Vähäpäästöiseen cooleri? Ei kannata laittaa!

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Vähäpäästöiseen cooleri? Ei kannata laittaa!

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Onko kukaan asentanut vähäpäästöiseen cooleria?
Katsastusmies sanoi, että älä kerro meille, mutta toimiiko loppupeleissä...
Viimeksi muokannut jokkis, Ma 20.07.2009 18:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:shock: Siis häh?

Samallalailla se cooleri siellä pelaa kuin ei vähäpäästöisessäkin..
Laillisesti et taida saada cooleria kuitenkaan ihan helpolla laitettua, koska
vaatii käsittääkseni uudet päästömittaukset VTT:llä (kallis operaatio, eivätkä
taida edes nykyään enää mittailla.)

Voihan se coolerin toki nakata keulille ja aina katsastukseen heittää
vakio ahtoputket....eihän inssi voi sanoa mitään jos kuuleri
on "koristeena" keulalla :lol:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Joo. samallalailla se pelaa, mut ei millään jaksais katsastukseen muuttaa ahtoputkia. Pahin on mielestäni se, jos kolarin sattuessa vakuutusyhtiö ei korvaa, kun on ollut laittomasti rakenneltu peli. siinä sit makselet jonku uuden maasturin jonka kylkeen tuli ajettua. Vai onko asia näin. Onko kellään siitä kokemuskia tai kuuluisaa varmaa tietoa..
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Toho hommaan sai mun mielestä jostain paperin että tehokkaampi välijäähdytin vähentää päästöjä ja lisää vain vähän tehoa tai jotain sinne päin...
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Se ois pelastava juttu noihin välimalleihin missä on turbo, mutta ei vielä välijäähdytintä.
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48284

Kyseinen projekti siis henkilön joka on katsastuskonttorilla töissä...
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Jep. Mut, ei vähäpäästöiseen se onkin laillista. Hienosti on toitsaan kuitenki coolerin asennellu...
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mutta eiköhän tuo ole vähäpäästöinen, jos se on Euro 1 päästöluokituksen omaava ja vuosimalliltaan -96
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Onhan tuo vähäpäästöinen, kannataa varmaan selvittää mersun päästöt ja kysellä onnistuisko siitä saada tuollaista lappua.
S210 220 CDI A -02
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Sorppa. Luin jotain väärin. Onhan se toki vähäpäästöinen. Olen kyllä jo oomaani hommaamassa cooleria. Ensin hutkiitan ja sitten vasta tutkitaan...
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

kenno vain keulaan ja tarvittaessa inssille teholappu vain niin ei tarvii kyllä muuta millä senkin mittaavat mikä on vähäpäästöinen ja muuttuuko se vai ei kun mitataan vain yhtä arvoa katsasstuksessa ja vähäpäästöisyydessa on kymmeniä eri arvoja millä se vähäpäästöisyys toteutetaan tehtaalla
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jmo2204 kirjoitti:kenno vain keulaan ja tarvittaessa inssille teholappu vain niin ei tarvii kyllä muuta millä senkin mittaavat mikä on vähäpäästöinen ja muuttuuko se vai ei kun mitataan vain yhtä arvoa katsasstuksessa ja vähäpäästöisyydessa on kymmeniä eri arvoja millä se vähäpäästöisyys toteutetaan tehtaalla
Missäs konttorilla se homma noin toimii? ei kyllä normaalisti ole vähäpäästöiseen saanu laillisesti cooleria,vaikka kuinka ois tehopapereita mukana...
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

jmo2204 kirjoitti:kenno vain keulaan ja tarvittaessa inssille teholappu vain niin ei tarvii kyllä muuta millä senkin mittaavat mikä on vähäpäästöinen ja muuttuuko se vai ei kun mitataan vain yhtä arvoa katsasstuksessa ja vähäpäästöisyydessa on kymmeniä eri arvoja millä se vähäpäästöisyys toteutetaan tehtaalla
No eihän ne sitä tietenkään millään mittaa onko vähäpäästöinen vai ei, sehän lukee auton tiedoissa jos on. Ongelmahan näissä ei ole että päästöt muuttuisi huonompaan suuntaan, vaan se kun siitä ei ole virallista todistusta.
S210 220 CDI A -02
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2706
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

MatKa kirjoitti:
jmo2204 kirjoitti:kenno vain keulaan ja tarvittaessa inssille teholappu vain niin ei tarvii kyllä muuta millä senkin mittaavat mikä on vähäpäästöinen ja muuttuuko se vai ei kun mitataan vain yhtä arvoa katsasstuksessa ja vähäpäästöisyydessa on kymmeniä eri arvoja millä se vähäpäästöisyys toteutetaan tehtaalla
No eihän ne sitä tietenkään millään mittaa onko vähäpäästöinen vai ei, sehän lukee auton tiedoissa jos on. Ongelmahan näissä ei ole että päästöt muuttuisi huonompaan suuntaan, vaan se kun siitä ei ole virallista todistusta.
Semmoista konttoria ei ookkaan suomessa jossa pääsisit leimasta läpi kun oot kennon nokalle laittannu ilman että huomaavat sen. Ja se kun ei ole sallittua laitella niitä kuulereita, niin leima jää saamatta.

Se että iso cuuleri parantaa autoa vähemmän saastuttavaksi ei vaan auta mitään. Tämä on se järjettömin asia koko hommassa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12287
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jolle kirjoitti:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48284

Kyseinen projekti siis henkilön joka on katsastuskonttorilla töissä...
Pitää heti selvittää millä konttorilla koska noita kittejähän kyllä löytyy TÜV papereilla mutta kun ne ei ole konttorilla ikinä kelvanneet.
Auton valmistajan edustajalta tai riippumattomalta tutkimuslaitokselta (esim. VTT, TÜV, Dekra) tarvitaan todistus että päästötaso ei ylitä auton käyttöönottoajankohtana voimassaolleita vaatimuksia.

VTT:llä testaaminen maksaa 2000 € + alv. Käsittääkseni onnistuu vielä, keväällä viimeksi asiasta kyselin. Eipä vaan varmaankaan kannata, samalla rahalla saa kokonaisia uudempia välijäähdytettyjä koneitakin.

Uskoisin että Saksasta saattaisi löytyä ko. mersun moottoriin TÜV-hyväksyttyjä välijäähdytinsarjoja. Välijäähdytin saksaksi: ladeluftkühler, lyhennettynä LLK.
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Välijäähdytin voi olla vähän hankala katsastuksessa, mutta jospa yrittäisit tulla
toimeen ilman välijäähdytintä.

Voisit kokeilla tämmöisiä:
1. Alkuperäisen turbon sisuskalujen vaihto suurempiin. Turbo-Eemeli on
tehnyt tämmöisen ja se kuulemma hyvin toimii:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=61121
2. Pumpun rukkaus
Säädätät pumpun suuremmille syötöille.
3. Mahdollisesti vielä pakoputkiston ja katalysaattorin avarrus.

Nämä muutokset eivät näy päälle, joten niihin tuskin puututaan
katsastuksessa. Huipputeho ei ole niin suuri kuin välijäähdyttimen kanssa,
mutta käytännön vääntö nousee tuntuvasti. Mitään superturboa
näillä ei vielä saa aikaan, mutta luultavasti melko mukavasti
liikkuvan käyttöauton.

Moottori kestäisi paremmin välijäähdyttimen kanssa, mutta turbon
väljennys ja paremmin virtaava putkistokin auttaa. Kun et ota pitkään
huipputehoja, niin moottori ei pääse kuumenemaan liikaa.
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Aivan. Käyttöautona ois tarkoituskin tätä peliä pitää. Jotenkin vain tuntuu, että lämmöt nousee jo nyt liikaa. Auto on muuten ihan vakio, paitti pumppua on vähän säädetty ja pakokaasun kierrätys tukittu. Lämmöt nousee hyvin äkkiä 100 asteeseen jo 120km/h ajettaessa moottoritiellä ja laskee heti kun hiljennetään. (En tiedä onko tämä lämmön vaihtelu aivan normaalia.)


Olen saanut käsityksen, että pienellä virittämisellä + välijäähdyttimellä saisi auton käymään huomattavasti viileämpänä ja kestävämpänä vakioonkin verrattuna.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

jokkis kirjoitti:Aivan. Käyttöautona ois tarkoituskin tätä peliä pitää. Jotenkin vain tuntuu, että lämmöt nousee jo nyt liikaa. Auto on muuten ihan vakio, paitti pumppua on vähän säädetty ja pakokaasun kierrätys tukittu. Lämmöt nousee hyvin äkkiä 100 asteeseen jo 120km/h ajettaessa moottoritiellä ja laskee heti kun hiljennetään. (En tiedä onko tämä lämmön vaihtelu aivan normaalia.)
Hukkaako nestettä, eli onko kansi ehjä tai kannentiiviste mennyt. Tosin isompi turbokin auttaa asiaan.
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

En kyllä usko, että kansi tai tiiviste olisi epäkunnossa. Termarin ja nesteet uusin kesällä ja olen ajanut turku - rovaniemi väliä + muut ajot, eikä ole nestettä tarvinu lisätä, eikä öljyjen kanssakaan ole sekoittunut. Nyt kun on viileämpää, niin lämmöt on pysyny paremmin kurissa. Kesähelteellä kyllä tuntuu, et kohta halkiaa kansi. Kaupunkiajossa lämmöt nousee helposti sataan.
Normaaliajossa isompi turbo varmaan viilentäis, mutta miten maksimitehoilla, esim moottoritiellä ohiteltaessa käy. Nouseeko lämmöt vakioon verrattuna enemmän vai vähemmän. Eli onko turbon koolla vaikutusta kyseiseen asiaan.
Yksinkertaisesti, että kannattaako laittaa isompi turbo ilman cooleria, jos haluaa autosta kestävemmän.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1786
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

no mites sitte jos laittaa väyrysen monivena moottorin ja sen omala coolerilla. sehän pitäis jonku järjen mukhan olla laillinen?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Kuuleman on laillinen, mutta oma hommansa on siinäkin. Mutta itse en henkilökohtaisesti pidä niistä uudemmista koneista.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Dieseli käy kylmempänä, mitä enemmän ilmaa menee moottorin läpi, itsellä ainakin auttoi juuri tuohon lämpiämiseen.

Syöttöpumpun ajoitus jos myöhänen, niin polttaa pakokanavissa ja moottori lämpiää taas.
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Saako isomman turbon laittaa ilman mitään muutoskatsastusta tai tehon mittausta. Vähäpäästöisyydellä ei taida olla mitään merkitystä tässä aisiassa.
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Lain mukaanhan et saa muuttaa mitenkään vähäpäästöisen auton konetta. Eli turboakaan ei saa vaihtaa. Ja vaatii se muutoskatsastuksen+tehonmittauksen vaikka ei vähäpäästöinen olisikaan.

Onhan niitä toki vaihdeltu, mutta sellaisiin ettei inssi heti huomaa.
S210 220 CDI A -02
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Onkos kukaan mallaillut MP 802138:sta vakiopakosarjaan. Näyttäisi pakopuolen kiinnitykset äkkiseltään samanlaisilta kuin kkk 26:ssa.

edit: sadas viesti :shock:



Kuva
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
jokkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Ma 14.08.2006 21:40
Paikkakunta: Rusko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokkis »

Aika mielenkiintoisen näköne laitos! eikä egr:stä tietoakaan.



http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/2477620
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siellähän lukeekin että "+paranneltu" :D
Vastaa Viestiin