w124 pakki kytkeytyy hitaasti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

w124 pakki kytkeytyy hitaasti

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Söörtsiä testmasin mutta ei oikee löytäny mitä halusi..

Autona w124 300D automaatilla -93

Eli oli nyt auto kylmä tai lämmin, niin pakki kytkeytyy aika hitaasti. Ei nyt mitenkään mahdottoman hitaasti mutta kuitenkin huomattavasti hitaammin kuin normaalisti pitäisi kytkeytyä. Muuten ei muuta häikkää ole ku se että kylmänä ei löydä heti vaihdetta 2->3.

Apuja :cry:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Vaihtaako laatikko muuten pehmeästi vai napakasti?
Paineita varmaan voi ensin kokeilla hieman lisätä, mutta kyllähän tuo kuulostaa siltä, että laatikko kaipaisi Siekkisen Jarkon hoitoa :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Näistä uudemmista ei ole niin kokemusta, mutta esim 126 mallissa tuommoinen monasti korjautu laatikon öljyjen ja suodattimen vaihdolla. Yleensä meni vielä rytkähtämällä päälle kun aikansa hidasteli.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Jube kirjoitti:Vaihtaako laatikko muuten pehmeästi vai napakasti?
Paineita varmaan voi ensin kokeilla hieman lisätä, mutta kyllähän tuo kuulostaa siltä, että laatikko kaipaisi Siekkisen Jarkon hoitoa :roll:
Sanottaisko että nätisti :D mites toi paineiden lisääminen tapahtuu ? Oliko tämä se laatikon kyljessä oleva "ruuvi" josta väänneltiin ? Muuten laatikossa ole mitään vikaa, ahdistaa vaan :evil:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

h3ba kirjoitti: Sanottaisko että nätisti :D mites toi paineiden lisääminen tapahtuu ? Oliko tämä se laatikon kyljessä oleva "ruuvi" josta väänneltiin ? Muuten laatikossa ole mitään vikaa, ahdistaa vaan :evil:
Kyllä juuri se ruuvi laatikon vasemmalla puolella. Haulla löytyy tuosta paineiden säädöstä varmasti ihan kuvienkin kera juttua...
Koklaa ensin sitä ja jos sillä tulee kuntoon niin hyvä. Samalla tosiaan kantsii vaihtaa ölpät ja suodatin. Muista tyhjentää myös turbiini ja laittaa öljyt sisään oikealla lailla, ettei oksenna pitkin pohjaa niitä öljyjä :? Kokemusta on...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Hienoa! Joo pitää tässä alkaa kattomaan joku remppapäivä, löytäis vaan eka sen vapaapäivän :twisted: testaan sitä paineen säätöä ja jos ei auta niin vissin häätyy sitten alkaa tuohon öljyn vaihtoon.. 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mulla aikanaan oli ekat pari vaihtoa kylmällä lootalla juuri 2-3 välissä vähän ylipehmeitä. Siihen autto pieni vaijerin kiristämienn, alkoi vaihtaa vähän ylempänä ja samalla myös tiukemmin jostain syystä :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Onkohan sitä öljyä sielä edes tarpeeksi :shock:

Pitää tarkastaa lämpimällä koneella kone käynnissä ja silloin pinnan oltava mittatikun merkkien välissä.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Jube kirjoitti:Onkohan sitä öljyä sielä edes tarpeeksi :shock:

Pitää tarkastaa lämpimällä koneella kone käynnissä ja silloin pinnan oltava mittatikun merkkien välissä.
Tuota, missä tämä tikku sijaitsee ? anteeksi typeryyteni :oops:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

h3ba kirjoitti:Tuota, missä tämä tikku sijaitsee ? anteeksi typeryyteni :oops:
Edestäpäin katsottuna moottorin vasemmalla puolen, eli pakosarjan puolella, siellä ihan lähellä tulepeltiä. Punainen on tuo mittatikun pää.

