W124 300 24V

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

W124 300 24V

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Nyt tarttis komuksia ym. tuntemuksia kyseisen mallisesta pelistä. Tarkotus olis hommata joko porrasperänä tai cupééna... auTomaatilla vai kepillä? Onkos noita saanu keppivaihtesenä muutakun Getragilla?
320E
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onko sulla auto jo kiikarissa? Jos ei niin suosittelen harkitsemaa suoraa 320 ostoa. Lohkohan noissa on sama mutta 320 on jonkuu verta kehittyneempi esim. 300 on aatamin aikanen puoli-mekaaninen ruisku ja virranjakajallinen sytty kun 320 on taas EFI:llä ja ns. hukkakipinällä yms...
Mitä laatikkoon tulee niin sen joudut varmaan itse päättämään kumpi on parempi, automaatilla on ihan mukava päästellä menemään mutta itseä ainakin välillä saattaa pikkusen leikittää niin onhan sen keppi sillon aina keppi :wink:
PS. loota ei ole getrag vaikka siinä onkin se 1 alhaalla vaan ihan ZF:n tekele.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No onhan tossa 320:ssä johtosarja ongelmaa (biologisesti hajoovat johdot) ja molemmissa on kanspahvi heikkolenkki.

No ei se nyt ihan aatamin aikanen kuitenkaan ole vaikka mekaanisella ruiskulla on :wink:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

5v automaattina ihan ehdoton. katso tosiaan tuo kannentiiviste joka vuotaa moottorin ulkopuolelle :!: oma on 300ce-24 mut näillä kokemuksilla ja auton ulkonäönkin puolesta ottaisin uudemman 320. Ja se alapallonivel, sehän on yhtä puuta näis? ja maksaa siis 400€ per puoli... miten tossa 320, onko siinä sama juttu?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sergey kirjoitti:5v automaattina ihan ehdoton. katso tosiaan tuo kannentiiviste joka vuotaa moottorin ulkopuolelle :!: oma on 300ce-24 mut näillä kokemuksilla ja auton ulkonäönkin puolesta ottaisin uudemman 320. Ja se alapallonivel, sehän on yhtä puuta näis? ja maksaa siis 400€ per puoli... miten tossa 320, onko siinä sama juttu?
Toi alapallo homma kiinnostas myös muakin! (törkeen kallis!)
Jos 320:ssä ei ole integroitua alapalloon niin saisko sen vaihdettua tohon vanhempaan???
Mut toisekseen onko integroitu pallo pelkästään sport alustassa vai kaikissa 24 venasissa??

No tomaatti kyllä on seuraavakin kärry. Ei käy kateeksi kyl kylä/kaupunki ajossa keppivaihteistoo.
Ei se tomaatti ole kyl paha matkassakaan. Ja kuka sitä jatkuaan jaksaa remmitä?
Ainut on reagointi.
Mut nappi pohjaan niin sit mennään mitä lähtee.

Toisaaltaan saa säädettyä sitä vaihto kun kiristää KD:n vaijeria.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jäykkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 22.10.2008 11:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Siis nyt mä en Ymmärrä tota Alapallonivel juttua 400e ?
Motonetti myy Alapalloniveltä hintaan 17.90
Elikkäs onks mulla mennyt nyt jotain ohi ?
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Olipas hyvänhintanen alapallo.. Keppi ja automaattihan on ihan makuasioita.. Taitaa todennäkösesti kallistua tuo vaakakuppi sille automaatin puolelle, on se vaan jotenki helpompi... Paljos noissa on kulutus? Kympin pintaan vissiin ku eihän sitä voimaakaan saa ilmaseksi.. :D no rahallahan saa ja mersulla pääsee...
320E
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

100% mututieto mutta mulla on sellainen käsitys että nuo kiinteät alapallot taitaa olla vain sportline alustoissa mutta takuuseen en siis tästä asiasta mene.
Ja kyllähän noihin menee ihan ne normaali alatukivarret normaaleine alapalloineen... Eipä nuo kiinteät alapallot taida muutenkaan kestävempiä olla tai ainakaan niin huomattavasti että kannattaa 800e laittaa noihin kiinni.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Itselläni on ollut 300E-24 nyt noin reilut 2,5 vuotta. Hyvinhän tuon kanssa on pärjäillyt, suurempia vikoja ei ole ollut. Pieniä käyntihäiriöitä joskus mutta niistäkin on nyttemmin päästy ylitse.

