hihna lopussa, olisiko ohjeita hihnan vaihtoon, näyttää kyllä aika pahata paikalta, ei perkl. kait koko moottoria tarttee tiputtaa?
(moniurahihna/w168)
Apua, A-mersun moniurahihnan vaihto
Mie vaihoin eile moniurahihnan ja yhen jumiutuneen ohjurirullan tuoho meijä A140 Mersuun. Hajonnut ohjuri oli onneks alimmainen noista, eli sen mahtu helposti vaihtamaan. Remonttia varten nostin auton pukeille ja otin siitä hihnan alapuolelta suojamuovin, taaemman puoliskon sisälokarista sekä näitten väliin jääneen yhen muovilärpäkkeen pois. Sisälokarin läpi menee ABS/ESP-töpseli, joka on lukittu paikoilleen rautalankasangalla; tän sangan ku nostaa ruuvimeisselillä ylös, saa töpselin sen jälkee nykästyä irti.
Hihnankiristimen löysäämiseen tarttee erikoistyökalun, eli pitkävartisen 15mm lenkkiavaimen. Kun vanha hihna oli saatu pois ja jumiutunut kiristinrulla vaihdettu, oli vuorossa uuden hihnan ujuttaminen paikoilleen. Jollain tapaa tais tähdet ja taivaankappaleet olla oikeessa asennossa, ku se sinne aika kivuttomasti asettu. Alakautta ensi tyrkin hihnaa oikeelle hollille ja kampiakselin hihnapyörälle, sitte ylhäältä ongin sopivalla koukulla ja ruuvimeisselillä ohjasin vesipumpun hihnapyörälle. Alapäästä laitoin hihnan muuten paikoilleen, paitsi alemmalle ohjurille. Sitte otin erikoistyökalun käyttöön, käänsin kiristimen löysälle ja laitoin hihnan kulkemaan ohjurin kautta.
Tässä vielä pari kuvatusta ja kaikki kuvat suurempina tuolla: http://kuvablogi.com/blog/16316/31/
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2358870.jpg)
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2358835.jpg)
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2358836.jpg)
Hihnankiristimen löysäämiseen tarttee erikoistyökalun, eli pitkävartisen 15mm lenkkiavaimen. Kun vanha hihna oli saatu pois ja jumiutunut kiristinrulla vaihdettu, oli vuorossa uuden hihnan ujuttaminen paikoilleen. Jollain tapaa tais tähdet ja taivaankappaleet olla oikeessa asennossa, ku se sinne aika kivuttomasti asettu. Alakautta ensi tyrkin hihnaa oikeelle hollille ja kampiakselin hihnapyörälle, sitte ylhäältä ongin sopivalla koukulla ja ruuvimeisselillä ohjasin vesipumpun hihnapyörälle. Alapäästä laitoin hihnan muuten paikoilleen, paitsi alemmalle ohjurille. Sitte otin erikoistyökalun käyttöön, käänsin kiristimen löysälle ja laitoin hihnan kulkemaan ohjurin kautta.
Tässä vielä pari kuvatusta ja kaikki kuvat suurempina tuolla: http://kuvablogi.com/blog/16316/31/
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2358870.jpg)
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2358835.jpg)
![Kuva](http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2358836.jpg)
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ght=hihnan
Ite sain kiristintä löysättyä ihan tavan 15:mm lenkillä.
Ite sain kiristintä löysättyä ihan tavan 15:mm lenkillä.
Kyllä se varsi silläki onnistuu, mut paremmi mahtuu hihnan asettelee paikoillee ku ei oo kiristintä löysäävä käsi siin samassa raossa. Kävin merkkihuollossa vakoilemassa mallia tolle avaimelle, ja toden totta, samanlaisella iha ite jatketulla lenkillä ne sielläki kiristimen löysää.aakkocdi kirjoitti:Ite sain kiristintä löysättyä ihan tavan 15:mm lenkillä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)