letkut jos sais oikein löpön lämmittemeen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ville kinnunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
Paikkakunta: tampere

letkut jos sais oikein löpön lämmittemeen

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

http://www.aijaa.com/v.php?i=3459565.jpg

mitenkähän tuohon tulevat letkut menee?mulla oli jotenkin väärin kytketty.
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kuva

EDIT. löytyi parempikin kuva. Mulla on noita terlmostaatteja/naftanlämmittimiä kaks, saiskohan jotenkin tumpuloitua pystäriin toisen. Vois ottaa varalle talvikäyttöön jos tulee normiauton kanssa ränkkää..

Kuva
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Su 25.01.2009 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ville kinnunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

no se oli nopeaa.kiitoksia avusta
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, täytyy ens viikolla ottaa oikein valokuvakin ja siihen merkitä sisä/ulostulot. Mulla on nääs tuo paikallaan oleva lämmitin ohitettu, vuotaa ilmaa naftan sekaan. Uusi on kunnostettuna, pitäis jaksaa viitsiä imusarja irrottaa pohjineen ja vaihtaa kun vielä on pakkasia tiedossa helmikuussa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Sinun lähettämän kuvan mukaisesti vasemman puoleisesta (muovi) liitinputki yhdistetään tankilta tulevaan putkeen jossa on esikulmasuodatin ja oikeanpuoleinen alimmainen putki menee polttoaineen siirtopumpulle.
Vapaaksi jää oikeanpuoleinen yläpytki sekä sen vieressä vasemmalla oleva yhde liitetään lämmityselementiltä tuleviin letkuihin, niillä ei ole merkitystä kummanko kumpaankin laittaa, koska elementissä on lämmityskierukka.

Hups..Kivimäki laittoi kuvan järjestelmästä...minulla sanallinen versio :D
ville kinnunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

no nyt on ainakin tietoa.kuinkas hyödyllinen tuo lämmitin on?
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kerran jääty W123ne farkku Jyväskylän Rajakadulle kun nafta hyyty jonnekin putkistoon tai suodattimeen. Auto oli siellä Rajakadun poskessa kolme päivää, sakotkin sain. Se oli niitä aikoja kun oli vielä kauheita pakkasia.. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

kinvil kirjoitti:no nyt on ainakin tietoa.kuinkas hyödyllinen tuo lämmitin on?
Kyllä se polttoaineen esilämmitys on hyvä keksintö ( dieselissä ). Polttoaineen lämmitys alentaa polttoaineenkulutusta 2-litran dieselmoottorilla litran paikkeilla/ 100 km ja kolmenlitran moottorilla jo 2-litraa/100km.
Jos on oikein saatanan kylmä ilma, niin siihen ei auta esilämmityskään, kun ajoviima jäähdyttää polttoaineputket sekä tankin (ainakin farmarissa ) ennen siirtopumpulle tuloa.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

rumilus kirjoitti:Kyllä se polttoaineen esilämmitys on hyvä keksintö ( dieselissä ). Polttoaineen lämmitys alentaa polttoaineenkulutusta 2-litran dieselmoottorilla litran paikkeilla/ 100 km ja kolmenlitran moottorilla jo 2-litraa/100km.
Jaa että, mitä että todellakinko näin käy, mihinkä perustuu säästö? Jos olet oikeassa, niin säntään heti seuraavalla vapaa-ajalla modifioimaan talviteloilla olevaa pystäriä ja sen OM616sta tolla ylimääräisellä termostaatilla.
Tää tekis vesipumpulta lähtevälle letkulle sopivaan kohtaan alumiinista putken, johon haaroituspätkän ja paluun jonnekin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kyllä se polttoaineen esilämmitys on hyvä keksintö ( dieselissä ). Polttoaineen lämmitys alentaa polttoaineenkulutusta 2-litran dieselmoottorilla litran paikkeilla/ 100 km ja kolmenlitran moottorilla jo 2-litraa/100km.
Jaa että, mitä että todellakinko näin käy, mihinkä perustuu säästö? Jos olet oikeassa, niin säntään heti seuraavalla vapaa-ajalla modifioimaan talviteloilla olevaa pystäriä ja sen OM616sta tolla ylimääräisellä termostaatilla.
Tää tekis vesipumpulta lähtevälle letkulle sopivaan kohtaan alumiinista putken, johon haaroituspätkän ja paluun jonnekin.
Kyllä sitä on kokeiltu ihan käytännössäkin, että polttoaineen kulutus vähenee lämmitettynä. Polttoaineen hyötysuhde paranee dieselmoottorissa kun sitä lämmitetään. Tosin esilämmitys ei saa olla liian korkeakaan, kun vastaan tulee höyrystymislämpö.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

