Moottorinohjainlaite
Moottorinohjainlaite
Onko nuo aina identifioitu tietylle autolle vai sopiiko sama ohjain vastaavaan(sama malli, sama varustus) toiseen autoon? Uhkaavasti näyttää että omastani on tuo rikki...
Mikäköhän auto on kyseessä 

r129 SL320 , w202 C180 Elegance , w204 C200 CDI Avantgarde
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Ex list : R107 380SL , A124 E 200 Cabriolet , w126 300 SE , w202 C280 Sport , w203 C200 Kompressor , w208 CLK 200 Elegance , w208 CLK200 Sport , w208 CLK 230 Komp. Elegance ,w211 E220 CDI , C215 CL 500
Myynnissä sekalaista osaa w126, w202, w210, r129, ym. ....
Siis kyllä ajonesto ainakin on osa ECU:a, tai ECU osa ajonestoa. Jos laitat käytetyn osan toisesta autosta niin ei lähde käyntiin eikä käytettyä osaa ainakaan virallisilla työkaluilla saa koodattua yhteen auton muiden osien kanssa.
Taannoin kyselin suojauksista noilta eksperteiltä jotka heittelevät uusia karttoja moottorinohjaukseen mutta eivät ehkä halunneet kommentoida.
Taannoin kyselin suojauksista noilta eksperteiltä jotka heittelevät uusia karttoja moottorinohjaukseen mutta eivät ehkä halunneet kommentoida.
Joo näin ymmärsinkin. Virallisen tahon kommentit on vaan välillä olleet vähän kotiin päin. Mutta nyt on uusi ohjain tilattu. Ehkä sen saa ensiviikolla autoon sitten...DBFI kirjoitti:Siis kyllä ajonesto ainakin on osa ECU:a, tai ECU osa ajonestoa. Jos laitat käytetyn osan toisesta autosta niin ei lähde käyntiin eikä käytettyä osaa ainakaan virallisilla työkaluilla saa koodattua yhteen auton muiden osien kanssa.
Taannoin kyselin suojauksista noilta eksperteiltä jotka heittelevät uusia karttoja moottorinohjaukseen mutta eivät ehkä halunneet kommentoida.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
optimointi talteen
Harmi että huomasin tämän vasta
miten vika ilmeni?
Siis onko ohjain laite rikki? vai ajonesto?
Riipuen vähän viasta
Konsteja tietojen (lastun)talteenotton,jos keskustelle OBD pistokeen kautta piuha kiini ohjelma ulos jatalteen, jos ei keskustele OBD pistokeen kautta,yksikkö irti autosta suora kytkentä yksikön napohin, yksikkö irti autosta ja ns penkkin,BDM laiteela kytkeytyminen,pelkkä (eproom) piiri irti yksiköstä ja luku lukijalla esim willem tulee kaikki tieto mitää sisällä on,siis jos juuri se komponentti ei ole paskana voi sitten käyttä ohjelman hyväksi vaikka uuteen
yksiköön tai vaikka samanlaiseen auton uudeleen ohjelmointiin,
esim volkariin ei viralisesti ole laitetta jolla voi vaihtaa mittarilukeman miksi haluaa silti niitä on,
ajon esto on osaa ecu, tosin monissa vehkeissä usein omassa piirissän
jonka tiedot voi kopioda irraliselta piiriltä ja poltaa uuteen tyhjään piirin
Harraste pohjalta touhuttu kaikenlaista
miten vika ilmeni?
Siis onko ohjain laite rikki? vai ajonesto?
Riipuen vähän viasta
Konsteja tietojen (lastun)talteenotton,jos keskustelle OBD pistokeen kautta piuha kiini ohjelma ulos jatalteen, jos ei keskustele OBD pistokeen kautta,yksikkö irti autosta suora kytkentä yksikön napohin, yksikkö irti autosta ja ns penkkin,BDM laiteela kytkeytyminen,pelkkä (eproom) piiri irti yksiköstä ja luku lukijalla esim willem tulee kaikki tieto mitää sisällä on,siis jos juuri se komponentti ei ole paskana voi sitten käyttä ohjelman hyväksi vaikka uuteen
yksiköön tai vaikka samanlaiseen auton uudeleen ohjelmointiin,
esim volkariin ei viralisesti ole laitetta jolla voi vaihtaa mittarilukeman miksi haluaa silti niitä on,
ajon esto on osaa ecu, tosin monissa vehkeissä usein omassa piirissän
jonka tiedot voi kopioda irraliselta piiriltä ja poltaa uuteen tyhjään piirin
Harraste pohjalta touhuttu kaikenlaista

