124 takarattapyörän laakeri
124 takarattapyörän laakeri
Kurkkaa ensin kuva..... mitä nyt ?
linkki:
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 50orig.jpg
Kysyy kokematon korjaaja... Päätin aloittaa mersuharrastuksen vaihtamalla itse laakerin farkkuun taakse. Alkuinnostuksen muututtua työksi tarvitaan apua... kaikki apu tervetullutta.
Tähänastiset työkalut:
- perustyökalut
- erinäisiä ulosvetäjiä
- rautakanki
- kosaani
- kylmäspray
- leka
- erinäisiä rautakappaleita
Tiedän etten aloittanut siitä helpoimmasta tätä korjaajan uraani, mutta aloitettu mikä aloitettu.... APUVA
linkki:
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 50orig.jpg
Kysyy kokematon korjaaja... Päätin aloittaa mersuharrastuksen vaihtamalla itse laakerin farkkuun taakse. Alkuinnostuksen muututtua työksi tarvitaan apua... kaikki apu tervetullutta.
Tähänastiset työkalut:
- perustyökalut
- erinäisiä ulosvetäjiä
- rautakanki
- kosaani
- kylmäspray
- leka
- erinäisiä rautakappaleita
Tiedän etten aloittanut siitä helpoimmasta tätä korjaajan uraani, mutta aloitettu mikä aloitettu.... APUVA
Eli on vissiin aika kettumainen homma vaihtaa? Kävin just leimalla ja siellähän selvis, että toisessa takalaakerissa on millitolkulla klappia. Katsuri kehotti vaihtamaan sen aika pikaiseen. Ei se vielä jurise -- jos en olisi konttorilla käynyt, en tietäis ollenkaan että laakeri on 99% vainaa.
Uskaltaa kai tuolla vielä lähettää emännän kotipuolessaan käymään?
Uskaltaa kai tuolla vielä lähettää emännän kotipuolessaan käymään?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
no ei sitten metriäkään ilman uutta laakeria, eukkoa en enää rattiin päästäisi, kuka ne perunat sitten kuorisisi? korkeintaan anopille voisi autoa lainata ...
Suurin homma on jo tehtykkin kun kaikki on purettu, vielä nivelet auki niin saat koko osan pöydälle itse lakerinvaihtoon.
Mikäli ei ole hyvää puristinta ja liukuvasaraa niin suosittelen osan toimittamista korjaamoon, jossa laakeri vaihtuu prässissä samaan aikaan kun käyt ulkona vetämässä kessut.
Suurin homma on jo tehtykkin kun kaikki on purettu, vielä nivelet auki niin saat koko osan pöydälle itse lakerinvaihtoon.
Mikäli ei ole hyvää puristinta ja liukuvasaraa niin suosittelen osan toimittamista korjaamoon, jossa laakeri vaihtuu prässissä samaan aikaan kun käyt ulkona vetämässä kessut.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
siinä se
johan hoitui... En arvannut alkaa kokemattomuuttani vetaria sieltä perämurikasta aukomaan, vaan skruuvasin kaikki nivelet sun muut tapit siitä ympäriltä irti ja sitten hitsisaumaa sisäpuoli täyteen ja jähtymään... sopivan leveää koneistettua rautaa ja napakoita iskuja ja loput osat roiskui pitkin lattioita.
Uusi laakeri meni kohtalaisen kivuttomasti paikoilleen. ja eikun kasaamaan. Eli autolla juuri huristelin kotiin ja uusi kysymys jo edessä.
Pientä ääntä pitää ( joskin saattaa olla että siihen suojapeltiin hiertää hituraisen... eli kyllä se paikkansa löytää. Mutta kun pihalle pääsin noin 6 km ajon jälkeen, niin vanne akselin kohdalta hiukan lämmin... toinen puoli ei yhtään. Mikä siellä voisi hiertymällä muuttua lämmöksi ? hyviä arvauksia kehiin... pitänee huomenna vielä kurkistaa varuilta. Mutta sitä ootellessa.
Eli kokonaisuutena ei kuitenkaan hirveä homma, kunhan irrottaa sen motukan pöydälle... kyllä asiat siinä hoituu tavalla tai toisella.
- Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Uusi laakeri meni kohtalaisen kivuttomasti paikoilleen. ja eikun kasaamaan. Eli autolla juuri huristelin kotiin ja uusi kysymys jo edessä.
Pientä ääntä pitää ( joskin saattaa olla että siihen suojapeltiin hiertää hituraisen... eli kyllä se paikkansa löytää. Mutta kun pihalle pääsin noin 6 km ajon jälkeen, niin vanne akselin kohdalta hiukan lämmin... toinen puoli ei yhtään. Mikä siellä voisi hiertymällä muuttua lämmöksi ? hyviä arvauksia kehiin... pitänee huomenna vielä kurkistaa varuilta. Mutta sitä ootellessa.
Eli kokonaisuutena ei kuitenkaan hirveä homma, kunhan irrottaa sen motukan pöydälle... kyllä asiat siinä hoituu tavalla tai toisella.
- Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä

Hups
Käytin tammikuussa -08 katsastuksessa ja katsastusmies huomautti että oikealla takapyörän laakerissa on väljää. Että kannattaa vaihdella. No asia unohtu ja nyt kun pitkästä aikaa lueskelin palstaa niin asia palautui tän topikin myötä mieleen. No, nostin tunkilla takapään ylös, edelleen välystä ei kuitenkaan äännä. Kilometrejä kerty tammikuusta tähänpäivään 16tkm. Nyt se tosin menee vaihtoon. Että tämmönen tapaus. Elekää ottako mallia. 

BMW 320D -03
MB W168 170CDi 1999
Ex-MB W124 200T 1988
MB W168 170CDi 1999
Ex-MB W124 200T 1988
Re: siinä se
En nyt tiedä miten tuo koko tarina on mennyt, mutta kun itse tein saman homman irroitin pyörän navan niistä neljästä tukivarresta, vetarin mutterin irti ja vedin koko roskan pois. Vetari jäi sinne silleen kun jäi, eikä kaivannut mitään irrotteluja. Sitten prässin ääreen. Samalla kannattaa uusia jarrukilpi kun sen saa mukavasti tehtyä.saabisti kirjoitti:johan hoitui... En arvannut alkaa kokemattomuuttani vetaria sieltä perämurikasta aukomaan, <...>
Tuossa joku aika sitten huomasin väljää laakerissa, oli lähtenyt se vetarin mutteri löystymään. Siellä oli unohtunut lyödä ne lukitukset kiinni. Pulttipyssyllä kireälle ja lukitukset kiinni, väljyys hävisi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Hups
Niinno. Enhän mäkään olis tienny koko laakerista mitään, jos ei sitä rengasta erikseen olis alettu heilutella.Japetzu kirjoitti:Käytin tammikuussa -08 katsastuksessa ja katsastusmies huomautti että oikealla takapyörän laakerissa on väljää. Että kannattaa vaihdella. No asia unohtu ja nyt kun pitkästä aikaa lueskelin palstaa niin asia palautui tän topikin myötä mieleen. No, nostin tunkilla takapään ylös, edelleen välystä ei kuitenkaan äännä. Kilometrejä kerty tammikuusta tähänpäivään 16tkm. Nyt se tosin menee vaihtoon. Että tämmönen tapaus. Elekää ottako mallia.
Sanoin emännälle, että mietit kyllä vielä kahdesti menetkö lankulla vai ei. Juna-asemalle kävelee meiltä 8 minuuttia ja matkalipun osto ketuttaa huomattavasi vähemmän kuin laakerin jumppaaminen + hinurin odottaminen jossain hämeen korvassa kelo 22 perjantai-iltana.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tuplariviset
kaksiriviset rullat, siis ei pallot. Kartiota on vain ulkokoolin sisäpinta...tai jotain sellaista
(mä osaa selittää...) mutta noin sentin tappeja halkaisija ~6mm. ja ilmeisen oikea aika oli vaihtaa kun kaksi kipaletta oli jo sisemmästä rivistä karannut. ja ilmeisesti juuri talliin ajossa kun kuului sydäntäsärkeviä ääniä ainakin sen kaksi kertaa 