rumilus kirjoitti:
Petteri Kivimäki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kyllä se polttoaineen esilämmitys on hyvä keksintö ( dieselissä ). Polttoaineen lämmitys alentaa polttoaineenkulutusta 2-litran dieselmoottorilla litran paikkeilla/ 100 km ja kolmenlitran moottorilla jo 2-litraa/100km.
Jaa että, mitä että todellakinko näin käy, mihinkä perustuu säästö? Jos olet oikeassa, niin säntään heti seuraavalla vapaa-ajalla modifioimaan talviteloilla olevaa pystäriä ja sen OM616sta tolla ylimääräisellä termostaatilla.
Tää tekis vesipumpulta lähtevälle letkulle sopivaan kohtaan alumiinista putken, johon haaroituspätkän ja paluun jonnekin.
Kyllä sitä on kokeiltu ihan käytännössäkin, että polttoaineen kulutus vähenee lämmitettynä. Polttoaineen hyötysuhde paranee dieselmoottorissa kun sitä lämmitetään. Tosin esilämmitys ei saa olla liian korkeakaan, kun vastaan tulee höyrystymislämpö.
Hommahan perustuu siihen että lämpimänä dieselin viskositeetti paranee samaan tapaan kuin voiteluöljyssäkin. Joten mitä juoksevampaa/lämpimämpää diesel on sitä paremman suihkutuksen suutin saa aikaan. (mutta ei höyrystetä koska silloin syöttöpumppu rupeaa hörimään höyryä eikä nosta painetta)

Toisin sanoen JOS suuttimet on kunnossa niin suosittelen lisälämmittimen laittoa. Jos ne ei ole kunnossa niin suosittelen suuttimien ja lämmittimen laittoa, jos projekti näyttää kannattavalle. (auton arvo yli suuttimien arvon)

Dieselin "jäätyminen" johtuu joko siitä että dieselin seassa on vettä tai siitä että dieselissä olevat eräänlaiset silikaatti-partikkelit kiteytyvät putkiston seinämiin. Dieselin viskositeetti on siis aina niin hyvä ettei itse diesel jähmety. Harmi kyllä tämä kiteytynyt silikaatti ei lähde pois pelkästään lämmittämällä, eli jos on päässyt käymään niin että putki on mennyt tukkoon niin ei riitä että putkea lämmitetään vaan on myös saatava diesel virtaamaan ja huuhtelemaan silikaatti pois. (silikaatti liukenee dieseliin)
Jalostamot poistavat tätä silikaattia dieselistä, mutta koska silikaatille ei parempaakaan käyttöä ole, se lisätään dieseliin silloin kun siitä ei ole haittaa. Eli DIT:stä pois ja kesälaatuun lisätään sitä.
Eli yksi parhaita keinoja dieselin jähmettymisen estoksi ei siis välttämättä ole lämmittäminen vaan se että linjassa on riittävä virtaus. Jotkut ovat jopa laittaneet suuremman siirtopumpun tätä varten, jolloin palautusvirtaus on suurempi.

Eli jos "diesel jämähtää letkuun" niin älkää pelkästään yrittäkö lämmittää vaan jos mahdollista niin pitäkää siirtopumppua samaan aikaan päällä.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
ville kinnunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
Paikkakunta: tampere

lisä kysymys

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

kun purin tuon lämmittimen.niin kuinka noi sisus kalut toimii..tai ei toimi?

olikohan tarpeeksi epäselvästi :D
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No sitten meitä on kaks :shock: Siis jotka ei ymmärrä, ikävää tämmönen tyhmänä olo.

Kuva
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ma 26.01.2009 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ville kinnunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

Petteri Kivimäki kirjoitti:No sitten meitä on kaks :shock:

[ http://www.kamera-petteri.fi/W124polttoainethermostat.jpg ]
näköjään.en vaan oikein käsitä tuon sielun elämää
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Kaikessa yksinkertaisuudessaan viisas Sakalaisinsinööri on piilottanut lämmönvaihtimen tärkeimmät rakenteet. Tässä tapauksessa on myös lämmonvaihdin joka ohjautuu temostaattiohjatusti, jolla saavutetaan juuri tuo oikea polttoaineen lämpötila.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

rumilus kirjoitti:Kaikessa yksinkertaisuudessaan viisas Sakalaisinsinööri on piilottanut lämmönvaihtimen tärkeimmät rakenteet. Tässä tapauksessa on myös lämmonvaihdin joka ohjautuu temostaattiohjatusti, jolla saavutetaan juuri tuo oikea polttoaineen lämpötila.
Siis että mitä?

Selittäkäähän bensamiehelle miten tuo laite tarkalleen toimii. :?

Itse ei ole koskaan tullut mieleenkään tutkia mokomaa, kun en noki-lokomoa ole koskaan omistanut.

Siis letkuja menee sisään ja ulos ja kaikki on vinksin vonksin tai ainakin heikun keikun. Vai hä :?:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Tuo kuparin värinen on termostaatti osa, eli se liikkuu tuossa pesässä sulkien/avaten vesikierron lämpötilan mukaan.

Siis nuo irrallaan olevat osat ovat "vesipuolta" ja se "polttoainepuoli" on tuolla toisessa päässä täysin erillään.
ALumiinirunko johtaa lämmön vedestä polttoaineeseen.

Sinänsä tuon toimintaperiaate kannattaa olla ihan selvä ennen kuin laittelee tuota paikoilleen, muuten tulee tehokas dsl:n/veden sekoittaja :lol:
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

JeremyH kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Kaikessa yksinkertaisuudessaan viisas Sakalaisinsinööri on piilottanut lämmönvaihtimen tärkeimmät rakenteet. Tässä tapauksessa on myös lämmonvaihdin joka ohjautuu temostaattiohjatusti, jolla saavutetaan juuri tuo oikea polttoaineen lämpötila.
Siis että mitä?

Selittäkäähän bensamiehelle miten tuo laite tarkalleen toimii. :?

Itse ei ole koskaan tullut mieleenkään tutkia mokomaa, kun en noki-lokomoa ole koskaan omistanut.

Siis letkuja menee sisään ja ulos ja kaikki on vinksin vonksin tai ainakin heikun keikun. Vai hä :?:
Ja varoitukseksi tietenkin "bensamiehille", älkää vaan missään nimessä laittako kyseistä lämmitintä bensa-autoihinne.
Bensiinimoottoreissa homma on aivan päinvastainen, mitä kylmempänä saadaan polttoaine imusarjaan/ kaasuttimeen sitä parempi hyötysuhde.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Kyyllä se nafta menee koko vehkeen läpi: tuosta valkoisella korkilla varustetusta sisäänmenosta tuolle kumipletkulle varustetulle ulostulolle, josta eteenpäin järjestelmään.. Ainakin mikäli tuota EPC-kuvaa on uskominen.
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ti 27.01.2009 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kuvassa oleva osa ei ole lämmitin vaan termostaatti, lämmitin on sielä imusarjan alla kiinni minne ne 2letkua termostaatista menee. Tuo siis joko päästää naftan suoraan siirtopumpulle tai sitten kylmällä kierrättää lämmittimen kautta.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

rumilus kirjoitti:Ja varoitukseksi tietenkin "bensamiehille", älkää vaan missään nimessä laittako kyseistä lämmitintä bensa-autoihinne.
Bensiinimoottoreissa homma on aivan päinvastainen, mitä kylmempänä saadaan polttoaine imusarjaan/ kaasuttimeen sitä parempi hyötysuhde.
Juu ei ollut tarkoituskaan :D Homma tiedossa sen verran.
Kuvassa oleva osa ei ole lämmitin vaan termostaatti, lämmitin on sielä imusarjan alla kiinni minne ne 2letkua termostaatista menee. Tuo siis joko päästää naftan suoraan siirtopumpulle tai sitten kylmällä kierrättää lämmittimen kautta.
Ahaa siis tuo on termostaatti eikä lämmitin, se selventää asiaa. Ihmettelinkin että mikä tossa mitään lämmittää...

Pitää vissiin ostaa naku jotta pääsee tutustumaan tommosiin aparaatteihin :shock:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tuossa termostaatin sisältämä lämmitin paikallaan, polttoainekierto tukittuna kun vuosi ilmaa.

Kuva

Ymmärsin näin, tuolla siis kiertää lämmin/kuuma jäähdytysneste sitten kun moottorin termostaatti sen päästää kiertoon -> lämmittää. Ja tämä lämmittimen sisältämä termostaatti (se messinkihässäkkä) siis pitää naftanlämmittimen palttiarallaa oikean lämpöisenä, ei liian kuumana etc.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
ville kinnunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ville kinnunen »

tuli tänään saatua tuo paikalleen,hyvin toimii.
Mutta siellä ei kierrä vesi,ainakaan mulla.
Polttoaine siellä kiertää.
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

kinvil kirjoitti:tuli tänään saatua tuo paikalleen,hyvin toimii.
Mutta siellä ei kierrä vesi,ainakaan mulla.
Polttoaine siellä kiertää.
Polttoainehan sillä kiertää.
Yksinkertaisesti selvitettynä tankilta tuleva kylmä polttoaine tulee kuvan vasempaan päädyssä olevaan putkiyhteeseen ja jatkaa siitä ylempänä
vasemmanpuoleisesta yhteestä lämmityselementille, jossa polttoaine lämpiää ja palaa takaisin oikeanpuoleiseen ylempään yhteeseen..josta edelleen oikeanpuoleisesta alayhteestä jatkuu ( termostaattisekoitetun )
polttoaineen siirtopumpulle.
Termostaatin tarkoituksena on shunttausperiaate, eli sekoittaa termostaatin mukaan lämmitetyn polttoaineen sekaan kylmempää polttoainetta.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

rumilus kirjoitti:jatkaa siitä ylempänä vasemmanpuoleisesta yhteestä lämmityselementille, jossa polttoaine lämpiää ja palaa takaisin oikeanpuoleiseen ylempään yhteeseen..
Kiitos, nyt selvis mullekin. Aika kauan kestikin. Eli tossa tuo lämmitinelementti numerolla 170.

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
rumilus kirjoitti:jatkaa siitä ylempänä vasemmanpuoleisesta yhteestä lämmityselementille, jossa polttoaine lämpiää ja palaa takaisin oikeanpuoleiseen ylempään yhteeseen..
Kiitos, nyt selvis mullekin. Aika kauan kestikin. Eli tossa tuo lämmitinelementti numerolla 170.

Kuva
Eipä kestä :D
Räjäytyskuvista ei aina kaikki asiat selviä.

Ja eikun vaan värkkäämään polttoaineen lämmitintä, niin eiköhän kulutuksetkin pienene :lol:
jpt_84
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 13.09.2009 10:09
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja jpt_84 »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Tuossa termostaatin sisältämä lämmitin paikallaan, polttoainekierto tukittuna kun vuosi ilmaa.

[ http://www.kamera-petteri.fi/W124polttoainethermostat_ohitettu.jpg ]

Ymmärsin näin, tuolla siis kiertää lämmin/kuuma jäähdytysneste sitten kun moottorin termostaatti sen päästää kiertoon -> lämmittää. Ja tämä lämmittimen sisältämä termostaatti (se messinkihässäkkä) siis pitää naftanlämmittimen palttiarallaa oikean lämpöisenä, ei liian kuumana etc.
Osaisiko joku kertoa minne kuuluu mennä tuon mustan alipaine letkun? On minulla irti tulipellin luona.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

jos tarkoitat tuota mikä on tuossa syöttöpumpun kyljessä, niin sen tarkoitus ei ole mennä kiinni minnekkään, se ottaa korvausilmaan puhtaasta ilmasta auton sisätiloista
jpt_84
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 13.09.2009 10:09
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja jpt_84 »

masah kirjoitti:jos tarkoitat tuota mikä on tuossa syöttöpumpun kyljessä, niin sen tarkoitus ei ole mennä kiinni minnekkään, se ottaa korvausilmaan puhtaasta ilmasta auton sisätiloista
Kiitän..
Vastaa Viestiin