Voimattomuus - 1500 rpm
Voimattomuus - 1500 rpm
Ajattelin kysyä onko vastaavia kokemuksia, eli nopeuden ollessa n. 60 km/h kone kiertää (automaatti) n. 1500 rpm. Mäessä tuntuu "pintakaasulla" meno hyytyvän, eli kaasua pitää painaa reilummin, ennen kuin meno muuttuu. Onko syynä vain alhaiset kierrokset (ei vääntöä) vai onko automaatin tms. säädöissä jotain häikkää? Kone on siis tuttu 3-litrainen ruisku...
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Re: Voimattomuus - 1500 rpm
Tervetuloa FoorumilleMasa80 kirjoitti:Ajattelin kysyä onko vastaavia kokemuksia, eli nopeuden ollessa n. 60 km/h kone kiertää (automaatti) n. 1500 rpm. Mäessä tuntuu "pintakaasulla" meno hyytyvän, eli kaasua pitää painaa reilummin, ennen kuin meno muuttuu. Onko syynä vain alhaiset kierrokset (ei vääntöä) vai onko automaatin tms. säädöissä jotain häikkää? Kone on siis tuttu 3-litrainen ruisku...

Oma veikkaukseni on, että moottorin parhaan väännön kannalta liian alhainen käyntinopeus ja lisäksi automaatin turbiinin normaali "tehohäviö".
Ilmeisesti tähtikeulan voimanlähde käy ja kukkuu muuten ihan moitteettomasti?
Kuis on, onko tankissa 95:sta vai 98:sia?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Voimattomuus - 1500 rpm
Samanlaista käytöstä, kuin 260SEAlla. Turbiini tuntuu luistavan, vasta kierroksilla oottaa kunnolla kiinni. Tuntuu ottavan ylämäet paremmin kunnon nopeuksilla, 90-100kmh, alle 8-kympin meno hyytyy ja joutuu tarjoamaan hieman enemmän kaasua.Masa80 kirjoitti:Ajattelin kysyä onko vastaavia kokemuksia, eli nopeuden ollessa n. 60 km/h kone kiertää (automaatti) n. 1500 rpm. Mäessä tuntuu "pintakaasulla" meno hyytyvän, eli kaasua pitää painaa reilummin, ennen kuin meno muuttuu. Onko syynä vain alhaiset kierrokset (ei vääntöä) vai onko automaatin tms. säädöissä jotain häikkää? Kone on siis tuttu 3-litrainen ruisku...
Samoin kunnon kiihdytyksessä ottaa kunnolla nopeutta vasta, kun koneen kierrokset nousevat. Tuo käytös tuntuu olevan lukottoman automaatin ominaisuus

Sami & BoNO 260SE A
Re: Voimattomuus - 1500 rpm
Tähän on hyvä sivaltaa sivusta hieman näkemystä, kun omassa on manuaaliloota, eli koneen varsinainen luonne on ehken paremmin perstuntumassa esillä kuin tomaatin kautta.
Tämä 1500 rpm on se maaginen alaraja (siis V-vaihteella), jolla voi (tohtii
) vielä hyvällä tahdolla ajaa. Kutvonen vetää kyllä sitkeästi ja nikottelematta, mutta näillä kierroksilla mieluusti vain tasamaalla tai hyvin loivissa nousuissa. Kaasua saa siis antaa vastamäkeen tälläkin.
Mutta tältä kierroslukualueelta kun alkaa vedättää vaihtamatta alas, on turha odottaa minkäänlaista kiihtyvyyttä, korkeintaan "maltillista nopeuden nousua".
Tämä koskee siis manun vitosta, joka on loikkari. Tästä tullaan sitten tilanteeseen, että tomaatissa nelonen on suora kuten manussakin. Kun manulla ajelee nelosella, se tietty tuntuu jo kovasti pirteämmältä vetäjältä jo alle 2000 kierroksenkin. Mutta edelleen, M103 vaatii reippaasti kieppiä, kone on luonteeltaan kovin kaksijakoinen. Alle 3500 kierroksen sellainen tasapaksu puurtaja, 4000 paremmalla puolen jopa vilkkaastikin kulkeva kauniisti laulava kiertäjä.
