W124 260 E
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Viesti:
W124 260 E
Olen ajatellut hankkia vielä tuollaisen Saksasta. Onko mitää erikoista sanottavaa tuosta E260:sta. ilmeisesti autoa on valmistettu vain vuoteen 92 saakka, jonka jälkeen tulivat uudet moniventtiilikoneet. Miten 4-portainen automaatti tällaisessa pelaa? Tietysti haku vie aikaa, koska vain vähänajetut ja ruosteettomat garage-autot kelpaavat.
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
Kone on valitettavasti heikompi kestoltaan kuin 300e:ssä. Tämä on monen asiantuntijankin mielestä fakta, vaikka peruskonstruktio m103 onkin sama moteissa
Automaatti on kestävä, kestävämpi kuin uudempi 5-vaihteinen sähkölaatikko.
Itsellä oli 2.6 190e aut. jonka moottori oli jo väljä. Mittarissa vaivaiset 150tkm, mutta 250tkm taisi olla totuus... Useampia 3.0 menty yli 300tkm ilman avausta, jopa yli 400tkm. Koitappa löytää samoilla kilsoilla avaamaton 2.6! Yleensä vaati remonttia jo 200tkm kinttailla. Ihme juttu, onko koneen mittasuhteet jotenkin epäedullisemmat tuossa pienemmässä...?
En näe mitään syytä hankkia heikkotehoisempaa ja kestoltaankin huonompaa 2.6:sta. Hintahan on aivan sama näissä jo. Hyvä mintti maksaa paljon riippumatta koneesta, joten ota ihmeessä 300 jos kutosta haikailet! 12v malli on varmimman 6-koneen maineessa tämän ikäluokan vehkeissä. Lisäksi 3.0 on tehty varmasti paljonkin enemmän kuin 2.6 joten valinnan varaa on enemmän
Ps juuri luin "mercedes enthusiastic" lehdestä 124 arvostelun. Kertoivat automaatin olevan sopivampi 124 malliin kautta linjan.
Paras kutosmylly 124:een on tietenkin 92-96 löytyvä 320e

Automaatti on kestävä, kestävämpi kuin uudempi 5-vaihteinen sähkölaatikko.
Itsellä oli 2.6 190e aut. jonka moottori oli jo väljä. Mittarissa vaivaiset 150tkm, mutta 250tkm taisi olla totuus... Useampia 3.0 menty yli 300tkm ilman avausta, jopa yli 400tkm. Koitappa löytää samoilla kilsoilla avaamaton 2.6! Yleensä vaati remonttia jo 200tkm kinttailla. Ihme juttu, onko koneen mittasuhteet jotenkin epäedullisemmat tuossa pienemmässä...?
En näe mitään syytä hankkia heikkotehoisempaa ja kestoltaankin huonompaa 2.6:sta. Hintahan on aivan sama näissä jo. Hyvä mintti maksaa paljon riippumatta koneesta, joten ota ihmeessä 300 jos kutosta haikailet! 12v malli on varmimman 6-koneen maineessa tämän ikäluokan vehkeissä. Lisäksi 3.0 on tehty varmasti paljonkin enemmän kuin 2.6 joten valinnan varaa on enemmän

Ps juuri luin "mercedes enthusiastic" lehdestä 124 arvostelun. Kertoivat automaatin olevan sopivampi 124 malliin kautta linjan.
Paras kutosmylly 124:een on tietenkin 92-96 löytyvä 320e

