312D kylmäkäynnistyvyydestä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

312D kylmäkäynnistyvyydestä?

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Eli haulla selvisi, että tollanen suoraruisku lähteepi pakkasestakin käymään lähes ilman hehkua. Mulla ei niin ole. Lähellä nollaa keleillä lähtee kohtuudella kun malttaa hehkuttaa loppuun asti, mutta -15 pakkanen vaatii pari tuntia tolppaa, hehkun loppuun asti ja silti vielä on tosi vaikeeta. Ei siis vaadi pitkää starttia, vaan lähtee muuten tosi vaikeesti tulille.

Tosi kylmällä voi joutua pyöräyttämään pari kertaa kun ei anna ottaa kierroksia eikä silti jaksa käydä. Kun saa käymään, käynti tasaantuu ekan 30sek. aikana hyväksi. Veto tuntuu olevan tallella ja kulutuskin on 10-12l luokkaa, vähän kuormasta (ja jalasta) riippuen.

Hehkut toimii (uudet, ja mitattu hehkutuksen aikana että sähkö tulee tulpille), vaikka hehkuvalo ei vieläkään toimi.

Lieneekö näissä olla joku läpötila-anturi ohjaamassa kylmäkäynnistystä?

Vai voisko tukkonen imusarja ja vielä :oops: toiminnassa oleva EGR häiritä?

Autolla ajettu 295tkm ja on ollut mulla puoli vuotta.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onkos siinä miten paksut öljyt muuten? Tokihan suoraruiskukonetta kannattaa hehkulla hiukan pakkasella avittaa. Lähinnä kai viileät syyssäät ovat niitä, joissa voi raakasti käynnistää enempiä hehkuja käristämättä. Paksut öljyt kyllä nahistavat suoraruiskunkin käynnistymistä kylmillä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Öljy onpi notkeeta ja suht tuoretta. Ja vaatii siis joka kelillä, joka tapauksessa hehkutuksen käynnistyäkseen. Samoin kun startti pyörittää kyllä hyvin, ja vieläpä melko pitkään (ajoin nimittäin tässä taannoin tankin tyhjäksi asti...). Lähtee kesä- / syyskelillä hyvin ilman tolppaakin, kunhan vaan muistaa hehkuttaa loppuun asti.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niinno. Kaippa niitöä suoraruiskukoneitakin on erilaisia ja jotkut ovat herkempiä lähtemään käyntiin hehkutta kuin toiset. Mulle sanottiin Lantikalla ajaessani, että nollakeleillä tai kuumalla koneella on jopa parempi jos ei suotta hehkuttele, tulpat vaan kuluu ja tdi-kone lähtee sähäkästi kuitenkin.

Ihan tulee mieleen, että onko autossa sitten esim. kaikki pumpun ja jakopään ajoitukset kohdallaan tai suuttimissa jotain sanomista.
Tokihan sen pitäis verraten vaatimattomassa -15 asteessa lähteä ilman tolppaakin muuten kuin erittäin vaikeasti.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hehkujen toiminta kyllä ensimmäisenä tulee silti mieleen. Minkähänlainen jälkihehku noissa on, saako hehkut vielä virtaa käynnistyksen aikana jälkeenkin?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Eikös tuo jälkihehkun loppu kuulu releeltä selvänä naksahduksena sitten kun startti antaa releelle "käynnistyi" signaalin?
Veikkaan syylliseksi kehnoa akkua, hehkureleen viallisuutta tai ilmavuotoa polttoaineputkissa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Simp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 19.08.2004 21:03
Paikkakunta: Tyrnävä

itselläni

Viesti Kirjoittaja Simp »

johtuen eberin toimimattomuudesta laitoin aamulla -24 asteen pakkasesta ilman lämmitystä käyntiin ja hyvin lähti,,,

Nyt hajin lohko lämppärin ja täytyy mennä asentamaan, ettei tarvi rääkätä.