Re: optimointi talteen
Vika ilmeni niin että auto meni vikatilaan. Katsoin ensin itse testerillä että ilmamassamittarihan siitä meni. Noh ostin uuden ja ei korjaantunut. Vein Veholle ikkunanostin korjaukseen ja pyysin samalla katsomaan tuon. Sanoivat että sähkärille pitää tilata aika. Noh AA huolto tutki torstaina tuon ja sanoivat mitanneen kaiken tuohon liittyvän ja että ohjainlaitevika. Väittää ilmamassamittarilta tulevan jännitteen olevan liian alhainen.CDI203 kirjoitti:Harmi että huomasin tämän vasta
miten vika ilmeni?
Siis onko ohjain laite rikki? vai ajonesto?
Riipuen vähän viasta
Konsteja tietojen (lastun)talteenotton,jos keskustelle OBD pistokeen kautta piuha kiini ohjelma ulos jatalteen, jos ei keskustele OBD pistokeen kautta,yksikkö irti autosta suora kytkentä yksikön napohin, yksikkö irti autosta ja ns penkkin,BDM laiteela kytkeytyminen,pelkkä (eproom) piiri irti yksiköstä ja luku lukijalla esim willem tulee kaikki tieto mitää sisällä on,siis jos juuri se komponentti ei ole paskana voi sitten käyttä ohjelman hyväksi vaikka uuteen
yksiköön tai vaikka samanlaiseen auton uudeleen ohjelmointiin,
esim volkariin ei viralisesti ole laitetta jolla voi vaihtaa mittarilukeman miksi haluaa silti niitä on,
ajon esto on osaa ecu, tosin monissa vehkeissä usein omassa piirissän
jonka tiedot voi kopioda irraliselta piiriltä ja poltaa uuteen tyhjään piirin
Harraste pohjalta touhuttu kaikenlaista
Ohjainlaite. Asiantuntija sanoi että piiri olisi siirrettävissä suoraan jos haluaa...katsotaan nyt. Vanha ohjainlaite ainakin lähtee korjattavaksi...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: optimointi talteen
Ra-Cars AA huolto Lappeenranta?Kettunet kirjoitti:Vika ilmeni niin että auto meni vikatilaan. Katsoin ensin itse testerillä että ilmamassamittarihan siitä meni. Noh ostin uuden ja ei korjaantunut. Vein Veholle ikkunanostin korjaukseen ja pyysin samalla katsomaan tuon. Sanoivat että sähkärille pitää tilata aika. Noh AA huolto tutki torstaina tuon ja sanoivat mitanneen kaiken tuohon liittyvän ja että ohjainlaitevika. Väittää ilmamassamittarilta tulevan jännitteen olevan liian alhainen.CDI203 kirjoitti:Harmi että huomasin tämän vasta
miten vika ilmeni?
Siis onko ohjain laite rikki? vai ajonesto?
Riipuen vähän viasta
Konsteja tietojen (lastun)talteenotton,jos keskustelle OBD pistokeen kautta piuha kiini ohjelma ulos jatalteen, jos ei keskustele OBD pistokeen kautta,yksikkö irti autosta suora kytkentä yksikön napohin, yksikkö irti autosta ja ns penkkin,BDM laiteela kytkeytyminen,pelkkä (eproom) piiri irti yksiköstä ja luku lukijalla esim willem tulee kaikki tieto mitää sisällä on,siis jos juuri se komponentti ei ole paskana voi sitten käyttä ohjelman hyväksi vaikka uuteen
yksiköön tai vaikka samanlaiseen auton uudeleen ohjelmointiin,
esim volkariin ei viralisesti ole laitetta jolla voi vaihtaa mittarilukeman miksi haluaa silti niitä on,
ajon esto on osaa ecu, tosin monissa vehkeissä usein omassa piirissän
jonka tiedot voi kopioda irraliselta piiriltä ja poltaa uuteen tyhjään piirin
Harraste pohjalta touhuttu kaikenlaista
Ohjainlaite. Asiantuntija sanoi että piiri olisi siirrettävissä suoraan jos haluaa...katsotaan nyt. Vanha ohjainlaite ainakin lähtee korjattavaksi...
Hyvä että olet löytänyt apuja,joo piirejä voi tietysti siirellä lähinä tiettojen talteen ottovanhasta/siirto uuteen ohjaiyksiköön ilman sen avamista(takuu) oli mielessä ja ajon eston kopiointi yksiköstä toiseen, jos auto on vielä käynti kunnossa obd portin kautta on (optimointi)ohjelman talteen otto/laito kohtuu helppoa kestää noin 3minuutia,
Mitenkä lie olisi reagoinut? jos olis vähän muokanut ilmamassamittarin karttan arvoja
siihen mallin että kaikkikäy mitä sieltä tulee, joskus nähty että ko mittaria ei ole autossa ollenkaan
Vähäisillä tiedola Harraste pohjalta touhuttu kaikenlaista

Alppilan Autohuolto(valtuutettu Mersuhuolto)....stadi.
Joo pitääkin muistaa tuo takuu juttu jos joskus innostuu tuon softan vielä kokeilemaan.
Joo auto on "koko" ajan ajossa viesta huolimatta...joo tiedän että paskottuu mutta siihen tehdään pienimuotoinen puhdistus ohjaimen vaihdon jälkeen ja kun on pakko päästä liikkumaan(ja tuo ei ole harrasteauto vaikka välillä siltä tuntuukin).
Ongelma ilmeisesti oli että ohjaimen mielestä sieltä ei tullut mitään. Johdot on mitattu. No nyt odotellaan ohjainta....
Joo pitääkin muistaa tuo takuu juttu jos joskus innostuu tuon softan vielä kokeilemaan.
Joo auto on "koko" ajan ajossa viesta huolimatta...joo tiedän että paskottuu mutta siihen tehdään pienimuotoinen puhdistus ohjaimen vaihdon jälkeen ja kun on pakko päästä liikkumaan(ja tuo ei ole harrasteauto vaikka välillä siltä tuntuukin).
Ongelma ilmeisesti oli että ohjaimen mielestä sieltä ei tullut mitään. Johdot on mitattu. No nyt odotellaan ohjainta....
Ei oo kunnossa vieläkään. Sain sen huollosta ja sanoivat että nyt on kunnossa....no eipäs ollutkaan. Noh iltapäivällä takaisin ja vaihdettiin
EGR:n paineensäätöventtiili. Ja taas vikatilaan melkein heti. Sen verran parannusta että sammutus poistaa vikatilan. Ja jos sen jälkeen ajelen reilummin(manuaalisesti) niin toimii mutta jos ajan hetkenkin siististi niin polkaistessa karseet savut ja vikatilaan....voisko se olla EGR:n jumimista?
Alkaa mennä rahojen lisäksi hermot tuohon autoon...
Hyviä arvauksia kuunnellaan mielellään...
EGR:n paineensäätöventtiili. Ja taas vikatilaan melkein heti. Sen verran parannusta että sammutus poistaa vikatilan. Ja jos sen jälkeen ajelen reilummin(manuaalisesti) niin toimii mutta jos ajan hetkenkin siististi niin polkaistessa karseet savut ja vikatilaan....voisko se olla EGR:n jumimista?
Alkaa mennä rahojen lisäksi hermot tuohon autoon...

