Voisiko joku opastaa tietämätöntä?
Autossani on ajoittainen käynnistysongelma. Startti pyörii mutta ei käynnisty. Joskus tarvitaan noin kymmenen starttauskertaa ennenkuin käynnistyy. Pitkään starttaaminen vaivaikuta käynnistymiseen. Sit kun käynnistyy niin se tapahtuu kuin mitään vikaa ei olisi ollutkaan. Vika on ajoittainen ja siihen ei vaikuta onko moottori kylmä vai lämmin.
Puola on mittattu ja se näyttäisi olevan ok. Tulpat ja johdot ovat kunnossa. Onko vika sytytyspuolella vai kaasarissa. Kaasari on tavallinen Pierburg:in muuttuvakurkkuinen. Katallysaattoria ei ole. Voisiko vika olla kaasarin luistissa vai onko siinä joitain mg-kytkimiä jotka voisivat viallisina katkaista bensan syötön.
Onko virtalukon pohjassa kontaktit sytytysvirralle. Voisiko vika olla siinä. Pohja on kyllä melko uusi.
Kiitoksia neuvovista vastauksista
Aslak
Käynnistysongelma: w 124 / 1986 / bensa / automaatti
Mulla on hiukan samankaltaisia ongelmia ajoittain. Tosin mitään kymmentä starttausyritystä ei ikinä ole tarvinnut, vaan toinen kerta on aina riittänyt. Mulla siis silloin tällöin ei moottori käynnisty ensimmäisellä yrityksellä, vaikka startilla pyörittäisi akun tyhjäksi, mutta virrat poikki ja uusi yritys, niin lähtee välittömästi. Epäilisin vian löytyvän virranjakajasta, tulpanjohdot ja tulpat kun ovat kondiksessa, mutta kun tuohon "ominaisuuteen" olen ehtinyt jo tottumaan, niin en ole asiaa sen kummemmin tutkinut. Eli kun tiedän, että ei starttaa heti ensimmäisen 3 sekunnin aikana, niin aloitanpa heti alusta, ja jo hörähtää käyntiin. Eihän tuollainen ajoittainen tuplastarttailu tietysti ehjän auton imagoon sovi.
Jännin juttu tuossa ongelmassa tuntuu olevan, että käytettäessä pakkasella lohkolämmitintä, vika esiintyy takuuvarmasti, mutta jos mitään esilämmitystä ei käytetä, niin kone lähtee välittömästi ekalla käyntiin
Eli ilmeisesti kone lämpenee kosteaksi lohkolämmittimellä, ja kosteus aiheuttaa probleemia, muuta syytä en ole keksinyt.
Aslak, oletko siis tarkastanut virranjakajan kannen kunnon?
Jännin juttu tuossa ongelmassa tuntuu olevan, että käytettäessä pakkasella lohkolämmitintä, vika esiintyy takuuvarmasti, mutta jos mitään esilämmitystä ei käytetä, niin kone lähtee välittömästi ekalla käyntiin

Aslak, oletko siis tarkastanut virranjakajan kannen kunnon?
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91