190 Eemeli kaasuttelee itsekseen
Onko kellään mitään hajua mistä voisi johtua, kun auto nostaan kirrokset hetkellisesti noin 1500:n pudottaen ne samantien noin 1000:n ja muutaman sekunnin jälkeen tyhjäkäynnille noin 750:n. Tekee tätä muutaman minuutin välein eli jatkuvasti. Sen verran olen itse pannut merkille, että tämä auton itsekseen "kaasuttelun" jälkeen ilmamäärämittarin läpän hetkellinen aukeaminen pudottaa kierrokset sinne 1000 kierrokseen. Auto on MB 190 E automaatti 2 L:n koneella ja vm -91. Olen käyttänyt sitä parissakin huoltokorjaamossa, mutta vika ei ole selvinnyt.
Ile
Re: 190 Eemeli kaasuttelee itsekseen
Jos tekis jatkuvasti ja nopeammin niin vois olla se mikrokytkin siinä kaasuvaijerin päässä juminut kiinni. Mutta kato kuitenkin.nummela57 kirjoitti:Onko kellään mitään hajua mistä voisi johtua, kun auto nostaan kirrokset hetkellisesti noin 1500:n pudottaen ne samantien noin 1000:n ja muutaman sekunnin jälkeen tyhjäkäynnille noin 750:n. Tekee tätä muutaman minuutin välein eli jatkuvasti. Sen verran olen itse pannut merkille, että tämä auton itsekseen "kaasuttelun" jälkeen ilmamäärämittarin läpän hetkellinen aukeaminen pudottaa kierrokset sinne 1000 kierrokseen. Auto on MB 190 E automaatti 2 L:n koneella ja vm -91. Olen käyttänyt sitä parissakin huoltokorjaamossa, mutta vika ei ole selvinnyt.
Jos sen kytkimen pistää itse pohjaan niin muistaakseni moottori ryntäyttää het kohta jonnekkin parin tonnin korville ja palaa takas ja kohta uudestaan ja jatkaa samaa kunnes vapauttaa kytkimen. Samanlaisessa vehkeessä näin oli. Mutta tuo pitempi väli ei sovi oikein kunnolla tällaiseen vikaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Se kuusiokoloruuvvi on sitten tarkka asennostaan 1/4 osa kierros oikeasta sivuun niin on ihan perseellään säädöt ja alkaa olla vaika saada käyntiin tai pysymään käynnissä.Sergey kirjoitti:mulla riitti kun sääti ruiskun (siitä ilmanputsarin reijästä 3mm kuusiokololla, jonka nimee en nyt taas suomeks muista) ja tyhjäkäynnin kohdilleen. Ne oli molemmat iha viturallaan monta kierrosta.
Lambdan kanssa saa itsekkin säädettyä sen.
Missä vaiheessa tämän mikrokytkimen pitäisi olla kytkeytyneenä? Kun paikallaan painaa kaasua ja liikuttelee vaihde vipua, ei kytkeydy. Sormella kun painaa, moottorin kierrokset tosiaan kohoaa. Taidan yrittää keskittyä mikrokytkimen henkimailmaan ja ilmamäärämittarin herkkyyteen, kun vaikuttaa siltä että sekin takertelee. Ilmanputsarin keskellä olevasta säätöruuvista (seosruuvi) säädetään CO-pitoisuus ja se on kohdallaan. Vuosimallista 1985 eteenpäin tyhjäkäynti ruuvia ei ole ollenkaan, vaan tyhjäkäynti säädetään ojausyksikössä.
Ile
Se mikrokytkin on ehjä jos tyhjäkäynnillä sen vaihde vapaalla tai P asennossa painat pohjaan ja moottori rupeaa tekemään tietyllä aikasyklillä pientä kierrosten ryntäytystä vakio kaavalla. En muista oliko sekunti kaks vai kolme niiden ryntäytysten välissä.nummela57 kirjoitti:Missä vaiheessa tämän mikrokytkimen pitäisi olla kytkeytyneenä? Kun paikallaan painaa kaasua ja liikuttelee vaihde vipua, ei kytkeydy. Sormella kun painaa, moottorin kierrokset tosiaan kohoaa. Taidan yrittää keskittyä mikrokytkimen henkimailmaan ja ilmamäärämittarin herkkyyteen, kun vaikuttaa siltä että sekin takertelee. Ilmanputsarin keskellä olevasta säätöruuvista (seosruuvi) säädetään CO-pitoisuus ja se on kohdallaan. Vuosimallista 1985 eteenpäin tyhjäkäynti ruuvia ei ole ollenkaan, vaan tyhjäkäynti säädetään ojausyksikössä.
Ainakin w201 2.0 bensa+ aut. -88 mallissa (muovikylki) oli tyhjäkäynnille säätö putsarin ja venakopan välisestä rakosesta lattameisselillä. Säätö siinä kumiputkessa olevassa ruuvvissa joka tulee /menee lisäilmaluistille.
Täytyy tutkailla vielä sitä mikrokytkimen toimintaa... Tyhjä käynnin säätö on minulla ohjausyksikössä, joka on malliltaan MB 008 545 97 32[01] BOSCH 0 280 800 344 KE 0028. Tälläinen yksikkö pitäisi olla 09/85-08/93 190 E:n, 09/89-06/93 200 CE Coupen:n, 09/88-08/92 200 E:n ja 09/88-08/92 200 TE:n mersuissa, joissa on 2.0 87-90 kw "M 102.963" . Mulla on tuossa tallissa myös vuosimallista 84 oleva kone jossa on sinun kuvailemassasi paikassa tyhjääynnin säätö.
Ile
Tuo mun 2.0 on 9/88 ja siinä kuussa juuri malli vaihtuu uudemmaksi eli osa osista on uutta mallia ja osa vanhaa varastoa. Mosa on m102.962.nummela57 kirjoitti:Täytyy tutkailla vielä sitä mikrokytkimen toimintaa... Tyhjä käynnin säätö on minulla ohjausyksikössä, joka on malliltaan MB 008 545 97 32[01] BOSCH 0 280 800 344 KE 0028. Tälläinen yksikkö pitäisi olla 09/85-08/93 190 E:n, 09/89-06/93 200 CE Coupen:n, 09/88-08/92 200 E:n ja 09/88-08/92 200 TE:n mersuissa, joissa on 2.0 87-90 kw "M 102.963" . Mulla on tuossa tallissa myös vuosimallista 84 oleva kone jossa on sinun kuvailemassasi paikassa tyhjääynnin säätö.
Mitäs jos kurkistat ECU:n sisään ja katselet onko juotoksia rapsahtanut ja onko mahdollisesti joitakin elekrtolyyttikonkkia näkösällä jotka vois vaihtaa.
Eemeli kaasuttelee itsekseen
Ei kaasuttele enään... perehdyin mikrokytkimen toimintaan ja se menee näin... kun nostat jalan kaasulta tulee vivuston painaa mikrokytkintä jota kautta menee tieto ohjausyksikölle joka ohjaa moottorin kierrokset tyhjäkäynnille. Sama toisinpäin, eli kun painat kaasupoljinta kevyesti vivusto vapauttaa mikrokytkimen, kierrokset nousevat 1500:n.
Minun tapauksessani mikrokytkimen sisään oli ilmeisesti kertynyt "epäpuhtauksia" jotka pätkittäin katkaisivat tuon kyseisen pidon tyhjäkäynnillä, jolloin tatahtui tuo kaasutus. Jos mikrokytkimestä menet vetämään johtoliittimen irti, nousevat kierrokset 1500 ja pysyvät siellä kunnes kytket liittimen takaisin, jolloin kierrokset putoavat tyhjäkäynnille.
Minun tapauksessani mikrokytkimen sisään oli ilmeisesti kertynyt "epäpuhtauksia" jotka pätkittäin katkaisivat tuon kyseisen pidon tyhjäkäynnillä, jolloin tatahtui tuo kaasutus. Jos mikrokytkimestä menet vetämään johtoliittimen irti, nousevat kierrokset 1500 ja pysyvät siellä kunnes kytket liittimen takaisin, jolloin kierrokset putoavat tyhjäkäynnille.
Ile