Hyviä arvauksia kuunnellaan mielellään...
Tätä se teettää kun näissä virallisissa huolloissa aletaan vaan vaihtamaan osia minkä keretään, ennen kuin edes on tutkittu... Tulee kalliiksi ja paha mieli kaupan päälle.
Ei tainnu oikeesti olla moottorinohjauspoksissa vikaa? Entä jos uus ilmamäärämittari oli rikki tai väärä, huolimattomasti asennettu tms.? Ei maksa paljoa vaivaa varmistaa vielä.
Lisää arvauksia:
-katalysaattorin sisuskalut irti / katti muuten tukossa?
-imusarja/läpät?
-putkissa/letkussa reikä, vuoto/tukos jossain muualla kuin ahtoputkissa?
Ei tainnu oikeesti olla moottorinohjauspoksissa vikaa? Entä jos uus ilmamäärämittari oli rikki tai väärä, huolimattomasti asennettu tms.? Ei maksa paljoa vaivaa varmistaa vielä.
Lisää arvauksia:
-katalysaattorin sisuskalut irti / katti muuten tukossa?
-imusarja/läpät?
-putkissa/letkussa reikä, vuoto/tukos jossain muualla kuin ahtoputkissa?
Vai tätä se teettäämasaf1 kirjoitti:Tätä se teettää kun näissä virallisissa huolloissa aletaan vaan vaihtamaan osia minkä keretään, ennen kuin edes on tutkittu... Tulee kalliiksi ja paha mieli kaupan päälle.
Ei tainnu oikeesti olla moottorinohjauspoksissa vikaa? Entä jos uus ilmamäärämittari oli rikki tai väärä, huolimattomasti asennettu tms.? Ei maksa paljoa vaivaa varmistaa vielä.
Lisää arvauksia:
-katalysaattorin sisuskalut irti / katti muuten tukossa?
-imusarja/läpät?
-putkissa/letkussa reikä, vuoto/tukos jossain muualla kuin ahtoputkissa?

Voiko katti olla tukossa jos auto toimii(ja vetää hyvin eikä savuta) kunhan pitää kierrokset >1800. Jos päästää sen alle niin aika pian on hätäkäytöllä. Läpät tarkistettu...ei jumissa.
Esim missä putkissa?
Mikä on vaihtoehto tällaisissa tapauksissa merkkihuolloille?
Minäpä en arvannut vaan pelkäsin tätäAki P kirjoitti:Melkein arvasin tuloksen![]()
Pitäisköhän kuitenkin lopuksi tarkistaa johtosarjan liittimet ettei ole löysiä/ hapettuneet

Käsittääkseni ne on katsottu. Oispa jäänyt tuo käyttöautoksi ostamatta(vaikka kiva sillä on ajaa kun se toimii) jos olisin arvannut W210:n laadun


Löytyykö sulta toimivia EGR venttileitä hyllystä edullisesti

No ahtoputkiahan mä nimenomaan meinasin, että jos niissä jotain vuotoja. Toisaalta, outoohan se olis että ne ei vuotais >1800 kierroksella.Kettunet kirjoitti:Voiko katti olla tukossa jos auto toimii(ja vetää hyvin eikä savuta) kunhan pitää kierrokset >1800. Jos päästää sen alle niin aika pian on hätäkäytöllä. Läpät tarkistettu...ei jumissa.
Esim missä putkissa?
Mikä on vaihtoehto tällaisissa tapauksissa merkkihuolloille?
Voihan se katti olla tukosssa / osat irti sen sisällä. Sehän sopis aika hyvin kuvaukseen, varsinkin ku on ainakin pari vuotta vanhemmissa faceliftaamattomissa Väyrysissä tyyppivika (joten miksei vois olla uudemmissakin). Ku on hanaa tarpeeksi, niin katin rojut pysyy pois tieltä, mutta kun kierrokset laskee ja rojut asettuu katissa paikolleen niin menee tukkoon tjsp.

Kuten ollaan aiemminki juteltu, on pk-seudulla kaikki viralliset tahot enemmän tai vähemmän paskoja ainakin omien kokemusten mukaan. Miten ois vaikka Kahvimaan auto täällä Nummelassa, sulla ei käsittääkseni ollu pitkä matka?
Joop soittelin sinne "Kahvimaalle"...kiirusta kuulosti olevan. Auto ollut taas eilisestä lähtien AA Oy:ssä. Ei löydy vikaa, nyt arvelivat vian olevan turbossa...ei oikein jaksais enää tuota arvuuttelua. Haen sen tänään pois ja ostan toisen auton käyttöautoksi...tulee halvemmaksi kun "tallipaikka" tuolla huollossa. Kohta on halvalla Mersu myynnissä...
Jos tuo turbo on mennyttä niin mikä on halvin paikka uuden tilaamiseen? Finn-turbo vai jokin muu?

Jos tuo turbo on mennyttä niin mikä on halvin paikka uuden tilaamiseen? Finn-turbo vai jokin muu?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Kysy minultakin mielellään soittamalla, epäilen että johdinsiivet jumissaKettunet kirjoitti:Joop soittelin sinne "Kahvimaalle"...kiirusta kuulosti olevan. Auto ollut taas eilisestä lähtien AA Oy:ssä. Ei löydy vikaa, nyt arvelivat vian olevan turbossa...ei oikein jaksais enää tuota arvuuttelua. Haen sen tänään pois ja ostan toisen auton käyttöautoksi...tulee halvemmaksi kun "tallipaikka" tuolla huollossa. Kohta on halvalla Mersu myynnissä...![]()
Jos tuo turbo on mennyttä niin mikä on halvin paikka uuden tilaamiseen? Finn-turbo vai jokin muu?

Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Vie ny se autos sinne Kahvimaalle, ennen ku hyvän auton myyntiin laitat. Se paikka on pirun kiireinen siks, koska kaikki tältä seudulta käyttää Mersujaan siellä (ku ei muuallekaan ilikiä viiä tällä seudulla). 65 ekee / tunti on työ, mutta se on työtä josta kärsii sen verran maksaakkin toisin ku jostain esim. Vehon "työstä". Alppilan Autohuollosta ei oo kyllä omakohtaisia kokemuksia, mutta Vehoista sitäkin enempi pk-seudulla.
Hetken juttelin tuon Kahvimaan kaverin kanssa ja en taida viedä sinne. En oikein vakuuttunut.
Ja toisakseen oli kahden viikon jono.)
Enivei, hain tänään työpäivän päätteeksi auton pois tuolta korjaamolta. Katalysaattori oli kuulemma tukkoinen/täynnä skeidaa...mutta yllätys yllätys...vika edelleen olemassa puhdistuksen jälkeenkin. Sanoivat että ei oikein oo enää muuta mahdollisuutta kuin tuo turbo. No kiitokset heille yrityksestä. Kaikki muu on nyt käyty kuulemma läpi paitsi turbo.
Aki P: oisko ehdotuksia? Sataa kaatamalla joten ei viitsi mennä katsomaan koodeja ....

Enivei, hain tänään työpäivän päätteeksi auton pois tuolta korjaamolta. Katalysaattori oli kuulemma tukkoinen/täynnä skeidaa...mutta yllätys yllätys...vika edelleen olemassa puhdistuksen jälkeenkin. Sanoivat että ei oikein oo enää muuta mahdollisuutta kuin tuo turbo. No kiitokset heille yrityksestä. Kaikki muu on nyt käyty kuulemma läpi paitsi turbo.
Aki P: oisko ehdotuksia? Sataa kaatamalla joten ei viitsi mennä katsomaan koodeja ....
Edelleenkin kannattaa korjata ensin se egr vika pois sieltä ennenkuin sitä turboa pöyhii sen enempää. Ostan heti sulta sen vanhan turhaan vaihdetun ahtimen pois kun se ei tule sillä kuntoon ja rahaa palaa taas turhaan. Jos siivet on jumissa niin siitä kyllä tulee joku ahtopaineeseen liittyvä herja eikä egr.
Onko egr yritetty esim. tukkia jotenkin> nämähän eivät sitä siedä ja vikatila tulee em. oirein.
Onko egr yritetty esim. tukkia jotenkin> nämähän eivät sitä siedä ja vikatila tulee em. oirein.
Joku mersupurkaamo??
Joo tuossa oli 2,5 vuotta sitten EGR venttiili vika ja edellinen omistaja sanoi että se vaihdettiin silloin ja auto tuli kuntoon. Mutta voisko se olla sitten siinä taas...
Ei oo yritetty tukkia eikä yritetä. Onko tuo EGR:n irroitus iso homma...meinaan vaan että voisko sen puhdistaa/vaihtaa itsekin? Tuo tais muuten olla useamman sadan euron osa....
Ei oo yritetty tukkia eikä yritetä. Onko tuo EGR:n irroitus iso homma...meinaan vaan että voisko sen puhdistaa/vaihtaa itsekin? Tuo tais muuten olla useamman sadan euron osa....