Täällä tänään: MB-visa

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Täällä tänään: MB-visa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Näin hyvin ansaitun vapaapäivän aattona lienee hyvä ottaa varaslähtö viikonloppuun pienen Mercedes-aiheisen tietovisan turvin, parhaiden Suomi24-perinteiden mukaisesti. Visa painottuu tällä kertaa vanhempiin M-B-malleihin.

1. W124:n tullessa markkinoille, sen sananmukaisesti käänteentekevää yksivarsituulilasinpyyhintä mainostettiin puhdistusalaltaan maailmanennätysvehkeeksi. Kuinka monta prosenttia tuulilasista se puhdisti?

2. Entä kuinka monta prosenttia tuulilasista puhdistavat W126:n tuulilasin pyyhkimet?

3. Kuinka monta prosenttia W126:n matkustamon seinistä on ikkunapintaa, olkapään korkeudella? :wink:

4. Malli 560 SE/L/C oli saatavana Saksassa kolmena eri tehoversiona. ECE-malli 300 hv, jälkiasennuskattimahdollisuudella 272 hv ja katin kanssa 242 hv. Kuinka paljon pienempi vääntömomentti katalysaattorimallissa oli verrattuna "täystehoiseen"?

5. Kuinka monta värivaihtoehtoa oli saatavilla malliin 190 E 2.3-16? Mitkä olivat nämä värit?

6. 2,2-litraista esikammiodieselmoottoria (toki eri moottorityyppi) on käytetty tyyppien W115, W123, W202 ja W210 lisäksi vielä yhdessä henkilöautomallissa? Mikä on tuo malli?

7. Kuinka monta toisistaan merkittävästi poikkeavaa eri versiota M102-moottorista on valmistettu? Koodeja ei tarvitse luetella.

8. Missä henkilöautotyypissä esiteltiin ensimmäisenä "jaettu" moottoritila?

9. Kuinka monta eri versiota W201:n tuulilasinpyyhkimestä on? Mitkä ovat erot?

Pankaapas vastaillen, vastauksille on aikaa sunnuntai-iltaan saakka. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Täällä tänään: MB-visa

Viesti Kirjoittaja epk »

1. 86%

2. 89 , villi arvaus

5. 2 eri väriä, harmahtavana ja musta ?

9. 2, oisko ollut 2 pyyhinjärjestelmä ensimmäisissä ? vai oliko pieni ero siinä että jäi sulka toisella puolella pysähtyessään ....
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

9. Ekoissa malleissa ei ollut edestakasliikettä pyyhkijässä
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1065
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

5. metallinshamppanja ja metallimusta

9. Alkupään malleissa pyyhin oli lepoasennossa sisältä katsoen oikeassa laidassa, uudemmissa se taas makaa vasemmassa laidassa. :?:
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

6. E124 220d
7.viisi eri mallia. 1.8? 2.0, 2.0E, 2.3E, 2.3 16v, 2.5 16v. varmaan enemmänkin löytyy
8.w126 vm-79?
9.kaksi mallia. vanhimmissa yksivartinen kahdella sulalla oleva malli jossa ei ole "ylös alas"liikettä, ja joka pysähtyy pelkääjän puolelle -84. ja uudempi yhdellä sulalla oleva ylös alas liikkuva malli, joka vuorostaan pysähtyy kuskin puolelle 85-.

nämä on omia tuntemuksia.. ei välttämättä lähelläkään todellisuutta :D
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

1.87%
6. w110
7. 5

Nuo villejä veikkauksia. "Jos et veikkaa, et voi voittaa"!
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

6. Jenkkeihin vietiin aikanaan W201-korista 2,2-litran dieselillä. Perustui perus-kaksilitraiseen. Lisätilavuudella yritettiin edes vähän nostaa varsinkin jenkkimakuun pientä vääntömomenttia.

9:ään kommenttia; mielenkiintoinen yksityiskohta, että 190:n ensimmäinen pyyhinjärjestelmä pyyhki tuulilasin alasta 70%, kun mm. W123:n pyyhkimet kykenivät pyyhkimään 78% alasta.

