Apua, A-mersun moniurahihnan vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jariay
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: To 02.12.2004 10:27
Paikkakunta: Joensuu

Apua, A-mersun moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jariay »

hihna lopussa, olisiko ohjeita hihnan vaihtoon, näyttää kyllä aika pahata paikalta, ei perkl. kait koko moottoria tarttee tiputtaa?
(moniurahihna/w168)
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:arrow:
Auto nosturille ja autodata kirja kirjastosta , sieltä löytyy kuva rullista ja hihnan reitistä.
Sitten kaveri, taskulamppu ja kartta keppi mukaan ja pujottelemaan.
kiristintä voit löysätä, hylsy avaimella kääntämällä.

Helpompi maksaa korjaamolle , hihnan vaihto.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Mie vaihoin eile moniurahihnan ja yhen jumiutuneen ohjurirullan tuoho meijä A140 Mersuun. Hajonnut ohjuri oli onneks alimmainen noista, eli sen mahtu helposti vaihtamaan. Remonttia varten nostin auton pukeille ja otin siitä hihnan alapuolelta suojamuovin, taaemman puoliskon sisälokarista sekä näitten väliin jääneen yhen muovilärpäkkeen pois. Sisälokarin läpi menee ABS/ESP-töpseli, joka on lukittu paikoilleen rautalankasangalla; tän sangan ku nostaa ruuvimeisselillä ylös, saa töpselin sen jälkee nykästyä irti.

Hihnankiristimen löysäämiseen tarttee erikoistyökalun, eli pitkävartisen 15mm lenkkiavaimen. Kun vanha hihna oli saatu pois ja jumiutunut kiristinrulla vaihdettu, oli vuorossa uuden hihnan ujuttaminen paikoilleen. Jollain tapaa tais tähdet ja taivaankappaleet olla oikeessa asennossa, ku se sinne aika kivuttomasti asettu. Alakautta ensi tyrkin hihnaa oikeelle hollille ja kampiakselin hihnapyörälle, sitte ylhäältä ongin sopivalla koukulla ja ruuvimeisselillä ohjasin vesipumpun hihnapyörälle. Alapäästä laitoin hihnan muuten paikoilleen, paitsi alemmalle ohjurille. Sitte otin erikoistyökalun käyttöön, käänsin kiristimen löysälle ja laitoin hihnan kulkemaan ohjurin kautta.

Tässä vielä pari kuvatusta ja kaikki kuvat suurempina tuolla: http://kuvablogi.com/blog/16316/31/
Kuva

Kuva

Kuva
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=hihnan

Ite sain kiristintä löysättyä ihan tavan 15:mm lenkillä.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3444
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

aakkocdi kirjoitti:Ite sain kiristintä löysättyä ihan tavan 15:mm lenkillä.
Kyllä se varsi silläki onnistuu, mut paremmi mahtuu hihnan asettelee paikoillee ku ei oo kiristintä löysäävä käsi siin samassa raossa. Kävin merkkihuollossa vakoilemassa mallia tolle avaimelle, ja toden totta, samanlaisella iha ite jatketulla lenkillä ne sielläki kiristimen löysää.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Vastaa Viestiin