Tsekkaappa tuo öljyn määrä ja väri ihan ensimmäisenä...
Öljy pitää olla punaista ja haista ATF-öljylle, ei ruskeaa ja haista palaneelle :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Jees eiköhän se sieltä löytyne, pitää vetää vapaapäivä koulusta ko muuttoki kesken :D
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2272
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jube kirjoitti:Samalla tosiaan kantsii vaihtaa ölpät ja suodatin. Muista tyhjentää myös turbiini ja laittaa öljyt sisään oikealla lailla, ettei oksenna pitkin pohjaa niitä öljyjä :? Kokemusta on...
Mulla kans kokemusta :oops: Mutta mikä tyyli olisi se täysin oikea? olisko jossain ohjetta? Miten turbiinin saa kokonaan tyhjäksi? jne.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Sergey kirjoitti:
Mulla kans kokemusta :oops: Mutta mikä tyyli olisi se täysin oikea? olisko jossain ohjetta? Miten turbiinin saa kokonaan tyhjäksi? jne.
Siinä turbiinikopassa olevista rei-istä kun kattelee sitä momentinmuunninta l. turbiinia ja pyörittelee konetta löydät kuusikolo pultin (jos löydät) ,se poistamalla öljyt tyhjenee. Kaikista sitä en ole löytänyt. Kun mittaat poistetut öljyt tiedät mitä sinne suunnilleen pitää pannakkin.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Olen tyhjentänyt tosiaan ensin laatikosta öljyt avaamalla propun :D Sitten turbiinin proppu auki ja sieltä öljyt ulos. Sitten ö-pohja pois ja suodattimen + tiivisteen vaihto.
Sitten kaatanu jonku 3,5-4litraa öljyä mittatikun reiästä suoriltaan laatikkoon, jonka jälkeen aina puoli litraa kerrallaan kone käynnissä ja näiden puolikkaiden välissä käyny pariin kertaan aina vaihdekaavion läpi ja taas puoli litraa jne :arrow: Yleensä sinne menee kuutisen litraa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Jube kirjoitti:Olen tyhjentänyt tosiaan ensin laatikosta öljyt avaamalla propun :D Sitten turbiinin proppu auki ja sieltä öljyt ulos. Sitten ö-pohja pois ja suodattimen + tiivisteen vaihto.
Sitten kaatanu jonku 3,5-4litraa öljyä mittatikun reiästä suoriltaan laatikkoon, jonka jälkeen aina puoli litraa kerrallaan kone käynnissä ja näiden puolikkaiden välissä käyny pariin kertaan aina vaihdekaavion läpi ja taas puoli litraa jne :arrow: Yleensä sinne menee kuutisen litraa...
juuri näin pittää tehä :D
se pakin vartoominen haiskahtaa pakin männän vuotamiselta :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyy täysin läpikäyty laatikko jso tarve iskee päälle :idea:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Nonii! selkishän seki kiitti hyvästä ohjeesta taas arvon voorumilaiset! Näin se menee!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Jooh tuli tässä mitattua laatikon öljyt ja olivat aika lopussa. Minkäslaista litkua sinne laitetaan ja uskaltaako sitä lisätä uutta öljyä jos ajatellaan et laatikolla menty 556tkm eikä ole esim koskaan vaihdettu öljyjä ?

Kiitos vastauksista 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Mittailtiin tuossa uudestaan öljyt, ko löytyi forumilta toinenkin tapa kerta. Eli vaihteet pläräämällä läpi ja tikku pois. Oli juurikin merkkien välissä öljyn pinta.. Eikä ollu mustaa vaan kirkasta.

Mitäs seuraavaksi ? Öljyjen vaihtoon ?

:twisted:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Vaihda vaan suosiolla öljyt kokonaan+ suodatin. Laatikkoon kuuluu Dexron 2 luokituksen öljy, eli aikalailla perus atf:ää.

Ja öljyhän sitten tarkistetaan auto käydessä P:llä tai N:llä lämpimänä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Jees näin tehtiin, P.llä oli kun tarkistettiin. Pitänee tuohon naapuriin varata aika..
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kannattaa kysyä hinta etukäteen.

Mobil Express Kangasalan Lentolassa veloitti 58 euroa suodattimesta,
joka maksaa KL:lla 20 ja Veholla 30 euroa. Oli muutenkin ylihintainen
öljynvaihto ja suodatin vaihtui vasta pyydettäessä.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

JarkkoN kirjoitti:Kannattaa kysyä hinta etukäteen.

