aaltojarvi kirjoitti:Eli haulla selvisi, että tollanen suoraruisku lähteepi pakkasestakin käymään lähes ilman hehkua. Mulla ei niin ole. Lähellä nollaa keleillä lähtee kohtuudella kun malttaa hehkuttaa loppuun asti, mutta -15 pakkanen vaatii pari tuntia tolppaa, hehkun loppuun asti ja silti vielä on tosi vaikeeta. Ei siis vaadi pitkää starttia, vaan lähtee muuten tosi vaikeesti tulille.
Tosi kylmällä voi joutua pyöräyttämään pari kertaa kun ei anna ottaa kierroksia eikä silti jaksa käydä. Kun saa käymään, käynti tasaantuu ekan 30sek. aikana hyväksi. Veto tuntuu olevan tallella ja kulutuskin on 10-12l luokkaa, vähän kuormasta (ja jalasta) riippuen.
Hehkut toimii (uudet, ja mitattu hehkutuksen aikana että sähkö tulee tulpille), vaikka hehkuvalo ei vieläkään toimi.
Lieneekö näissä olla joku läpötila-anturi ohjaamassa kylmäkäynnistystä?
Vai voisko tukkonen imusarja ja vielä

toiminnassa oleva EGR häiritä?
Autolla ajettu 295tkm ja on ollut mulla puoli vuotta.
Mulla on vastaava peli, jolla ajettu just saman verran. EGR:n otin pois valaistuttuani asiasta joskus 150tkm sitten. Ei ole vaikuttanut kylmäkäynnistymiseen mitenkään.
Suoraruiskuhan toi ei ole, vaan konventionaalinen etukammiopannu.
Harvemmin noita kylmäkäynnistyksiä tulee, mutta Eberin kyrvähtäessä (D5-elektroniikka sanoi itsensä irti eli joutui vaihtamaan sen koko elektroniikkapalasen, kivakiva, kallis osa, mutta onneks Eberi on superhelppo korjata) tai ajastinkoomailuissa on tullut pari kertaa pakkokäynnistettyä -25 asteessa ilman esilämmityksiä.
Just samanlaisia oireita kuin sulla, mutta ne tulee vasta tossa >> -20 asteessa. Lähteen käyntiin, mutta ei ota kierroksia hetkeen. Joskus harvoin tosi kylmässä sammuu hetken käytyään, mutta käynnistyy kyllä uudestaan. Hehkujen uusiminen vajaat 100tkm sitten paransi dramaattisesti tilannetta (yllätysyllätys

, mutta tollaista kuvaamaasi nihkeyttä nekään eivät poista.
Mutta kaikenkaikkiaan kärry on aina lähtenyt käyntiin ja muutenkin ollut luotettava peli. Ihan hyvää itsesuojelua

vaan autolta, ettei anna heti ottaa kierroksia -20 asteisena, kun öljyt (etenkin lootien) on ihan puuroa noissa lämmöissä.