DBFI kirjoitti:tuikku kirjoitti:.
Kyllä sille kartta on, josta selviää myös ruiskutettava polttoaineen määrä eri lämpöisessä moottorissa.
Tosin, järjestelmä ei aloita ruiskutustakaan, ennenkuin railputkessa on riittävä paine.
Ja tässä ko. autossa on vielä mekaaninen siirtopumppukin.
Vikakoodia välttämättä tule, jos auto ei ensin käynnisty.
Kierrosluku taitaa olla ~650 luokkaa, jonka jälkeen vasta "oikea" käyttöjärjestelmä diagnostiikan kanssa on päällä.
Tarkennatko, tarkoititko että että kierrosluvulle on kartta niin että liian alhaisilla kierrosluvuilla ei ruiskuteta ollenkaan (olettaen että paineet ja muut on kunnossa)? Itse siis epäilin väitettä että muutoin kunnossa oleva kone pihtaisi ruiskutusta jos starttimoottori kiertää vähän laiskasti.
En tunne aihetta niin hyvin, että voisin oikeastaan tarkoittaa mitään.
Kirjoitan vaan, mitä luulen tapahtuvan.
Mikäli olen väärässä, niin toivoisinkin, että joku korjaa ja kertoo, miten prosessi oikeasti etenee.
Käynnistämistä, siis polttoaineen ruiskutusta varten siinä, on oma karttansa.
Siinä vaikuttavina tekijöinä on moottorin kierrosluku ja lämpö, ei muuta.
Näiden tietojen perusteella kartassa on arvo, josta selviää kulloinkin ruiskutettavan polttoaineen määrä.
Se on huomattavan suuri, verrattuna arvoihin, joita ruiskutetaan, kun oikea ajonaikainen diagnostiikka on päällä.
Ecussa on kyllä sellaisiakin karttoja, että vaikka moottori meneekin niistä yli, niin kartassa oleva, suurin arvo jää voimaan, eikä vikatilaa tai herjaa tule.
Mutta sitä en tiedä, onko sellaista karttaa, joka voisi olla päällä, enenkuin moottori siihen "pääsee". Kuitenkin epäilen.
Käynnistymisen ruiskutuskartta alkaa suunnilleen ~250rpm -> 950rpm.
Ennenkuin kierrokset on tavoittaneet kartan lopun, niin oikea käyttis on jo päällä.
Käynnistyminen tapahtuu seuraavasti.
Kun virta pannaan päälle, tarkistaa ecu heti ilmanpaineen, lämmön ja MAFfin.
Mikään anturi näistä ei kuitenkaan yksinään estä käynnistymistä, mutta moottori käynnistyy suoraan vikatilaan.
Kun starttaus aloitetaan tarkistetaan nokka-akselissa ja kampiakselissa olevien antureiden asentojen perusteella nollakohta.
Jos polttoaineen paine riittää, alkaa ruiskutus kartan perusteella.
Kun kierrokset nousee jotain 650 tason yli -> ajonaikainen diagnostiikka ottaa moottorin hallinnan itselleen.
Tällöin esim ajonesto, tai muut jutut lyö sitten päälle.
Määrätyt viat, jotka ei siis vaikuta käynnistymiseen, mutta ovat jo päällä, kun auto käynnistyy, siis ennen kuin ajonaikainen valvonta käynnistyy, eivät anna mitään vikakoodia.
Staarilla ne voi kuitenkin saada vielä näkyviin, jos se ensimmäinen vikakerta on tullut moottorin ollessa käynnissä, mikäli vikamuistia ei ole välillä nollattu.
Tarkennan nyt vielä.
Siis, minä en väitä tietäväni mitään.
Luulen vaan.
Mikäli olen väärässä, niin saa korjata ja se on jopa toivottavaa.
Mutta on tässä sellainen puoli, että mulla on varmaan ollut vikatiloja omassa autossani suunnilleen sen verran kun teillä muilla yhteensä.

.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5