Jos nyt olisin katselemassa kuusipyttyistä 124-kopan bensamersua niin valinta olisi ehdottomasti uudemman sukupolven M104-moottorinen versio eli joko 280 tai 320 huolimatta niiden johtosarjaongelmasta. Uudempien moottorien ominaisuudet ovat vaan niin paljon paremmat, vääntää muhkeammin jo alakierroksilta ja eteneminen/ohittaminen on vaivattomampaa. Lisäksi KE-jetronicin mahdolliset ongelmat jäävät pois. Tietenkin tuo uudempikin ruisku voi ongelmia aiheuttaa.

Oman auton kulutuslukemat ovat vaihdelleet tasaisen matka-ajon noin 10 litrasta kiihkeän kaupunkipyörityksen 15-16 litraan. Eli soppa maistuu, mutta eivät nuo uudemmat 320:t juurikaan taloudellisempia ole.

Omassa autossani on sportline-alusta joten nuo em. alatukivarressa olevat kiinteät alapallot löytyy. Hinta varaosana on suolainen (muistaakseni 460e/kpl) mutta ei onneksi ole vielä tarvinnut aiheeseen perehtyä. Jostakin muistelen kuulleeni että noihin voisi laittaa normialatukivarretkin pienellä soveltamisella, tämä tosin ihan kuulopuhetta vaan.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jarkki, eli romikselta vaan hakee perusmalliset alatukivarret ja ruuvaa ne kiini ja sillä selvä ja taas säästyy satasia? Ja mitä muuta käytännön eroa sitten sportlinessä ja tavallisessa alatukivarressa? Hieno kuulla että sopii. Itel ei kyl ole niissä vikaa. Liekkö jo vaihdettu.

yhteenveto:

Sportlinen alatukivarsi on kiintellä pallonivelellä á400€
Ei-sportline alatukivarren irtopallonivelet á17,90€

niin ja jos ei ole jo kerrottu niin 300ce24 vie matka-ajossa 10,4x/100km alimmillaan bensaa ja kaupungissa pari litraa enemmän. Ja sitä saa myös menemään paljonkin enemmän, vaikka 20l jos haluaa ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eldorado kirjoitti:Itselläni on ollut 300E-24 nyt noin reilut 2,5 vuotta. Hyvinhän tuon kanssa on pärjäillyt, suurempia vikoja ei ole ollut. Pieniä käyntihäiriöitä joskus mutta niistäkin on nyttemmin päästy ylitse.

Jos nyt olisin katselemassa kuusipyttyistä 124-kopan bensamersua niin valinta olisi ehdottomasti uudemman sukupolven M104-moottorinen versio eli joko 280 tai 320 huolimatta niiden johtosarjaongelmasta. Uudempien moottorien ominaisuudet ovat vaan niin paljon paremmat, vääntää muhkeammin jo alakierroksilta ja eteneminen/ohittaminen on vaivattomampaa. Lisäksi KE-jetronicin mahdolliset ongelmat jäävät pois. Tietenkin tuo uudempikin ruisku voi ongelmia aiheuttaa.

Oman auton kulutuslukemat ovat vaihdelleet tasaisen matka-ajon noin 10 litrasta kiihkeän kaupunkipyörityksen 15-16 litraan. Eli soppa maistuu, mutta eivät nuo uudemmat 320:t juurikaan taloudellisempia ole.

