käytin sitä irti. Samalla kun virrat oli kytkettynä (virta-avain radioasennossa).
No vähän päästä kun starttasin, alkoi vikailmoitusten piippailu: BAS, ESP, ABS..
Tartti käyttää huollossa, että sai kuitattua pois..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Vastaa Viestiin