Sakemannicäbi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Viesti:
Kuulostaa ihmeelliseltä. Sylinteritilavuudella ei näyttäisi olevan korrelaatiota kestävyyteen. Itselläni on 200E (W124) vm-19, jolla on ajettu kohta 300tkm eikä moottorissa ole vielä mitään kulumisen merkkejä havaittavaissa, öljynkulutus, puristukset, pakokaasut jne. ovat normaaleja. Auto on 18 vuotta vanha ja alla edelleen mm. alkuperäiset iskarit, laturi, pakoputkikin osittain. Moottoriin, kytkimeen, ABS:aan, voimansiirtoon, niveliin (luukuunottamatta kallistuksenvakaajan kumipuslia) ei ole tarvinnut koskea. Sisallä kaikki muoviosat ja nippelit ovat kuosissaan, kattoluukku toimii, keskuslukkojen kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Sen sijaan, jarrulevyja (takana), etujousia, jarruletkuja ja vesipumppu on pitänyt uusia. Ruostevaurioita on pitänyt paikata. Sekin olisi vältetty, jos olisi tehty ruostesuojukset uutena ja toistuvasti sen jälkeen. Uskoin liikaa tehtaan lupaamiin suojauksiin. En ole koskaan omistanut näin varmatoimista ja laadukasta autoa. Polttoaineenkulutus sekalaisessa ajossa jää alle 10l/100km, tienpäällä pääsee alle 7litran, uskomatonta näin kookkaalle autolle.
- biglimited
- Vakiokalustoa
- Viestit: 397
- Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
- Paikkakunta: Turku
Itse en ota kantaa 2,6-ltr. myllyn kestävyyteen, mutta luulisin asian olevan päinvastoin kun 2,6 on matalaviritteisempikin... ja materiaalivahvuudet suuremmat? Mutta tässä ikäluokassa puhutaan varmasti jo yksilöistä.
Muuten 260:ssä on varmasti samat vahvuudet ja heikkoudet kuin 3-litraisessa. Venttiilivarren kumit, nokka-akseli, KE-jetin kiemurat.
Niin ja se mallihan on 260 E, mallimerkintämuutos 7/93 ei päde takautuvasti
.
Muuten 260:ssä on varmasti samat vahvuudet ja heikkoudet kuin 3-litraisessa. Venttiilivarren kumit, nokka-akseli, KE-jetin kiemurat.
Niin ja se mallihan on 260 E, mallimerkintämuutos 7/93 ei päde takautuvasti

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ihan uus juttu mullekin tää että 260 olisi jotenkin heikompi kuin 300
Omalla 260 päästelty kohta 300tkm ja ei tunnu sitten yhtään missään! Öljyä ei ole ikinä tarvinut lisäillä vaihtovälillä, käy hyvin ja vedot tallessa eikä konetta ole ikinä aukaistu.
Samoin tallilla löytyy 400tkm ajettu purkkari 300E eikä siinäkään näy vielä pienintäkään väsymyksen tai kulumisen merkkiä...
En ole kyllä muutenkaan kuullut ikinä mistään mersun koneesta mikä olisi normaali käytöllä jouduttu aukaisemaan ainakaan ennen 400tkm.

Omalla 260 päästelty kohta 300tkm ja ei tunnu sitten yhtään missään! Öljyä ei ole ikinä tarvinut lisäillä vaihtovälillä, käy hyvin ja vedot tallessa eikä konetta ole ikinä aukaistu.
Samoin tallilla löytyy 400tkm ajettu purkkari 300E eikä siinäkään näy vielä pienintäkään väsymyksen tai kulumisen merkkiä...
En ole kyllä muutenkaan kuullut ikinä mistään mersun koneesta mikä olisi normaali käytöllä jouduttu aukaisemaan ainakaan ennen 400tkm.

