W123, taajamassa rutisee?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

W123, taajamassa rutisee?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jotta ei olisi liian helppoa, niin heitetäänpä välillä 123-aiheinen kysymys.

Siispä lähdin eilen123;lla pikku turneelle. Auto pihasta käyntiin ja kilsan verran taajamaa, sitten päätielle. 80 tauluun ja äkkiä alkoi kuulua sen sorttista hurinaa kuin että radio ottais miehekkäästi häiriötä. Hrrrrrrrr! No, mankka pienemmälle ja kas: ääni jatkuu. Heitin vapaalle ja aloin hidastaa. Nytpä alkoi kuulua sentapainen vauhdin mukana hidastunut klonk-klonk-klonk kuin olisi vaikka joku keppi jäänyt vanteeseen kiinni ja tapaisi koriin joka kierroksella.

Ei kun pikkutielle ja siinä ympäri ja kohti korjaamoa.

No, pikkutien parissa montussa tämä klonkotus hävisi. Käännyin päätielle ja pajalle ja nytpä alkoi jostain vähän sentapainen ääni kuin jos porakoneella pehmoista kiviseinää ajettaisiin. Ei mitenkään jumalattoman kova mutta aivan selväsit erottuva kohtuullisen terävä pärinä. Paikansin äänen osapuilleen välille taka-akseli-keskikonsoli.

Korjaamolla asentaja sit lähti ajamaan. Olin kyydissä ja totta kai: nyt ei kuulunut mitään sivuääntä. Huoltaja siinä kiihdytteli, jarrutteli, vemputti rattia, teki kaiken mutta ei. Hiljaista oli. Sain evästykseksi, että "ei se hajoomassa ole, seuraile nyt tilannetta vaan".

No, ajelinkin sit 90 km määränpäähän ja aina välillä kuului aivan pientä porausta hiljaisessa nopeudessa, lähinnä risteyksien jälkeen kiihdytellessä. Lounastauon jälkeen ääni säännöllistyi: nyt ratina kuuluu mittarinopeudessa 40-50 km/h, sen alle tai päälle ei sitten mitään. Maantielläkin ajoin vielä takaisin liki sata kilsaa, 80-120 km/h taulussa auto ei ylimääräisiä ääntele, vemputa eikä täristä mutta kiihdyttäessä sekä jarruttaessa tuolla em. 40-50 nopeusalueella on kuin räikkää pyöritettäis. Nyt ääni tuntuiis kuuluvan karkeasti arvioiden väliltä hanttarin jalkatila-takapenkki, oikealta siis. Äänen voimakkuus ei ole mitenkään mahdoton, ovitaskussa resonoivat kasetit pitää voimakkaampaa ääntä.

Pyörätkin viakuttais olevan tiukasti kiinni eikä autossa ole mitään lätäkköä alla.
Asentajan veikkaus oli, että jarrulevyistäkin on voinut lähteä joku ruostekeskittymä irti joka sitten kilkuttelee jarrusatulaan?!


Mitäs tästä täällä veikataan?

Ja potilashan oli tuo -84 200, ajettu 261 000 km.

E: ja samalla lailla ratisee parhaillaankin, ihan kuin ääni tulisi jostain hanttarin etuovesta tai niiltä main :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
ii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:08
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja ii »

Oliskohan niinkin yksinkertainen asia, että pyöränlaakerin rasvaskuppi olisi irronnut ja kolkuttelee kapselin ja vanteen välissä.
W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Takanta kallistuksenvakaajan koiranluun pallonivel irronnu ja nyt vakaajan pää nappaa joka kierroksella renkaan painoon.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jackie kirjoitti:Takanta kallistuksenvakaajan koiranluun pallonivel irronnu ja nyt vakaajan pää nappaa joka kierroksella renkaan painoon.
Tota koiranluutakin veikattiin tuolla toisella forumilla, samoin kuin vetaria.

Mitenhän tuolla sitten uskaltaa ajaa, ainakin se pitäis täältä kaupungista saada porukoiden pihaan 80 km...
Mutta tosiaan siis nopeusvälillä 0-40 km/h ei kuulu mitään, samoin välillä 50 km/h -ääretön ei tule mitään sivuääniä ja edelleen tuntuu, että tää tulis enempikin vänkärin jalkatilan suunnasta??
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Aku P kirjoitti:Mitenhän tuolla sitten uskaltaa ajaa, ainakin se pitäis täältä kaupungista saada porukoiden pihaan 80 km...
Uskaltaaha sillä :roll: Parhaassa tapauksessa tuolla matkaa tulee jo vika ulos kaapista.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minun veikkaukseni: vetoakseli menossa.

Tekee nääs justiinsa tuollaista, että omassa ajossa kuuluu, mutta antaas olla kun asentaja astuu rattiin niin auto niin hiljaa niin hiljaa. Kerran jouduttiin kaverin autolla ajelemaan varmaan 50 kilsaa Uuraisille että saatiin jurina -klonkklonk kuulumaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Minun veikkaukseni: vetoakseli menossa.

Tekee nääs justiinsa tuollaista, että omassa ajossa kuuluu, mutta antaas olla kun asentaja astuu rattiin niin auto niin hiljaa niin hiljaa. Kerran jouduttiin kaverin autolla ajelemaan varmaan 50 kilsaa Uuraisille että saatiin jurina -klonkklonk kuulumaan.
Justiin näin :shock: Vieläpä auto alkoi ennakoida, nääs siinä kohtaa kun iskin vilkun päälle kääntyäkseni korjaamoon, huomasin että ka: ääni on hävinnyt. Mene siinä sitten uskottavasti monttöörin luo kun ekat sanasi ovat "pidät mua varmaan hulluna mutta tää auto piti pelottavaa ääntä vielä 350m sitten..." :oops: :lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Oma mersuni kyllä korjaa itse itsensä.
Pikku vikojen kanssa ei pidä hötkyillä.
Melkein vuoden keskuslukitus avatessa lukitsi bensaluukun ja takakontin uudestaan. Nyt "vika" on poistunut.
Älä hätäile. :D
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Minun veikkaukseni: vetoakseli menossa.

Tekee nääs justiinsa tuollaista, että omassa ajossa kuuluu, mutta antaas olla kun asentaja astuu rattiin niin auto niin hiljaa niin hiljaa. Kerran jouduttiin kaverin autolla ajelemaan varmaan 50 kilsaa Uuraisille että saatiin jurina -klonkklonk kuulumaan.
No hemmetti,tuosta ko se onki kiinni.Kun omassa autossani alkaa vetari rutisemaan nostan auton perän ylös ja lasken sen samontein alas tekemättä mitään ja rutina loppuu niin ja olen itse auton asentaja :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Mulla oli aikoinaan 123 ja siinä kuvailemaasi vikkaa. Et ikinä arvaa missä vika?
Seisontajarrussa. Niiiiiiiiiiiiiiiiin.

Elikkä seisontajarrun kenkää paikoillaan pitävä jousi oli päässyt tulemaan ulos päin (ruostevaurio) ja otti kiinni pyörän pultteihin.
Piti ajoittain ääntä RONKS, RONKS.
ML66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 05.10.2008 23:23
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ML66 »

Oletko tarkistanut etummaisen kuminivelen/pultit ja vaihdelaatikon
kannatinraudan kumit.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Jos se EI tule takaa, niin sitten se ei ole käsijarruista - miä olisin ekana veikannut. Siinä ääni on sellainen rusahtava, jos esim. pyörän pultit on liian pitkät. Hyvä puoli siinä on, että äänmi häviää ajellessa :?

Vetari se ei voi myöskään olla, jos se kuuluu edestä. Vai oletko modifoinut etuvetoiseksi?

Jos se kuuluu vänkärin puolelta, niin etupyörän laakerihan se on.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Koitahan miltä se kardaanin tukilaakeri/nivel tuntuu?
Kardaanin tasapainotuksessa häikkää?
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
akiankka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 25.10.2008 15:15

Viesti Kirjoittaja akiankka »

mulla just sama vika viikolla..kauhee rouskutus kun pihasta lähdin .500 metrii kuuntelin käännyin takas kotiin niin vika hävis ...kun peruutin tiehaaraan ja läksin takas..jarru auki ja ..kas käsijarru jousi pas...ana..pulttien päähän otti kii josta ääni
makee
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Yksi mahdollisuus voisi olla vika, joka on sattunut pari kertaa kohdalle: ...tällöin syynä on ollut vain kardaanin etu- ja takapätkän välisen "boorien" suojakumin osittainen repeäminen. Kumin repale sitten hakkaa ajonopeuden mukaan kardaanitunneliin...vaikka on pieni kumilirpake, saa kardaaanitunneli äänen voimistumaan melkoiseksi. Korjaukseksi on riittänyt kumin poistaminen kokonaan...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Mulla w201 piti "naukunaa" välillä 40-60 km/h. Alle 40 ei mitään ja sitten kun sai 60 tauluun niin taas oli hiljaista. Kardaanin laakerihan siellä äänteli.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo999 kirjoitti:Moi!

Koitahan miltä se kardaanin tukilaakeri/nivel tuntuu?
Kardaanin tasapainotuksessa häikkää?
Tukilaakerihan on alle 20 tkm ajettu..
Ehkä toi käsijarru olisi hyvä ehdokas. Se kyllä toimii normaalisti. Eihän se ole satavarmaa kuuluuko ääni etupyörästä vai kulkeeko se jossain onteloissa niin että korva hämääntyy.

menin autolla mökille lauantaina, viimeiset 7 km on aika montuista tietä. Sit auto seisoi takaperin parkkiin ajettuna noin 24h kässäri päällä. Ka: sunnuntaina ei kuulunutkaan mitään ekaan 20 kilsaan, ääni alkoi vasta myöhemmin. Mutta taas: ei kuulu mittään muuta kuin tietyllä nopeusvälillä.

Kiitokset tähän asti, nytpä on jo jotain mistä aloittaa :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin