Suurimpia virheitä, joita MB-korjaaja voi tehdä?Esim. M102
Suurimpia virheitä, joita MB-korjaaja voi tehdä?Esim. M102
Luetelkaapa tänne millaisia virheitä MB-autoihin voi tehdä, jos asentajalta puuttuu jokin oleellinen tieto. Asia ei koske välttämättä MB-autoja vaan voi liittyä myös muihin merkkeihin.
Minulle tulee mieleen yksi ainakin; MB:n bensamoottoreihin liittyvä nokkaketjun vaihto. Esim. M102 ja ehkä muutkin.
Nokkaketjun kiristys hoituu dieselissä ja bensoissa öljynpaineella, mutta eri tavalla. Bensakoneessa kiristyssysteemi pitää purkaa aina ketjun vaihdon yhteydessä! Bensakoneen kiristys toimii siten, että ketjun venyessä öljynpaine painaa kiristyssyteemiä tiukemmalle, mutta öljynpianeen laskiessa kiristys ei lopu. Ketjun venyessä kiristin kiristyy askel askeleelta kiinnipäin palautumatta taaksepäin. Jos venynyt ketju vaihdetaan uuteen purkamatta kiristyssysteemiä niin kiristyssysteemi on liian kireä uudelle ja lyhyemmälle ketjulle-seuraus ketju katkeaa ja siihen liittyy sitten ajoituksen muuttumisen tuomat muut harmit(mäntä vs venttiili) yms.
Jos on tottunut MB dieseleitä enemmän asentelemaan ja ajatuksena on se, että samanlaiset systeemit näissä on niin ongelmia on luvassa. Oletteko törmänneet asiaan jos ette niin muistakaa tämä kun vaihdatte/vaihdatatte ketjuja koneisiinne. Tuleeko muita virheitä joita MB-asenta voi tehdä tietämättömyyksissään?
Minulle tulee mieleen yksi ainakin; MB:n bensamoottoreihin liittyvä nokkaketjun vaihto. Esim. M102 ja ehkä muutkin.
Nokkaketjun kiristys hoituu dieselissä ja bensoissa öljynpaineella, mutta eri tavalla. Bensakoneessa kiristyssysteemi pitää purkaa aina ketjun vaihdon yhteydessä! Bensakoneen kiristys toimii siten, että ketjun venyessä öljynpaine painaa kiristyssyteemiä tiukemmalle, mutta öljynpianeen laskiessa kiristys ei lopu. Ketjun venyessä kiristin kiristyy askel askeleelta kiinnipäin palautumatta taaksepäin. Jos venynyt ketju vaihdetaan uuteen purkamatta kiristyssysteemiä niin kiristyssysteemi on liian kireä uudelle ja lyhyemmälle ketjulle-seuraus ketju katkeaa ja siihen liittyy sitten ajoituksen muuttumisen tuomat muut harmit(mäntä vs venttiili) yms.
Jos on tottunut MB dieseleitä enemmän asentelemaan ja ajatuksena on se, että samanlaiset systeemit näissä on niin ongelmia on luvassa. Oletteko törmänneet asiaan jos ette niin muistakaa tämä kun vaihdatte/vaihdatatte ketjuja koneisiinne. Tuleeko muita virheitä joita MB-asenta voi tehdä tietämättömyyksissään?
Leveämpiä renkaita autoon laitettaessa unohdetaan säätää pyö
Usein on vanteiden ET väärä muutettaessa vanteen halkaisijaa ja renkaan leveyttä. Samoin tietysti ohjauskulmat.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Vaihdetaan OM61X koneiden öljypumppu ja unohdetaan asennuksen loppuvaiheessa laittaa yläpuolelta öljypumpun ylärattaan pieni kiristysruuvi paikalleen. Ratas pomppaa voimakkaammassa täyssystä paikaltaan ja sen jälkeen öljympumpulta ei öljyä enää tulekaan.. 