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Ite päättelin että 260 ois vahvempi rakenteeltaan, koska moottorit ovat samoja likimain muuten, mutta poraus on 260:ssa pienempi, jolloin arvelin että kanteen kohdistuva paine ja muutokset siinä ovat pienempiä kuin 300:sessa. Jos yhtään arvaan oikein, sylinteriryhmä on samanvahvuinen ja kansikin sekä kannenpultit yhtenevät mitoituksiltaan...tietty voin olla väärässäkin, mutta mutta...
Aikoinaan kuulin paljon juttua kansiongelmista, sitten ongelmatarinat taisivat paikantua nokka-akseliin ja kannentiivisteeseen. Nokka-akselin ja nostajien materiaalia uusittiin vissiin joskus vm. -88 keväällä valmistetuissa, että sen jälkeen pitäisi olla turha murhe, jos asiallinen huolto ollut.
Mulla on epäilys että jos on nuuka ja käyttää oikein huonoja öljyjä, nokka-akseli kulahtaa ensimmäisenä ja auto rupeaa laiskansorttiseksi. Moni luulee että se meni väljäksi, mutta ei välttämättä ookkaan.
260 tuntui passelilta senkin takia, että se on sen verran pappatyylin peli että ei juuri houkuta konetta kurmoottelemaan, kuten ehkä pikkuisen tehokkaampaa 300:sta ja etenkin vielä vähäsen rivakkaampaa 24-venttiilistä...
Tietty se voisi olla yks pointti jos 260 olisi enemmän kierroskoneen luontoinen, jolloin käyttäjät ajelisivat korkeammilla käyntinopeuksilla (koskeepi siis manuaalivaihteista)...mutta toisaalta menee filosofoinnin puolelle, jos rupee miettimään että onko ne käyttäjät sen verran rauhallisempia että riittää pienemmät kierrokset kuin 300:sen käyttäjillä.
Aikoinaan kuulin paljon juttua kansiongelmista, sitten ongelmatarinat taisivat paikantua nokka-akseliin ja kannentiivisteeseen. Nokka-akselin ja nostajien materiaalia uusittiin vissiin joskus vm. -88 keväällä valmistetuissa, että sen jälkeen pitäisi olla turha murhe, jos asiallinen huolto ollut.
Mulla on epäilys että jos on nuuka ja käyttää oikein huonoja öljyjä, nokka-akseli kulahtaa ensimmäisenä ja auto rupeaa laiskansorttiseksi. Moni luulee että se meni väljäksi, mutta ei välttämättä ookkaan.

260 tuntui passelilta senkin takia, että se on sen verran pappatyylin peli että ei juuri houkuta konetta kurmoottelemaan, kuten ehkä pikkuisen tehokkaampaa 300:sta ja etenkin vielä vähäsen rivakkaampaa 24-venttiilistä...
Tietty se voisi olla yks pointti jos 260 olisi enemmän kierroskoneen luontoinen, jolloin käyttäjät ajelisivat korkeammilla käyntinopeuksilla (koskeepi siis manuaalivaihteista)...mutta toisaalta menee filosofoinnin puolelle, jos rupee miettimään että onko ne käyttäjät sen verran rauhallisempia että riittää pienemmät kierrokset kuin 300:sen käyttäjillä.

