W211 akku ja akkuvahti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ccmali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 31.05.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

W211 akku ja akkuvahti

Viesti Kirjoittaja ccmali »

W211 akkuongelmista on keskusteltu paljon, mutta mitäs mieltä ovat täällä ministerit siitä huopa/lasivilla-akusta? Hinta vaihdettuna akkuliikkeessä Tampereella 329 euroa. Sanoivat, että auto ei edes toimi millään muulla akulla. Toinen akkuliike olisi laittanut "markkinoiden parhaan" Exiden 140 eurolla (tod. näk. tavallinen nesteakku).

Kannattaa varmaan kuitenkin kuormitustestata akkuliikkeessä, ennen kuin vaihtaa akkua? Alkuperäinen akku on siis 5 v vanha, ja pitäisi kestää 10 v (akkuliikkeen mielestä). Eli jos akku on terve (vain virrasta vajaa), niin voi alkaa hakea niitä ihania sähkövikoja muualta..?

Mistä muuten tietää, että autossa on (täälläkin keskusteluissa esiintynyt) akkuvahti? Lohkolämppäri löytyy. Kun kotona pitää yön jälkeen roikassa 15-30 min, niin ei tule mitään herjoja. Mutta kun töistä lähtee ilman roikkaa, niin herjaa comfort-juttua. Selittyykö akkuvahdilla?
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Hae Vehosta alkuperäinen akku 170€, sillä se toimii ainakin.
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Kannattaa joskus ladata se vanhakin akku täyteen. Varsinkin, jos ajaa paljon lyhyttä matkaa ja muutenkin..
E220CDI 2013 (w212 fl)
260SE 1990 (w126)
ex: E320CDI 2005, E320 CDI 2007 Sport,
w116, w123:ia, w124:ia, w126:sia, w210
Avatar
Pekka Kaleva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 334
Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
Paikkakunta: Numminen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Kaleva »

Kokemusta vaan vanhemmista MB:stä, mutta onko ongelma se että sähkö kulkee CAN-linjoissa ja jännitteen erot/pienuus tekee ongelmat. Laturin tehot taitaa kumminkin olla hyvät. Itsellä on myös kiinnostusta W211-sarjaan tulevaisuudessa.
Mersulla mennään jopa kirkkoon!

CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
kt4879
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 07.02.2007 19:09

Bosch AGM ... ainaskin on toiminut moitteetta

Viesti Kirjoittaja kt4879 »

Vaihdoin syksyllä omaani Bosch AGM (huopa/lasivilla-akku) 95 ah. Ostin akun Motonetista hintaan n 188 €. Vartaa olisi myös saanut suurin piirtein samaan rahaan. Nuo Boschin ja Vartan tuotteet lienevät sama tuote, jota myös käytetään ensiasennustuotteena.

Ei ole herjoja tullut akunvaihdon jälkeen. Käytän päivittäin Webastoa.

Vaihto itsessään ei ole iso homma. Muistaa vaan pitää virta-avaimet poissa virtalukosta asennuksen aikana. Vaihto-ohje löytyy myös käyttöohjekirjasta.
E 270 T CDI A -03 (S211)
ccmali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 31.05.2008 23:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ccmali »

Ohjekirjassa sanotaan, että akun vaihdon jälkeen pitää normittaa kaikkea esp:stä lähtien, pitääkö tosiaan?
kt4879
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 07.02.2007 19:09

Normittamisesta

Viesti Kirjoittaja kt4879 »

ESP:n normittaminen hoituu kääntelemällä akunvaihdon jälkeen renkaita laidasta laitaan muutaman kerran auton käydessä. Lasinnostimien normittaminen muistaakseni hoitui laskemalla lasi alas ja ylosnosto koko ajan katkaisijasta nostaen. Ikkunan tullessa yläasentoon, pidetään katkaisinta vielä ylösnostoasennossa n. 3 sek, kunnes kuuluu sellainen vaimea releen naksahdus...
E 270 T CDI A -03 (S211)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Moi. Monet suosittaa uudempiin tai varmuuden varalta kannattaa laittaa johdotuksella vaikka hauen leuoilla virta akun vaihdossa niin että sähkökatkosta ei synny.Näin pääsee paljon paljon helpommella ja ei tule turhaa korjaamo käyntiä ja radiokin välttää dementoitumisen
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Pekka Kaleva kirjoitti:Kokemusta vaan vanhemmista MB:stä, mutta onko ongelma se että sähkö kulkee CAN-linjoissa ja jännitteen erot/pienuus tekee ongelmat. Laturin tehot taitaa kumminkin olla hyvät. Itsellä on myös kiinnostusta W211-sarjaan tulevaisuudessa.
Kaikissa nykyisissä autoissa käytetään CAN-väyliä enemmän tai vähemmän. Itse CAN-väylän tiedonsiirto on kyllä luotettava ja signaalit itse asiassa suhteellisen isoja (symmetrinen kierretty kaapeli siirtoväylänä). Itse ohjausyksikköjen herkkyys alhaisille jännitteille voi kyllä olla ongelma, sikäli tavallaan liittyy CAN-väyliinkin.

Itse ostaisin tuon alkuperäisen akun (Veholta tai jostain muualta jos tietää saavansa vastaavan akun, eihän mersu noita akkuja itse tee). Itsellä pisimmillään W211:ssä kuitenkin alkuperäinen akku ollut yli viisi vuotta, ei sitä sijoitusta kovin usein pitäisi tarvita tehdä jos lataussysteemit on kunnossa ja autossa ei ole mitään vikoja jotka estävät sitä menemästä oikeaan virransäästötilaan parkissa.
Vastaa Viestiin