W210 ratti vonkuu hitaasti kääntäessä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

W210 ratti vonkuu hitaasti kääntäessä

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

On kyllä ongelmat kerrassaan:

Eli -00 320cdi Väykyssä, ajettu 205 tkm, on kuulunut aina silloin tällöin vonkumista/vinkunaa heti ratin takaa, kun oikein hiljaisessa vauhdissa (parkkipaikalla tahi liikenneympyrässä tms.) kääntää rattia rauhallisesti. Jos rattia kääntää ronskisti ja nopeasti, ei kuulu ikinä mitään ääntä, mutta tosiaan hitaasti kun liu-uttaa niin kuuluu ihan semmonen ääni kuin nahka hankais nahkaa tai joku metalli kumia tjsp. Ja se kuuluu ihan siis mittariston alapuolelta ratin juuresta (minun mielestä), mutta silminnähden mikään ei hankaa mihinkään ratin juuressa.

Onko kellään ollu vastaavaa "ongelmaa"?

Ja tämähän ei kuulu siis koko ajan, vaan riippuu hyvin paljon kelistä. Tänään kun on vähän kosteampaa ja aika viileetä, niin vonkui taas huomiota pitkästä aikaa. Aki P:n huollossahan tää jo todettiin olevan ominaisuus joka muuttuu kelin mukaan :D

Alusta on tutkittu jne., eikä pitäis olla mitään vikaa siellä. Mitähän paikkoja tässä nyt alkais uittamaan öljyssä / silikoonissa / onko joku ratkaissu ominaisuuden saloja? Liittyy selkeästi lämpölaajenemiseen, koska kesähelteellä ei useimmiten vongu.

Eihän tää siis mitään haittaa, muutaku korvaan muutaman kerran kuukaudessa ja parametrinen ohjaus yms. pelaa ihan normaalisti.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No villi veikkaus että läpivientikumi rikki :roll:
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

En oo kyllä sitä kattonu, ku ei kuitenkaan sisämelua autossa ole. 300TD:stä kun oli kumi rikki niin kuulu niinku ois traktorin hytissä ollu. Täytynee kuitenki katsastaa tuokin mahdollisuus. Tai sit jonkun pitäis olla kuljettajan jalkojen välissä kesken ajon ja kuunnella tarkkaan mistä se ääni tulee :D

Niin joo tosiaan ikkunat auki kun vääntelee niin ei kuulu mitään ulkoapäin, vaan tosiaan edelleen ratin juuresta. Ja paikoillaan jos rattia vemputtaa niin ei kuulu mitään, tehostimessa on öljyä jne.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

masaf1 kirjoitti:
Niin joo tosiaan ikkunat auki kun vääntelee niin ei kuulu mitään ulkoapäin, vaan tosiaan edelleen ratin juuresta. Ja paikoillaan jos rattia vemputtaa niin ei kuulu mitään, tehostimessa on öljyä jne.
No ei tuo kyllä siltä kumiltakaan kuulosta...Aika erikoinen :D
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Kosketuspinnat ratin takana?
Airbag, yms.
T270CDI
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 28.02.2006 09:14

Viesti Kirjoittaja T270CDI »

Itselläni samanlainen tauti alkoi 170 tkm. Nyt olen jo 80 tkm ääntä kuunnellut enkä ole saanut vikaa paikannettua. Useimmin äänen
kuule pihalta kadulle pakittaessa, kun rattia joutuu enenmmän
kääntämään. Oikein kun kuvittelee niin rattikin saattaisi hieman
tahmata äänen esiintyessä. Täytyy jäädä seurailemaan jos
joku fiksumpi vian löytäisi :wink:
W210 E270CDI -00
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Nonii! Löytyhän sitä kohtalotovereitakin... Tosiaan ratti kun on sähköllä, niin joskus kun on vonkunut niin oon säätänyt rattia ylemmäs/alemmas, sisään/ulospäin riippuen sen silloisesta asennosta. On mielestäni vaikuttanut.

Voisko tossa sähkösäätösessä ratissa olla joku outo ominaisuus, että ajan kanssa kun ei muutamaan viikkoon säätele niin alkaa vonkumaan aina sillon kun sille päälle sattuu.

Ja sitä tuli myös pohdittua, että -98 300TD ei oo ikänä vinkunut. Faceliftaamattomassa Väyrysessä tuo sähkörattikin on huomattavasti litteämpi. Faceliftissä ratin alareuna on jotensakin paljo pulleempi. Voisko tuo nyt sitten hangata kuitenkin johonkin kehykseen tms... Täytyy ruveta suihkimaan silikonia kehysten/muovien/nahkojen väliin ja kattoa miten käy.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: W210 ratti vonkuu hitaasti kääntäessä

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

masaf1 kirjoitti:On kyllä ongelmat kerrassaan:

Eli -00 320cdi Väykyssä, ajettu 205 tkm, on kuulunut aina silloin tällöin vonkumista/vinkunaa heti ratin takaa, kun oikein hiljaisessa vauhdissa (parkkipaikalla tahi liikenneympyrässä tms.) kääntää rattia rauhallisesti. Jos rattia kääntää ronskisti ja nopeasti, ei kuulu ikinä mitään ääntä, mutta tosiaan hitaasti kun liu-uttaa niin kuuluu ihan semmonen ääni kuin nahka hankais nahkaa tai joku metalli kumia tjsp. Ja se kuuluu ihan siis mittariston alapuolelta ratin juuresta (minun mielestä), mutta silminnähden mikään ei hankaa mihinkään ratin juuressa.

Onko kellään ollu vastaavaa "ongelmaa"?

Ja tämähän ei kuulu siis koko ajan, vaan riippuu hyvin paljon kelistä. Tänään kun on vähän kosteampaa ja aika viileetä, niin vonkui taas huomiota pitkästä aikaa. Aki P:n huollossahan tää jo todettiin olevan ominaisuus joka muuttuu kelin mukaan :D

Alusta on tutkittu jne., eikä pitäis olla mitään vikaa siellä. Mitähän paikkoja tässä nyt alkais uittamaan öljyssä / silikoonissa / onko joku ratkaissu ominaisuuden saloja? Liittyy selkeästi lämpölaajenemiseen, koska kesähelteellä ei useimmiten vongu.

Eihän tää siis mitään haittaa, muutaku korvaan muutaman kerran kuukaudessa ja parametrinen ohjaus yms. pelaa ihan normaalisti.
Täsmälleen saman oloiset oireet täällä. Kostealla ja viileellä kelillä vonkuu juuri noin. Jossain huollossa siittä mainittinkin ja mielestäni sen jälkeen väheni. Nyt taas joskus kuuluu. Noo kattellaan...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kumisuojus

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Nitinästä on tietääkseni huoltotiedote joka esittää vaihtamaan ohjausakselin alapään kumisuojuksen toisenlaiseen, epäsymmetriseen (2104621096) ja erilaista rasvaa (001989845110 KLÜBER ISOFLEX TOBAS NCA 152).
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Onko toi varaosanumero varmasti oikein? Ettei oo 2104620196 ?

Saako ton kumisuojuksen vaihettua helposti? Kysehän lienee osasta nro 660 tuossa http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 090&SGN=05
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Re: W210 ratti vonkuu hitaasti kääntäessä

Viesti Kirjoittaja Timo J »

jukka-tre kirjoitti:
masaf1 kirjoitti:On kyllä ongelmat kerrassaan:

Eli -00 320cdi Väykyssä, ajettu 205 tkm, on kuulunut aina silloin tällöin vonkumista/vinkunaa heti ratin takaa, kun oikein hiljaisessa vauhdissa (parkkipaikalla tahi liikenneympyrässä tms.) kääntää rattia rauhallisesti. Jos rattia kääntää ronskisti ja nopeasti, ei kuulu ikinä mitään ääntä, mutta tosiaan hitaasti kun liu-uttaa niin kuuluu ihan semmonen ääni kuin nahka hankais nahkaa tai joku metalli kumia tjsp. Ja se kuuluu ihan siis mittariston alapuolelta ratin juuresta (minun mielestä), mutta silminnähden mikään ei hankaa mihinkään ratin juuressa.

Onko kellään ollu vastaavaa "ongelmaa"?

Ja tämähän ei kuulu siis koko ajan, vaan riippuu hyvin paljon kelistä. Tänään kun on vähän kosteampaa ja aika viileetä, niin vonkui taas huomiota pitkästä aikaa. Aki P:n huollossahan tää jo todettiin olevan ominaisuus joka muuttuu kelin mukaan :D

Alusta on tutkittu jne., eikä pitäis olla mitään vikaa siellä. Mitähän paikkoja tässä nyt alkais uittamaan öljyssä / silikoonissa / onko joku ratkaissu ominaisuuden saloja? Liittyy selkeästi lämpölaajenemiseen, koska kesähelteellä ei useimmiten vongu.

Eihän tää siis mitään haittaa, muutaku korvaan muutaman kerran kuukaudessa ja parametrinen ohjaus yms. pelaa ihan normaalisti.
Täsmälleen saman oloiset oireet täällä. Kostealla ja viileellä kelillä vonkuu juuri noin. Jossain huollossa siittä mainittinkin ja mielestäni sen jälkeen väheni. Nyt taas joskus kuuluu. Noo kattellaan...
Mulla oli kans joku ääni rattia käännellessä. Se oli jonkun tapasta narinaa, joka tuntui tulevan jostakin kojelaudan sisältä. Narina kuitenkin häipyi, kun vaihdoin alapallot.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Pekkali laittoi huoltotiedotteen yksityisviestinä. Suurkiitokset siitä. Homma alkaa selvitä, eli tässä tapauksessa kyse ei liene alapalloista tms. vaan tosiaankin "epäedullisista kitkaolosuhteista" kuten huoltotiedotteessakin lukee.

Jos auton sisätilaa ei ole lämmitetty ja on kylmää ja kosteaa, voi vinkunaa kuulua. Mutta jos lämmitän sisätilan sisätilalämppärillä tai webastolla, niin on 100 % varmaa, että koko matkan aikana ei kuulu inaustakaan. Eli näyttäis sisätilan lämpöisyydellä olevan osaa ja arpaa tähän vonkumiseen. Kokeilkaapa myös muut sisätilanlämmityksen vaikutusta - voinee rajata aika hyvin vian, että onko se tässä kumissa vai ei.

Täytynee nyt kysellä, paljonko toi uus gummi maksaa Veholla tms. Jos maksaa muutaman kympin Suomessa, niin sisko vois ostaa useamman Saksasta murto-osahintaan, niin sais varastoon noita ja aina kun jollain ois vonkuongelmaa niin voisin myydä edukkaasti oikeanlaisen tötterön

:lol:
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Ratin takana on muutamia hiililiukukehiä, jotka voi voidella sopivalla rasvalla niin eivät kitise.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mulla kitisi 202:n rattiakselin läpiviennistä. Kumi ei ollut rikki, mutta vonkui käännettäessä. Ei siis ollut narinaa, vaan sellaista vaikeasti paikannettavaa vonkumista, kuului hitaasti käänellessä. Rasvaamalla tokeni sekin.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Vastaa Viestiin