Vähäpäästöiseen cooleri? Ei kannata laittaa!
Vähäpäästöiseen cooleri? Ei kannata laittaa!
Onko kukaan asentanut vähäpäästöiseen cooleria?
Katsastusmies sanoi, että älä kerro meille, mutta toimiiko loppupeleissä...
Katsastusmies sanoi, että älä kerro meille, mutta toimiiko loppupeleissä...
Viimeksi muokannut jokkis, Ma 20.07.2009 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samallalailla se cooleri siellä pelaa kuin ei vähäpäästöisessäkin..
Laillisesti et taida saada cooleria kuitenkaan ihan helpolla laitettua, koska
vaatii käsittääkseni uudet päästömittaukset VTT:llä (kallis operaatio, eivätkä
taida edes nykyään enää mittailla.)
Voihan se coolerin toki nakata keulille ja aina katsastukseen heittää
vakio ahtoputket....eihän inssi voi sanoa mitään jos kuuleri
on "koristeena" keulalla
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Joo. samallalailla se pelaa, mut ei millään jaksais katsastukseen muuttaa ahtoputkia. Pahin on mielestäni se, jos kolarin sattuessa vakuutusyhtiö ei korvaa, kun on ollut laittomasti rakenneltu peli. siinä sit makselet jonku uuden maasturin jonka kylkeen tuli ajettua. Vai onko asia näin. Onko kellään siitä kokemuskia tai kuuluisaa varmaa tietoa..
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48284
Kyseinen projekti siis henkilön joka on katsastuskonttorilla töissä...
Kyseinen projekti siis henkilön joka on katsastuskonttorilla töissä...
- laineracing
- Mersumies

- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Missäs konttorilla se homma noin toimii? ei kyllä normaalisti ole vähäpäästöiseen saanu laillisesti cooleria,vaikka kuinka ois tehopapereita mukana...jmo2204 kirjoitti:kenno vain keulaan ja tarvittaessa inssille teholappu vain niin ei tarvii kyllä muuta millä senkin mittaavat mikä on vähäpäästöinen ja muuttuuko se vai ei kun mitataan vain yhtä arvoa katsasstuksessa ja vähäpäästöisyydessa on kymmeniä eri arvoja millä se vähäpäästöisyys toteutetaan tehtaalla
No eihän ne sitä tietenkään millään mittaa onko vähäpäästöinen vai ei, sehän lukee auton tiedoissa jos on. Ongelmahan näissä ei ole että päästöt muuttuisi huonompaan suuntaan, vaan se kun siitä ei ole virallista todistusta.jmo2204 kirjoitti:kenno vain keulaan ja tarvittaessa inssille teholappu vain niin ei tarvii kyllä muuta millä senkin mittaavat mikä on vähäpäästöinen ja muuttuuko se vai ei kun mitataan vain yhtä arvoa katsasstuksessa ja vähäpäästöisyydessa on kymmeniä eri arvoja millä se vähäpäästöisyys toteutetaan tehtaalla
S210 220 CDI A -02
Semmoista konttoria ei ookkaan suomessa jossa pääsisit leimasta läpi kun oot kennon nokalle laittannu ilman että huomaavat sen. Ja se kun ei ole sallittua laitella niitä kuulereita, niin leima jää saamatta.MatKa kirjoitti:No eihän ne sitä tietenkään millään mittaa onko vähäpäästöinen vai ei, sehän lukee auton tiedoissa jos on. Ongelmahan näissä ei ole että päästöt muuttuisi huonompaan suuntaan, vaan se kun siitä ei ole virallista todistusta.jmo2204 kirjoitti:kenno vain keulaan ja tarvittaessa inssille teholappu vain niin ei tarvii kyllä muuta millä senkin mittaavat mikä on vähäpäästöinen ja muuttuuko se vai ei kun mitataan vain yhtä arvoa katsasstuksessa ja vähäpäästöisyydessa on kymmeniä eri arvoja millä se vähäpäästöisyys toteutetaan tehtaalla
Se että iso cuuleri parantaa autoa vähemmän saastuttavaksi ei vaan auta mitään. Tämä on se järjettömin asia koko hommassa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Pitää heti selvittää millä konttorilla koska noita kittejähän kyllä löytyy TÜV papereilla mutta kun ne ei ole konttorilla ikinä kelvanneet.Jolle kirjoitti:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48284
Kyseinen projekti siis henkilön joka on katsastuskonttorilla töissä...
Auton valmistajan edustajalta tai riippumattomalta tutkimuslaitokselta (esim. VTT, TÜV, Dekra) tarvitaan todistus että päästötaso ei ylitä auton käyttöönottoajankohtana voimassaolleita vaatimuksia.
VTT:llä testaaminen maksaa 2000 € + alv. Käsittääkseni onnistuu vielä, keväällä viimeksi asiasta kyselin. Eipä vaan varmaankaan kannata, samalla rahalla saa kokonaisia uudempia välijäähdytettyjä koneitakin.
Uskoisin että Saksasta saattaisi löytyä ko. mersun moottoriin TÜV-hyväksyttyjä välijäähdytinsarjoja. Välijäähdytin saksaksi: ladeluftkühler, lyhennettynä LLK.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Välijäähdytin voi olla vähän hankala katsastuksessa, mutta jospa yrittäisit tulla
toimeen ilman välijäähdytintä.
Voisit kokeilla tämmöisiä:
1. Alkuperäisen turbon sisuskalujen vaihto suurempiin. Turbo-Eemeli on
tehnyt tämmöisen ja se kuulemma hyvin toimii:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=61121
2. Pumpun rukkaus
Säädätät pumpun suuremmille syötöille.
3. Mahdollisesti vielä pakoputkiston ja katalysaattorin avarrus.
Nämä muutokset eivät näy päälle, joten niihin tuskin puututaan
katsastuksessa. Huipputeho ei ole niin suuri kuin välijäähdyttimen kanssa,
mutta käytännön vääntö nousee tuntuvasti. Mitään superturboa
näillä ei vielä saa aikaan, mutta luultavasti melko mukavasti
liikkuvan käyttöauton.
Moottori kestäisi paremmin välijäähdyttimen kanssa, mutta turbon
väljennys ja paremmin virtaava putkistokin auttaa. Kun et ota pitkään
huipputehoja, niin moottori ei pääse kuumenemaan liikaa.
toimeen ilman välijäähdytintä.
Voisit kokeilla tämmöisiä:
1. Alkuperäisen turbon sisuskalujen vaihto suurempiin. Turbo-Eemeli on
tehnyt tämmöisen ja se kuulemma hyvin toimii:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=61121
2. Pumpun rukkaus
Säädätät pumpun suuremmille syötöille.
3. Mahdollisesti vielä pakoputkiston ja katalysaattorin avarrus.
Nämä muutokset eivät näy päälle, joten niihin tuskin puututaan
katsastuksessa. Huipputeho ei ole niin suuri kuin välijäähdyttimen kanssa,
mutta käytännön vääntö nousee tuntuvasti. Mitään superturboa
näillä ei vielä saa aikaan, mutta luultavasti melko mukavasti
liikkuvan käyttöauton.
Moottori kestäisi paremmin välijäähdyttimen kanssa, mutta turbon
väljennys ja paremmin virtaava putkistokin auttaa. Kun et ota pitkään
huipputehoja, niin moottori ei pääse kuumenemaan liikaa.
Aivan. Käyttöautona ois tarkoituskin tätä peliä pitää. Jotenkin vain tuntuu, että lämmöt nousee jo nyt liikaa. Auto on muuten ihan vakio, paitti pumppua on vähän säädetty ja pakokaasun kierrätys tukittu. Lämmöt nousee hyvin äkkiä 100 asteeseen jo 120km/h ajettaessa moottoritiellä ja laskee heti kun hiljennetään. (En tiedä onko tämä lämmön vaihtelu aivan normaalia.)
Olen saanut käsityksen, että pienellä virittämisellä + välijäähdyttimellä saisi auton käymään huomattavasti viileämpänä ja kestävämpänä vakioonkin verrattuna.
Olen saanut käsityksen, että pienellä virittämisellä + välijäähdyttimellä saisi auton käymään huomattavasti viileämpänä ja kestävämpänä vakioonkin verrattuna.
-
Turbo-eemeli
- Vakiokalustoa

- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Hukkaako nestettä, eli onko kansi ehjä tai kannentiiviste mennyt. Tosin isompi turbokin auttaa asiaan.jokkis kirjoitti:Aivan. Käyttöautona ois tarkoituskin tätä peliä pitää. Jotenkin vain tuntuu, että lämmöt nousee jo nyt liikaa. Auto on muuten ihan vakio, paitti pumppua on vähän säädetty ja pakokaasun kierrätys tukittu. Lämmöt nousee hyvin äkkiä 100 asteeseen jo 120km/h ajettaessa moottoritiellä ja laskee heti kun hiljennetään. (En tiedä onko tämä lämmön vaihtelu aivan normaalia.)
En kyllä usko, että kansi tai tiiviste olisi epäkunnossa. Termarin ja nesteet uusin kesällä ja olen ajanut turku - rovaniemi väliä + muut ajot, eikä ole nestettä tarvinu lisätä, eikä öljyjen kanssakaan ole sekoittunut. Nyt kun on viileämpää, niin lämmöt on pysyny paremmin kurissa. Kesähelteellä kyllä tuntuu, et kohta halkiaa kansi. Kaupunkiajossa lämmöt nousee helposti sataan.
Normaaliajossa isompi turbo varmaan viilentäis, mutta miten maksimitehoilla, esim moottoritiellä ohiteltaessa käy. Nouseeko lämmöt vakioon verrattuna enemmän vai vähemmän. Eli onko turbon koolla vaikutusta kyseiseen asiaan.
Yksinkertaisesti, että kannattaako laittaa isompi turbo ilman cooleria, jos haluaa autosta kestävemmän.
Normaaliajossa isompi turbo varmaan viilentäis, mutta miten maksimitehoilla, esim moottoritiellä ohiteltaessa käy. Nouseeko lämmöt vakioon verrattuna enemmän vai vähemmän. Eli onko turbon koolla vaikutusta kyseiseen asiaan.
Yksinkertaisesti, että kannattaako laittaa isompi turbo ilman cooleria, jos haluaa autosta kestävemmän.
-
Turbo-eemeli
- Vakiokalustoa

- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Onkos kukaan mallaillut MP 802138:sta vakiopakosarjaan. Näyttäisi pakopuolen kiinnitykset äkkiseltään samanlaisilta kuin kkk 26:ssa.
edit: sadas viesti

edit: sadas viesti

*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
Aika mielenkiintoisen näköne laitos! eikä egr:stä tietoakaan.
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/2477620
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/2477620