Oliko näin, että W201:n alkupään malleissa oli pyyhkimenvarressa pienempi lisäsulka, jota ei myöhemmin enää ollut?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

1. 86% 2. 80% 3. 88% 4. Tehothan muuttui '88, mutta 65-25 Nm, riippuen kumpaa nyt haettiin 5. Hopea (702?) ja Champagner varmasti myöhempina vuosina varmasti enemmän, kuten grafitinharmaa, musta... 6. W201, tosin vain pari vuotta, hyvä kysymys!!! 7. 6 erilaista, tilavuuksissa 1.8 - 2.5, pienempien erojen variaatioita ainakin +toiset 6 8. Ei mitään hajua, tulee mieleen joku LAIVA tai PANSSARIVAUNU. sanotaan W126 9. 2, no ideá


Vaikeampaa kuin hyviin kysymyksiin vastaaminen, on vielä parempien keksiminen. :wink:



Yritetään laittaa muutama, kun nyt ei ole nippelitietoa käden ulottuvissa (paitsi netti, mutta no joo), lähinnä mb-yleistietoa koskeva kysymys:


1. Mainitse takamoottorinen MB-malli?


2. Minkä moottorin asentamista W114-koriin tehtaan johtokunta käsitteli v.1969?


3. Mitä saksalaista automerkkiä DB oli lähes ostamassa 70-luvulla?
3b. Luovuttuaan eräästä toisesta merkistä, mistä?


4. Mitä eroa on jenkki- ja euroversion etuovien välillä mallissa W123?


5. Missä MB-malleissa kattoluukku on ollut eteenpäin aukeava (ts. takapenkkiläisten ylle sijoitettu)?


6. Ketkä kaksi legendaarista kilpa-autoilijaa on voittanut 2 F1-maailmanmestaruutta Mercedekselle?


7. Mistä nimi AMG on lyhenne?


8. Mitkä olivat värivaihtoehdot W201 190E 2,5-16 Evo 2 -malliin?


10. Minkänimisen tutkielma-auton Mercedes-Benz esitteli vuonna 1990?
Autossa oli liukuovet sivulla ja kuljettajan paikka leveyssuunnassa keskellä.


11. Mitä eroa C123 ja S123 -mallien kattoluukuilla on?


12. Mikä oli ensimmäinen Benz-malli jossa oli "kaadettu" ohjauspylväs?
12b. Entäpä vastaava Daimler?


13. Mikä oli maailman ensimmäin sarjatuotanto-diesel-henkilöautomalli?
Vihje: Mercedes-Benz -merkkinen


14. Mikä malli oli ensimmäinen ja aito niinkutsuttu "Grosser Mercedes"?


Hienoa jos jouduitte edes vähän miettimään. 8)
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

1) 80%

2) 75%

3) 80%

4) jaa...a

5) 2, musta ja sinihopea, koodeja en muista

6) W211 villiarvaus :roll:

7) 200
200E
230E
230-16V

8) W201

9) 2
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

1) C 111 tuo kummajainen

2) 6.3 :P

3) Ooppeli
3b) Audi

4) Tää on Timo L:n heiniä

5) Jaa..a

6) Mikä häkkinen ja Juan Manuel Fangio

7) Huh tämä pitäis tietää... mutta ei, Auto Motor Garage :roll:

8) olisko nää nyt sitten ne grafiitin harmaa ja musta

10) öö..

11) eri kokoiset :oops:

12) no idea


lopuista ei oo mitään havaintoa
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Perkama kun viime yönä pohdiskelin pää punaisena noita Timon kysymyksiä, ja olin jo hyvää vauhtia menossa loppusuoralle, niin unenpöpperöissä painasin tuota backkiä ja sitten takaisintullessa kaikki vastaukset oli menneet tuonne pittiavaruuteen...... :cry:

Mutta yritetäänpäs näihin Raulin juttuihin.

1. Mainitse takamoottorinen MB-malli?

-Jaa-ah, olenpa istunut MB merkkisessä linja-autossa, jossa mielestäni mjoodori oli perähutlerissa. Mutta jos henkilöautopuoleen pitäisi katsoa, niin ainoa jossa ymmärtääkseni on takamoottori, on tämä Emil Jellinekin tilaama ensimmäinen Daimler, jonka huimaan 25km/h nopeuteen hän kuitenkin pettyy, ja valittaa siitä valmistajalle. Sen jälkeen Daimlerin ja Maybachin kanssa käydyt keskustelut, muutaman muun auton siinä välissä ollessa, saavat aikaan ensimmäisen automallin, jossa mm. keulalle nostettu moottori. "Phönixin" - Jonka Jellinek myös nimeää tyttärensä nimen mukaan Mercedekseksi.

