Onko se sittenkin kardaanin tukilaakeri??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Onko se sittenkin kardaanin tukilaakeri??

Viesti Kirjoittaja etl »

Mikä aiheuttaa tuon ulinan, joka vaikuttaa kylläkin että se tulisi perästä, mutta tuleeko sittenkään.. Meinaan tänään alko kuulua "hinkkaavaa" ääntä auton hanttarin puoleiselta sivulta kun ajalee 60-80 km/h. Pyöränlaakerit on tutkittu. Eikös jollain ollu samanlaiset oireet?

Kysymys kuuluu, onko tukilaakerin vaihto paha homma ja miten se tapahtuu noin käytännössä?

Entä pitääkö jotain muut uusia kun pelkkä laakeri? Tukikumi?
Mikä on tuo keskityshela, mikä on motonetin varaosasivulla? Tarvitaanko sellasta?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

"Kysymys kuuluu, onko tukilaakerin vaihto paha homma ja miten se tapahtuu noin käytännössä?

Entä pitääkö jotain muut uusia kun pelkkä laakeri? Tukikumi?
Mikä on tuo keskityshela, mikä on motonetin varaosasivulla? Tarvitaanko sellasta?"


Duunasin 124:n vähän aikaa sitten toivottavasti muistan oikein. 190:ssä ja automaatissa voi olla erilain.

Auto montulle/nosturille, suojat pois, iso avain/jakari saa kardaanin mutterin poorin ymp. auki. Perän kuminivel auki (17mm/19mm) kampea raudalla irti, tässä vaiheessa kannattaa merkitä kardaanin osat kohdistus merkein -> saa samanlailla takaisin. Laakerin tukikumi irti (13mm) irti ja pudottaa kardaanin pois. Vanhaa laakeria voi lämmittää lähtee helpommin pois uus tilalle. Tarkista ristinivelen ja takinmaisen kuminivelen kunnon. Samalla kannattaa vaihtaa etummainen 15mm/17mm ja Kolo 8mm/15mm) kuminivel jos murtumia. Tukikumi kannattaa vaihtaa jos rikki/löysä. Sitten kamat kasaan.

"Keskityshela" ilmeisesti keskittää kardaanin perämurikan ja vaihteiston päästä (uros kappale).

Joku toinen voi korjata täydentää lisää...
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Onko se sittenkin kardaanin tukilaakeri??

Viesti Kirjoittaja Jani »

etl kirjoitti:Kysymys kuuluu, onko tukilaakerin vaihto paha homma ja miten se tapahtuu noin käytännössä?

Entä pitääkö jotain muut uusia kun pelkkä laakeri? Tukikumi?
Jos tukilaakerin vaihtaa, niin samallahan tuon tukikumin vaihto menee.
Tuolla oli jotain ohjetta
http://www3.telus.net/cornblatt/mercedes
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Onko se sittenkin kardaanin tukilaakeri??

Viesti Kirjoittaja eerola »

etl kirjoitti:Mikä aiheuttaa tuon ulinan, joka vaikuttaa kylläkin että se tulisi perästä, mutta tuleeko sittenkään.. Meinaan tänään alko kuulua "hinkkaavaa" ääntä auton hanttarin puoleiselta sivulta kun ajalee 60-80 km/h. Pyöränlaakerit on tutkittu. Eikös jollain ollu samanlaiset oireet?
Kardaanin laakerilta kuulostaa.

Oma kokemukseni oli, että ensin "hinkkaava" ääni kuului vain kylmänä ja katosi 10 km jälkeen. Mutta sitten se alkoi kuulua ajon aikanakin. Laakeriin oli pääsyt kertymään ruostetta ja sitten se oli mennyt rikki.

Vaihdoin kuminkin samalla.


-T
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

No tuli laakeri vaihdettuu, eipä ollu siinäkään vika :evil: Seuraavaks pistetään perään RVS mömmöt, sit vaihdetaan takapyörien laakerit :evil: On kumma jos ei rupee äänet häviämään. Tai sit ostetaan toinen mese...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Vastaa Viestiin