Kuten otsikostakin näkee niin johan mersu tempun teki.
Eli tilanne oli tämä:
Ajoin autolla aivan normaalisti, kunnes yht`äkkiä alkoi peräpäästä autoa kuulumaan hirveä pauke. Pauke kuului aina kun autolla ns. vedätti ja pauke lakkasi rullatessa/vapaalle vaihdettaessa.
Äänen taajuus oli myös riippuvainen nopeudesta/vaihteesta.
No ei mitään, auto äkkiä parkkiin ja katsomaan pilkkopimeässä,ilman lamppua, vesisateessa että josko sieltä roikkuisi jotain tai näkyisi päällisin puolin vaurioita. Ei näkynyt.
Jatkoin matkaa kaikesta huolimatta/riskit huomioon otten ja liikenne valoihin pysähtymisen jälkeen ääni lakkasi tyystin. Ei kuulunut minkäänlaista epänormaalia ääntä peräpäästä ja auto toimi kuin unelma.
Mistäköhän mahdollinen ääni oli peräisin ja mikähän haagerttiin iski
Vielä en ole päässyt nostamaan vanhusta pukille ja tarkistamaan paikkoja.
Siis kyseessä on vuosimalliltaan -82 ja koneena on240D
-Ihmetyksen sormi-
-hämmästyksen suussa-
No sehän tempun teki, W123
Tai sitten pyöränlaakeri hajosi. Itselleni kävi samalla tavalla, ensin kuului "pauketta ja rytinää", välillä ääni hävisi kokonaan, sitten taas voimistui, ja meno oli "nihkeää", kun laakeri oli hirttämässä kiinni. Lopulta kuului iso pamaus, ja vetoakseli pullahti pyöränpäästä irti, laakerin jämät hehkuivat punaisena. Vaihtoon meni siis laakeri, nivel ja pyörännapa.
Kannattaa vaihtaa se laakeri ajoissa, ettei tule isompaa tuhoa.
Kannattaa vaihtaa se laakeri ajoissa, ettei tule isompaa tuhoa.
Minullakin paukkui ja ryskyi
Moi,
itselläni kävi samoin, ääni on sanoinkuvaamaton, aivan tajuton. Mutta vetoakselin vaihdolla siitä selviää. 20 vuoden välein joutunee vaihtamaan. Itse hommasin käytetyn vetoakselin, 50€. Niissä on öljyä kumien sisällä. Korjaamolla laittoivat niihin käytettyihin vaseliinia, mutta se tuntui kyllä liian jäykältä talvipakkasilla eli luultavasti öljy on parasta. En tiedä mitä öljyä se on, mutta kannattaa tarkistaa öljyt niistä. Kumi ei sitten pysy pelkällä nippusiteellä vaan kannattaa hommata kunnon metallipanta. Ei ainakaan minulla pysynyt. Ja rasvat taas pihalle.
jari
itselläni kävi samoin, ääni on sanoinkuvaamaton, aivan tajuton. Mutta vetoakselin vaihdolla siitä selviää. 20 vuoden välein joutunee vaihtamaan. Itse hommasin käytetyn vetoakselin, 50€. Niissä on öljyä kumien sisällä. Korjaamolla laittoivat niihin käytettyihin vaseliinia, mutta se tuntui kyllä liian jäykältä talvipakkasilla eli luultavasti öljy on parasta. En tiedä mitä öljyä se on, mutta kannattaa tarkistaa öljyt niistä. Kumi ei sitten pysy pelkällä nippusiteellä vaan kannattaa hommata kunnon metallipanta. Ei ainakaan minulla pysynyt. Ja rasvat taas pihalle.
jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Kaikissa vetareissa ei ole öljyt sisällä, niitä on ainakin 123:ssa molempia versioita. Öljyn laadusta en sitten tiedä, Eiköhän joku viisaampi voi kertoa siitä enemmän......
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900