Normi hehkutus ja heti kävi tasaisesti ajettu 360tkm.
Mersu kuin mersu
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Eikös tuo jälkihehkun loppu kuulu releeltä selvänä naksahduksena sitten kun startti antaa releelle "käynnistyi" signaalin?
Veikkaan syylliseksi kehnoa akkua, hehkureleen viallisuutta tai ilmavuotoa polttoaineputkissa..
Ehkä ilmavuoto on hyvä veikkaus.
Pitäisikö alkuperäistä kysyjää ohjeistaa, jos mahdolista, kokeilemaan miten aut käynnistyy jos se seisookin nokka alamäkeen. Mulle on jotenkin jäänyt mielikuva, että ainakin ylämäkeen pysäköinti on sellainen joka tuo nämä "ilmavaivat" herkemmin esiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Tässä kohtaa kiitoksia vastauksista lisää tietoa:


Hehkut on uudet, kuten myös ohjainlaite (hehkureleenä sen ostin, mutta kuitti sanoi ohjainlaite). Varaosamyyjä myi varmana tietona ensin väärät hehkut, eli josko vaikka ne vanhat jo oli väärin ja pistin vaan hyvässä uskossa samanlaiset tilalle? Ero oli fyysisessä pituudessa ja voltti määrässä, muistaakseni. Sitä jälkihehkutusta mun täytyy vielä seurata, ei ole osunut korviin semmosta.

Sitä sähköpuolta itsekin vielä epäilen, kun se hehkuvalokaan ei toimi. Jopa polttimon uusein mittariin. Tosin se ilmavuotokin voi olla yhtä todennäköinen, eli käyn nyt kääntämässä auton nenä tulosuuntaan ni selvittänee huomenissa sekin jotain. Tosin nafta ei edes haise saati vuoda, joskon se ei nyt mitään todista. Onko siihen ilmavuotoon muuten jotain tyyppivikaa, auto nimittäin seisoo kaikki yöt juurikin nokka ylämäkeen, ja tuntuu että se joskus työmaalta lähtee paremmin kun on tasamaata.

Ja sitä jakopäätä / pumppua ajattelin myös, mutta se kait alkais vaikuttamaan myös kulukupuoleen? Kö?

Nii ja akusta mittasin kahden päivän -15 pakkasessa seisomisen jälkeen 12.7 V. Eipä sekään silti akusta välttämättä hyvää tee.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Juu pitäis sen käynnistyä, olen repinyt sprintterin ilman lämmitystä vielä -30 käyntiin. Kovemmasta pakkasesta ei ole kokemusta. Siinä hehkuvalossahan on ihan "älyäkin" takana, eli jos se jää palamaan, niin silloin olisi hehkuja pimeänä.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

"Tyyppivika" saattaa löytyä polttoainetermostaatilta, joka löytyy helkutin iljettävästä paikasta ilmanputsarin alta ja takaa. Avasin yhden sellaisen ja toimintaperiaate on edelleen kerrassaan mysteeri. Joka tapauksessa liittimet saattaa vuodella ja lisäks siinä on toisesa pääsä muovinen kansi, jossa tiiviste -> falskaamista ja kesäaikana ainakin aiheuttaa käynnistysongelmaa ja tyhjäkäyntirymistelyä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

aaltojarvi kirjoitti:Onko siihen ilmavuotoon muuten jotain tyyppivikaa, auto nimittäin seisoo kaikki yöt juurikin nokka ylämäkeen, ja tuntuu että se joskus työmaalta lähtee paremmin kun on tasamaata..
Periaatteessa se on vaan vähän kuin vatupassi, missä neste painuu alas ja kupla nousee ylös -- ja kun kone on ylempänä kuin pa-linja niin sinne sitten.

(Onpa teknistä selostusta :roll: )
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Juu, käytännössä on kyllä esim p-a suodatin melko korkeella konehuoneessa. Auto on nyt nenä alamäkeen, aamulla selviää auttaako.

Muuten tulee koko ajan uutta asiaa, tommoseen termostaattiinkaa en ole ikinää törmännyt (OT: mulla on ollu viimisen 20v aikana reilu 200 autoa, joista reilu 60 kilvellisiä, ja nyt olen jälleen pihalla kun on eka tämmönen "nykydiesel"...). Pitääpi alottaa sieltä jos alamäkihoito ei auta.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Pakkasta -14, yön yli nokka alamäkeen ilman tolppaa---> starttaa mitenkuten ja vähän lupailee muttei käynnisty. Menen ensin akkukauppaan ja jos ei auta ni sitten tutkitaan lisää hehkujärjestelmää.

Haulla taannoin löysin juttua siitä, että huono akku saattaa tehdä jos jotakin häiriöö, myöskin olla sytyttämättä hehkuvaloa. Mahtaisko joku tietää asiasta varmemmin?

Noloa sikäli, etten ole tullut kokeilleeksi ennen ilman lämmitystä, luottanut vaan mittaukseen akun kohdalla :oops: :roll: ...

Väsynyt starttimoottori ei kait selittäis hehkuvalon puuttumista, ja toisaalta valo on puuttunut koko tän puolivuotta mitä auto on mulla ollut. Eli jos akku on ollu huono koko ajan, on sekin kauan vajaakuntosena toiminut.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei siinä rintterissä vielä niin kovaa avaruustekniikkaa ole etteikö se huonolla akulla hehkuvaloa sytyttäisi.

Noista on jonkinverran mennyt syöttöpumppuja jolloin ensi oireet on juuri pitkä startti.

Lähteekö se lämpimänä käyntiin heti vai joutuuko silloinkin starttailemaan pitkään?

Toki mahdolliset ilmavuodot pitää saada ensin kuriin. Näkyykö pumpulle menevissä polttoaine letkuissa ilma kuplia kun kone käy?
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Lämpimänä ei ehdi juuri kierrosta pyörähtää kun käynnistyy. Eikä se kylmänäkään varsin pitkä se startti ole, käynnistyy vaan tosi vaikeasti, eli siis käy ensimmäisen puoli minuuttia tosi huonosti (paitsi tänä aamuna kun ei ollu tolpassa, ni juur huonosti lupaili vaan, ja starttas melko laiskasti). Ilmakuplia en huomannut vaikka niitä oikein hakemalla hain.

Kuuluukohan hehkujärjestelmään mitään muuta relettä / ohjausta kuin se siinä akun alapuolella? Eli ohjaako se mötti ajan, jälkihehkun yms. toiminnot, vai onko kenties kuskin penkin alla lisää hehkuun liittyvää kamaa?

Sinänsä se hehkuvalon toimimattomuus ei kiinnosta muuten kuin että jos se on merkki jostain viasta tai se aiheuttaa jonkun häiriön. Tähän asti olen odottanut sen releen napsahduseen asti ennen starttia.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Nonni, nyt on uusi akku. Lähti pienellä sahauksella käymään hirveän mustan sauhun kanssa. Sauhu saattaa osin johtua kyllä aamullisesta starttailusta?

Se pumpun ajoitus (josta jo aiemmin oli puhetta) lienee kans oleellinen asia? Silti vielä kaivelee se tuo hehkujen toimintakin...
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Veijo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 11.08.2008 15:48

Re: 312D kylmäkäynnistyvyydestä?

Viesti Kirjoittaja Veijo »

aaltojarvi kirjoitti:Eli haulla selvisi, että tollanen suoraruisku lähteepi pakkasestakin käymään lähes ilman hehkua. Mulla ei niin ole. Lähellä nollaa keleillä lähtee kohtuudella kun malttaa hehkuttaa loppuun asti, mutta -15 pakkanen vaatii pari tuntia tolppaa, hehkun loppuun asti ja silti vielä on tosi vaikeeta. Ei siis vaadi pitkää starttia, vaan lähtee muuten tosi vaikeesti tulille.

Tosi kylmällä voi joutua pyöräyttämään pari kertaa kun ei anna ottaa kierroksia eikä silti jaksa käydä. Kun saa käymään, käynti tasaantuu ekan 30sek. aikana hyväksi. Veto tuntuu olevan tallella ja kulutuskin on 10-12l luokkaa, vähän kuormasta (ja jalasta) riippuen.

Hehkut toimii (uudet, ja mitattu hehkutuksen aikana että sähkö tulee tulpille), vaikka hehkuvalo ei vieläkään toimi.

Lieneekö näissä olla joku läpötila-anturi ohjaamassa kylmäkäynnistystä?

Vai voisko tukkonen imusarja ja vielä :oops: toiminnassa oleva EGR häiritä?

Autolla ajettu 295tkm ja on ollut mulla puoli vuotta.
Mulla on vastaava peli, jolla ajettu just saman verran. EGR:n otin pois valaistuttuani asiasta joskus 150tkm sitten. Ei ole vaikuttanut kylmäkäynnistymiseen mitenkään.

Suoraruiskuhan toi ei ole, vaan konventionaalinen etukammiopannu.

Harvemmin noita kylmäkäynnistyksiä tulee, mutta Eberin kyrvähtäessä (D5-elektroniikka sanoi itsensä irti eli joutui vaihtamaan sen koko elektroniikkapalasen, kivakiva, kallis osa, mutta onneks Eberi on superhelppo korjata) tai ajastinkoomailuissa on tullut pari kertaa pakkokäynnistettyä -25 asteessa ilman esilämmityksiä.

Just samanlaisia oireita kuin sulla, mutta ne tulee vasta tossa >> -20 asteessa. Lähteen käyntiin, mutta ei ota kierroksia hetkeen. Joskus harvoin tosi kylmässä sammuu hetken käytyään, mutta käynnistyy kyllä uudestaan. Hehkujen uusiminen vajaat 100tkm sitten paransi dramaattisesti tilannetta (yllätysyllätys :-), mutta tollaista kuvaamaasi nihkeyttä nekään eivät poista.

Mutta kaikenkaikkiaan kärry on aina lähtenyt käyntiin ja muutenkin ollut luotettava peli. Ihan hyvää itsesuojelua :-) vaan autolta, ettei anna heti ottaa kierroksia -20 asteisena, kun öljyt (etenkin lootien) on ihan puuroa noissa lämmöissä.
- Veijo
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Jaahas, se muuttaa melkosesti tilannetta jos se onkin kammiokone. Täältä foorumilta olen saanut käsityksen että olis suoraruisku. Sitten keskityn enemmän siihen hehkupuoleen, voipi hyvin olla väärät hehkut.

Oliko näissä pumpussa joku keskipakosäädin tms? Muistan haulla semmoseenkin juttuun törmänneeni, mutten nyt nopeesti sitä löytänyt.

Eikä mullakaan niitä kylmäkäynnistyksiä juuri tule, mut sais se silti toimia.

Ja nimen omaan itsesuojelua, välillä töistä lähtiessä hirvittää katella kun osalla porukkaa on poljin lattiassa ennen ku startti ehtii pysähtyä. No omiansa rikkovat.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Veijo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 11.08.2008 15:48

Viesti Kirjoittaja Veijo »

aaltojarvi kirjoitti:Sitten keskityn enemmän siihen hehkupuoleen, voipi hyvin olla väärät hehkut.
Kokeile vaikka aluksi perinteistä dieselautoilijoiden kovien pakkaspäivien tuplahehkutusta, josko se auttais, niin saatat päästä potentiaalisen ongelman kartoituksessa eteenpäin.
Toivottavasti homma ei ole näin epätoivoista:
http://www.youtube.com/watch?v=-j6ZpiueRlY
Viimeksi muokannut Veijo, La 17.01.2009 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Veijo
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän -98 312D sprintteri on suoraruisku. Sama kone kuin 290 väykyssä.
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Sitähän minäkin että suoraruisku. Täytyy joka tapauksessa pestä imusarja ja poistaa EGR pelistä, ni samalla katon jakopään josko on kamalasti venahtanu. Tosin väittävät monessa paikkaa että normaali käytöllä ei jakopäähän tarvi kuunaan puuttua.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Simp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 19.08.2004 21:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Simp »

Toivottavasti homma ei ole näin epätoivoista:
http://www.youtube.com/watch?v=-j6ZpiueRlY



Nihkeetä on.
Taitaa olla jokun sisään ajettu ambulanssi kahdella akulla.. Kun vaihtoi välillä toiselle akulle.
Mersu kuin mersu
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AM kirjoitti:Kyllähän -98 312D sprintteri on suoraruisku. Sama kone kuin 290 väykyssä.
Juu. Kyllä 310D ja 312D Sprintterit on suoraruiskuja. Pienempi koneinen X08D on 2.3l Esikammiokone.
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Simp kirjoitti:Toivottavasti homma ei ole näin epätoivoista:
http://www.youtube.com/watch?v=-j6ZpiueRlY

Ei sentään noin epätoivosta. Kyllä kohta on vitsit vähissä :x Tänään -4 pakkasta ja kokeilin ilman esilämmitystä: pari kolme kierrosta startilla, pörähti käymään ja sammu ---> uusi starttaus, jäi käymään tosi huonosti hetkeksi, josta nopeasti heräsi. Täytyy se jakopää kattoa.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Vika viittaa kovasti polttoaine puolelle, en usko ruiskutusennakon olevan pielessä, olisi toisenlaiset oireet.
Joko polttoainepuolella ennen ruiskutuspumppua ilmavuotoja tai pumpun painepuolella pumpussa vikaa.

Pitäisi hiukan enemmän tietää käyttäytymisestä kokonaisvaltaisesti, ennenkuin voisi tehdä tarkempia johtopäätöksiä.
Kuinka käyttäytyy lämpimänä joutokäynnillä..vedätyksessä yms.,
vikaa voi olla keskipakoissäätimessäkin kun kerran ei jää käyntiin käynnistyttyään. Sähköinen kierrosluvun kylmäkäynnistys (rikastus) ei toimi ym. ym.
Tietysti voisi ajatella, että jakopäänketju on niin venynyt tai jako hampaan verran pielessä, käynnistäessä heti käynnistyksen jälkeen keskipakoissäädin muuttaa ennakkoa jo sen verran ettei moottori jaksa käydä tyhjäkäyntiä.
Jos maljasi täyttyy autosi suhteen, olisin valmis ostamaan sen itselleni, kunhan hinta olisi paikallaan !
aaltojarvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 04.01.2008 16:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Muuten käyttäytyy ihan mainiosti. Käy nätisti lämpimänä tyhjäkäyntiä, vetää ajossa hyvin niin normaalisti kuin täyskaasullakin tai traileri autoineen perässä. Kuumana lähtee heti käymään, kuin myös jos sammuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeen vaikka kahden minuutin päästä ja starttaa uudestaan (ajan joka päivä töistä lähtiessä vajaan kilometrin startin jälkeen ja sammutan n. 10:ksi minuutiksi, josta taas lähtee ilman ongelmia)! Tyhjäkäynti tasaantuu kylmänäkin ekan minuutin aikana täysin normaaliksi.

Siskonäijä sano että tuuppaa kivan mustaa sauhua ihan terveen olosen määrän kun lykkäsin se Blazerin ohi hiukan toista sataa lasissa.
Kierrosrajotin puuttuu peliin 4000rpm kohdalla. :?:

Se rapina josta kyselin tossa parikuukautta sitten http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
kuuluu melko voimakkaana jo -10 pakkasessa. Alle -5 asteessa taas vähenee merkittävästi. Olettaisin sen tulevan apulaitteista / hihnasta, mutta mainitsin nyt kun tuli tuo keskipakosäädin esiin.
-98 312D Sprinter
(EX) -87 2.0 Bensiini tenavatähti
(EX) -84 207D
(EX) -80 123 200D
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

rumilus kirjoitti: vikaa voi olla keskipakoissäätimessäkin kun kerran ei jää käyntiin käynnistyttyään.
Mutta tässä koneessahan ei sellaista ole?
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

AM kirjoitti:
rumilus kirjoitti: vikaa voi olla keskipakoissäätimessäkin kun kerran ei jää käyntiin käynnistyttyään.
Mutta tässä koneessahan ei sellaista ole?
Kyllä tietääkseni mekaanisessa ruiskutuspumpputekniikassa on oltava ennakkoa korjaava säädin ja tässä tapauksessa keskipakoissäädin.
CDI-tekniikassa on aivan eri juttu, mutta tämän moottorin ruiskutuskonstruktio ei olekaan CDI-tekniikkaa.
OM 602 tyypin perusmoottorissa rivipumpulla on keskipakoissäädin samalla akselilla ruiskutuspumpun kanssa ja korkeapainepumpun sisällä vastaava säädin.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mutta tuossahan onkin sähköllä ohjattu jakajapumppu.
Vastaa Viestiin