letkut jos sais oikein löpön lämmittemeen
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
letkut jos sais oikein löpön lämmittemeen
http://www.aijaa.com/v.php?i=3459565.jpg
mitenkähän tuohon tulevat letkut menee?mulla oli jotenkin väärin kytketty.
mitenkähän tuohon tulevat letkut menee?mulla oli jotenkin väärin kytketty.
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:

EDIT. löytyi parempikin kuva. Mulla on noita terlmostaatteja/naftanlämmittimiä kaks, saiskohan jotenkin tumpuloitua pystäriin toisen. Vois ottaa varalle talvikäyttöön jos tulee normiauton kanssa ränkkää..

Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Su 25.01.2009 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Joo, täytyy ens viikolla ottaa oikein valokuvakin ja siihen merkitä sisä/ulostulot. Mulla on nääs tuo paikallaan oleva lämmitin ohitettu, vuotaa ilmaa naftan sekaan. Uusi on kunnostettuna, pitäis jaksaa viitsiä imusarja irrottaa pohjineen ja vaihtaa kun vielä on pakkasia tiedossa helmikuussa..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Sinun lähettämän kuvan mukaisesti vasemman puoleisesta (muovi) liitinputki yhdistetään tankilta tulevaan putkeen jossa on esikulmasuodatin ja oikeanpuoleinen alimmainen putki menee polttoaineen siirtopumpulle.
Vapaaksi jää oikeanpuoleinen yläpytki sekä sen vieressä vasemmalla oleva yhde liitetään lämmityselementiltä tuleviin letkuihin, niillä ei ole merkitystä kummanko kumpaankin laittaa, koska elementissä on lämmityskierukka.
Hups..Kivimäki laittoi kuvan järjestelmästä...minulla sanallinen versio
Vapaaksi jää oikeanpuoleinen yläpytki sekä sen vieressä vasemmalla oleva yhde liitetään lämmityselementiltä tuleviin letkuihin, niillä ei ole merkitystä kummanko kumpaankin laittaa, koska elementissä on lämmityskierukka.
Hups..Kivimäki laittoi kuvan järjestelmästä...minulla sanallinen versio

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kyllä se polttoaineen esilämmitys on hyvä keksintö ( dieselissä ). Polttoaineen lämmitys alentaa polttoaineenkulutusta 2-litran dieselmoottorilla litran paikkeilla/ 100 km ja kolmenlitran moottorilla jo 2-litraa/100km.kinvil kirjoitti:no nyt on ainakin tietoa.kuinkas hyödyllinen tuo lämmitin on?
Jos on oikein saatanan kylmä ilma, niin siihen ei auta esilämmityskään, kun ajoviima jäähdyttää polttoaineputket sekä tankin (ainakin farmarissa ) ennen siirtopumpulle tuloa.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Jaa että, mitä että todellakinko näin käy, mihinkä perustuu säästö? Jos olet oikeassa, niin säntään heti seuraavalla vapaa-ajalla modifioimaan talviteloilla olevaa pystäriä ja sen OM616sta tolla ylimääräisellä termostaatilla.rumilus kirjoitti:Kyllä se polttoaineen esilämmitys on hyvä keksintö ( dieselissä ). Polttoaineen lämmitys alentaa polttoaineenkulutusta 2-litran dieselmoottorilla litran paikkeilla/ 100 km ja kolmenlitran moottorilla jo 2-litraa/100km.
Tää tekis vesipumpulta lähtevälle letkulle sopivaan kohtaan alumiinista putken, johon haaroituspätkän ja paluun jonnekin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Kyllä sitä on kokeiltu ihan käytännössäkin, että polttoaineen kulutus vähenee lämmitettynä. Polttoaineen hyötysuhde paranee dieselmoottorissa kun sitä lämmitetään. Tosin esilämmitys ei saa olla liian korkeakaan, kun vastaan tulee höyrystymislämpö.Petteri Kivimäki kirjoitti:Jaa että, mitä että todellakinko näin käy, mihinkä perustuu säästö? Jos olet oikeassa, niin säntään heti seuraavalla vapaa-ajalla modifioimaan talviteloilla olevaa pystäriä ja sen OM616sta tolla ylimääräisellä termostaatilla.rumilus kirjoitti:Kyllä se polttoaineen esilämmitys on hyvä keksintö ( dieselissä ). Polttoaineen lämmitys alentaa polttoaineenkulutusta 2-litran dieselmoottorilla litran paikkeilla/ 100 km ja kolmenlitran moottorilla jo 2-litraa/100km.
Tää tekis vesipumpulta lähtevälle letkulle sopivaan kohtaan alumiinista putken, johon haaroituspätkän ja paluun jonnekin.
Hommahan perustuu siihen että lämpimänä dieselin viskositeetti paranee samaan tapaan kuin voiteluöljyssäkin. Joten mitä juoksevampaa/lämpimämpää diesel on sitä paremman suihkutuksen suutin saa aikaan. (mutta ei höyrystetä koska silloin syöttöpumppu rupeaa hörimään höyryä eikä nosta painetta)rumilus kirjoitti:Kyllä sitä on kokeiltu ihan käytännössäkin, että polttoaineen kulutus vähenee lämmitettynä. Polttoaineen hyötysuhde paranee dieselmoottorissa kun sitä lämmitetään. Tosin esilämmitys ei saa olla liian korkeakaan, kun vastaan tulee höyrystymislämpö.Petteri Kivimäki kirjoitti:Jaa että, mitä että todellakinko näin käy, mihinkä perustuu säästö? Jos olet oikeassa, niin säntään heti seuraavalla vapaa-ajalla modifioimaan talviteloilla olevaa pystäriä ja sen OM616sta tolla ylimääräisellä termostaatilla.rumilus kirjoitti:Kyllä se polttoaineen esilämmitys on hyvä keksintö ( dieselissä ). Polttoaineen lämmitys alentaa polttoaineenkulutusta 2-litran dieselmoottorilla litran paikkeilla/ 100 km ja kolmenlitran moottorilla jo 2-litraa/100km.
Tää tekis vesipumpulta lähtevälle letkulle sopivaan kohtaan alumiinista putken, johon haaroituspätkän ja paluun jonnekin.
Toisin sanoen JOS suuttimet on kunnossa niin suosittelen lisälämmittimen laittoa. Jos ne ei ole kunnossa niin suosittelen suuttimien ja lämmittimen laittoa, jos projekti näyttää kannattavalle. (auton arvo yli suuttimien arvon)
Dieselin "jäätyminen" johtuu joko siitä että dieselin seassa on vettä tai siitä että dieselissä olevat eräänlaiset silikaatti-partikkelit kiteytyvät putkiston seinämiin. Dieselin viskositeetti on siis aina niin hyvä ettei itse diesel jähmety. Harmi kyllä tämä kiteytynyt silikaatti ei lähde pois pelkästään lämmittämällä, eli jos on päässyt käymään niin että putki on mennyt tukkoon niin ei riitä että putkea lämmitetään vaan on myös saatava diesel virtaamaan ja huuhtelemaan silikaatti pois. (silikaatti liukenee dieseliin)
Jalostamot poistavat tätä silikaattia dieselistä, mutta koska silikaatille ei parempaakaan käyttöä ole, se lisätään dieseliin silloin kun siitä ei ole haittaa. Eli DIT:stä pois ja kesälaatuun lisätään sitä.
Eli yksi parhaita keinoja dieselin jähmettymisen estoksi ei siis välttämättä ole lämmittäminen vaan se että linjassa on riittävä virtaus. Jotkut ovat jopa laittaneet suuremman siirtopumpun tätä varten, jolloin palautusvirtaus on suurempi.
Eli jos "diesel jämähtää letkuun" niin älkää pelkästään yrittäkö lämmittää vaan jos mahdollista niin pitäkää siirtopumppua samaan aikaan päällä.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
lisä kysymys
kun purin tuon lämmittimen.niin kuinka noi sisus kalut toimii..tai ei toimi?
olikohan tarpeeksi epäselvästi
olikohan tarpeeksi epäselvästi

autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
No sitten meitä on kaks
Siis jotka ei ymmärrä, ikävää tämmönen tyhmänä olo.



Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ma 26.01.2009 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
näköjään.en vaan oikein käsitä tuon sielun elämääPetteri Kivimäki kirjoitti:No sitten meitä on kaks![]()
[ http://www.kamera-petteri.fi/W124polttoainethermostat.jpg ]
autot
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
126vm 85 2.8se automaatti
190 vm 91 1.8 automaatti
124 vm 86 2.0 diesel ex taksi osiksi
124 vm 87 2.0 diesel myös osiksi
nykyään nissan laurel vm90 rd28
Siis että mitä?rumilus kirjoitti:Kaikessa yksinkertaisuudessaan viisas Sakalaisinsinööri on piilottanut lämmönvaihtimen tärkeimmät rakenteet. Tässä tapauksessa on myös lämmonvaihdin joka ohjautuu temostaattiohjatusti, jolla saavutetaan juuri tuo oikea polttoaineen lämpötila.
Selittäkäähän bensamiehelle miten tuo laite tarkalleen toimii.

Itse ei ole koskaan tullut mieleenkään tutkia mokomaa, kun en noki-lokomoa ole koskaan omistanut.
Siis letkuja menee sisään ja ulos ja kaikki on vinksin vonksin tai ainakin heikun keikun. Vai hä

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Tuo kuparin värinen on termostaatti osa, eli se liikkuu tuossa pesässä sulkien/avaten vesikierron lämpötilan mukaan.
Siis nuo irrallaan olevat osat ovat "vesipuolta" ja se "polttoainepuoli" on tuolla toisessa päässä täysin erillään.
ALumiinirunko johtaa lämmön vedestä polttoaineeseen.
Sinänsä tuon toimintaperiaate kannattaa olla ihan selvä ennen kuin laittelee tuota paikoilleen, muuten tulee tehokas dsl:n/veden sekoittaja
Siis nuo irrallaan olevat osat ovat "vesipuolta" ja se "polttoainepuoli" on tuolla toisessa päässä täysin erillään.
ALumiinirunko johtaa lämmön vedestä polttoaineeseen.
Sinänsä tuon toimintaperiaate kannattaa olla ihan selvä ennen kuin laittelee tuota paikoilleen, muuten tulee tehokas dsl:n/veden sekoittaja

Ja varoitukseksi tietenkin "bensamiehille", älkää vaan missään nimessä laittako kyseistä lämmitintä bensa-autoihinne.JeremyH kirjoitti:Siis että mitä?rumilus kirjoitti:Kaikessa yksinkertaisuudessaan viisas Sakalaisinsinööri on piilottanut lämmönvaihtimen tärkeimmät rakenteet. Tässä tapauksessa on myös lämmonvaihdin joka ohjautuu temostaattiohjatusti, jolla saavutetaan juuri tuo oikea polttoaineen lämpötila.
Selittäkäähän bensamiehelle miten tuo laite tarkalleen toimii.![]()
Itse ei ole koskaan tullut mieleenkään tutkia mokomaa, kun en noki-lokomoa ole koskaan omistanut.
Siis letkuja menee sisään ja ulos ja kaikki on vinksin vonksin tai ainakin heikun keikun. Vai hä
Bensiinimoottoreissa homma on aivan päinvastainen, mitä kylmempänä saadaan polttoaine imusarjaan/ kaasuttimeen sitä parempi hyötysuhde.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kyyllä se nafta menee koko vehkeen läpi: tuosta valkoisella korkilla varustetusta sisäänmenosta tuolle kumipletkulle varustetulle ulostulolle, josta eteenpäin järjestelmään.. Ainakin mikäli tuota EPC-kuvaa on uskominen.
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Ti 27.01.2009 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Juu ei ollut tarkoituskaanrumilus kirjoitti:Ja varoitukseksi tietenkin "bensamiehille", älkää vaan missään nimessä laittako kyseistä lämmitintä bensa-autoihinne.
Bensiinimoottoreissa homma on aivan päinvastainen, mitä kylmempänä saadaan polttoaine imusarjaan/ kaasuttimeen sitä parempi hyötysuhde.

Ahaa siis tuo on termostaatti eikä lämmitin, se selventää asiaa. Ihmettelinkin että mikä tossa mitään lämmittää...Kuvassa oleva osa ei ole lämmitin vaan termostaatti, lämmitin on sielä imusarjan alla kiinni minne ne 2letkua termostaatista menee. Tuo siis joko päästää naftan suoraan siirtopumpulle tai sitten kylmällä kierrättää lämmittimen kautta.
Pitää vissiin ostaa naku jotta pääsee tutustumaan tommosiin aparaatteihin

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Tuossa termostaatin sisältämä lämmitin paikallaan, polttoainekierto tukittuna kun vuosi ilmaa.

Ymmärsin näin, tuolla siis kiertää lämmin/kuuma jäähdytysneste sitten kun moottorin termostaatti sen päästää kiertoon -> lämmittää. Ja tämä lämmittimen sisältämä termostaatti (se messinkihässäkkä) siis pitää naftanlämmittimen palttiarallaa oikean lämpöisenä, ei liian kuumana etc.

Ymmärsin näin, tuolla siis kiertää lämmin/kuuma jäähdytysneste sitten kun moottorin termostaatti sen päästää kiertoon -> lämmittää. Ja tämä lämmittimen sisältämä termostaatti (se messinkihässäkkä) siis pitää naftanlämmittimen palttiarallaa oikean lämpöisenä, ei liian kuumana etc.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 215
- Liittynyt: Ma 17.11.2008 15:59
- Paikkakunta: tampere
Polttoainehan sillä kiertää.kinvil kirjoitti:tuli tänään saatua tuo paikalleen,hyvin toimii.
Mutta siellä ei kierrä vesi,ainakaan mulla.
Polttoaine siellä kiertää.
Yksinkertaisesti selvitettynä tankilta tuleva kylmä polttoaine tulee kuvan vasempaan päädyssä olevaan putkiyhteeseen ja jatkaa siitä ylempänä
vasemmanpuoleisesta yhteestä lämmityselementille, jossa polttoaine lämpiää ja palaa takaisin oikeanpuoleiseen ylempään yhteeseen..josta edelleen oikeanpuoleisesta alayhteestä jatkuu ( termostaattisekoitetun )
polttoaineen siirtopumpulle.
Termostaatin tarkoituksena on shunttausperiaate, eli sekoittaa termostaatin mukaan lämmitetyn polttoaineen sekaan kylmempää polttoainetta.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kiitos, nyt selvis mullekin. Aika kauan kestikin. Eli tossa tuo lämmitinelementti numerolla 170.rumilus kirjoitti:jatkaa siitä ylempänä vasemmanpuoleisesta yhteestä lämmityselementille, jossa polttoaine lämpiää ja palaa takaisin oikeanpuoleiseen ylempään yhteeseen..

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Eipä kestäPetteri Kivimäki kirjoitti:Kiitos, nyt selvis mullekin. Aika kauan kestikin. Eli tossa tuo lämmitinelementti numerolla 170.rumilus kirjoitti:jatkaa siitä ylempänä vasemmanpuoleisesta yhteestä lämmityselementille, jossa polttoaine lämpiää ja palaa takaisin oikeanpuoleiseen ylempään yhteeseen..

Räjäytyskuvista ei aina kaikki asiat selviä.
Ja eikun vaan värkkäämään polttoaineen lämmitintä, niin eiköhän kulutuksetkin pienene

Osaisiko joku kertoa minne kuuluu mennä tuon mustan alipaine letkun? On minulla irti tulipellin luona.Petteri Kivimäki kirjoitti:Tuossa termostaatin sisältämä lämmitin paikallaan, polttoainekierto tukittuna kun vuosi ilmaa.
[ http://www.kamera-petteri.fi/W124polttoainethermostat_ohitettu.jpg ]
Ymmärsin näin, tuolla siis kiertää lämmin/kuuma jäähdytysneste sitten kun moottorin termostaatti sen päästää kiertoon -> lämmittää. Ja tämä lämmittimen sisältämä termostaatti (se messinkihässäkkä) siis pitää naftanlämmittimen palttiarallaa oikean lämpöisenä, ei liian kuumana etc.