124 takarattapyörän laakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
saabisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 10.10.2008 23:00
Paikkakunta: Oulunsalo

124 takarattapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja saabisti »

Kurkkaa ensin kuva..... mitä nyt ?
linkki:
http://www.kuvaboxi.fi/mediaobjects/ori ... 50orig.jpg

Kysyy kokematon korjaaja... Päätin aloittaa mersuharrastuksen vaihtamalla itse laakerin farkkuun taakse. Alkuinnostuksen muututtua työksi tarvitaan apua... kaikki apu tervetullutta.
Tähänastiset työkalut:
- perustyökalut
- erinäisiä ulosvetäjiä
- rautakanki
- kosaani
- kylmäspray
- leka
- erinäisiä rautakappaleita

Tiedän etten aloittanut siitä helpoimmasta tätä korjaajan uraani, mutta aloitettu mikä aloitettu.... APUVA
ilkarsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 17.07.2008 16:49

Viesti Kirjoittaja ilkarsi »

Hyvältä näyttää! Tuo voi jo pikkusen ääntää!
Jos ei muu auta niin lukkomutteri veks, murikka nivelistä irti ja prässiin / kotitekoiseen tunkki viritelmään :lol:

Eikös tuo akseli lähde tuonne sisäänpäin pois edestä. Saako toisesta päästä irti nätisti?
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Napa vaan irti ja prässillä vanhat laakerinjämät pois ja uusi prässillä painamalla paikalleen. :shock:
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Eli on vissiin aika kettumainen homma vaihtaa? Kävin just leimalla ja siellähän selvis, että toisessa takalaakerissa on millitolkulla klappia. Katsuri kehotti vaihtamaan sen aika pikaiseen. Ei se vielä jurise -- jos en olisi konttorilla käynyt, en tietäis ollenkaan että laakeri on 99% vainaa.

Uskaltaa kai tuolla vielä lähettää emännän kotipuolessaan käymään?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Saattaa leikata kiinni vaikka ei ääntäisikään.Itse en ainakaan ajais oikein paljon tuollasella :(
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

no ei sitten metriäkään ilman uutta laakeria, eukkoa en enää rattiin päästäisi, kuka ne perunat sitten kuorisisi? korkeintaan anopille voisi autoa lainata ...

Suurin homma on jo tehtykkin kun kaikki on purettu, vielä nivelet auki niin saat koko osan pöydälle itse lakerinvaihtoon.

Mikäli ei ole hyvää puristinta ja liukuvasaraa niin suosittelen osan toimittamista korjaamoon, jossa laakeri vaihtuu prässissä samaan aikaan kun käyt ulkona vetämässä kessut.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
saabisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 10.10.2008 23:00
Paikkakunta: Oulunsalo

siinä se

Viesti Kirjoittaja saabisti »

johan hoitui... En arvannut alkaa kokemattomuuttani vetaria sieltä perämurikasta aukomaan, vaan skruuvasin kaikki nivelet sun muut tapit siitä ympäriltä irti ja sitten hitsisaumaa sisäpuoli täyteen ja jähtymään... sopivan leveää koneistettua rautaa ja napakoita iskuja ja loput osat roiskui pitkin lattioita.

Uusi laakeri meni kohtalaisen kivuttomasti paikoilleen. ja eikun kasaamaan. Eli autolla juuri huristelin kotiin ja uusi kysymys jo edessä.

Pientä ääntä pitää ( joskin saattaa olla että siihen suojapeltiin hiertää hituraisen... eli kyllä se paikkansa löytää. Mutta kun pihalle pääsin noin 6 km ajon jälkeen, niin vanne akselin kohdalta hiukan lämmin... toinen puoli ei yhtään. Mikä siellä voisi hiertymällä muuttua lämmöksi ? hyviä arvauksia kehiin... pitänee huomenna vielä kurkistaa varuilta. Mutta sitä ootellessa.

Eli kokonaisuutena ei kuitenkaan hirveä homma, kunhan irrottaa sen motukan pöydälle... kyllä asiat siinä hoituu tavalla tai toisella.

- Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :wink:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Seisontajarrun säätö lipsahtanut pikkusen liika tiukalle.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

seisontajarrun säätö:
ensin kiinni, ettei pyörä pyöri ja sitten ~5 hammasta auki
autodidakti
Japetzu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 14.08.2007 16:57
Paikkakunta: Muurame

Hups

Viesti Kirjoittaja Japetzu »

Käytin tammikuussa -08 katsastuksessa ja katsastusmies huomautti että oikealla takapyörän laakerissa on väljää. Että kannattaa vaihdella. No asia unohtu ja nyt kun pitkästä aikaa lueskelin palstaa niin asia palautui tän topikin myötä mieleen. No, nostin tunkilla takapään ylös, edelleen välystä ei kuitenkaan äännä. Kilometrejä kerty tammikuusta tähänpäivään 16tkm. Nyt se tosin menee vaihtoon. Että tämmönen tapaus. Elekää ottako mallia. :oops:
BMW 320D -03
MB W168 170CDi 1999
Ex-MB W124 200T 1988
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: siinä se

Viesti Kirjoittaja veskola »

saabisti kirjoitti:johan hoitui... En arvannut alkaa kokemattomuuttani vetaria sieltä perämurikasta aukomaan, <...>
En nyt tiedä miten tuo koko tarina on mennyt, mutta kun itse tein saman homman irroitin pyörän navan niistä neljästä tukivarresta, vetarin mutterin irti ja vedin koko roskan pois. Vetari jäi sinne silleen kun jäi, eikä kaivannut mitään irrotteluja. Sitten prässin ääreen. Samalla kannattaa uusia jarrukilpi kun sen saa mukavasti tehtyä.

Tuossa joku aika sitten huomasin väljää laakerissa, oli lähtenyt se vetarin mutteri löystymään. Siellä oli unohtunut lyödä ne lukitukset kiinni. Pulttipyssyllä kireälle ja lukitukset kiinni, väljyys hävisi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Hups

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Japetzu kirjoitti:Käytin tammikuussa -08 katsastuksessa ja katsastusmies huomautti että oikealla takapyörän laakerissa on väljää. Että kannattaa vaihdella. No asia unohtu ja nyt kun pitkästä aikaa lueskelin palstaa niin asia palautui tän topikin myötä mieleen. No, nostin tunkilla takapään ylös, edelleen välystä ei kuitenkaan äännä. Kilometrejä kerty tammikuusta tähänpäivään 16tkm. Nyt se tosin menee vaihtoon. Että tämmönen tapaus. Elekää ottako mallia. :oops:
Niinno. Enhän mäkään olis tienny koko laakerista mitään, jos ei sitä rengasta erikseen olis alettu heilutella.

Sanoin emännälle, että mietit kyllä vielä kahdesti menetkö lankulla vai ei. Juna-asemalle kävelee meiltä 8 minuuttia ja matkalipun osto ketuttaa huomattavasi vähemmän kuin laakerin jumppaaminen + hinurin odottaminen jossain hämeen korvassa kelo 22 perjantai-iltana.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Farkun takalaakerissa on lähes aina hieman välystä.
Varsinkin jos kokeilee rengasta pyöräyttämättä kun on nostanut sen irti maasta.
wiimax.fi
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Minkälaiset laakerit siinä on? Kartiorullat ei ainakaan näyttäisi olevan. Onko siinä vaan kaksi tynnyrimäistä rullalaakeria, vai pallomaista?
Avatar
saabisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 10.10.2008 23:00
Paikkakunta: Oulunsalo

tuplariviset

Viesti Kirjoittaja saabisti »

kaksiriviset rullat, siis ei pallot. Kartiota on vain ulkokoolin sisäpinta...tai jotain sellaista :) (mä osaa selittää...) mutta noin sentin tappeja halkaisija ~6mm. ja ilmeisen oikea aika oli vaihtaa kun kaksi kipaletta oli jo sisemmästä rivistä karannut. ja ilmeisesti juuri talliin ajossa kun kuului sydäntäsärkeviä ääniä ainakin sen kaksi kertaa :)
Vastaa Viestiin