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Oisko joku hintapoliittinen syy ollut, ehkä 230:sta ei ole ollut enää suuri harppaus kuusipyttyiseen ja ahneus on voittanut..260:n ostaja taas on voinut samasta syystä valita helposti 300:sen: "kun nyt kutoskoneeseen jo muutenkin investoidaan..."kaarik kirjoitti:En erityisesti etsi 2.6:ta, mutta kun niitä sattuu olevan eniten tarjolla vähänajettuna (lieneekö syynä pappamalli sitten?) Kummallista 230E:ta ei juurikaan löydy, mutta sitten taas 200E:ta löytyy.
Tosiaan itsekin olen joskus törmännyt väitteeseen, että 260 olisi kestoltaan ehkä vähän heikompi --- toisaalta monihan varoittelee että kolmilitraiseen joutuu jotain tekemään ennen pitkää. Siitä vaan, mielestäni kumpikin on turvallinen ostos hyvästä perheestä ostettuna ja korjaaminenhan lienee ihan samanhintaista, on tilavuus sen 4 dl pienempi tai isompi.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Varmasti juuri näin. Käykin nätisti. 24-venttiilistä moni on kritisoinut ponnettoman alakierrosväännön takia -- vaan mersun vanhaan tapaan enempi se on kierroskone tuo 12-venttiilinenkin.vk00 kirjoitti:Ainakin jos 300 meinaa niin 12v halvempi huoltaa ja varmasti kestävämpi kuin 24v?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mulla on 466 tkm ajettu -86 mallin 124 260E ja ihan hyvin kulkee,tosin pientä öljyn kulutusta on,mutta sitäkin taitaa tulla tiivisteiden välistä enemmän,ei ainakaan pölläytele sinistä savua.
Just vaihdettiin vesipumppu,ailkoi ääntämään ja olihan se jo loppu.
Olen ihan tyytyväinen ollut,mutta on tosiaan kierroskone,alavääntö tosi heikko,manualina saa koko ajan kepittää kaupungissa.
Nokkaketjun kans vaihdatin kesällä,ettei tartte sen takia pelätä.
Kun tämä on ollut mulla vain 3.vuotta ei tiedä koska lie vaihdettu.
45 tkm olen itse ajanut.
On ilmeisesti joku tuonti auto,kun rekisteröity suomessa vasta -92.
oliskos jonkun YK-miehen tuliaisia,olen pari kertaa yrittänyt ensimmäistä omistajaa kiinni puhelimella,mutten ole tavoittanut.
Kattoluukku on,muttei ilmastointia,ehkä tuota ei silloin arvostettu.
Just vaihdettiin vesipumppu,ailkoi ääntämään ja olihan se jo loppu.
Olen ihan tyytyväinen ollut,mutta on tosiaan kierroskone,alavääntö tosi heikko,manualina saa koko ajan kepittää kaupungissa.
Nokkaketjun kans vaihdatin kesällä,ettei tartte sen takia pelätä.
Kun tämä on ollut mulla vain 3.vuotta ei tiedä koska lie vaihdettu.
45 tkm olen itse ajanut.
On ilmeisesti joku tuonti auto,kun rekisteröity suomessa vasta -92.
oliskos jonkun YK-miehen tuliaisia,olen pari kertaa yrittänyt ensimmäistä omistajaa kiinni puhelimella,mutten ole tavoittanut.
Kattoluukku on,muttei ilmastointia,ehkä tuota ei silloin arvostettu.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 373
- Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Viesti:
Itsellani 200E:ssa on kaupunkiajossa ongelmana Mersun vaihteiston pitkät välit (5-vaihteinen). Kakkonen on oltava silmässä melkein kaupungissa, kolmosella ei jaksa oikein vetää alle viidenkympin. Onko se sitten väännön puutetta vai vaihteistosta johtuvaa. Olen katsellut 260E automaattia, jonka pitäisi kaupunkiajossa kuluttaa vähemmän kuin vastaavan manuaalin.
Automaatti, ehdottomasti, ja vähintään 230 E.
Saksalaisen lähteen mukaan
-vuosina 87-88 bensamoottorien nokka-akseli oli pehmeä ja kuluu nopeasti
-Yksiriviset rullaketjut pitää vaihtaa 200-250 tkm kohdalla
-230 E käy erittäin kauniisti ja vääntää hyvin (totta, käy koittamassa)
-Nelosten kulutus 9-10 l/100 km
-Kuutoset vievät 2 litraa enemmän sataselle kuin neloset
-260 käy kauniimmin kuin 300, kulutus on sama, 300 on paljon voimakkaampi
-260:n tiuhempi perävälitys korjaa heikompaa vääntöä
-moniventtiilinen vääntää heikosti alhaalla, mutta tykkää kierroksista
-moniventtiilisessä on jo tuplaketju
-moniventtiilinen on ääniä myöten sport-painotteinen
-vähäventtiilinen on mukavuuspainotteinen (=alhaalta vääntävä)
-moniventtiilinen vie enemmän bensaa kuin vähäventtiilinen
http://www.w124-club.de/beratung.php?Menu=53
Saksalaisen lähteen mukaan
-vuosina 87-88 bensamoottorien nokka-akseli oli pehmeä ja kuluu nopeasti
-Yksiriviset rullaketjut pitää vaihtaa 200-250 tkm kohdalla
-230 E käy erittäin kauniisti ja vääntää hyvin (totta, käy koittamassa)
-Nelosten kulutus 9-10 l/100 km
-Kuutoset vievät 2 litraa enemmän sataselle kuin neloset
-260 käy kauniimmin kuin 300, kulutus on sama, 300 on paljon voimakkaampi
-260:n tiuhempi perävälitys korjaa heikompaa vääntöä
-moniventtiilinen vääntää heikosti alhaalla, mutta tykkää kierroksista
-moniventtiilisessä on jo tuplaketju
-moniventtiilinen on ääniä myöten sport-painotteinen
-vähäventtiilinen on mukavuuspainotteinen (=alhaalta vääntävä)
-moniventtiilinen vie enemmän bensaa kuin vähäventtiilinen
http://www.w124-club.de/beratung.php?Menu=53
230E on ihan kiva kone, mutta kyllä kutonen voittaa sen joka suhteessa. Tuo neloskone on sellainen tasapaksu pöristin.Automaatti ehdottomasti jos ei sitten ole mahdotonta halua leikkiä autolla
Bensan kulutuksessa ei hirveitä eroja, kyllä tuo nelonenkin vaan vie kaupunkiajossa paljon.
Huonona puolena noissa kaikissa ruisku, niissä on aikalailla vikoja.Ja viat on vieläpä hankala paikallistaa.

