Kuinka kallis remontti vitoon
Kuinka kallis remontti vitoon
Kiinnostais tuo kyseinen auto ..http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/vito/2383126
Osaatteko vito miehet arvioida mikä tuon laatikossa on tuon tarinan mukaan hätänä?
Kiitos tietäjille.
Osaatteko vito miehet arvioida mikä tuon laatikossa on tuon tarinan mukaan hätänä?
Kiitos tietäjille.
Mersu kuin mersu
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tosiaan tuo valo ei ole mikään laatikonöljyvalo, sellaista ei ole. Se on vikavalo ja vikakoodin lukeminen voisi kertoa mistä on kyse. Lukeminenm ei onnistu yleistesterillä vaan tarvitaan joku ZF:n erikoislukija, jollainen pitäisi löytyä Veholta.
Olisi hyvä tietää milloin tuo valo syttyy niin voisi arvailla mikä on vikana. Tietokone tarkkailee lukuisia asioita sieltä laatikolta. Jotkut viat se huomaa heti kun sähköt kytketään, jotkut viat sytyttävät punavalon vasta kun laatikossa tapahtuu jotakin. Esimerkiksi jokin solenoisi, joka ohjaa vaihteiden kytkeytymistä saattaa olla oikosulussa ja silloin valo syttyyvasta kun kyseistä solenoidia (vaihdetta) tarvitaan.
Parhaimmillaan tuo vika on vain kontaktihäitiö laatikon päällä olevassa johtonipussa. Liitin irti ja veden poisto -> tuliko kuntoon.
No kuitenkin niin kauan kuin tuota ei ole mitenkään diagnosoitu voi olettaa, että siellä laatikossa on jotain fataalia vikaa ja se tarkoittaa aina koko konepaketin irroittamista korista. Edessä on siis paljon työtunteja, jos niist pitää maksaa 50€/tunti jollekin niin kalliksi tulee, mutta jos tekee itse niin halpaa.
Romuttamolta ostettu vaihtolaatikko maksaa tyypillisesti 2000...3000 € eli ovat täysin ylihinnoiteltuja varsinkin kun ei ole mitään takeita missä kunnossa kitkapannat ovat. Parempi vaihtoehto on kunnostaa nykyinen laatikko, toki Vehokin sen tekee hintaan 5000 € mutta esimerkiksi Siekkinen laittaa sen uutta vastaavaan kuntoon kohtuullisella rahalla. Tällöin sinne tulee uudet kitkapannat sekä muu tarvittava kulutusosa ja voidaan olla varmoja, että laatikko toimii satoja tuhansia kilometreja.
Noin ollen siinä voi varautua noin 2000 € remonttiin itse tehdän, mutta hyvällä tuurilla sen saa kuntoon ilmaiseksi, jälkimmäiseen en kylläkään usko. Mitään aivan kamalaa siellä ei ole tapahtunut koska sillä voi ajaa eteen ja taakse, eli se tietokone vain on/pitää laatikkoa vikatilassa.
Vikakohteita voisi olla:
- Johdotus
- Kepin vaijerin päässä oleva sähkömokkula
- Öljymäärä
- Solenoidit (noin 200 € / kpl). Nämä pystyy vaihtamaan laatikkoa irroittamatta
- Kierroslukuanturit. Nämä pystyy vaihtamaan laatikkoa irroittamatta
- Turbiini/ turbiininlukko (noin 500€). Vaatii konepaketin irroittamisen
- Kitkapakka/pakat palaneet loppuun. Konepaketti irti ja Siekkiselle
- Kaasupolkimen anturi
- Sulake ?
Auto Lehtinen on yksi paikka jossa noita automaatteja on ollut myynissä, sieltä voi kurkkia päivän hintoja.
Olisi hyvä tietää milloin tuo valo syttyy niin voisi arvailla mikä on vikana. Tietokone tarkkailee lukuisia asioita sieltä laatikolta. Jotkut viat se huomaa heti kun sähköt kytketään, jotkut viat sytyttävät punavalon vasta kun laatikossa tapahtuu jotakin. Esimerkiksi jokin solenoisi, joka ohjaa vaihteiden kytkeytymistä saattaa olla oikosulussa ja silloin valo syttyyvasta kun kyseistä solenoidia (vaihdetta) tarvitaan.
Parhaimmillaan tuo vika on vain kontaktihäitiö laatikon päällä olevassa johtonipussa. Liitin irti ja veden poisto -> tuliko kuntoon.
No kuitenkin niin kauan kuin tuota ei ole mitenkään diagnosoitu voi olettaa, että siellä laatikossa on jotain fataalia vikaa ja se tarkoittaa aina koko konepaketin irroittamista korista. Edessä on siis paljon työtunteja, jos niist pitää maksaa 50€/tunti jollekin niin kalliksi tulee, mutta jos tekee itse niin halpaa.
Romuttamolta ostettu vaihtolaatikko maksaa tyypillisesti 2000...3000 € eli ovat täysin ylihinnoiteltuja varsinkin kun ei ole mitään takeita missä kunnossa kitkapannat ovat. Parempi vaihtoehto on kunnostaa nykyinen laatikko, toki Vehokin sen tekee hintaan 5000 € mutta esimerkiksi Siekkinen laittaa sen uutta vastaavaan kuntoon kohtuullisella rahalla. Tällöin sinne tulee uudet kitkapannat sekä muu tarvittava kulutusosa ja voidaan olla varmoja, että laatikko toimii satoja tuhansia kilometreja.
Noin ollen siinä voi varautua noin 2000 € remonttiin itse tehdän, mutta hyvällä tuurilla sen saa kuntoon ilmaiseksi, jälkimmäiseen en kylläkään usko. Mitään aivan kamalaa siellä ei ole tapahtunut koska sillä voi ajaa eteen ja taakse, eli se tietokone vain on/pitää laatikkoa vikatilassa.
Vikakohteita voisi olla:
- Johdotus
- Kepin vaijerin päässä oleva sähkömokkula
- Öljymäärä
- Solenoidit (noin 200 € / kpl). Nämä pystyy vaihtamaan laatikkoa irroittamatta
- Kierroslukuanturit. Nämä pystyy vaihtamaan laatikkoa irroittamatta
- Turbiini/ turbiininlukko (noin 500€). Vaatii konepaketin irroittamisen
- Kitkapakka/pakat palaneet loppuun. Konepaketti irti ja Siekkiselle
- Kaasupolkimen anturi
- Sulake ?
Auto Lehtinen on yksi paikka jossa noita automaatteja on ollut myynissä, sieltä voi kurkkia päivän hintoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 814
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Hinnan takuukunnostetulle laatikolle saa tuolta:
http://www.atb-berlin.com/index.php?cPa ... d904b4465d
Olen joskus bemarin laatikkoa sieltä kysellyt ja ainakin silloin vastaus tuli tosi nopeasti rahtierittelyineen = 5-sarjan tippi-laatikko oli muistaakseni reilusti alle kolmen toimintayksikön toimitettuna ...
http://www.atb-berlin.com/index.php?cPa ... d904b4465d
Olen joskus bemarin laatikkoa sieltä kysellyt ja ainakin silloin vastaus tuli tosi nopeasti rahtierittelyineen = 5-sarjan tippi-laatikko oli muistaakseni reilusti alle kolmen toimintayksikön toimitettuna ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 488
- Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
- Paikkakunta: oulu
Niin ja vaikea kuvitella, että laittaisi auton myyntiin -4k€ hinnalla, jos ei ole jo käyttänyt parin kympin vikakoodin luvussa ja samalla saanut Veholta kustannusarvioksi 6...7 k€. Sen verran maksaa vaihteistoreelaus suomessa
Eipä silti, kyllä mä tuon ostaisin, vähän iltajumppaa ja taas on auto ajossa. Olisi kiva jos joku jaksaa kysellä ZF:n hinnan tuolta ulkomailta, kiinnostaa itseänikin.

Eipä silti, kyllä mä tuon ostaisin, vähän iltajumppaa ja taas on auto ajossa. Olisi kiva jos joku jaksaa kysellä ZF:n hinnan tuolta ulkomailta, kiinnostaa itseänikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
järkihintaista varaosapuolta mm. laatikoita etsivän kannattaa katsoa myös www.aqunor.com, ainakin kaveri sai sieltä nopeasti ja sopuhintaan osat, vaihtoehto kotimaan kalliille hinnoille?
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
Luulisi (tm) että jos haluaa autoa myydä niin kertoo mitä sieltä koodeista löytyi, jos ne on luettu...
Ainakaan Viton ABSien kanssa hydrauli-yksikköön kohdistuva vikakoodi ja vika ei korreloi keskenään lineaarisesti, eli on vaan tiedettävä mitä se testisekvenssi pitää sisällään ja sen avulla pääteltävä mitä on rikki - vai onko mitään...
Ainakaan Viton ABSien kanssa hydrauli-yksikköön kohdistuva vikakoodi ja vika ei korreloi keskenään lineaarisesti, eli on vaan tiedettävä mitä se testisekvenssi pitää sisällään ja sen avulla pääteltävä mitä on rikki - vai onko mitään...
Itse olen kerran tilannut takuukunnostetun laatikon ZF:ltä saksasta erään konepajan kautta. Laatikko maksoi 3700€, vanhan kun annoin vaihdossa niin jäi hintaa 2700€. Veholla sama laatikko 5500€+turbiini 1800€.
Tarkasta johdot huolella. Itselläni viime kesänä rupes häiriövalo kenkkuilee. -> Veholle testeriin ja sanoo että paineensäädin sökönä.
osat olisi ollu n.200€ ja työ 2000€. No vähän johtoja ronklasin, niin tuli kuntoon. Oli jokin johto murtunut siitä nipusta joka laatikolle menee.
Tarkasta johdot huolella. Itselläni viime kesänä rupes häiriövalo kenkkuilee. -> Veholle testeriin ja sanoo että paineensäädin sökönä.
osat olisi ollu n.200€ ja työ 2000€. No vähän johtoja ronklasin, niin tuli kuntoon. Oli jokin johto murtunut siitä nipusta joka laatikolle menee.
Viton turbiineja saa Suomen Kaarinasta hintaan ~500€. Eiköhän se Vehokin ne siellä korjauta hyvällä voitolla 

Lisää tietoa: www.skg.fi