...joko kelpaa vai valehtelenko lisää. :D

Mutta onhan se myös C111, mutta sehän ei ole ollut sarjatuotannossa, joten
onkohan koko kysymykseenkään nyt niin yhtä ja oikeaa vastausta.

2. Minkä moottorin asentamista W114-koriin tehtaan johtokunta käsitteli v.1969?

-450 V8 M117
3. Mitä saksalaista automerkkiä DB oli lähes ostamassa 70-luvulla?
3b. Luovuttuaan eräästä toisesta merkistä, mistä?

3a:-AUDI
3b:Neckar ?

4. Mitä eroa on jenkki- ja euroversion etuovien välillä mallissa W123?
-Alareunan listakiinnitykset.
-Lukkotapit ovat erilaiset ja lukituksessakin oli eroja. Olikohan se niin, että takaovia ei saanut lukittua ennen kuin ovi oli kiinni.

5. Missä MB-malleissa kattoluukku on ollut eteenpäin aukeava (ts. takapenkkiläisten ylle sijoitettu)?
-600 Pullman (W100)

6. Ketkä kaksi legendaarista kilpa-autoilijaa on voittanut 2 F1-maailmanmestaruutta Mercedekselle?

-Mika Häkkinen ja Rudolph Caracciola

7. Mistä nimi AMG on lyhenne?

-Yrityksen kahden perustajan sukunimestä ja G oli paikka, jossa firma pantiin pystyyn Grossessparach...hankalasti kirjoitettava näin ulkomuistista.

Eli pienen etsimisen jälkeen löytyi oikea tieto:

Aufrecht
Melcher
Grossaspach

Niistä tulee AMG!

8. Mitkä olivat värivaihtoehdot W201 190E 2,5-16 Evo 2 -malliin?

-Metallimusta ja MetalliShampanja

10. Minkänimisen tutkielma-auton Mercedes-Benz esitteli vuonna 1990?
Autossa oli liukuovet sivulla ja kuljettajan paikka leveyssuunnassa keskellä.
-?

11. Mitä eroa C123 ja S123 -mallien kattoluukuilla on?

-Coupea sai vain sähköluukkulla, sedaneissa saa myös käsinrevittävän mallin. (Ei varmaa tietoa)

12. Mikä oli ensimmäinen Benz-malli jossa oli "kaadettu" ohjauspylväs?
-Velo (Arvaus)

12b. Entäpä vastaava Daimler?
-No tämä "Phönix" - kuvien mukaan.

13. Mikä oli maailman ensimmäin sarjatuotanto-diesel-henkilöautomalli?
Vihje: Mercedes-Benz -merkkinen

-Mercedes Benz 260 Diesel vuonna 1936

14. Mikä malli oli ensimmäinen ja aito niinkutsuttu "Grosser Mercedes"?

-Jahans...tää on jo paha, mutta mieltäisin ensimmäiseksi Grosser Mercedekseksi tämän Mercedes Benz 770:n


Häh...jokos nää tähän loppu.... :D
Viimeksi muokannut Mesedesi, La 20.03.2004 13:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Ralen kysymykseen 4.

Jenkki ovessa stannattu S-kirjain
oven yläreunaan. Ei ikkunakarmin.
Ja sokerina pohjalla sivutörmäys-suoja saranan korkeudella lasin ja pintapellin välissä. Omassa 123:ssa juuri tuollaiset ovet.Alalistan kiinnitys oli kyllä ihan samanlainen kun euro ovessa. Aikaisemminhan joku pohti tätä asiaa.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Nämä vastaukset kyllä pitäisi lähettää yyveenä oikeastaan, ja sitten kysyjä saisi tuomaroida oikeat vastaukset ja julkistaa voittajat... :o

Mitäs se voittaja sitten saa...lisää mersutähtiä avatarin yläpuolelle?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

No yritetäänpäs vielä näihin Timonkin kysymyksiin vastata.

1. W124:n tullessa markkinoille, sen sananmukaisesti käänteentekevää yksivarsituulilasinpyyhintä mainostettiin puhdistusalaltaan maailmanennätysvehkeeksi. Kuinka monta prosenttia tuulilasista se puhdisti?
86% pinta-alasta
2. Entä kuinka monta prosenttia tuulilasista puhdistavat W126:n tuulilasin pyyhkimet?
OHI
3. Kuinka monta prosenttia W126:n matkustamon seinistä on ikkunapintaa, olkapään korkeudella?
OHI
4. Malli 560 SE/L/C oli saatavana Saksassa kolmena eri tehoversiona. ECE-malli 300 hv, jälkiasennuskattimahdollisuudella 272 hv ja katin kanssa 242 hv. Kuinka paljon pienempi vääntömomentti katalysaattorimallissa oli verrattuna "täystehoiseen"?
OHI
5. Kuinka monta värivaihtoehtoa oli saatavilla malliin 190 E 2.3-16? Mitkä olivat nämä värit?

-Metallimusta ja Metallishampanja

6. 2,2-litraista esikammiodieselmoottoria (toki eri moottorityyppi) on käytetty tyyppien W115, W123, W202 ja W210 lisäksi vielä yhdessä henkilöautomallissa? Mikä on tuo malli?

-No se jenkkeihin viety W201

7. Kuinka monta toisistaan merkittävästi poikkeavaa eri versiota M102-moottorista on valmistettu? Koodeja ei tarvitse luetella.

Kolme: Kaasariversio, Ruiskulla, Twincami

8. Missä henkilöautotyypissä esiteltiin ensimmäisenä "jaettu" moottoritila?
W201. Akku, sekä moottori, sekä sulakerasiat ja jarrutehostin on omissa lokeroissa. Auto julkaistiin vuonna 1983.

9. Kuinka monta eri versiota W201:n tuulilasinpyyhkimestä on? Mitkä ovat erot?

Kolme. Yhdellä isolla sitikkamaisesti liikkuva viiksi, sitten sama tuplasulalla, ja sitten tämä joka on W124:ssäkin.

Maltan tuskin odottaa suurta tappion karvasta kalkkikuormaa... :lol:
Viimeksi muokannut Mesedesi, Pe 19.03.2004 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Väliaikatietoja hieman ja pientä tarkennusta (sori vaan tuli aika myöhään yöllä noi kysymykset tehtyä...)

Mesedesin vastaukset ovat olleet aikas hyviä ainakin...
Yhdessä pitäis vähän skarpata.. :D

Tarkennuksia:
1) Jep, tarkoitin tosiaan tuotantomallia (tosin ei tätäkään paljon valmistettu) ja henkilöautoa. Eli C111 en tarkoita (vaikka kaipa se pitäisikin nyt sitten hyväksyä kun olin hieman epätarkka... :oops: )

4) Nimenomaan vain raakaovessa olevat erot, ei esim. lukkonappien/listojen/verhouksien/lukkosysteemin eroja.

11) S123:han tarkoittaa farmarimallia, C123 coupea.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Visa

Viesti Kirjoittaja Daaz »

raul kirjoitti:Hienoa jos jouduitte edes vähän miettimään.
Itse asiassa nämä vanhat jutut ovat helpompia kuin nuo W124:n pyyhkijät. Joudun siis ehkä spoilaamaan pari toistaiseksi metsään mennyttä tuosta raulin visasta:

1. Mainitse takamoottorinen MB-malli?
Jos puhutaan sarjatuotannosta, niin 170 H.

3b. Luovuttuaan eräästä toisesta merkistä, mistä?
No tietysti BMW:stä. Oli menossa konkurssiin.

6. Ketkä kaksi legendaarista kilpa-autoilijaa on voittanut 2 F1-maailmanmestaruutta Mercedekselle?
Se toinen on ystävämme Juan Manuel. Siis Fangio. Ajoi niin hyvin, että Mersu päätti lopettaa koko formula ykköset 40 vuodeksi. :)

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

raul kirjoitti:Tarkennuksia:
1) Jep, tarkoitin tosiaan tuotantomallia (tosin ei tätäkään paljon valmistettu) ja henkilöautoa. Eli C111 en tarkoita (vaikka kaipa se pitäisikin nyt sitten hyväksyä kun olin hieman epätarkka... :oops: )
Eli jos tarkkoja ollaan niin onko C111 keskimoottorinen vai takamoottorinen.....Ajattelin että jos esim. Toyota MR2 on keskimoottorinen ja Porsse 911 on takamoottorinen. Mut tässä varmaan haetaan sitä muutaman vuoden takaista "Le Mans" -tyyppistä keskimoottoriautoa, minkä mallia en nyt satu muistamaan, mutta Mercedes World Racingissakin on mukana. :)
raul kirjoitti:11) S123:han tarkoittaa farmarimallia, C123 coupea.
Olisikohan luukku pinta-alaltaan suurempi farmarissa, Coupessa taas varmaan puolet farmarin luukun pinta-alasta.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Aikamoiseksi sillisalaattihässäkäksi mennyt tämä, välissä paljon oikeita ja vääriä vastauksia, mutta vastaan raulin 11. kysymykseen:
coupea sai vain sähköisellä luukulla ja varmaria vain mekaanisella luukulla.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Re: Visa

