W124 260 E

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

W124 260 E

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Olen ajatellut hankkia vielä tuollaisen Saksasta. Onko mitää erikoista sanottavaa tuosta E260:sta. ilmeisesti autoa on valmistettu vain vuoteen 92 saakka, jonka jälkeen tulivat uudet moniventtiilikoneet. Miten 4-portainen automaatti tällaisessa pelaa? Tietysti haku vie aikaa, koska vain vähänajetut ja ruosteettomat garage-autot kelpaavat.
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Kone on valitettavasti heikompi kestoltaan kuin 300e:ssä. Tämä on monen asiantuntijankin mielestä fakta, vaikka peruskonstruktio m103 onkin sama moteissa :shock:
Automaatti on kestävä, kestävämpi kuin uudempi 5-vaihteinen sähkölaatikko.
Itsellä oli 2.6 190e aut. jonka moottori oli jo väljä. Mittarissa vaivaiset 150tkm, mutta 250tkm taisi olla totuus... Useampia 3.0 menty yli 300tkm ilman avausta, jopa yli 400tkm. Koitappa löytää samoilla kilsoilla avaamaton 2.6! Yleensä vaati remonttia jo 200tkm kinttailla. Ihme juttu, onko koneen mittasuhteet jotenkin epäedullisemmat tuossa pienemmässä...?

En näe mitään syytä hankkia heikkotehoisempaa ja kestoltaankin huonompaa 2.6:sta. Hintahan on aivan sama näissä jo. Hyvä mintti maksaa paljon riippumatta koneesta, joten ota ihmeessä 300 jos kutosta haikailet! 12v malli on varmimman 6-koneen maineessa tämän ikäluokan vehkeissä. Lisäksi 3.0 on tehty varmasti paljonkin enemmän kuin 2.6 joten valinnan varaa on enemmän :D

Ps juuri luin "mercedes enthusiastic" lehdestä 124 arvostelun. Kertoivat automaatin olevan sopivampi 124 malliin kautta linjan.
Paras kutosmylly 124:een on tietenkin 92-96 löytyvä 320e 8)
Sakemannicäbi
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Kuulostaa ihmeelliseltä. Sylinteritilavuudella ei näyttäisi olevan korrelaatiota kestävyyteen. Itselläni on 200E (W124) vm-19, jolla on ajettu kohta 300tkm eikä moottorissa ole vielä mitään kulumisen merkkejä havaittavaissa, öljynkulutus, puristukset, pakokaasut jne. ovat normaaleja. Auto on 18 vuotta vanha ja alla edelleen mm. alkuperäiset iskarit, laturi, pakoputkikin osittain. Moottoriin, kytkimeen, ABS:aan, voimansiirtoon, niveliin (luukuunottamatta kallistuksenvakaajan kumipuslia) ei ole tarvinnut koskea. Sisallä kaikki muoviosat ja nippelit ovat kuosissaan, kattoluukku toimii, keskuslukkojen kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Sen sijaan, jarrulevyja (takana), etujousia, jarruletkuja ja vesipumppu on pitänyt uusia. Ruostevaurioita on pitänyt paikata. Sekin olisi vältetty, jos olisi tehty ruostesuojukset uutena ja toistuvasti sen jälkeen. Uskoin liikaa tehtaan lupaamiin suojauksiin. En ole koskaan omistanut näin varmatoimista ja laadukasta autoa. Polttoaineenkulutus sekalaisessa ajossa jää alle 10l/100km, tienpäällä pääsee alle 7litran, uskomatonta näin kookkaalle autolle.
Avatar
jperala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 16.07.2008 09:21

Viesti Kirjoittaja jperala »

Olisiko sitten että omassa tuo 2.6 on jotenkin poikkeus kun ei tuossa mitään vikaa ole vielään, 240 000 ajettu ja kone ei edes tuprauttele tai osoita väsymisen merkkejä :?: Ilmeisesti lottovoitto sattunut omalle kohdalle :D
Mercedes-Benz 260E
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Totta. 124 on kestävä mersu. Ja vanhemmat 200,230 koneet myös varmojen mottien maineessa. Sopiiko kysyä miksi haluat juuri sen pienimmän kutosen?
Sakemannicäbi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14232
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Itse en ota kantaa 2,6-ltr. myllyn kestävyyteen, mutta luulisin asian olevan päinvastoin kun 2,6 on matalaviritteisempikin... ja materiaalivahvuudet suuremmat? Mutta tässä ikäluokassa puhutaan varmasti jo yksilöistä.

Muuten 260:ssä on varmasti samat vahvuudet ja heikkoudet kuin 3-litraisessa. Venttiilivarren kumit, nokka-akseli, KE-jetin kiemurat.

Niin ja se mallihan on 260 E, mallimerkintämuutos 7/93 ei päde takautuvasti :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Ihan uus juttu mullekin tää että 260 olisi jotenkin heikompi kuin 300 :shock:
Omalla 260 päästelty kohta 300tkm ja ei tunnu sitten yhtään missään! Öljyä ei ole ikinä tarvinut lisäillä vaihtovälillä, käy hyvin ja vedot tallessa eikä konetta ole ikinä aukaistu.
Samoin tallilla löytyy 400tkm ajettu purkkari 300E eikä siinäkään näy vielä pienintäkään väsymyksen tai kulumisen merkkiä...
En ole kyllä muutenkaan kuullut ikinä mistään mersun koneesta mikä olisi normaali käytöllä jouduttu aukaisemaan ainakaan ennen 400tkm. :roll:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Ite päättelin että 260 ois vahvempi rakenteeltaan, koska moottorit ovat samoja likimain muuten, mutta poraus on 260:ssa pienempi, jolloin arvelin että kanteen kohdistuva paine ja muutokset siinä ovat pienempiä kuin 300:sessa. Jos yhtään arvaan oikein, sylinteriryhmä on samanvahvuinen ja kansikin sekä kannenpultit yhtenevät mitoituksiltaan...tietty voin olla väärässäkin, mutta mutta...

Aikoinaan kuulin paljon juttua kansiongelmista, sitten ongelmatarinat taisivat paikantua nokka-akseliin ja kannentiivisteeseen. Nokka-akselin ja nostajien materiaalia uusittiin vissiin joskus vm. -88 keväällä valmistetuissa, että sen jälkeen pitäisi olla turha murhe, jos asiallinen huolto ollut.

Mulla on epäilys että jos on nuuka ja käyttää oikein huonoja öljyjä, nokka-akseli kulahtaa ensimmäisenä ja auto rupeaa laiskansorttiseksi. Moni luulee että se meni väljäksi, mutta ei välttämättä ookkaan. :lol:

260 tuntui passelilta senkin takia, että se on sen verran pappatyylin peli että ei juuri houkuta konetta kurmoottelemaan, kuten ehkä pikkuisen tehokkaampaa 300:sta ja etenkin vielä vähäsen rivakkaampaa 24-venttiilistä...

Tietty se voisi olla yks pointti jos 260 olisi enemmän kierroskoneen luontoinen, jolloin käyttäjät ajelisivat korkeammilla käyntinopeuksilla (koskeepi siis manuaalivaihteista)...mutta toisaalta menee filosofoinnin puolelle, jos rupee miettimään että onko ne käyttäjät sen verran rauhallisempia että riittää pienemmät kierrokset kuin 300:sen käyttäjillä. :roll:
Avatar
Stuba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 384
Liittynyt: To 11.05.2006 12:43
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Mutsilla on ässä tuolla 260 koneella ja mittarissa kohta 320 000 kilsaa ja tähän mennessä on selvitty pelkällä kansirempalla, pahvi plus plaanaus... Ja luulis että tuossa ässässä olisi tuommonen pikkukone jo lujilla kun painoa on varmasti enemmän kun 124 kopassa...
S202 220 CDI Äsprit
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

En erityisesti etsi 2.6:ta, mutta kun niitä sattuu olevan eniten tarjolla vähänajettuna (lieneekö syynä pappamalli sitten?) Kummallista 230E:ta ei juurikaan löydy, mutta sitten taas 200E:ta löytyy.
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

230:nen varmaan paras vaihtoehto ois, jos ei välttämättä tarvi kutossaundeja. Sanovat että hoitaa samat hommat yhtä hyvin kuin 260:nenkin ja on varmempi tekniikka ja on kai edullisempi huoltaa ja korjata.
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

230 jos meinaa niin ehottomasti automaatti..itellä oli ainakin manuaalina toi coupe ja oli melkosen typerä tuntuma..
Merseedespents
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tänäpäivänä mä valitsisin E220 tai E320. Syistä että mallit on uusimpia mitä on saatavilla ja korin ulkonäkö on riittävän moderni.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kaarik kirjoitti:En erityisesti etsi 2.6:ta, mutta kun niitä sattuu olevan eniten tarjolla vähänajettuna (lieneekö syynä pappamalli sitten?) Kummallista 230E:ta ei juurikaan löydy, mutta sitten taas 200E:ta löytyy.
Oisko joku hintapoliittinen syy ollut, ehkä 230:sta ei ole ollut enää suuri harppaus kuusipyttyiseen ja ahneus on voittanut..260:n ostaja taas on voinut samasta syystä valita helposti 300:sen: "kun nyt kutoskoneeseen jo muutenkin investoidaan..."

Tosiaan itsekin olen joskus törmännyt väitteeseen, että 260 olisi kestoltaan ehkä vähän heikompi --- toisaalta monihan varoittelee että kolmilitraiseen joutuu jotain tekemään ennen pitkää. Siitä vaan, mielestäni kumpikin on turvallinen ostos hyvästä perheestä ostettuna ja korjaaminenhan lienee ihan samanhintaista, on tilavuus sen 4 dl pienempi tai isompi. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Ainakin jos 300 meinaa niin 12v halvempi huoltaa ja varmasti kestävämpi kuin 24v?
Merseedespents
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

vk00 kirjoitti:Ainakin jos 300 meinaa niin 12v halvempi huoltaa ja varmasti kestävämpi kuin 24v?
Varmasti juuri näin. Käykin nätisti. 24-venttiilistä moni on kritisoinut ponnettoman alakierrosväännön takia -- vaan mersun vanhaan tapaan enempi se on kierroskone tuo 12-venttiilinenkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Mulla on 466 tkm ajettu -86 mallin 124 260E ja ihan hyvin kulkee,tosin pientä öljyn kulutusta on,mutta sitäkin taitaa tulla tiivisteiden välistä enemmän,ei ainakaan pölläytele sinistä savua.
Just vaihdettiin vesipumppu,ailkoi ääntämään ja olihan se jo loppu.
Olen ihan tyytyväinen ollut,mutta on tosiaan kierroskone,alavääntö tosi heikko,manualina saa koko ajan kepittää kaupungissa.

Nokkaketjun kans vaihdatin kesällä,ettei tartte sen takia pelätä.
Kun tämä on ollut mulla vain 3.vuotta ei tiedä koska lie vaihdettu.
45 tkm olen itse ajanut.
On ilmeisesti joku tuonti auto,kun rekisteröity suomessa vasta -92.
oliskos jonkun YK-miehen tuliaisia,olen pari kertaa yrittänyt ensimmäistä omistajaa kiinni puhelimella,mutten ole tavoittanut.
Kattoluukku on,muttei ilmastointia,ehkä tuota ei silloin arvostettu.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Itsellani 200E:ssa on kaupunkiajossa ongelmana Mersun vaihteiston pitkät välit (5-vaihteinen). Kakkonen on oltava silmässä melkein kaupungissa, kolmosella ei jaksa oikein vetää alle viidenkympin. Onko se sitten väännön puutetta vai vaihteistosta johtuvaa. Olen katsellut 260E automaattia, jonka pitäisi kaupunkiajossa kuluttaa vähemmän kuin vastaavan manuaalin.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Automaatti, ehdottomasti, ja vähintään 230 E.

Saksalaisen lähteen mukaan
-vuosina 87-88 bensamoottorien nokka-akseli oli pehmeä ja kuluu nopeasti
-Yksiriviset rullaketjut pitää vaihtaa 200-250 tkm kohdalla
-230 E käy erittäin kauniisti ja vääntää hyvin (totta, käy koittamassa)
-Nelosten kulutus 9-10 l/100 km
-Kuutoset vievät 2 litraa enemmän sataselle kuin neloset
-260 käy kauniimmin kuin 300, kulutus on sama, 300 on paljon voimakkaampi
-260:n tiuhempi perävälitys korjaa heikompaa vääntöä
-moniventtiilinen vääntää heikosti alhaalla, mutta tykkää kierroksista
-moniventtiilisessä on jo tuplaketju
-moniventtiilinen on ääniä myöten sport-painotteinen
-vähäventtiilinen on mukavuuspainotteinen (=alhaalta vääntävä)
-moniventtiilinen vie enemmän bensaa kuin vähäventtiilinen

http://www.w124-club.de/beratung.php?Menu=53
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

230E on ihan kiva kone, mutta kyllä kutonen voittaa sen joka suhteessa. Tuo neloskone on sellainen tasapaksu pöristin.Automaatti ehdottomasti jos ei sitten ole mahdotonta halua leikkiä autolla :roll:

Bensan kulutuksessa ei hirveitä eroja, kyllä tuo nelonenkin vaan vie kaupunkiajossa paljon.

Huonona puolena noissa kaikissa ruisku, niissä on aikalailla vikoja.Ja viat on vieläpä hankala paikallistaa.
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vk00 »

kaarik kirjoitti:Itsellani 200E:ssa on kaupunkiajossa ongelmana Mersun vaihteiston pitkät välit (5-vaihteinen). Kakkonen on oltava silmässä melkein kaupungissa, kolmosella ei jaksa oikein vetää alle viidenkympin. Onko se sitten väännön puutetta vai vaihteistosta johtuvaa. Olen katsellut 260E automaattia, jonka pitäisi kaupunkiajossa kuluttaa vähemmän kuin vastaavan manuaalin.
Juu tota meinasin kanssa että sama homma 230:ssä..ja kytkinkin jotenki ei kovin "sporttisen" tuntunen ollu coupeen aineskaan..automaatti ehottomasti, mersu ku mersu 8)
Merseedespents
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaarik »

260E:n koneita:
102.940 1.85-8.86 125kW/170hv(ilm. kat) 230Nm/3500rpm
102.940 9.86-8.92 122kW/166hv(ilm. kat) 228Nm/4600rpm
102.940 9.86-8.92 118kW/160hv(kat) 220Nm/4600rpm

Eli uudemmassa mallissa tehot ovat tippuneet ja paras vääntö saadaan suuremmilla kierroksilla.
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

260 E

Viesti Kirjoittaja Rise »

En usko, että 260:n on heikompi kuin 300:n.
Ketä on ne asiantuntijat, jotka niin väittävät.
Kuulostaa "besserwisser" jutuilta.
Miksi mersuja on eri koneilla. Siksi, että toisille on kulutus
tärkeäpi ja toislle taas kiihtyvyys. (320:n paras ???)

Vanhemmassa autossa kunto on tärkeämpi kuin moottorin koko.
260 E on varmaankin ollut vanhempien omistajien suosiossa ja
siksi ne ovat säilyneet paremmin (Saksassa).
300 E on varmaan ollut enemmän nuorten revittelijöiden
suosiossa.
Kaikilla eri moteilla olevia hyviä yksilöitä(124) löytyy vielä
Saksasta, kun varaa riittävästi aikaa.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Vastaa Viestiin