Mobil Express Kangasalan Lentolassa veloitti 58 euroa suodattimesta,
joka maksaa KL:lla 20 ja Veholla 30 euroa. Oli muutenkin ylihintainen
öljynvaihto ja suodatin vaihtui vasta pyydettäessä.
Jooh mut no probleemo, tuttu mies jo pennusta asti :wink:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Tämmösiä henkimaailman juttuja nyt, eilen ku tarkistin öljyt,niin ei luista lähellekkään niin paljoa enää 2->3, mutta luistaa kuitenkin hieman. Luisto/haku on kuitenkin vähentynyt aika huomattavasti.

Noh, sitten nykyää ei pala käynnistäessä ko hehkuvalo, ennen siellä palaa posotti useampi valo. Ja eikös siellä kuulu palaa aika moni muuki valo ?

JEH! :twisted:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

h3ba kirjoitti:Tämmösiä henkimaailman juttuja nyt, eilen ku tarkistin öljyt,niin ei luista lähellekkään niin paljoa enää 2->3, mutta luistaa kuitenkin hieman. Luisto/haku on kuitenkin vähentynyt aika huomattavasti.

Noh, sitten nykyää ei pala käynnistäessä ko hehkuvalo, ennen siellä palaa posotti useampi valo. Ja eikös siellä kuulu palaa aika moni muuki valo ?

JEH! :twisted:
Juu kaikki siellä pitäisi palaa ainakin hetken, paitsi ei ehkä seisontajarrun valo jos seisontajarru ei ole kytketty, en muista.

Sulla alkaa varmaan akun jännite olemaan jo niin alhainen ettei valot pala, räpsähtävätkö edes ? Mulla teki samaa kun oli laturi/hiilet paskana
Viimeksi muokannut Malm, Ti 23.12.2008 22:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Epäilen sitä et laturi ois paskana, kaikki toimii moitteettomasti. Tänäänki ajettu vaikka kuinka paljon ja hyvin pelittää edellee, melkee 10 pakkastaki ja hyvi käynnistyy. Eile se teki samanlailla ko vanhempien luota lähin, kotipihassa testasin uudestaan ni sillon palo kaikki valot. Tänään on ollu vähä hissumpaa
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

h3ba kirjoitti:
Noh, sitten nykyää ei pala käynnistäessä ko hehkuvalo, ennen siellä palaa posotti useampi valo. Ja eikös siellä kuulu palaa aika moni muuki valo ?
Laturista hiilet loppu.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Äsken kävin pikkulenkillä ni himmeänä palo laturin valo ko ajelin. Mutta miten vitussa se akku ei ole jo tyhjä ko autolla rällätty melkeen päivän verran ?

Ja pitääkö siellä niiden muiden valojen palaa vaikka laturin valo ei pala ?

Kraah että rupeaa kyrsiin :twisted:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

h3ba kirjoitti:Äsken kävin pikkulenkillä ni himmeänä palo laturin valo ko ajelin. Mutta miten vitussa se akku ei ole jo tyhjä ko autolla rällätty melkeen päivän verran ?

Ja pitääkö siellä niiden muiden valojen palaa vaikka laturin valo ei pala ?

Kraah että rupeaa kyrsiin :twisted:
Ajossahan ei tartte minkään varoitusvalon palaa, mutta kun virrat laitat päälle, niin silloin palaa kaikki. SRS valo taitaa sammua ihan ihtekseen ja loput sammuu sitten kun auton käynnistää, paitsi seisontajarrun valo. ;)

Tuo laturin hiilien, tai paremminsanottuna säätimen vaihto on ihan 5min homma, eikä uusi säädin maksa kuin jotain 15€, eli siittä on helppo lähteä liikenteeseen. :)

Näillä vanhoilla tiisseleillä ajaa vaikka maapallon ympäri ilman laturia jos sen käyntiin on saanut, ei se siittä ole kiinni, mekaaninen kampe.
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Vastaa Viestiin