Bensan kulutuksessa ei hirveitä eroja, kyllä tuo nelonenkin vaan vie kaupunkiajossa paljon.
Huonona puolena noissa kaikissa ruisku, niissä on aikalailla vikoja.Ja viat on vieläpä hankala paikallistaa.
Juu tota meinasin kanssa että sama homma 230:ssä..ja kytkinkin jotenki ei kovin "sporttisen" tuntunen ollu coupeen aineskaan..automaatti ehottomasti, mersu ku mersukaarik kirjoitti:Itsellani 200E:ssa on kaupunkiajossa ongelmana Mersun vaihteiston pitkät välit (5-vaihteinen). Kakkonen on oltava silmässä melkein kaupungissa, kolmosella ei jaksa oikein vetää alle viidenkympin. Onko se sitten väännön puutetta vai vaihteistosta johtuvaa. Olen katsellut 260E automaattia, jonka pitäisi kaupunkiajossa kuluttaa vähemmän kuin vastaavan manuaalin.

Merseedespents
260 E
En usko, että 260:n on heikompi kuin 300:n.
Ketä on ne asiantuntijat, jotka niin väittävät.
Kuulostaa "besserwisser" jutuilta.
Miksi mersuja on eri koneilla. Siksi, että toisille on kulutus
tärkeäpi ja toislle taas kiihtyvyys. (320:n paras ???)
Vanhemmassa autossa kunto on tärkeämpi kuin moottorin koko.
260 E on varmaankin ollut vanhempien omistajien suosiossa ja
siksi ne ovat säilyneet paremmin (Saksassa).
300 E on varmaan ollut enemmän nuorten revittelijöiden
suosiossa.
Kaikilla eri moteilla olevia hyviä yksilöitä(124) löytyy vielä
Saksasta, kun varaa riittävästi aikaa.
Ketä on ne asiantuntijat, jotka niin väittävät.
Kuulostaa "besserwisser" jutuilta.
Miksi mersuja on eri koneilla. Siksi, että toisille on kulutus
tärkeäpi ja toislle taas kiihtyvyys. (320:n paras ???)
Vanhemmassa autossa kunto on tärkeämpi kuin moottorin koko.
260 E on varmaankin ollut vanhempien omistajien suosiossa ja
siksi ne ovat säilyneet paremmin (Saksassa).
300 E on varmaan ollut enemmän nuorten revittelijöiden
suosiossa.
Kaikilla eri moteilla olevia hyviä yksilöitä(124) löytyy vielä
Saksasta, kun varaa riittävästi aikaa.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07