Syöttöpumpun asennus!
Syöttöpumpun asennus!
Yritin haulla etsiä, mutten löytänyt.
Eli varmaan viikonloppuna menen hakemaan 190D:hen uuden syöttöpumpun, mitenkä asennus hoituu, mitä pitää ottaa huomioon??
Tietääkö joku mitä maksaisi viedä se johonkin huoltolaan vaihdettavaksi??
Eli varmaan viikonloppuna menen hakemaan 190D:hen uuden syöttöpumpun, mitenkä asennus hoituu, mitä pitää ottaa huomioon??
Tietääkö joku mitä maksaisi viedä se johonkin huoltolaan vaihdettavaksi??
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3020
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Asennusohje
Heip!
Kurkkaapa tätä. Tuli joskus rustailtua ohje pumpun vekslailuun...
Edit: Jos olet vaihtamassa vakiopumppua toiseen vakiopumppuun, niin tuo asteluku ei välttämättä ole 13 jykk. Eli, unohda nuo alla olevan ohjeen kursivoidut kohdat...
Käännä konetta siten, että pumpun merkki on kohdallaan. Katso sitten koneen merkin asteluku...
-----------
Ohje:
- Säädä se pumpun kyljessä oleva säätö puoleenväliin (jotta jää säätövaraa molempiin suuntiin).
- Käännät koneen siihen 13 astetta jykk.
- Kiskaiset ruiskutuspumpun irti. Huom. ketjupyörän pultti on vasenkätisellä jengalla!
- Käännät pumpun irtonaisena merkkiin. (Siitä vasemmalta sivulta (siis auton perästä katsottuna vasen) löytyy sellainen 17-19 mm pultinkannalla oleva hattu, jonka alta löytyy reikä, jossa näkyy pyörivä kara, mikä pitäisi lukita siihen asentoon, jotta reiästä näkyy sellainen lattapää ruuvaria muistuttava kärki. Itse tein sopivan lukitustapin poran terän pätkästä, mutta mikä tahansa reikään sopiva tangon pätkä käy.)
- Työntelet pumpun takaisin spooreihin, lukittuna. Muista poistaa lukitus, kun pumppu on ruuvattu paikalleen.
Tämä ohjeistus perustuu pumpun irroitus- ja takaisin laitto-ohjeeseen. Voipi olla, että joku heittää heti jonkin yksinkertaisemman tavan.
Oleellista ohjeessa on, että käännät koneen merkkiin pumppu paikallaan, kun kääntö pumppu irroitettuna ei oikein onnistu. Ja toiseksi pumpun tulee olla lukittu, kun sitä asentelee takaisin.
Tuossa askarrellessa taitaa mennä vaihtoon se alipainepumpun ja moottorin välinen tiiviste.
Kurkkaapa tätä. Tuli joskus rustailtua ohje pumpun vekslailuun...
Edit: Jos olet vaihtamassa vakiopumppua toiseen vakiopumppuun, niin tuo asteluku ei välttämättä ole 13 jykk. Eli, unohda nuo alla olevan ohjeen kursivoidut kohdat...
Käännä konetta siten, että pumpun merkki on kohdallaan. Katso sitten koneen merkin asteluku...
-----------
Ohje:
- Säädä se pumpun kyljessä oleva säätö puoleenväliin (jotta jää säätövaraa molempiin suuntiin).
- Käännät koneen siihen 13 astetta jykk.
- Kiskaiset ruiskutuspumpun irti. Huom. ketjupyörän pultti on vasenkätisellä jengalla!
- Käännät pumpun irtonaisena merkkiin. (Siitä vasemmalta sivulta (siis auton perästä katsottuna vasen) löytyy sellainen 17-19 mm pultinkannalla oleva hattu, jonka alta löytyy reikä, jossa näkyy pyörivä kara, mikä pitäisi lukita siihen asentoon, jotta reiästä näkyy sellainen lattapää ruuvaria muistuttava kärki. Itse tein sopivan lukitustapin poran terän pätkästä, mutta mikä tahansa reikään sopiva tangon pätkä käy.)
- Työntelet pumpun takaisin spooreihin, lukittuna. Muista poistaa lukitus, kun pumppu on ruuvattu paikalleen.
Tämä ohjeistus perustuu pumpun irroitus- ja takaisin laitto-ohjeeseen. Voipi olla, että joku heittää heti jonkin yksinkertaisemman tavan.
Oleellista ohjeessa on, että käännät koneen merkkiin pumppu paikallaan, kun kääntö pumppu irroitettuna ei oikein onnistu. Ja toiseksi pumpun tulee olla lukittu, kun sitä asentelee takaisin.
Tuossa askarrellessa taitaa mennä vaihtoon se alipainepumpun ja moottorin välinen tiiviste.
Terveisin
Tero
Tero
Äääh... Eipä kauheesti meikäläinen noista puheista ymmärrä. Pitäis ottaa pumppu käteen niin vois saada osviittaa noista teidän puheista 
Kysytäänpä toisella tavalla: Löytyykö foorumilta ketään pumppuspecialistia Pirkanmaan suunnalta, joka jonkinlaista korvausta vastaan tuon tuosta vaihtaisi?? Olisin enemmän kuin kiitollinen.

