Miksei latauksen varoitusvalo pala, häh
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3088
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Miksei latauksen varoitusvalo pala, häh
Hämmästyttävä juttu. Akku lakkasi latautumasta. Latauksen merkkivalo ei palanut. Puoltoista vuotta vanha Bosch Silver 100 mitäseolikaan latautui kuitenkin sutjakkaasti parissa tunnissa erillisellä akkulaturilla.
Ongelman syyksi paljastui laturin hiilten kyrvähtäminen, pulikan vaihtamisella ongelma poistui.
Mutta miksi latauksen varoitusvalo ei palanut, vaikka sen polttimo on kondiksessa. Millonka se sitte palaa?
Ongelman syyksi paljastui laturin hiilten kyrvähtäminen, pulikan vaihtamisella ongelma poistui.
Mutta miksi latauksen varoitusvalo ei palanut, vaikka sen polttimo on kondiksessa. Millonka se sitte palaa?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3088
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Omassa loppui kanssa hillet laturista jokin aikaa sitten. Muuten ei sitä olisi huomannut, mutta on kojelaudassa erillinen jännitemittari/kello/lämpötilamittari. Ilman sitä en varmaan tuota ongelmaa huomannut ennenkuin olisi ollut liian myöhäistä. Sitten vasta kun akku alkoi olemaan aika tyhjä "vilahti" tuo laturin merkkivalo...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3088
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Hieman asian vierestä: hiilipatukassa oli vuosilukema "06", eli aika äkäseen on hiilet syäny, varsinkin kun auto oli kauppiaalla käytännössä koko viime kevään.
Muistan kuulleeni joskus että runsaasti käyttöä kokenut laturi saattaa olla sisältä kehnona ja kuluttaa hiiliä nopsampaan.
Muistan kuulleeni joskus että runsaasti käyttöä kokenut laturi saattaa olla sisältä kehnona ja kuluttaa hiiliä nopsampaan.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Maalikon kielelä, se mitä vasten hiilet on, on niin urila että se syö hiilet nopeasti urile ja pyöriessään se työntää hiilen uran korkeimman kohdan sen vastakappaleen korkeinta kohtaa vastaa->huono kontakti
Eli:
><
vastakappale >< hiili
><
><
PS. En ihmettele jos että ymmärrä, joskun sitä ajatusta vain ei saa kirjotettua selvästi :roll:
Eli:
><
vastakappale >< hiili
><
><
PS. En ihmettele jos että ymmärrä, joskun sitä ajatusta vain ei saa kirjotettua selvästi :roll:
Pienempi vika, isompi leka.
Jep jep, siellä on sellainen messinki tai kupari tms. liuska laturin akselin ympärillä sisäkehällä. Sitä vasten ne hiilet hankaa. Parisataa tonnia ajetussa laturissa saattaa kulua tuo metalli akselin ympäriltä loppuun. Kun kuluu niin loppuun että tulee eka reikä, sitten hiilet kuluu nopsasti. Puolessa vuodessa menee komiasti hiilet loppuun.
Tai, jos hankauspinta on epätasainen.
Ei voi itse korjata. => laturin vaihto.
Tai, jos hankauspinta on epätasainen.
Ei voi itse korjata. => laturin vaihto.
Hiilet
Itse irroitan laturista lataussäätimen noin 60'...90'000 km välein ja vaihdan sen kun hiilien pituus on alle 5 mm.
Akkuni alkoi loppumaan ja minulla siihen reagoi ensimmäiswnä ABS-valo, joka alkoi palamaan eli ei sammunut käynnistyksen jälkeen.
Miten kauan laturi kestää, jos hiilet on kunnossa? Nyt on laturillani ajettu 300'000 km.
Auto on W124, vm 91.
Akkuni alkoi loppumaan ja minulla siihen reagoi ensimmäiswnä ABS-valo, joka alkoi palamaan eli ei sammunut käynnistyksen jälkeen.
Miten kauan laturi kestää, jos hiilet on kunnossa? Nyt on laturillani ajettu 300'000 km.
Auto on W124, vm 91.
Kyllä niitä tulee välillä tarkistettua.
Itelle tuli kanssa yllätyksenä,että valo ei ilmota hiilien loppumista.
Oltiin 2005 huhtikuussa Itävaltaan menossa ja Latviassa loppu laturista hiilet,sen jälkeen pitänyt vaihtohiiliä (hiilisiltaa) mukana.
Nyt viime sunnuntaina sattui tarkistus ajankohta nappiin,3mm.oli hiiliä jäljellä.
5 milliähän tosiaan on kirjan mukaan minimi.
Nyt vaihatin vanhaan hiilisiltaan hiilet kolvin omistavalla kaverilla,onpahan taas uudet varalle.
2.70 € maksaa boshin hiilet,ja koko palikka vissiin noin parikymppiä
Itelle tuli kanssa yllätyksenä,että valo ei ilmota hiilien loppumista.
Oltiin 2005 huhtikuussa Itävaltaan menossa ja Latviassa loppu laturista hiilet,sen jälkeen pitänyt vaihtohiiliä (hiilisiltaa) mukana.
Nyt viime sunnuntaina sattui tarkistus ajankohta nappiin,3mm.oli hiiliä jäljellä.
5 milliähän tosiaan on kirjan mukaan minimi.
Nyt vaihatin vanhaan hiilisiltaan hiilet kolvin omistavalla kaverilla,onpahan taas uudet varalle.
2.70 € maksaa boshin hiilet,ja koko palikka vissiin noin parikymppiä
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Re: Hiilet
Kyllähän se varmaan vielä pitkään kestää.geoman kirjoitti:
Miten kauan laturi kestää, jos hiilet on kunnossa? Nyt on laturillani ajettu 300'000 km.
Hiilien jälkeen ensimmäisenä sieltä kuluu loppuun ne hiilirenkaat ja laakerit. Sen jlk siellä ei muuta kuluvaa osaa olekkaan.
Eli hiilet, hiilirekaat ja laakerit uusimalla se on uudenveroinen.
Hiilirenkaat voi tarkistaa vaikka peilillä kun hiilipaketti on irti, Jos on kovin kuluneet urille niin vaihtoa voi alkaa suunnítella.
Laakereiden tarkistuksen voi tehdä vaikka niin että ottaa hihinan pois ja pyöräyttelee laturia käsin. Jos oikein kahisee/kitisee laakerit niin nekin voi itse vaihtaa jos on tarvittavat ulosvetäjät.
Laturin Staattorikäämityksen ja diodisillan voi pestä niin nekään ei pala omia aikonaan liikaa kuumetessaan.
olisko mun coupessa nyt sama ongelma? TUlin kotiin ja sammutin auton, mutta päätinkin samantien lähtee uudelleen liikkeelle ja auto oli siis sammuksissa ehkä 30sek. Vaan starttasi hyvin vaivalloisesti, ja akku olikin tyhjähkö. Toista starttia se ei kestänyt.
Ajattelin että tuo 2004 leimattu akku olisi nyt -12c tehnyt tenän ja vaihdoin taatusti uutene ja hyvään akkuun ja taas auto toimii kuin ajatus. Ja kyllä tuo Bannerin akku edellee pelaa ihan ok ku latailee töpselilaturilla. Vika ei siis ainakaan ole akussa.
Laturin valo ei näennäisesti pala, nimittäin jos on vähääkään taustavaloja kuten stereot tai katuvalot niin se ei yksinkertaisesti näy. Mutta täydellisessä säkkipimeydessä sen loiston erottaa, toisinaan se jopa sammuu kierrotsen vaihtuessa, mutta pääasiassa se siis palaa hyyyyyvin himmeästi.
Mitä tuolla säkkipimeydessä ledilampulla sai kurkattua niin laturi on melkoisen hyvästi röhnän peitossa. Lienee viisainta ostaa uudet palikat?
Ajattelin että tuo 2004 leimattu akku olisi nyt -12c tehnyt tenän ja vaihdoin taatusti uutene ja hyvään akkuun ja taas auto toimii kuin ajatus. Ja kyllä tuo Bannerin akku edellee pelaa ihan ok ku latailee töpselilaturilla. Vika ei siis ainakaan ole akussa.
Laturin valo ei näennäisesti pala, nimittäin jos on vähääkään taustavaloja kuten stereot tai katuvalot niin se ei yksinkertaisesti näy. Mutta täydellisessä säkkipimeydessä sen loiston erottaa, toisinaan se jopa sammuu kierrotsen vaihtuessa, mutta pääasiassa se siis palaa hyyyyyvin himmeästi.
Mitä tuolla säkkipimeydessä ledilampulla sai kurkattua niin laturi on melkoisen hyvästi röhnän peitossa. Lienee viisainta ostaa uudet palikat?
Viimeksi muokannut Sergey, Pe 16.01.2009 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Hiilet
Eiköhän tuolla vielä aja. Hiilethän kai on ensinnä vaihtolistalla ja hiilipaketteja vaihtelemalla ilmeisesti moni uruttaa alkuperäisellä laturilla hyvinkin hienoja km-määriä.geoman kirjoitti: Miten kauan laturi kestää, jos hiilet on kunnossa? Nyt on laturillani ajettu 300'000 km.
Mutta mites tuo meikäläisen td:n laturi, joka onkin Valeo? Siihen on vaihdettu ymmärtääkseni hiilet + säädin 2006, mutta onko tuossa Valeossa jotain mitä pitäisi tietää (jotain tosikehnoa Boschin tekeleisiin verrattuna) ??
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Periaatteessa toimii aivan samalla lailla kuin boshikin. Hiilet on vähän vaikeampi vaihtaa kuin boshiin. Pari kertaa olen törmännyt valeossa siihen että virta ei mene läpi liukurenkaan tinauspisteestä jossa se liitetään magnetointikäämiin ankkurissa. Helppo todeta mittaamalla, pistämällä neulalla suoraan johtoon ja korjaantuu uudelleen tinauksella.
Kestävyydeltään aivan b:n veroinen koska kuluvat osat lähes identtiset.
Kestävyydeltään aivan b:n veroinen koska kuluvat osat lähes identtiset.
OT:ksi menee, mutta kysytään, kun aihetta liippaa läheltä kuitenkin:
Missä w124-malleissa on tuo ulkotuuletteinen tai sisätuuletteinen laturi? Ovatko nämä käypäisiä keskenään, eli jos uuden vaihtaa, on ihan sama kumman laittaa? Ilmeisesti ainakin kaikissa vuosimalleissa on kumpaisiakin?
Joissain malleissa taitaa olla joku japaninpojan laturi?
Missä w124-malleissa on tuo ulkotuuletteinen tai sisätuuletteinen laturi? Ovatko nämä käypäisiä keskenään, eli jos uuden vaihtaa, on ihan sama kumman laittaa? Ilmeisesti ainakin kaikissa vuosimalleissa on kumpaisiakin?
Joissain malleissa taitaa olla joku japaninpojan laturi?

- Skraba
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
C126 560 '91, S124 300D '95, S212 220CDI '10
Instagram: @p_haemaelaeinen
Mulla ilmeni mersussa semmonen vika että akku ei enään lataudu, akun pitäisi olla kunnossa ja töpselin päässä ainakin latautu. Mutta laturi ei lataa, hiilet näyttäisi olevan kunnossa. Onko normaalia jos laturissa on vikaa niin kun laittaa virrat päälle niin ainoastaan hehkun merkkivalo syttyy, normaalisti on tietysti kaikki syttynyt. Vai onko vika jossain muussa kun laturissa?
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
Ducati 999 -04
Loppupään w123 ja alkupään w201 malleissa taitaa olla käytetty myös Motorolan valmistamaa laturia. Helpoiten sen erottaa säätimestä jossa ei siis ole hiiliä kuten boschin laturissa vaan säädin on neliskanttinen laatikko jossa on kaksi johdon pätkää kytkemistä varten. Hiilet tuohon taisi joutua vaihtamaan tinailemalla.Skraba kirjoitti:
Joissain malleissa taitaa olla joku japaninpojan laturi?
Mulla paloi tuossa tenavassa laturin valo hyvin himmeästi tyhjäkäynnillä ja jos laitoit valot päälle et sitä huomannut lainkaan. Myös esim lämmityslaitteen puhaltimen takalasin lämmittimen tms. päälle laittaessa valo ainakin himmeni ellei sammunut. Vaihdoin uuden säätimen, eipä auttanut. No vaihdoin sitten koko laturin kun sattui sellainen olemaan hyllyssä. Nyt pelaa oikein hyvin. En asiaa vielä sen paremmin ole viitisinyt/kerinnyt tutkia mutta todennäköisesti tuosta vanhasta on juuri liukurenkaat loppu, pitänee kunnostella se taas varalle.Sergey kirjoitti:Laturin valo ei näennäisesti pala, nimittäin jos on vähääkään taustavaloja kuten stereot tai katuvalot niin se ei yksinkertaisesti näy. Mutta täydellisessä säkkipimeydessä sen loiston erottaa, toisinaan se jopa sammuu kierrotsen vaihtuessa, mutta pääasiassa se siis palaa hyyyyyvin himmeästi.