w124 TE käynnistyksestä??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

w124 TE käynnistyksestä??

Viesti Kirjoittaja savlari »

Tullut kyseinen vaiva nyt pikku hiljaa:
Kylmänä lähtee suht hyvin käymään, mut kuumana saa starttailla varmaan likemmäs minuutin ja painaa kaasua et lähtee vaikeesti käymään. Sit haisee bensa aika kovin ja tyhjäkäynti seilaa 1000-700 välillä.

Oon vaihtanut jo : Ilmanputsarin ja tulpat, Virranjakajan kannen ja pyöriän. Bensasuodattimen.

Oisko hyviä neuvoja mikä vois Mottia vaivata, kun kilsojakaan ei vielä ole kun 240tkm. ???
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

olisko suutin/suuttimet tukossa? Jyyrän ohjeiden mukaan itsekin värkkinyt hyvin tuloksin. Olettaen että siellä on noi "wanhat" suuttimet :oops:
JYYRÄ kirjoitti:Itse etsin omasta M110 (280E -80) myllystä tukkeutunutta suutinta seuraavalla tavalla:
1.Hommasin satsin määränjakajalta suuttimille meneviä putkia.
2.irroitin putket ja suuttimet
3. liitin hommaamillani putkilla suuttimet kiinni määränjakajaan
4. Taivuttelin putket niin että suuttimet oli rivissa päät alaspäin ja pistin purkit niiden alle.
5. Laitoin polttoaine pumpun releen liittimeen hyppyjohdon, eli niin että pumppu käy koko ajan.
6. Paina määränjakajan ilma läppää alaspäin jolloin alkaa suuttimista tulemaan polttoainetta.
7. seuraa että suihkut on tasaset siistit. Eikä suuttimet kuse läppä yläasennossa.
8. Paskat voi lähteä painelemalla läppä nopeasti alas jolloin tulee painesysäyksiä suuttimiin.
9. Jos jokin suutin ei suihkuta siististi tai suihkuttaa erimäärän kuin muut sitä kannattaa koettaa rassata paineilmalla ´sekä painelemalla suutinta auki jollain piikillä ja samalla puhaltaa paineilmaa.
10. Suuttimen puhdistus aine kait liuottaa raakana aika hyvin pinttyneen saastan suuttimista.
11. Jos ei ala suihku tasaantumaan niin hommaa uusi suutin (huom. sarjanumero suuttimessa)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kuluttaako auto ihan tolkuttomasti ja/tai kulkeeko se muuten kunnialla? Tuloo mieleen, että entä jos lämpötila-anturi on pimeänä ja "ryyppy" makaa pääällä kaiken aikaa.

Ensiapuna voisi koettaa startata pitämällä kaasua puolivälissä, pumppaaminen ei kuitenkaan lie hyvästä.
Vuotavat suuttimet tekevät kyllä sitä, että käynnistyminen lämpimänä hankaloituu, mutta yleensä lopputuloksena on silloinkin vaan "pitkä vieteri", ei minuutin jauhattaminen :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Lämpötila-anturi vaihdettin just pari viikkoa sitten. Ei vaikuttanut mitään.
Voiskohan ne suuttimet olla sit??? Mites se bensapaineen takaisku venttiili, joka on siinä bensasuodattimen vieressä?? Voisko semmonen päästää paineet pois ja sen takia kestää et se kerää tarpeeks paineita et käynnistyy??

Muuten kyl kulkee hyvin ja ottaa kierroksia hienosti. Luulis, jos suuttimet kusis et se ei ottais kierroksia hyvin...?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

savlari kirjoitti:Lämpötila-anturi vaihdettin just pari viikkoa sitten. Ei vaikuttanut mitään.
Voiskohan ne suuttimet olla sit??? Mites se bensapaineen takaisku venttiili, joka on siinä bensasuodattimen vieressä?? Voisko semmonen päästää paineet pois ja sen takia kestää et se kerää tarpeeks paineita et käynnistyy??

Muuten kyl kulkee hyvin ja ottaa kierroksia hienosti. Luulis, jos suuttimet kusis et se ei ottais kierroksia hyvin...?
Eipä tuo ajossa niin tunnu, jos suuttimet renaa.

Kylmäkäynnistyksessä tuon paineventtiilin vika pitäisi tulla vielä selvemmin esiin; jos auto seisoo jäähtymässä vaikka 8h, niin siinä ehtii paineetkin kadota. Jos taas auto seisoo vaan sen 15 min kun käyt kaupassa ja ei sitten lähde kuumana käyntiin, niin olettaisipa paineita vielä olevan.
Voithan koettaa seuraavaa. Aja auto tilanteeseen, jossa käynnistyminen on tähän asti ollut hankalaa. Sammuta auto ja käännä "käyntivirrat" päälle 3-4 kertaa (kuulet perästä muutaman sekunnin pumpun surinan per kerta). Vasta tämän jälkeen käännä avain starttiasentoon. Jos nyt lähtee helposti, voi olla oikea diagnoosi, että paine häviää linjasta.

E: kaasutinkoneissa joskus hellesäällä kuumastartissa on ollut ongelmana bensan höyrystyminen kohokammiossa (-kohan se mahtoi olla...?) ja sahata piti. Voisko KE-jetroniciin tulla sellaista vikaa, että bensa höyrystyy ja tekee "ilmalukon" kuumassa koneessa johonkin. :?

E2: seilaako kuuman koneen tyhjäkäynti kaiken aikaa vaiko vain startin jälkeen?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Olen koittanut tota et annan pumpun surista ja sit vasta starttaan, mut ei vaikuta mun mielestä mitenkään.

Nyt kun on pakkasta ja auto seisoo yön yli niin lähtee hyvin käymään. Jos sammutan auton kuumana ja vaikka vartin jälkeen käynistän sen se lähtee hyvin käymään, mut jos se seisoo vaikka pari tuntia niin saa sahata aika kauan ja pumpata kaasua et lähtee. Ja aina ennenkuin se hörähtää se lupaa mut ei lähde ilman kaasun pumppausta.
Tällöin aina haisee bensa oikeen kunnolla kun käynnistää.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kokeiles ensi kerralla pitää kaasua vakaasti puolivälissä tai vähän yli, älä pumppaa :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
savlari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:33
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja savlari »

Kyl tuntuu nopeemmin ja paremmin lähtevän käymään kun pitää puolta kaasua päällä startatessa. Mikäs siinä vois sit olla vikana?? Se on nyt ittestään menny tommoseksi tässä parin kuukauden aikana.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Meikäläisen järki sanoo, että bensaa tulee liikaa/liian isoina tippoina, eli suuttimet ei toimi aivan kuten pitäisi.

Pistäpä haku-toiminnolla täältä etsien asiaa Forte-puhdistusaineista. Sellaisen minkälie injector cleanerin voisi ajaa systeemistä läpi ensiavuksi :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
flatbed
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 18.10.2004 11:01
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja flatbed »

Onko vika löytyny?
Omassa 230 TE:ssä samanoloinen vika ja hyvät neuvot olis tarpeen
Vastaa Viestiin