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Tarkoitat varmaan ylähelan kiinnityspulttiaPetteri Kivimäki kirjoitti:Vaihdetaan OM61X koneiden öljypumppu ja unohdetaan asennuksen loppuvaiheessa laittaa yläpuolelta öljypumpun ylärattaan pieni kiristysruuvi paikalleen. Ratas pomppaa voimakkaammassa täyssystä paikaltaan ja sen jälkeen öljympumpulta ei öljyä enää tulekaan..

auto w123 200D/300DT vm, -81
Re: Suurimpia virheitä, joita MB-korjaaja voi tehdä?Esim. M1
Iski epäilyksen siemen.kardaani kirjoitti:Luetelkaapa tänne millaisia virheitä MB-autoihin voi tehdä, jos asentajalta puuttuu jokin oleellinen tieto. Asia ei koske välttämättä MB-autoja vaan voi liittyä myös muihin merkkeihin.
Minulle tulee mieleen yksi ainakin; MB:n bensamoottoreihin liittyvä nokkaketjun vaihto. Esim. M102 ja ehkä muutkin.
Nokkaketjun kiristys hoituu dieselissä ja bensoissa öljynpaineella, mutta eri tavalla. Bensakoneessa kiristyssysteemi pitää purkaa aina ketjun vaihdon yhteydessä! Bensakoneen kiristys toimii siten, että ketjun venyessä öljynpaine painaa kiristyssyteemiä tiukemmalle, mutta öljynpianeen laskiessa kiristys ei lopu. Ketjun venyessä kiristin kiristyy askel askeleelta kiinnipäin palautumatta taaksepäin. Jos venynyt ketju vaihdetaan uuteen purkamatta kiristyssysteemiä niin kiristyssysteemi on liian kireä uudelle ja lyhyemmälle ketjulle-seuraus ketju katkeaa ja siihen liittyy sitten ajoituksen muuttumisen tuomat muut harmit(mäntä vs venttiili) yms.
Jos on tottunut MB dieseleitä enemmän asentelemaan ja ajatuksena on se, että samanlaiset systeemit näissä on niin ongelmia on luvassa. Oletteko törmänneet asiaan jos ette niin muistakaa tämä kun vaihdatte/vaihdatatte ketjuja koneisiinne. Tuleeko muita virheitä joita MB-asenta voi tehdä tietämättömyyksissään?
Talvella vaihdoin uuden ketjun ja kiristimen.
Kiristimen vain pulttasin paikalleen.
Olisiko sille pitänyt tehdä jotain taikatemppuja

- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Yksi asia mikä tympi 2 kesää sitten ihan tolkuttomasti: sain 5-v. Getragin vaihdelaatikon pystäriin ja innokkaana laittamaan, reissuun teki mieli 5-vaihteisella. Otin hötäkässä lootasta vanhan työsylinterin irti ja huomasin vasta laatikon ollessa paikallaan, että unohtui uusi työsylinteri asentaa.
No, 2 h. työsylinteriä paikalleen ährätessä kävi ilmi, että edellinen omistaja/joku muu puliveivari oli asentanut aikanaan pieleen niin, että oli jengat menneet lootasta.
Ei auttanut sitte muu kun vaihteensiirtimet irti ja loota irti ja koneistamo-ukolle uudelleen kierteytykseen.
Ei käynyt tämäkään asennus niin kun Oraki Countyssä. Reissuun muuten lähdettiin 124:lla. Hommassa nimittäin niin, että olin vanhan kytkinletkun tukkinut sulkijapihdeillä sillä seurauksella, että letkun kumi murtui sisältä ja tukki koko letkun. Uutta letkua kyselemään varaosaliikkeestä "Joo saksantilaukseen menee, 3 viikkoa suunnilleen", hydrauliliikkeestä "Joo noi on tuumataijotain-kierteitä ei saada tehtyä". Sain sitten kaverilta Espoon suunnasta postitoimituksena.
Mitä tästä opin. Yhteen vaihdelaatikon vaihtoon saa sopivalla myötätuulella kulumaan viikon verran!
No, 2 h. työsylinteriä paikalleen ährätessä kävi ilmi, että edellinen omistaja/joku muu puliveivari oli asentanut aikanaan pieleen niin, että oli jengat menneet lootasta.
Ei auttanut sitte muu kun vaihteensiirtimet irti ja loota irti ja koneistamo-ukolle uudelleen kierteytykseen.
Ei käynyt tämäkään asennus niin kun Oraki Countyssä. Reissuun muuten lähdettiin 124:lla. Hommassa nimittäin niin, että olin vanhan kytkinletkun tukkinut sulkijapihdeillä sillä seurauksella, että letkun kumi murtui sisältä ja tukki koko letkun. Uutta letkua kyselemään varaosaliikkeestä "Joo saksantilaukseen menee, 3 viikkoa suunnilleen", hydrauliliikkeestä "Joo noi on tuumataijotain-kierteitä ei saada tehtyä". Sain sitten kaverilta Espoon suunnasta postitoimituksena.
Mitä tästä opin. Yhteen vaihdelaatikon vaihtoon saa sopivalla myötätuulella kulumaan viikon verran!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Yksi asentaja vaihtoi nokkaketjun aikanaan bensamersuuni ja muistaakseni jokin jurina paljasti että jotain pielessä?Mersukorjaamo Heleniuksella mainitsin asiasta muitten töiden ohessa,ja sanoikin autoa hakiessani että ketju oli ollut liian kireällä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Oliko kiristin uusi?Ari kirjoitti:Yksi asentaja vaihtoi nokkaketjun aikanaan bensamersuuni ja muistaakseni jokin jurina paljasti että jotain pielessä?Mersukorjaamo Heleniuksella mainitsin asiasta muitten töiden ohessa,ja sanoikin autoa hakiessani että ketju oli ollut liian kireällä.
Talvella, kun vaihdoin oli oletuksena, että uudelle kiristimelle ei tarvise tehdä mitään.

Oliko oletukseni väärä?
Pääjuttu on se , että kiristin systeemi puretaan. Se sisällä oleva tappi painetaan läpi-koska toiseen suuntaanhan se ei menekkään.Ainakin M102:sessa ensin asennetaan kiristimen runko-osa lohkoon ja sitten se varsinainen kiristin osa ja välissä jousi. Se painetaan sisään ja lopun kiristyksen hoitaa öljynpaine. Juju on siinä, että keskiosa ei palaudu taaksepäin vaan kiristyy pikkuhiljaa ketjun venyessä. Eli kiristin on purettava aina ketjun vaihdon yhteydessä. Ketju katkeaa varmasti, jos sitä ei ole purettu, ellei ketjua ole sattumalta vaihdettu ihan liian aikaisin ja vanhakin ketju on venymätön.
Jos asiasta on epävarmuutta niin kiristin kannattaa purkaa ja asentaa uudelleen paikalleen-ei ole iso homma ja moottorin henkivakuutus pysyy voimassa
Jos asiasta on epävarmuutta niin kiristin kannattaa purkaa ja asentaa uudelleen paikalleen-ei ole iso homma ja moottorin henkivakuutus pysyy voimassa

Kerran kaveri teki bensakoneeseensa kansipokan ja kurvas sitten meille:
Oli lyönyt kiristimen purkamatta paikalleen. Vinkui kuin turbo konsanaan, onneksi ei ehtinyt mennä mitään rikki..
Oli lyönyt kiristimen purkamatta paikalleen. Vinkui kuin turbo konsanaan, onneksi ei ehtinyt mennä mitään rikki..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Ei varmaan suurin virhe rahallisesti, mutta annan itselleni täydet kymmenen pistettä tyhmyydestä:
Oli takapenkki irti väykystä ja selkänojaa takaisin laittaessani, epähuomiossa otin tukea akun vieressä olevasta, avonaisesta sulakeboksista. Ei siinä montaa sulaketta ole, mutta meinasin, että yksi sulake painui liian alas. Ja minä valopää menin ja käytin sitä irti. Samalla kun virrat oli kytkettynä (virta-avain radioasennossa).
No vähän päästä kun starttasin, alkoi vikailmoitusten piippailu: BAS, ESP, ABS..
Tartti käyttää huollossa, että sai kuitattua pois..
Oli takapenkki irti väykystä ja selkänojaa takaisin laittaessani, epähuomiossa otin tukea akun vieressä olevasta, avonaisesta sulakeboksista. Ei siinä montaa sulaketta ole, mutta meinasin, että yksi sulake painui liian alas. Ja minä valopää menin ja käytin sitä irti. Samalla kun virrat oli kytkettynä (virta-avain radioasennossa).
No vähän päästä kun starttasin, alkoi vikailmoitusten piippailu: BAS, ESP, ABS..
Tartti käyttää huollossa, että sai kuitattua pois..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)