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Daaz kirjoitti:
raul kirjoitti:Hienoa jos jouduitte edes vähän miettimään.
6. Ketkä kaksi legendaarista kilpa-autoilijaa on voittanut 2 F1-maailmanmestaruutta Mercedekselle?
Se toinen on ystävämme Juan Manuel. Siis Fangio. Ajoi niin hyvin, että Mersu päätti lopettaa koko formula ykköset 40 vuodeksi. :)

-Daaz
Saisinkos tuota hieman tähän kohtaan rykäistä..esim. näin:

-KRÖHÖM! :D

MB vetäytyi kilparadoilta pois vuonna 1955.

Vuonna 1952 Le Mansissa alkanut menestyksekäs voittokulku päättyi kolme vuotta myöhemmin täydelliseen kauhuun, neuvottomuuteen ja lamaannukseen.

"Olette ylivoimaisia, mutta älkää jatkako, sillä voitto ei enää ilahduttaisi teitä koskaan", tälläisen ohjeen antoi tuolloin johtokunnan puheenjohtaja, Fritz Könecke Stuttgartista käsin Le Mansiin MB-tallille. Muutamaa tuntia aiemmin ranskalainen Pierre Levegh oli pitkällä lähtö- ja maalisuoralla tapahtuneen törmäyksen jälkeen sinkoutunut 300 SLR:ssään katsojajoukkoon, jonka tuloksena oli 72 kuollutta ja 150 loukkaantunutta.

Se oli sen ajan suurin urheiluautokatasrtofi. Tämän kohtalokkaan vuoden lopussa Daimler-Benz päätti luopua toistaiseksi syrjään kilpa-autoilusta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Hei...nyt mää luulen tietäväni mikä on pielessä.

Sitä moniventtiilistä 2,5litrasta 190:ä ei saanut kun metallihohto sinimustana.!
Tietysti mulla sotkeentu 2,3 ja 2,5 :(

Täähän ihan rupee jänskittämään, että miten tälläsessa skabassa käy. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

arvaukseni:
1. 86%
2. 86%
3. 35%
4. -10%
5. kahta eri väriä, savunharmaa metalli ja sinimusta
6. w201
7. kolmea
8. w126
9. 2. vanha perinteinen ja yksipyyhin systeemi.

kehnot kysymykset, missä kaikki pystärit.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mullahan oli pystärikysymys!

Joo ekaks mietin myös että oliko C111 keskimoottorinen, mutta kuvissa ainakin motti on niin takana että mulla menee ainakin arpomisen puolelle että onko akselin päällä vai miten...
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Raul kysyi:

"2. Minkä moottorin asentamista W114-koriin tehtaan johtokunta käsitteli v.1969?"

-No ainankin minun mielestä tuo on pystärikysymys.... :?

Kyllä muuten täytyy itsensäkin valehdella lisää. Daazin vastaama 170H oli minulle uusi tuttavuus, ja siinä on mitä ilmeisemmin kuvien perusteella pannuhuone selän takana kuljettajasta.

Eli lisätään se sinne näitten edellisten lisäksi.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: Täällä tänään: MB-visa

Viesti Kirjoittaja M.K »

Timo L. kirjoitti:Näin hyvin ansaitun vapaapäivän aattona lienee hyvä ottaa varaslähtö viikonloppuun pienen Mercedes-aiheisen tietovisan turvin, parhaiden Suomi24-perinteiden mukaisesti. Visa painottuu tällä kertaa vanhempiin M-B-malleihin.