Kysytäänpä toisella tavalla: Löytyykö foorumilta ketään pumppuspecialistia Pirkanmaan suunnalta, joka jonkinlaista korvausta vastaan tuon tuosta vaihtaisi?? Olisin enemmän kuin kiitollinen.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3020
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Eiköhän tuo tohtori Sykerön näköinen mies sen sulle vaihda:
http://www.tammerdiesel.fi/asennus_ja_huolto.html
OM616 koneen pumpun irroitus ja asennus oli helppoa kun kone oli irti ja tallissa, mutta pihamaalla sateessa en alkaisi.
http://www.tammerdiesel.fi/asennus_ja_huolto.html
OM616 koneen pumpun irroitus ja asennus oli helppoa kun kone oli irti ja tallissa, mutta pihamaalla sateessa en alkaisi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Tammerdieselistä jo soittelivatkin tänään ja sanoivat ettei ne vaihda sitä. On kuulemma joskus vaihdeltu ja siitä on tullut huonoa palautetta. On kuulemma lopettanu kokonaan ne hommat.Petteri Kivimäki kirjoitti:Eiköhän tuo tohtori Sykerön näköinen mies sen sulle vaihda:
http://www.tammerdiesel.fi/asennus_ja_huolto.html
OM616 koneen pumpun irroitus ja asennus oli helppoa kun kone oli irti ja tallissa, mutta pihamaalla sateessa en alkaisi.
No auttaako pari kuvaa:Simppe84 kirjoitti:Äääh... Eipä kauheesti meikäläinen noista puheista ymmärrä.

Kuvassa on alipainepumppu iroitettu, jolloin näkyviin tulee syöttöpumpun ketjupyösä. Sen keskipultti pyöritetään väärään suuntaan auki. Tämän jälkeen kolme-neljä pulttia, jotka pitävät syöttöpumpun lohkossa kiini auki, ja nykäistään pumppu pois. Tätä ennen kaikki ruiskutusputket ja letkut pois pumpun tieltä.
Kyllä, on siinä hommaa. Merkkikorjaamo ottaa noin 400 € Viton pumpun irroituksesta

Syöttöpumpun ajoitusmerkki:

(Kun ajoitusmerkki näkyy, pitää kampiakselilla olla juuri se asteluku, jonka pumpun tekijä on ilmoittanut, tai vaihtoehtoisesti se tehtaan luku, olikos se nyt 15 astetta JYKK).

Viimeksi muokannut veskola, Pe 08.08.2008 21:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyllä, on siinä hommaa. Merkkikorjaamo ottaa noin 400 € Viton pumpun irroituksesta
[/quote]
Kyllä oon sen jo huomannut että on siinä hommaa.
Kyllähän sitä joku viikonloppu vois yrittää itsekkin vaihtaa, muutaman oluen voimalla on helppo ajotukset säätää
Tarvitseeko tuohon nyt jotain erikoistyökaluja, vai onnistuuko ihan perinteisillä välineillä?
Tuo syöttöpumpun ajoitusmerkkikuva ei muuten näy...

Kyllä oon sen jo huomannut että on siinä hommaa.
Kyllähän sitä joku viikonloppu vois yrittää itsekkin vaihtaa, muutaman oluen voimalla on helppo ajotukset säätää