Näitä taustoja vasten on aika ovelaa, että lootat tarjoavat "tehtaansäädöissä" nelosta peliin parhaimmillaan jo 40 km/h vauhdissa, olosuhteista ja kaasujalan asennosta tietty riippuen.
Tämä 1500 rpm on se maaginen alaraja (siis V-vaihteella), jolla voi (tohtii

Mutta tältä kierroslukualueelta kun alkaa vedättää vaihtamatta alas, on turha odottaa minkäänlaista kiihtyvyyttä, korkeintaan "maltillista nopeuden nousua".
Tämä koskee siis manun vitosta, joka on loikkari. Tästä tullaan sitten tilanteeseen, että tomaatissa nelonen on suora kuten manussakin. Kun manulla ajelee nelosella, se tietty tuntuu jo kovasti pirteämmältä vetäjältä jo alle 2000 kierroksenkin. Mutta edelleen, M103 vaatii reippaasti kieppiä, kone on luonteeltaan kovin kaksijakoinen. Alle 3500 kierroksen sellainen tasapaksu puurtaja, 4000 paremmalla puolen jopa vilkkaastikin kulkeva kauniisti laulava kiertäjä.
Aiheeseen takaisin: mäessä pintakaasulla meno varmasti tuntuu hyytyvän automaatin kanssa näillä kierroksilla. Manu ei sitä herkästi tee suoralla IV-välityksellä. Kun molempia on tullut ajettua, niin perstuntuman mukaan automaatti nelosella vaatii koko lailla saman verran kaasun lisäystä mäessä kuin manuloota vitosella. Siis ylivaihteen vaikutuksen verran voisi kuvitella automaatin "hukkaavan" potkua näissä olosuhteissa, eikä säädöissä pitäisi olla mitään hämärää.Masa80 kirjoitti: nopeuden ollessa n. 60 km/h kone kiertää (automaatti) n. 1500 rpm. Mäessä tuntuu "pintakaasulla" meno hyytyvän, eli kaasua pitää painaa reilummin, ennen kuin meno muuttuu. Onko syynä vain alhaiset kierrokset (ei vääntöä) vai onko automaatin tms. säädöissä jotain häikkää?
Näitä taustoja vasten on aika ovelaa, että lootat tarjoavat "tehtaansäädöissä" nelosta peliin parhaimmillaan jo 40 km/h vauhdissa, olosuhteista ja kaasujalan asennosta tietty riippuen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Voimattomuus - 1500 rpm
On siinä jotain häikkää, jos tuntuu kokonaan puutuvan. Kierroksia on tosiaan 1500r 60km/h ja 40km/h: nelosella jaksaa mennä vielä mäet ylös. 60km/h ei tartte kaasua juurikaan lisätä, kun mäki tulee.Masa80 kirjoitti:Ajattelin kysyä onko vastaavia kokemuksia, eli nopeuden ollessa n. 60 km/h kone kiertää (automaatti) n. 1500 rpm. Mäessä tuntuu "pintakaasulla" meno hyytyvän, eli kaasua pitää painaa reilummin, ennen kuin meno muuttuu. Onko syynä vain alhaiset kierrokset (ei vääntöä) vai onko automaatin tms. säädöissä jotain häikkää? Kone on siis tuttu 3-litrainen ruisku...
Minulla puutui 300SE mäkiin selvästi, kun oli 1 pytty pimeenä.
Jos auto on kuitenkin kunnossa kuten luulen, niin ei siinä muutakun painat sitä kaasua, jos meno hyytyy. Yleensä mäkiin tarvii lisätä kaasua, jos ei halua menon hidastuvan, Fysiikan laki junou

Kyllä tuossa myllyssä vääntö riittää alle 1500r:kin, vaikka huippuvääntö oliskin korkeella.
Mitä tuohon vaihteiston "lukittumiseen" tulee, niin jos kaasun laittaa lähdössä pohjaan vaihteisto ei luista niin että huomaisi, ainakaan minulla...eikä se ole verannollinen kierroksiin, vaan nimenomaan kasun asentoon (paitsi E-päällä). Siihen perustuu mersujen hyvä kiihtyvyys nimenomaan automaattivaihteistolla. Se on kuin manuaali, mutta vaihtaa nopeammin (jos paineet on oikeat).
Kiitoksia tervetulotoivotuksista M.K.!
Tässä seurassa on ihan mukava olla...
Kone käy nätisti ja tankissa on 98:sia.
ja sitten itse asiaan:
Eilen aamulla ajellessa kehälle kiihdytettäessä ei tapahtunut ensin juuri mitään vaikka lusikka oli pohjassa. Sitten ilmeisesti luisti, ja otti lopulta myös kiinni. Eli epäilen, että laatikko/turbiini hieman luistaa. Samanlaista käytöstä siis kuin Bonon tähtikeulassa.
Iltapäivällä ei ollut taas minkäänlaisia ongelmia, eli auto kulki kevyesti. Voiko siis olla, että laatikko luistaa ajoittain, ei koko ajan? Ja mikäli vika on laatikossa kuinka nopeasti se tulisi korjauttaa ja mitä suunnilleen maksaa?
Niin ja kiitoksia kaikille, jotka ovat vaivautuneet ottamaan kantaa...


ja sitten itse asiaan:
Eilen aamulla ajellessa kehälle kiihdytettäessä ei tapahtunut ensin juuri mitään vaikka lusikka oli pohjassa. Sitten ilmeisesti luisti, ja otti lopulta myös kiinni. Eli epäilen, että laatikko/turbiini hieman luistaa. Samanlaista käytöstä siis kuin Bonon tähtikeulassa.
Iltapäivällä ei ollut taas minkäänlaisia ongelmia, eli auto kulki kevyesti. Voiko siis olla, että laatikko luistaa ajoittain, ei koko ajan? Ja mikäli vika on laatikossa kuinka nopeasti se tulisi korjauttaa ja mitä suunnilleen maksaa?
Niin ja kiitoksia kaikille, jotka ovat vaivautuneet ottamaan kantaa...
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Tuota, Jarkko S taitaa olla oikea henkilö ottamaan kantaa esim. tuohon mahdolliseen kustannus politiikkaan. Laita vaikka YV:nä kyselyä menee.Masa80 kirjoitti:Voiko siis olla, että laatikko luistaa ajoittain, ei koko ajan? Ja mikäli vika on laatikossa kuinka nopeasti se tulisi korjauttaa ja mitä suunnilleen maksaa?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
NohNoh... Eihän tuo tähtikeula nyt mikään saksantuonti ole;Masa80 kirjoitti:Sitten ilmeisesti luisti, ja otti lopulta myös kiinni. Eli epäilen, että laatikko/turbiini hieman luistaa. Samanlaista käytöstä siis kuin Bonon tähtikeulassa.
http://lantikka.freehomepage.com/index.htm



Mutta tosissaan, laatikko luistaa, jos nopeus ei pahemmin kasva, mutta kierrokset nousevat. Tuota ominaisuutta en ole huomannut. Turbiini luistaa vakionakin jonkin verran ilman lukkoa ja syö vähätkin väännöt, eli täytyy sinne ylämäkeen tehoa lisätä.
Jos tuo laatikko temppuilee voi olla yljynvaihdon ja säädön paikka. Vanhassa w123n laatikossa joskus tälläisellä kostealla nollakelillä vaihtoi ykköseltä vapaalle ja vasta lämmettyään toimi ok. Vika ei ilmentynyt tuon ensimmäisen kerran jälkeen. Loota on aika monimutkainen kapistus ja roskan tms. mennessä venttileiden läpi voi aiheuttaa ties mitä toiminnallisuuksia. Suosittelen ensihätään uusia öljyjä. Mites, toimiiko se S/E -katkaisija ??
Sami & BoNO 260SE A
Moi
Tuossa pari mersua sitten itselläni oli 200d (91) automaatti ja hieman samanlaisia oireita.
turbiinissa on kuulema jonkinlaiset siivet jotka nopeuden noustessa kasvattavat painetta. jos öljy on sameaa ja likaista saattaa "painetta" kadota...
kertoivat.
Ongelmani ratkesivat vaihtamalla suodatin ja öljyt .... tosin käytin 2 suodatinta ja 2 öljyt ( ensimmäisellä "pestiin" kanavat ja laattikko ) siten uusi suodatin ja uudet öljyt.
Hyvin toimi sen jälkeen, kannattaa ehkä kokeilla.
T:Marko
Tuossa pari mersua sitten itselläni oli 200d (91) automaatti ja hieman samanlaisia oireita.
turbiinissa on kuulema jonkinlaiset siivet jotka nopeuden noustessa kasvattavat painetta. jos öljy on sameaa ja likaista saattaa "painetta" kadota...
kertoivat.
Ongelmani ratkesivat vaihtamalla suodatin ja öljyt .... tosin käytin 2 suodatinta ja 2 öljyt ( ensimmäisellä "pestiin" kanavat ja laattikko ) siten uusi suodatin ja uudet öljyt.
Hyvin toimi sen jälkeen, kannattaa ehkä kokeilla.
T:Marko
Tänään tuli viikon tauon jälkeen taas ajeltua ja ei hyvältä näyttänyt.
Eli taas kiihdytettäessä motarille kierrokset nousi, mutta auto ei juuri liikkunut. Motarilla sai tehdä oikein kunnolla töitä, että auto liikkui (erityisesti paluumatkalla). Tunne oli, kuin olis tod. kovaan vastatuuleen ajanut, eli kaasua sai painaa aika paljon ja auton liike oli jotenkin väkinäistä. Kierrokset ei nousseet tai kierrokset/nopeus oli "normaali" eli 3000 rpm paikkeilla satasen vauhdissa. Sama tunne oli myös luonnollisesti pienemmillä teillä pienemmässä mittakaavassa. Myös economy -mittari oli "puolessa välissä" tai punaisella/tapissa. Auto tuntui myös aavistuksen nykivän /heijaavan pitkittäissuunnassa. Se, mikä kiinnitti kaikista eniten huomiota oli, että kaasua sai painaa syvälle, mutta kierrokset pysy vauhtiin nähden normaalina ja auton liike oli väkinäistä. Ilman kaasun painamista melko syvälle rupesi meno hyytymään. Myös bensaa kului selvästi tavallista enemmän.
Kotiin päästyäni tarkistin laatikon öljyt ja koneen ollessa lämmin öljyä näytti olevan riittävästi, mutta tikusta jäi myös mustia viivoja paperiin tavallisen punaisen värin lisäksi. Ajon aikana olin haistavinani jotain epätavallista, mutta se ei jatkunut koko reissun ajan ja saattoi myös tulla auton ulkopuolelta.
Mitä raati suosittaa? Kannattaako ensin vaihtaa öljyt ja suodatin ja heti perään sama juttu uudestaan (niin kuin on jo suositeltu) sekä säätää laatikkoa vai pitäisikö saman tien tehdä laatikkoremppa? Jos näin, mistä hinnoista puhutaan? Auto on pk-seudulla ja itselläni ei ole tallipaikkaa, jossa huoltaa, joten missä öljyjen ja suodattimen vaihto sekä laatikon säädättäminen kannattaisi teettää?
P.S. Bono, en ole huomannut, että E/S -katkaisijalla olisi suurta merkitys, melko samalla tavalla tuntuu liikkuvan eli välillä vaihtaa kick-downilla pienemmälle ja välillä ei. Yleensä kuitenkin kestää hetken, ennen kuin heittää pienempää silmään.

Kotiin päästyäni tarkistin laatikon öljyt ja koneen ollessa lämmin öljyä näytti olevan riittävästi, mutta tikusta jäi myös mustia viivoja paperiin tavallisen punaisen värin lisäksi. Ajon aikana olin haistavinani jotain epätavallista, mutta se ei jatkunut koko reissun ajan ja saattoi myös tulla auton ulkopuolelta.
Mitä raati suosittaa? Kannattaako ensin vaihtaa öljyt ja suodatin ja heti perään sama juttu uudestaan (niin kuin on jo suositeltu) sekä säätää laatikkoa vai pitäisikö saman tien tehdä laatikkoremppa? Jos näin, mistä hinnoista puhutaan? Auto on pk-seudulla ja itselläni ei ole tallipaikkaa, jossa huoltaa, joten missä öljyjen ja suodattimen vaihto sekä laatikon säädättäminen kannattaisi teettää?
P.S. Bono, en ole huomannut, että E/S -katkaisijalla olisi suurta merkitys, melko samalla tavalla tuntuu liikkuvan eli välillä vaihtaa kick-downilla pienemmälle ja välillä ei. Yleensä kuitenkin kestää hetken, ennen kuin heittää pienempää silmään.
W126 300SE -85
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
S124 300TDT -92
BMW 728i -96
ex W202 C180T -96
ex W123 240D -83
Jos kyseessä olisi meikäläisen auto, niin vaihdattaisin ekaks noi öljyt + suodattimen. Samalla voisi antaa laatikkoammattilaisen yrittää ensi alkuun laatikon säätämistä. Omassa vastaavassa ässässäni luisti laatikko 3-4 välillä erityisesti kylmänä. Paineita säätämällä saatiin asiantilaa hieman parannettua, mutta lopulta ongelma vaati kunnon rempan. Meikäläiselle se kustansi yli 1000 euroa, mutta on tällä palstalla käyneet keskustelua sellaisetkin harrastajat, jotka ovat saaneet luotettavan laatikkorempan selvästi huokeammallakin hinnalla. Kunhan et tarjoa autoasi Pitäjänmäen Veholle, nimittäin sieltä tulee helposti 3000-4000 euron remppahinta-arvio.Masa80 kirjoitti: Mitä raati suosittaa? Kannattaako ensin vaihtaa öljyt ja suodatin ja heti perään sama juttu uudestaan (niin kuin on jo suositeltu) sekä säätää laatikkoa vai pitäisikö saman tien tehdä laatikkoremppa? Jos näin, mistä hinnoista puhutaan? Auto on pk-seudulla ja itselläni ei ole tallipaikkaa, jossa huoltaa, joten missä öljyjen ja suodattimen vaihto sekä laatikon säädättäminen kannattaisi teettää?
P.S. Bono, en ole huomannut, että E/S -katkaisijalla olisi suurta merkitys, melko samalla tavalla tuntuu liikkuvan eli välillä vaihtaa kick-downilla pienemmälle ja välillä ei. Yleensä kuitenkin kestää hetken, ennen kuin heittää pienempää silmään.

Omassa bilikassani tuo S:n ja E:n selvin ero on siinä, että S-asennolla laatikko tarjoaa herkemmin pientä pykälää ja saattaa heittää parikin pykälää alemmas. Sitä vastoin E vaatii reilun polkaisun "tappiin" ennen kuin tarjoaa pienempää eikä muistaakseni vaihda kuin aina yhden pykälän alemmas. Ja ilmeisesti ylikaasulla ja S:llä laatikko vedettää pitemmälle, E ei anna ottaa yhtä paljon rundeja.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Itsellä vaikutelma, että tuo katkaisija, joka ohjaa alipainetta, vaikuttaa myös vaihtojen kovuuteen. Nostaisiko siten hieman paineita. Laatikko nappaa s-asennossa terävästi kiinni 2-3 vaihdon, kuten kylmällä laatikolla konsanaan.Masa80 kirjoitti:P.S. Bono, en ole huomannut, että E/S -katkaisijalla olisi suurta merkitys, melko samalla tavalla tuntuu liikkuvan eli välillä vaihtaa kick-downilla pienemmälle ja välillä ei. Yleensä kuitenkin kestää hetken, ennen kuin heittää pienempää silmään.
Sami & BoNO 260SE A