Mikä aiheuttaa tuon ulinan, joka vaikuttaa kylläkin että se tulisi perästä, mutta tuleeko sittenkään.. Meinaan tänään alko kuulua "hinkkaavaa" ääntä auton hanttarin puoleiselta sivulta kun ajalee 60-80 km/h. Pyöränlaakerit on tutkittu. Eikös jollain ollu samanlaiset oireet?
Kysymys kuuluu, onko tukilaakerin vaihto paha homma ja miten se tapahtuu noin käytännössä?
Entä pitääkö jotain muut uusia kun pelkkä laakeri? Tukikumi?
Mikä on tuo keskityshela, mikä on motonetin varaosasivulla? Tarvitaanko sellasta?
Onko se sittenkin kardaanin tukilaakeri??
Onko se sittenkin kardaanin tukilaakeri??
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
"Kysymys kuuluu, onko tukilaakerin vaihto paha homma ja miten se tapahtuu noin käytännössä?
Entä pitääkö jotain muut uusia kun pelkkä laakeri? Tukikumi?
Mikä on tuo keskityshela, mikä on motonetin varaosasivulla? Tarvitaanko sellasta?"
Duunasin 124:n vähän aikaa sitten toivottavasti muistan oikein. 190:ssä ja automaatissa voi olla erilain.
Auto montulle/nosturille, suojat pois, iso avain/jakari saa kardaanin mutterin poorin ymp. auki. Perän kuminivel auki (17mm/19mm) kampea raudalla irti, tässä vaiheessa kannattaa merkitä kardaanin osat kohdistus merkein -> saa samanlailla takaisin. Laakerin tukikumi irti (13mm) irti ja pudottaa kardaanin pois. Vanhaa laakeria voi lämmittää lähtee helpommin pois uus tilalle. Tarkista ristinivelen ja takinmaisen kuminivelen kunnon. Samalla kannattaa vaihtaa etummainen 15mm/17mm ja Kolo 8mm/15mm) kuminivel jos murtumia. Tukikumi kannattaa vaihtaa jos rikki/löysä. Sitten kamat kasaan.
"Keskityshela" ilmeisesti keskittää kardaanin perämurikan ja vaihteiston päästä (uros kappale).
Joku toinen voi korjata täydentää lisää...
Entä pitääkö jotain muut uusia kun pelkkä laakeri? Tukikumi?
Mikä on tuo keskityshela, mikä on motonetin varaosasivulla? Tarvitaanko sellasta?"
Duunasin 124:n vähän aikaa sitten toivottavasti muistan oikein. 190:ssä ja automaatissa voi olla erilain.
Auto montulle/nosturille, suojat pois, iso avain/jakari saa kardaanin mutterin poorin ymp. auki. Perän kuminivel auki (17mm/19mm) kampea raudalla irti, tässä vaiheessa kannattaa merkitä kardaanin osat kohdistus merkein -> saa samanlailla takaisin. Laakerin tukikumi irti (13mm) irti ja pudottaa kardaanin pois. Vanhaa laakeria voi lämmittää lähtee helpommin pois uus tilalle. Tarkista ristinivelen ja takinmaisen kuminivelen kunnon. Samalla kannattaa vaihtaa etummainen 15mm/17mm ja Kolo 8mm/15mm) kuminivel jos murtumia. Tukikumi kannattaa vaihtaa jos rikki/löysä. Sitten kamat kasaan.
"Keskityshela" ilmeisesti keskittää kardaanin perämurikan ja vaihteiston päästä (uros kappale).
Joku toinen voi korjata täydentää lisää...
Re: Onko se sittenkin kardaanin tukilaakeri??
Jos tukilaakerin vaihtaa, niin samallahan tuon tukikumin vaihto menee.etl kirjoitti:Kysymys kuuluu, onko tukilaakerin vaihto paha homma ja miten se tapahtuu noin käytännössä?
Entä pitääkö jotain muut uusia kun pelkkä laakeri? Tukikumi?
Tuolla oli jotain ohjetta
http://www3.telus.net/cornblatt/mercedes
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Re: Onko se sittenkin kardaanin tukilaakeri??
Kardaanin laakerilta kuulostaa.etl kirjoitti:Mikä aiheuttaa tuon ulinan, joka vaikuttaa kylläkin että se tulisi perästä, mutta tuleeko sittenkään.. Meinaan tänään alko kuulua "hinkkaavaa" ääntä auton hanttarin puoleiselta sivulta kun ajalee 60-80 km/h. Pyöränlaakerit on tutkittu. Eikös jollain ollu samanlaiset oireet?
Oma kokemukseni oli, että ensin "hinkkaava" ääni kuului vain kylmänä ja katosi 10 km jälkeen. Mutta sitten se alkoi kuulua ajon aikanakin. Laakeriin oli pääsyt kertymään ruostetta ja sitten se oli mennyt rikki.
Vaihdoin kuminkin samalla.
-T