Omassa autossani on sportline-alusta joten nuo em. alatukivarressa olevat kiinteät alapallot löytyy. Hinta varaosana on suolainen (muistaakseni 460e/kpl) mutta ei onneksi ole vielä tarvinnut aiheeseen perehtyä. Jostakin muistelen kuulleeni että noihin voisi laittaa normialatukivarretkin pienellä soveltamisella, tämä tosin ihan kuulopuhetta vaan.
Toi vaihto homma vois kiinnostaa nimittäin kolmevuotta menty jo ja ei vielä ole alapallot porsinu leimalla :) Mut edessä vielä on :!: :evil:
Kulutukseen sen verran et tuo mun laite vetäs kun lambda ja suuttimet oli kulunu/paskana niin sellaset kevyet 28l/100km matkassa :lol:
Kevyellä kengällä saa ajaa jos havittelee alle kympin lukuja.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sergey kirjoitti:jarkki, eli romikselta vaan hakee perusmalliset alatukivarret ja ruuvaa ne kiini ja sillä selvä ja taas säästyy satasia? Ja mitä muuta käytännön eroa sitten sportlinessä ja tavallisessa alatukivarressa? Hieno kuulla että sopii. Itel ei kyl ole niissä vikaa. Liekkö jo vaihdettu.

yhteenveto:

Sportlinen alatukivarsi on kiintellä pallonivelellä á400€
Ei-sportline alatukivarren irtopallonivelet á17,90€

niin ja jos ei ole jo kerrottu niin 300ce24 vie matka-ajossa 10,4x/100km alimmillaan bensaa ja kaupungissa pari litraa enemmän. Ja sitä saa myös menemään paljonkin enemmän, vaikka 20l jos haluaa ;)
En ole kertaakaan päässy alle kympin :lol: :lol: ja kattoo ei vissiin ole jos innostuu :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
jussiv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 05.09.2003 14:39

Viesti Kirjoittaja jussiv »

Pienin kulutus jonka olen mitannut on 8,7l/100 km, matka-ajoa Tampere-Lahti, sama luku kesällä ja talvella . S124 E 320T -95 nelilovinen automaatti . Keskikulutusta en ole koskaan mitannut .
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Oon kuullu että joku olis vetäny tolla 300-24 kans n. 9l/100 mut en kyllä usko! Kuullut olen myös että tuo 320 vie sen itran vähemmän kuin 300-24. Ite voisin kuvitella pääseväni vajaaseen 10 litraan tuolla kyllä. Mutta ei mun normaalilla ajotyylillä. Tuokin 10,4 oli mitattu 3 henkeä + matkatavarat 99,9kmh keskinopeudella 1300km yhtäjaksoisella matkalla.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

No eihän sitä voimaa ilmaseks saa.. Mut eipä nuo hirveitä oo nuo kulutukset.. melkee menee se kymppi omalla -88 nelitoistasatasella orionillakin nytkin.. Ja teho eroa on kuiteski 145hv.. :lol:
320E
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Onkos noita 300-24 vekottimia ees tehty getracilla? ja onko se vaan puhetta kun noita mainostetaan? Ja eipä ton KE-Jetronicin kans tuu propseja ku tein ammatti-koulussa ison esitelmän aikonaan Boschin mekaanisista ruiskuista.. 8)
320E
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mä en oo ikinä törmännyt manuaali 24 ventiiliseen. Tai kerran olen mutta se oli 100% varmasti itse vaihdettu. Kaveri kun sen itse vaihtoi :) Suoraan sanottuna se oli surkea tapaus, en pitänyt yhtään siitä. Tohon ei kuulu orginaalitehoilla manuaalia. Se ei oo mikää bmw 325.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

jaa-a sitte.. no tiistainahan tuo selviää kö meen kattomaan yhtä ehokasta.. todennäkösesti siel on se ZF:n tekele laatikkona.
320E
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Eikös kiinteällä pallolla oleva alatukivarsi ole kaikissa missä 4 mäntä satulat ja sen myötä suuremman et:n omaavat jarrulevyt. Ja syymä se että tavallinen tukivarsi ottaa levyyn kiinni, kiinteäälä rakenteella on saatu tukivarsi hieman ohyemmaksi levyn kohdalta.

No omassa dieselissä mihin nuo 300e-24 jarrut vaihdettu on nuo halpa tukivarret, eikä nuo kinni ota ajossa. Sitten kun jousitus on pohjaanlyöntikumeja vasten niin ottaa kiinni levyyn, muttei kuitenkaan niin paljoa että levy taittuisi.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Jäykkä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 22.10.2008 11:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jäykkä »

Jaahas mulla on kyllä -92 300TE 24 Sportline, Sportti getragilla.
Vin koodikin tais muistaakseni sanoa että on se siellä ollut jo Tehtaalta lähtiessä.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Kyllä 300E-24/CE-24/TE-24 malleja on saanut manuaalina, itse asiassa automaatti on ollut niihin aina lisävaruste, manuaali vakiona. Tosin suurin osa lienee kylläkin sitten tilattu automaatilla. Manuaalivaihteisto näissä malleissa on käsittääkseni ZF:n tekemä, ei siis Getrag mikä näyttää olevan yleinen luulo. Tämä johtunee vaihteevalitsimen kaaviosta joka on samanlainen kuin Getragin lootassa joka löytyy esim. 190E 2.3-16 mallista.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eldorado kirjoitti:Manuaalivaihteisto näissä malleissa on käsittääkseni ZF:n tekemä, ei siis Getrag mikä näyttää olevan yleinen luulo. Tämä johtunee vaihteevalitsimen kaaviosta joka on samanlainen kuin Getragin lootassa joka löytyy esim. 190E 2.3-16 mallista.
Juu kyllä se noin on aivan niin kuin tuolla ylempänäkin jo sanoin.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Tuota juttua mäkin aattelin ku 190 2.3 16V on se Getrac.. Mutta eikös se tolla valmistenumerolla selviä :o ??? Pitää vissiin soitella Stuttgarttiin nin saa satavarman vastuksen.. 8)
320E
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

jarkki kirjoitti:
Eldorado kirjoitti:Manuaalivaihteisto näissä malleissa on käsittääkseni ZF:n tekemä, ei siis Getrag mikä näyttää olevan yleinen luulo. Tämä johtunee vaihteevalitsimen kaaviosta joka on samanlainen kuin Getragin lootassa joka löytyy esim. 190E 2.3-16 mallista.
Juu kyllä se noin on aivan niin kuin tuolla ylempänäkin jo sanoin.
Uups, asiahan olikin tuolla ylempänä jarkin toimesta jo kerrottu :oops:. Pitäis lukea ketjut tarkasti ennenkuin kommentoi. Noh, kertaus on opintojen äiti.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Lisää löylyä kehiin.. Eikös Aito ja oikea kolmesta kohtaa laakeroitu Sportti Getracci ollu 190 2.5 16V Cosworthissa? Ja tietysti EVO II:ssa DTM:n luokitusta varten??? Voin olla aivan metsässä... Niin ja palatakseni otsikon autoon niin 320:hän sitä sitte tuli hommattua.. Ja tomaatilla...
320E
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jpalomäki kirjoitti:Lisää löylyä kehiin.. Eikös Aito ja oikea kolmesta kohtaa laakeroitu Sportti Getracci ollu 190 2.5 16V Cosworthissa? Ja tietysti EVO II:ssa DTM:n luokitusta varten??? Voin olla aivan metsässä... Niin ja palatakseni otsikon autoon niin 320:hän sitä sitte tuli hommattua.. Ja tomaatilla...
Joo ja sitä löyty noiden lisäksi myös 2.3 16V Cossusta eli et ole metsässä, etkä toivottavasti tolpan ympärillä nyt kun liukkaat kelit alkavat :D
Onneksi olkoon uuden Auton johdosta! Se on hieno kone tuo 320 vaikka monet (kateelliset?) sitä moittivatkin.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Joo jokupa sitä jo tuolla offtopic osastolla sanokin ettei niin vanhaa mersua ettei aina joku kateellinen... säälin saa ilmaseks mut kateus pitää ansaita... xD
320E
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jpalomäki kirjoitti:Joo jokupa sitä jo tuolla offtopic osastolla sanokin ettei niin vanhaa mersua ettei aina joku kateellinen... säälin saa ilmaseks mut kateus pitää ansaita... xD
Totta tuokin mutta tarkoitin lähinnä kateellisia m102 ja m103 kuskeja ketkä tuota m104:sta konetta haukkuu p*skaksi :roll:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin