124 250td:n kansiremontti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

124 250td:n kansiremontti

Viesti Kirjoittaja mattipi »

tere.

Tuossa muutama päivä sitten aloin huomata seuraavan vian; kylmäkäynnistyksen yhteydessä pakoputkesta tuli jonnin aikaa melkoinen määrä höyryä. Muutenkin käynnistyminen oli kylmänä vaikeaa. Yksi sylinteri ei käynnistynyt heti. Ongelmasta tuli todellinen, kun auto ei enää suostunut lähtemään käyntiin, ei jaksanut pyöräyttää konetta. Tulin siihen tulokseen, että kerää nestettä männän päälle, ja siten ei tahdo lähteä käyntiin. Appropoo..... kansi veks... ainoa ongelma yksi ketjun liukumuovin tappi, joka halkesi, mutta tuurin kaupalla ehti löystyä tarpeeksi, jotta nitkuttamalla suostui lähtemään...


Nyt homma on siinä vaiheessa, että kansi on just viety pajalle, ja on tulossa sieltä vielä tälle päivää. Toimenpiteinä on pesu, kammioiden irroitus, höyläys, kammioiden takaisin laitto sopivasti (prikat jos tarvii). itse ajattelin tahnalla tarvitaessa pyyhkiä istukkapinnat, mutta jos ei vuotoja, niin en tee sitä.

Illalla on siis ohjelmana asetella kansi paikalleen. Homma jää ehkä siitä tapista kiinni, mutta se on erittäin pieni ohjelmanumero koko ohjelmaa ajatellen. Ajattelin kysäistä täältä vinkkejä, mitä kannattais muistaa, tai jos on joitakin jippoja, niin kaikki ohjeet otetaan vastaan kiitoksen kera. kansipultteja ei kuulemma noihin ikuisiin vehkeisiin ei tartte vaihtaa yheltä kerralta vielä. Merkit on kohdallaan ja ketju nippusiteillä kiinni hammasrattaassa, kiitos täältä saatujen ohjeiden. Koko projekti on mennyt hyvin tähän asti, mutta en halua kokoamisessa sössiä. Mikähän on maksimikiristysmonetti mitä tarvitaan? Meinaan riittääkö mun momenttiavain.. Lisäksi kiristysjärjestys, mutta se taitaa tulla tiivisteen mukana? Nokan kiinnityksen kiristysjärjestys ja momentit tarvitsen myös? Tiivistesarjan ostan kannen haun jälkeen. Venttiilinohjarikumet kans. Nostimia ei kuulemma tarvi, kun tehdään kansiremontti. Vaikutus siinä vaiheessa kuulemma minimaalinen... Hehkuissa ei ole mitään vikaa. Suihkuista en tiedä. Ykkösen imuaukko on ihan musta, muut kuin pestyt. Sori kun ei tullut otettua kuvia.

kaikki ohjeet ovat erittäin tervetulleita... ja vieläpä jos mahdollista, niin nopeasti.. Kiitos jo etukäteen.

P.S. Sylintereissä näkyy hoonausjäljet...mittarissa vajjaat 600tkm
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Jos epäilyksenä on että nestettä on päässyt männän päälle niin kannattaisi mitata kuinka korkealle männät nousee, näin tulee selville onko joku kanki mennyt mutkalle. Ajan kuluessa tuo mutkalla oleva kanki alkaa syömään sylinteriä soikeaksi.

Tähän operaatioon kyllä joutuu konettä pyörittelemään eli jako saattaa mennä pilalle. :roll:

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Japetzu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 14.08.2007 16:57
Paikkakunta: Muurame

Vinkki

Viesti Kirjoittaja Japetzu »

Kun käyt ostamassa tiivistesarjan osta samalla Alfamerin tai Haynesin korjausopas. Siitä löytyy tarvittavat tiedot ja vinkit eikä maksa kun pari kymppiä. Siinähän kansipultitkin on monen mittaisia ja ne on venymäpultteja jotka on vaihdettava jos ovat liian pitkiä, kansi kiristetään 4 vaiheessa jne... Itse vaihdoin kansipahvin vuosi sitten ja ainakin mulle oli tuon kirjan ohjeista ja vinkeistä apua. Ja remppa onnistui hyvin.
BMW 320D -03
MB W168 170CDi 1999
Ex-MB W124 200T 1988
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

KIIRE. KOKO KONE TAI KANSI HAUSSA 250d

Viesti Kirjoittaja mattipi »

tere.

Eli koko kansi sökö, joten tartten pikaisesti koko koneen tai pelkän kannen. Erittäin kiire. Yks kone on 600 egeen, mutta kyselen vielä täältä.
auto 250 diisseli vm 87.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

nonnii..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Tuossa oli pari vaihtoehtoa, millä eteenpäin, mutta ajattelin ottaa varmemman päälle. Autiolta Ylivieskasta tulee huomiselle koneistettu ehjä kansi, mutta oma sökö menee vaihdossa. Hintaahan tulee, kun omat venttiilit istutetaan uuteen kanteen. Muuten pitäis päästä hommassa eteenpäin normaaliin tapaan, eli huomisillalle menee käyntiin saanti. Sökö kansi oli kolmesta imukanavasta halki, ykkönen tosi rumasti. Koneen ois voinut samaan hintaan vaihtaa, mutta sika säkissä on todella huono vaihtoehto. Ajattelin kuitenkin tuolla ajella vielä pitkään.

Tuo höyryäminen ei ole ollut voimissaan kuin viikon päivät ja noin 250 km, joten ei mitään maatakaatavaa kiertokangissa ole vielä vikana. Mittaamaan en ala. Jos tulee jotain myöhemmin, niin onpahan uudenveroinen kansi myynnissä, mutta hinta on varmasti kova, sen voin luvata. Ehjiä kun ei ole yli 600tkm ajetuissa.... :roll: Tyypillinen vika 5- ja 6 sylinerisissä ja pajalla meinasivat, että järkiään aukaistu kansi on jollain tavalla viallinen noilla kilometreillä. Itse en ota tähän kantaa, kun on ensimmäinen kansi, mikä on minulla rikki. Aika helppoa uskoa semmoisia, jotka kattelee niitä lähes päivittäin....
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

pyöräyttäppä konetta parikierrosta ympäri ja kato onko kyseisen sylinterin kanki väärässä.mulla on ollut 2 tapausta lähiaikoina,että niin on käyty, teet muuten todella turhaa duunia.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos ei ole jaksanut enää lähteä käyntiin niin Kato se männän nousu :!: :!:
95% varmuudella kanki kierossa :( Startti jaksaa pamauttaa sen kyllä ihan heti.....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

enpä usko kangen kierouteen

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Taitaa olla kiertokanki kuitenkin säästynyt. Mäntähän on merkkien mukaan yläkuolokohdassa, joten ainakin tuosta katsoin, että jos olisi kiero, niin jostakin siihen olisi pitänyt tulla mittaa lisää. On nimittäin tosi hyvin tasalla, hieman kohollakin. Nelonen ainakin nousee just saman verran. Nelonen ja kolmonen oli muuten ainoat ehyet imukanavat. Tiedoksi vaan.... Kannattaa olla näköjään bilteman akku, joka ei säre paikkoja :D :D . Startti on kuitenkin kunnostettu. Onneksi en tehnyt kuin yhden startin niin, että oli aika vaivalloinen starttaus, eli ei lähtenyt startti pyörimään..lisäksi ovat olivat auki jonni aikaa, joten viis sisävaloakin hieman ehkä vaikuttivat. Kansi voi olla sökö, vaikka ei paineita purakaan. Mersuissa yleensä tuo ykkösen kanavavika, tai sitten nuo imupuolet. Imupuolen vika ilmenee vain tuollain nesteen katoamisena ja kriittisessä tilassa höyrynä pakoputkesta.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kyl se pitäis ihan mittaamalla selvittää tuo kangen kierous, puolen millin heitto yläkuolokohdassa on jo liikaa. :roll:
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

ei eroja.

Viesti Kirjoittaja mattipi »

näyttäis olevan aika tarkasti samat nuo ykkösen ja nelosen nousut. Kiitos kuitenkin varoituksista. Ilmoittelen huomenillalla/yöllä/aamuyöllä miten homma meni. nyt pitää jäkispelin päälle nukkua ja aamulla olla virkeänä :evil: toimittamassa noi kotiin jääneet nokka-akselin pannat pajalle. Ovat kuulemma kansikohtaiset värkit, joten lähtee vaihdossa Ylivieskaan.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

nonnii..

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Kansiremontti on tehty ja viikonlopun lomareissu tehty. Kaikki meni aika kivuttomasti. Jotain jälkikirustyksiä pitää vielä tehdä. Ketjukotelosta kaksi pienempää kannenpulttia piti vaihtaa pidempiin, joten en saanut autoa tulille ihan aikataulun mukaisesti. Kaikenkaikkiaan aika simppeli homma. Yksi juttu oli semmoinen, että veholta piti kysellä.

Ensimmäisen käynnistyksen suoritettua, eli ilmaukset polttoainepuolelle, piti antaa lisää virtaa... No auto lähti hyvin tulille, mutta käynti oli yhtä härdelliä.. heti tuli mieleen, että ketju pielessä pykälällä. No venttiilikoppa auki ja merkkien tarkistus. Merkit oli kohdallaan, mutta ketju löysä. Veholta neuvoa, ja ketjunkiristimen osien oikean järjestyksen tarkistaminen ja sitten vielä kiristimen ilmaus :shock: . Kiristin hieman löysälle ja auto käyntiin. Heti kävi kunnolla. Kiristin äkkiä kunnolla kiinni ja siinäpä se projekti oli. Kustannukset about 850 euroa :evil: :evil: :evil:
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
stiga
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 02.07.2008 18:56

Viesti Kirjoittaja stiga »

Kai laitoit uudet pultit? autodata ilmoittaa noin pari milliä venymäksi, ja sen myös silmällä näki verrattaessa uutta ja vanhaa. Omassa joku älypää oli vanhoilla pulteilla kasannu ja tulos oli sen mukanen :?
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

on tainnut olla kansi pois ainaki 10kertaa
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

vanhat pultit

Viesti Kirjoittaja mattipi »

laitoin vanhat pultit kun eivät olleet venyneet. Kansi on eka kertaa pois. Helppo homma varmistaa huoltohistoriasta :) . Vehon mukaan pultteja ei tarvi vaihtaa jos ovat toleranssin sisällä... Vielä on hommana varmistaa suihkujen oikea momentti ja vähän ajon jälkeen öljyn ja nesteen vaihto. Joskus homma onnistuukin... Tiedoksi vaan, ensi kertaa otin yksin kannen autosta, joten homma onnistuu aloittelijaltakin.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: vanhat pultit

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mattipi kirjoitti:Vielä on hommana varmistaa suihkujen oikea momentti.
70nm.
Vastaa Viestiin