Tarvitseeko tuohon nyt jotain erikoistyökaluja, vai onnistuuko ihan perinteisillä välineillä?
Tuo syöttöpumpun ajoitusmerkkikuva ei muuten näy...
Juu nyt näkyy...On parempi varata pieni hylsysarja, kuusiokolohylsyjä (lähinnä 6mm) pieniä jatkovarsia ja niveliä, jos tai kun ottaa imusarjan pois. Lisäksi voit jo etukäteen sovitella onko sulla sopivaa avain irroittamaan ruiskutusputket, eli 14 mm. Sellainen avokitainen avain on hyvä, vaikka sekin on hieman ahdas menemään sinne. Dieselpajoilla on itse hitsatut avaimet, joilla saa ruiskutusputket helposti auki.Simppe84 kirjoitti:Tuo syöttöpumpun ajoitusmerkkikuva ei muuten näy...
Muutoin alipainepumpun ja ruiskutuspumpun pultit on kaikki perus M pultteja eli lenkeillä/hylsyillä irtoaa. Oma haaste tulee moottorin ollessa korissa kun on ahdasta...
Ai niin, ja varmasti tarvitse alipainepumpun tiivisteen, siihen sopivaa tiiveistemömmöä (tiivistesilikoni) sekä luultavasti imusarjan tiivisteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Syöttöpumpun asennus!
Terve, mulla ei meinaa pumpun ajoitus osua nappiin.
Eli tein ohjeiden mukaisesti, käänsin kampiakselista 13jykk. Pumpun otin irti, lukitin pumpun oikeaoppisesti, asensin ja tarkistin että osui nappiin pyörittämällä pari kertaa konetta ja laitoin 13jykk ja merkki näkyy. Mutta kun ei lähde käyntiin. Irrotin sumuputken ja pulpahtaa pinta siinä paineventtiilissä todella myöhään, varmaan noin. 40jykk. Että miten voi olla mahdollista :d pumppu on ihan alkuperäinen, kylläkin rankasti ruuvattu, voisiko se muuttaa pumpun sisällä jotain?
Eli tein ohjeiden mukaisesti, käänsin kampiakselista 13jykk. Pumpun otin irti, lukitin pumpun oikeaoppisesti, asensin ja tarkistin että osui nappiin pyörittämällä pari kertaa konetta ja laitoin 13jykk ja merkki näkyy. Mutta kun ei lähde käyntiin. Irrotin sumuputken ja pulpahtaa pinta siinä paineventtiilissä todella myöhään, varmaan noin. 40jykk. Että miten voi olla mahdollista :d pumppu on ihan alkuperäinen, kylläkin rankasti ruuvattu, voisiko se muuttaa pumpun sisällä jotain?
om601
Re: Syöttöpumpun asennus!
Pinta pitäisi nousta noin 24 EYKK eli syöttösi on 64 astetta myöhässä. En osaa muuten sanoa miten on mahdollista mutta ajoita sen pinnan nousun mukaan niin saat sen käyntiin. Katso myös että ykkössylinterin nokat on ylhäällä kun ajoitat eli silloin on sylinterissä työtahti meneillään.
Mikäli et katsonut etukäteen onko pumpun merkki kohdallaan niin luultavasti se ei ollut, tai ainakaan se ei ole enää.
Pumpun ruuvailun ei pitäisi vaikuttaa mitään, ellei nyt sitten ole ajoitusmerkin paikka ruuvailtu ihan minne sattuu.
Mikäli et katsonut etukäteen onko pumpun merkki kohdallaan niin luultavasti se ei ollut, tai ainakaan se ei ole enää.
Pumpun ruuvailun ei pitäisi vaikuttaa mitään, ellei nyt sitten ole ajoitusmerkin paikka ruuvailtu ihan minne sattuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Syöttöpumpun asennus!
No nyt se lähti käyntiin. Kun pumppu on lukittu ja löysät otettu pois, näyttää kampiakselilta n. 14jykk. Mutta silti savuttaa sietämättömästi. Tyhjäkäyntiä käy vähän heijaten. No pitää nyt vielä katsoa sillä veskolan ehdottamalla tekniikalla. Vaihdoin tähän autoon siis aikaisemmin kannentiivisteen ja merkkasin ketjun ja nokkapyörän. Nyt kun nokkaakselin merkit on kohdakkain niin kampiakselilla on n. 3astetta jykk. Onko ketju siis venynyt sen verran, onko sillä asiaan merkitystä?
om601
Re: Syöttöpumpun asennus!
Venymästä tuon on pakko tulla, tosin ei ne merkitkään mitenkään ole luettavissa yhden asteen tarkkuudella, varsinkaan kun kampiakselin merkki on yleensä vieläpä liikuteltavissa. Venymä vaikuttaa venttiilien aukioloaikojen ajastukseen. Tyhjäkäynnillä tuon ei pitäisi vaikuttaa mitään. Pumpun kun ajoitat tarkkaan kampiakselin merkin mukaan, ketju tiukkana välillä nokka-> pumppu-> kampi, niin pitäisi toimia. Minä pidän yleensä nokan pultista jollain avaimella vastaan. 13 JYKK mikäli on hyvä arvo mikäli pumpun merkki normaalipaikassa ja tarkista tosiaan vielä mitä se näyttää pinnan nousun asteina.
Muutoin en osaa kommentoida oireista mitään.
Muutoin en osaa kommentoida oireista mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi