190 tyhjäkäynnillä lämmöt nousee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

190 tyhjäkäynnillä lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Juu eli tossa äsken olin ajelemassa ja auto siinä sitte seiso 15min tyhjäkäynnillä. Sitte menin autoon istuu ja tsiikailin vaa mittareita ni huomasin et perkule lämmöt o melkeen 120c :( Sitte ku lähti ajelee ni ne iha minuutissa tai kahessa laski taas siihen normaaliin.
Mut sitä mä vaan meinasin et onkohan toi ihan normaalia ja jos ei oo ni missähän mahtaa olla vikaa?
Ennenki lämmöt vähän noussu paikallaan. Mut ei kyl ihan noin paljon mitä tänään...
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuulettimen anturi rikki.
Sylinterikannessa on sellainen 2-napainen punakantainen tunnistin.
Voi testata auton käydessä kun otat sen pistokkeen irti ja kytket pistokkeen navat hyppyjohdolla yhteen, jos tuuletin napsahtaa pyörimään niin vika tunnistimessa.
tunnisti KL:ssä 17€
Joku mersupurkaamo??
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kyllähän se ainakin kesäkeleillä käy aika nopeasti että lämmöt kiipeää paikallaan käydessä satasen viivalle ja ylikin. Tänäänkin ainakin täällä etelärannikolla oli kyllä aurinkoista ja lämmintä melkein 10 astetta eli huonon kesäpäivän ilma jo...

Itse ehkä tarkastaisin kyllä onko järjestelmässä nestettä ja sitten sen, toimiiko "propelli" kuten pitää. Onkoos tuossa sinun autossa viskokytkin vai sähköllä hoidettu tuulettimen kytkentä. Visko on sikäli helppo tarkistaa, että hiukan normaalia lämpimämpänä sammutetun koneen ropellin tulisi olla aika jäykkä pyöritettävä. Jos pyörii kevyesti kaiken lämpöisenä, onpi kytkin sökö.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: 190 tyhjäkäynnillä lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja M.K »

Onko maskin edessä jotain suojusta :?:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ei oo mitään suojusta ja vaihoin sen alkuperäsen maskinki verkoks..en sitte tiiä miten tosta virtaa läpi mut kyl se viime kesänä toimi. Juu ton tuulettimen toiminnan vois kokeilla. Kyl kattelin sitä ni se pyöri pikkasen mut yleensä se kyllä pyörii aika lailla jos on lämmöt korkeella. Ja nyt se pyöri silleen hissuksiin niinku aina.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Oliskos termari jumissa, ei pitäisi paikallaan nousta noin lämmöt. Mulla ei ole mitään tuulettimia tällä hetkellä eikä tuollalailla nouse. Toinen ja se ikävämpi juttu olisi kansivika.
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Mauri H. kirjoitti:Oliskos termari jumissa, ei pitäisi paikallaan nousta noin lämmöt. Mulla ei ole mitään tuulettimia tällä hetkellä eikä tuollalailla nouse. Toinen ja se ikävämpi juttu olisi kansivika.
Ei siis ole puhallinta laisinkaan?? Varmaan kesäksi kannattaa hommata :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kaksi sähköflektiä on tulossa keulalle, ei vaan ole ehtinyt eikä kyllä ole tarvinnutkaan vielä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No, eipä se dieseli ihan yhtä herkästi paikallaan lämpiä kuin bensakone. Joskin tästä Maurin TDT:n lämpiämistaipumuksesta olen ihmetellyt ennenkin...

Ilmastoidussa autossahan on hemmetin tärkeää muuten se, että kun nokalla on peräkkäin kaksi kennostoa, molempien flektien on syytä toimia.
Itsellä oli viime suvena tilanne, jossa koneeen tuuletin toimi oikein mutta etummaisena oleva ilmastoinnin kennolle varattu sähköpuhallin ei pyörinyt.
Autolla oli lievästi sanottuna mielenkiintoista ajella Helsingissäkin ruuhka-aikaan hellekelillä kun lämmöt nousi sataseen jo pienessäkin pysähdyksessä.

(Nohevina taistelijoina ratkaisimme ongelman kääntämällä lämmityksen täysille ja avaamalla kattoluukun/ikkunat sepposen selälleen. Sillä pelin pysyi kuumuudet kurissa mutta kokemus oli muistettava. :shock: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:No, eipä se dieseli ihan yhtä herkästi paikallaan lämpiä kuin bensakone. Joskin tästä Maurin TDT:n lämpiämistaipumuksesta olen ihmetellyt ennenkin...

Ilmastoidussa autossahan on hemmetin tärkeää muuten se, että kun nokalla on peräkkäin kaksi kennostoa, molempien flektien on syytä toimia.
Itsellä oli viime suvena tilanne, jossa koneeen tuuletin toimi oikein mutta etummaisena oleva ilmastoinnin kennolle varattu sähköpuhallin ei pyörinyt.
Autolla oli lievästi sanottuna mielenkiintoista ajella Helsingissäkin ruuhka-aikaan hellekelillä kun lämmöt nousi sataseen jo pienessäkin pysähdyksessä.

(Nohevina taistelijoina ratkaisimme ongelman kääntämällä lämmityksen täysille ja avaamalla kattoluukun/ikkunat sepposen selälleen. Sillä pelin pysyi kuumuudet kurissa mutta kokemus oli muistettava. :shock: )
Toimiiko se sähkötuuletin jo. Mulla olis nimittäin ylimääräinen sellainen jos se on rikki. On pirun kallis uutena.

Mulle tulee toinen flekti auton omalla ohjauksella, eli sillä joka ohjasi sitä alkuperäistä flektiä, ja toiselle tulee oma anturi, täytyy vielä miettiä ne oikeat asteet.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, toimiihan se. Alkujaan syynä toimimattomuuteen oli liian vähäinen kylmäaineen määrä, jonka ansiosta ilmastointi pelasi vain ihan satunnaisesti. Seuraavaksi ongelmaksi paikannettiin toinen "närhenmuna" joka päästi ilmastointilaitteelle jatkuvasti liian kuumaa ilmaa ja tästä taas aiheutui ilmeisesti ilmastointitsydeemiin liian kova paine -- jonka vuoksi taas ilmastointi (ja samalla se flekti) kytkeytyi jatkuvasti päälle/pois/päälle/pois. Rentouttavaa, kun systeemi naksuttaa minuutin välein...
Sivuseikka vissiin on, että mulla on Diavian ilmastointilaite. :oops:

Itse jos olisin hankkimassa toista flektiä, melkein pistäisin sen käynnistymään jo jossain naurettavan alhaisessa lämpötilassa. Nythän kone pääsee melko kuumaksi ennen kuin puhallin käynnistyy. Ja kun näiden kutvosten kanssa on aika tarkkaa muutenkin siitä lämpiämisestä, vara lienee viisautta. Tietty on toinen juttu, miten tarkkaesim. teikäläisen parannelltu versio on oikeista lämpötiloista jo ihan toimivuutensakin kannalta.
***
Saisin nyt ensin hankittua vaan omaan autooni sen uuden määränjakaja/ilmamäärämittarinkin, -tana.

Ja nyt katsomaan Eastwoodin leffaa! 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, ajattelin laittaa sen toisen flektin käynnistymään 88-90 asteessa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos termari olisi jumissa, pitäisi lämmöt nousta ajaessakin liikaa.
Kyllä Kallella taitaa vika olla "tuulettimessa", ja Agiphan kertoi miten se testataan.
wiimax.fi
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Vesipumppu voi olla rikki tai syyläri tukossa.
Jotain on vialla jos noin diesel lämpeää vaikka kovan ajon jälkeenkin.
Oma 409 paukuttaa tyhjäkäyntiä joskus 16h ja lämmöt ei nouse "normaalin" yli.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Ville Komulainen kirjoitti:Vesipumppu voi olla rikki tai syyläri tukossa.
Jotain on vialla jos noin diesel lämpeää vaikka kovan ajon jälkeenkin.
Oma 409 paukuttaa tyhjäkäyntiä joskus 16h ja lämmöt ei nouse "normaalin" yli.
Olen samaa mieltä: jos lämmöt nousee tuolla tavalla, niin nesteen kierrossa täytyy olla vikaa. Kesähelteellä sen voisi ymmärtää, mutta ei talvella.
Vielä vähemmän ymmärrän, jos Kallella on diisseli. Sillähän lämmöt vain laskevat tyhjäkäynnillä! Talvella ei pitäisi nousta edes 60 asteeseen vaikka antaisit lotkottaa viikon yhteen menoon, olipa maskipeittoa tai ei.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Syyläri syöpynyt

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Aiankin yksi tapaus on tullut vastaan, jossa ilmeisesti tiestä saatu suolakylpy oli pureskellut syylärin lamellit, ne ohuet lämmönluovutuslevyt, niin haperoksi pepuksi, että hajosivat pelkästään vihaisesti katsomalla. Ei sellainen korppujauho johda lämpöä eikä syylärin nesteputket yksinään anna riittävää jäähdytystehoa.
Vilkaiseppa, missä kunnossa sinun syyläri on etenkin sieltä flektin puolelta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Oletko vaihtanut nesteitä? Jos on jossain sopivasti "ilmalukko" Niin oireet ovat samankaltaiset? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Kalle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 28.07.2003 18:47
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ku tossa pihalla vähän tutkiskelin ni ensin taas ajelin sen verran et kone lämpiää ja sitte tulin pihalla pitää sitä tyhjäkäynnillä ni ylläri ylläri flekti napsahtaa päälle mut se ei sitte kuitenkaa pysy päällä ku 1-2sek. Sitte ku sitä liitintä vähän venkslaa ni sitte se jää pyörimään vähän pidemmäks aikaa eli ilmeisesti se flektihässäkän anturi on rikki.
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Kiitos kaikille korjausvinkeistä!

:D Sain omassa Mersussa puhaltimen toimimaan.
Oli kans sitä vikaa että lämmöt nousi tyhjäkäynnillä tappiin asti :x Kaupunkiliikenteeseen ei ollut mitään asiaa.

Anturi oli rikki.
Yhdistin johdon päät siten että tuuletin pyörii koko ajan.
Ei haitanne ilmojen lämmitessä tai kesäkuumalla.
Kone ja sisätilathan lämpiävät samalla tavalla kuin ennenkin.
Termostaattihan siitä huolehtii.
Halpa remontti :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Halpa remontti, joo.

Mutta huhhuh, jos 10-20 € osassa säästää aina kun on mahdollista tehdä jotenkin toimiva "ohitusleikkaus" niin auto saattaa olla erikoisessa kunnossa vaikkapa 5 vuoden kuluttua ... :(

(Jouni74, tämä ei ole henkilökohtainen loukkaus - tuli vain tuosta kirjoituksestasi noin yleisesti mieleen :D )
wiimax.fi
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

dealer kirjoitti:Halpa remontti, joo.

Mutta huhhuh, jos 10-20 € osassa säästää aina kun on mahdollista tehdä jotenkin toimiva "ohitusleikkaus" niin auto saattaa olla erikoisessa kunnossa vaikkapa 5 vuoden kuluttua ... :(

(Jouni74, tämä ei ole henkilökohtainen loukkaus - tuli vain tuosta kirjoituksestasi noin yleisesti mieleen :D )
Olet oikeassa, eihän sitä joka paikassa pidä säästää. Voi tulla kalliiksi ja onhan suotavaa säilyttää auto alkuperäisessä kunnossa tai tehdä siitä parempi.
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Re: 190 tyhjäkäynnillä lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Kalle kirjoitti:Juu eli tossa äsken olin ajelemassa ja auto siinä sitte seiso 15min tyhjäkäynnillä. Sitte menin autoon istuu ja tsiikailin vaa mittareita ni huomasin et perkule lämmöt o melkeen 120c :( Sitte ku lähti ajelee ni ne iha minuutissa tai kahessa laski taas siihen normaaliin.
Mut sitä mä vaan meinasin et onkohan toi ihan normaalia ja jos ei oo ni missähän mahtaa olla vikaa?
Ennenki lämmöt vähän noussu paikallaan. Mut ei kyl ihan noin paljon mitä tänään...
Mut ei siinä bensakoneen lämmönnousussa paikallaan ole välttämättä mitään ihmeellistä/vikaa.. Itellä on 230E, jossa tuuletin on "kitkatuuletin" :), eli pienillä kierroksilla ei pyöri oikeastaan lainkaan. Kovilla kierroksilla pyörii kyllä, mutta voi vaikka ottaa siivestä kiinni. Jos ei liiemmin käsiänsä pelkää, ni propellin saa helposti pysähtyy, ja sitte ku irrottaa ni alkaa uudestaa pikkuhiljaa pyörimään...
..että semmosta...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

JuhoK; sinulla ei ole moottori niin kuuma että visko olisi kytkeytynyt päälle, tai visko ei toimi oikein.

( eli joko itse viskokytkin on rikki tai syyläri huono tai tunneli puuttuu)

Silloin kun visko kytkee puhallinsiiven,
ei tottavieköön voi "vaikka ottaa siivestä kiinni"...
wiimax.fi
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Mites viskokytkin ja "lämpötila"kytkin liittyy toisiinsa?.... Ei siinä kyllä ole viskokytkintä vaan se on sellanen "avustava puhallin, joka pyörii ihan vapaasti.... ja tos 280E:ssä on lämpötilavisko:) et tiän kyllä miltä sen pitäis näyttä ja tuntuu....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eiköhän siinäkin 230E ole joko viskokytkin tai sähköohjattu tuuletin.

Taikka nyt sitten dealer joutuu toteamaan että "oppia ikä kaikki" :D
wiimax.fi
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

:) Voisin kyl aika varmaks sanoa ettei oo viskotuuletin, eikä ainakaan sähkötuuletin oo.. Se pyörii ihan omaan tahtiinsa hiukan moottorin jäljessä.
Auto on muuten toi mikä on kuvassaki ja vm. 84. Tuotu uutenas Saksasta... siis yksityisen toimesta... ;) ;)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Eikös M102:ssa ole se magneettikytkentäinen puhallin, kovasti viskon tapainen, mutta kytkentä on magneetilla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin se pitäisi olla eli JuhoK;
Remmi kyllä pyörittää siipiä mutta sähköanturi kytkee tarvittaessa magneetin kiinni jolloin vasta puhallin lähtee oikein tosissaan pyörimään eikä vain "seuraile perässä",
eli siipien "juuressa" näkyvä halk. noin 10 cm metalliosa on sitä magneetin kehää.
Pyörän takana on liitin johon tulee pari johtoa.
wiimax.fi
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Heh.. jatkan nyt vielä tätä kinastelua.. Katoin oikeen kunnolla sitä tuuletinta tossa samalla, kun vaihtelin öljyt. Ei siihen tullu mitään johtoja eikä ollu liittimiä, vaikka taskulampun kanssa tähystin joka puolelta. :)
Mutta olen sitä mieltä, että se tuuletin siinä sellainen joka ei vie moottorista tehoa lainkaan. Ja kun se auto kerran on Saksasta tuotu, niin siellä kun moottoritietä painaa, on se aivan sama jäähtymisen kannalta onko siinä edessä tuuletin pyörimässä vai ei.........
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Taitaa olla JuhoK:n visko rikki... en ole ainakaan IKINÄ kuullut
että mersuissa olisi joku perässä laahava malli... eiköhän tuo visko ole
ollut jo 60luvulta asti ja 80luvun puolenvälin jälkeen tuli näitä Magneetti kytkimellä
olevia. mutta taas esim.w210:ssä käytetään taas jo viskoa.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Vastaa Viestiin