5. Kuinka monta värivaihtoehtoa oli saatavilla malliin 190 E 2.3-16? Mitkä olivat nämä värit?
blauschwarz199, rauchsilber702
Timo L. kirjoitti: 6. 2,2-litraista esikammiodieselmoottoria (toki eri moottorityyppi) on käytetty tyyppien W115, W123, W202 ja W210 lisäksi vielä yhdessä henkilöautomallissa? Mikä on tuo malli?
W201, OM601.921?
Timo L. kirjoitti: 7. Kuinka monta toisistaan merkittävästi poikkeavaa eri versiota M102-moottorista on valmistettu? Koodeja ei tarvitse luetella.
16 (koodien mukaan, nopeasti laskettuna) :roll:
Timo L. kirjoitti: 9. Kuinka monta eri versiota W201:n tuulilasinpyyhkimestä on? Mitkä ovat erot?
3. Sulanpituus, parkissa hanttimiehen puolella ja pissapojan suuttimien määrä?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Hei.

Sunnuntai on jo komeasti iltapäivän puolella, eikä tuomarit julista tuloksia...?

Herätys. :o
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Täällä tänään: MB-visa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ja vastaukset:

1. Tämä tieto on omaksuttu näköjään hyvin. 86 % on kuin onkin oikea vastaus.

2. W126:ssa vastaava arvo on 77 %.

3. W126:ssa ikkunapintaa on olkapään korkeudella 86 %.

4. 560 SEL:n KAT-version vääntömomentti on 65 Nm pienempi kuin ECE-versiossa.

5. 190 E 2.3-16:a sai kahdella kulöörillä, 199 Blauschwarz sekä 702 Rauchsilber.

6. 190 D 2.2, eli jenkkimarkkinoita varten tehty versio.

7. Merkittävinä poikkeavuuksina hain mm. polttoaineensyöttötapaa, iskutilavuutta ja venttiilien lukumäärää. Mielestäni katit ja puristussuhteet (ehkäpä hydr. nostimetkaan) eivät ole niin radikaaleja eroja. Tällä tavalla päästään seitsemään erilaiseen, jotka ovat malleina
  • 1.8
    2.0 kaasutin
    2.0 ruisku
    2.3
    2.3-16
    2.5-16
    2.5-16 Evo ja Evo 2.
Evoissa on pienempi iskutilavuus, kuin "normaalissa" 2.5-16:ssa. Kuten joku jo totesi, muita variaatioita on vielä paljon lisää, pelkästään W201:ssä on 19 eri koodia M102:lle.

8. W126, v. 1979.

9. Itse pyyhkimestä on kolme eri versiota.
  • -pyyhin yhdellä sulalla
    -pyyhin pyyhin isolla sulalla ja tyvessä pikkusulka
    -pomppiva pyyhin.
Notta näin, päteviä vastauksia tuli erittäin paljon!

MODET: voisiko tuon raulin mainiot kysymykset muuttaa omaksi topicikseen? Ei menisi niin sekaisin...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Koska juuri äsken koin varsinaisen ahaa-elämyksen, :oops: kysynkin seuraavaa:

Mistä muusta kuin takaoven pituudesta erottaa W126 SE/SEL-mallit toisistaan? (siis sivukuvasta, Timo ei saa vastata...) :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Joku spede kirjoitti:Mistä muusta kuin takaoven pituudesta erottaa W126 SE/SEL-mallit toisistaan? (siis sivukuvasta, Timokin saa jo vastata...) :wink:
No sanokaa nyt joku jotain vai onko ihan triviaali juttu? :P
Oikea vastaus tulee tähän samaiseen viestiin klo 15:00.

Edit: Ja tässä vastaus. Enpä ole moista yksityiskohtaa huomannut koskaan, vaikka noita kuvia on tullut useita tuhansia silmäiltyä (sokeako?). :shock:

SE
Kuva

SEL
Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pasi M. kirjoitti:No sanokaa nyt joku jotain vai onko ihan triviaali juttu? :P
Oikea vastaus tulee tähän samaiseen viestiin klo 15:00.

Edit: Ja tässä vastaus. Enpä ole moista yksityiskohtaa huomannut koskaan, vaikka noita kuvia on tullut useita tuhansia silmäiltyä (sokeako?). :shock:
No perskeles, niinpä onkin! Ei tosiaan ole tullut huomattua. Vaikka alakuvassa onkin kylkimuoveilla faceliftattu 1. sukupolven W126, niin kyllä Kaaponkin autossa moinen yksityiskohta on. Jännää indeed.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti: 10. Minkänimisen tutkielma-auton Mercedes-Benz esitteli vuonna 1990?
Autossa oli liukuovet sivulla ja kuljettajan paikka leveyssuunnassa keskellä.
Miten mulla on mielessä sellainen nimi kuin F100... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin