Kuinka kallis remontti vitoon

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Simp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 19.08.2004 21:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Kuinka kallis remontti vitoon

Viesti Kirjoittaja Simp »

Kiinnostais tuo kyseinen auto ..http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/vito/2383126

Osaatteko vito miehet arvioida mikä tuon laatikossa on tuon tarinan mukaan hätänä?

Kiitos tietäjille.
Mersu kuin mersu
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vaihteistossa on vikakoodi ja sen takia laatikko on vikatilassa. Pitäis vikakoodit lukea niin tietää että mikä vika vois olla. Vaihtoehtoja on laatikko sökö tai liittimessä kosketus vikaa tai sitten miljoona muuta vaihtoehtoa siltä väliltä.

Siistin näköinen bussi
Simp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 19.08.2004 21:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Simp »

Minkähän hintainen on pahin vaihto ehto/ eli koko laatikon uusiminen?[/u]
Mersu kuin mersu
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tosiaan tuo valo ei ole mikään laatikonöljyvalo, sellaista ei ole. Se on vikavalo ja vikakoodin lukeminen voisi kertoa mistä on kyse. Lukeminenm ei onnistu yleistesterillä vaan tarvitaan joku ZF:n erikoislukija, jollainen pitäisi löytyä Veholta.

Olisi hyvä tietää milloin tuo valo syttyy niin voisi arvailla mikä on vikana. Tietokone tarkkailee lukuisia asioita sieltä laatikolta. Jotkut viat se huomaa heti kun sähköt kytketään, jotkut viat sytyttävät punavalon vasta kun laatikossa tapahtuu jotakin. Esimerkiksi jokin solenoisi, joka ohjaa vaihteiden kytkeytymistä saattaa olla oikosulussa ja silloin valo syttyyvasta kun kyseistä solenoidia (vaihdetta) tarvitaan.

Parhaimmillaan tuo vika on vain kontaktihäitiö laatikon päällä olevassa johtonipussa. Liitin irti ja veden poisto -> tuliko kuntoon.

No kuitenkin niin kauan kuin tuota ei ole mitenkään diagnosoitu voi olettaa, että siellä laatikossa on jotain fataalia vikaa ja se tarkoittaa aina koko konepaketin irroittamista korista. Edessä on siis paljon työtunteja, jos niist pitää maksaa 50€/tunti jollekin niin kalliksi tulee, mutta jos tekee itse niin halpaa.

Romuttamolta ostettu vaihtolaatikko maksaa tyypillisesti 2000...3000 € eli ovat täysin ylihinnoiteltuja varsinkin kun ei ole mitään takeita missä kunnossa kitkapannat ovat. Parempi vaihtoehto on kunnostaa nykyinen laatikko, toki Vehokin sen tekee hintaan 5000 € mutta esimerkiksi Siekkinen laittaa sen uutta vastaavaan kuntoon kohtuullisella rahalla. Tällöin sinne tulee uudet kitkapannat sekä muu tarvittava kulutusosa ja voidaan olla varmoja, että laatikko toimii satoja tuhansia kilometreja.

Noin ollen siinä voi varautua noin 2000 € remonttiin itse tehdän, mutta hyvällä tuurilla sen saa kuntoon ilmaiseksi, jälkimmäiseen en kylläkään usko. Mitään aivan kamalaa siellä ei ole tapahtunut koska sillä voi ajaa eteen ja taakse, eli se tietokone vain on/pitää laatikkoa vikatilassa.

Vikakohteita voisi olla:
- Johdotus
- Kepin vaijerin päässä oleva sähkömokkula
- Öljymäärä
- Solenoidit (noin 200 € / kpl). Nämä pystyy vaihtamaan laatikkoa irroittamatta
- Kierroslukuanturit. Nämä pystyy vaihtamaan laatikkoa irroittamatta
- Turbiini/ turbiininlukko (noin 500€). Vaatii konepaketin irroittamisen
- Kitkapakka/pakat palaneet loppuun. Konepaketti irti ja Siekkiselle
- Kaasupolkimen anturi
- Sulake ?

Auto Lehtinen on yksi paikka jossa noita automaatteja on ollut myynissä, sieltä voi kurkkia päivän hintoja.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Hinnan takuukunnostetulle laatikolle saa tuolta:

http://www.atb-berlin.com/index.php?cPa ... d904b4465d

Olen joskus bemarin laatikkoa sieltä kysellyt ja ainakin silloin vastaus tuli tosi nopeasti rahtierittelyineen = 5-sarjan tippi-laatikko oli muistaakseni reilusti alle kolmen toimintayksikön toimitettuna ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Kyllä mää vähän luulen,että nuo on liittimet ja muut helpoimmat katsonut jo.
250CE 1969
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin ja vaikea kuvitella, että laittaisi auton myyntiin -4k€ hinnalla, jos ei ole jo käyttänyt parin kympin vikakoodin luvussa ja samalla saanut Veholta kustannusarvioksi 6...7 k€. Sen verran maksaa vaihteistoreelaus suomessa :roll:

Eipä silti, kyllä mä tuon ostaisin, vähän iltajumppaa ja taas on auto ajossa. Olisi kiva jos joku jaksaa kysellä ZF:n hinnan tuolta ulkomailta, kiinnostaa itseänikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Simp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: To 19.08.2004 21:03
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Simp »

Juu, kyl taitaa olla tiedossa korjaus kustannukset omistajalla..¨¨

Taitaa tulla meikäläiselle maksamaan yhtä paljon kuin ostaa suoraan ehjä auto.

Suuret kiitokset ammattilaisille!
Mersu kuin mersu
Antero76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Pe 05.09.2008 21:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antero76 »

järkihintaista varaosapuolta mm. laatikoita etsivän kannattaa katsoa myös www.aqunor.com, ainakin kaveri sai sieltä nopeasti ja sopuhintaan osat, vaihtoehto kotimaan kalliille hinnoille?
...mersulla mennään, kun totuttu on näihin vuosien varrella...
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Luulisi (tm) että jos haluaa autoa myydä niin kertoo mitä sieltä koodeista löytyi, jos ne on luettu...

Ainakaan Viton ABSien kanssa hydrauli-yksikköön kohdistuva vikakoodi ja vika ei korreloi keskenään lineaarisesti, eli on vaan tiedettävä mitä se testisekvenssi pitää sisällään ja sen avulla pääteltävä mitä on rikki - vai onko mitään...
vilikki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 08.07.2008 11:27

Viesti Kirjoittaja vilikki »

Itse olen kerran tilannut takuukunnostetun laatikon ZF:ltä saksasta erään konepajan kautta. Laatikko maksoi 3700€, vanhan kun annoin vaihdossa niin jäi hintaa 2700€. Veholla sama laatikko 5500€+turbiini 1800€.

Tarkasta johdot huolella. Itselläni viime kesänä rupes häiriövalo kenkkuilee. -> Veholle testeriin ja sanoo että paineensäädin sökönä.
osat olisi ollu n.200€ ja työ 2000€. No vähän johtoja ronklasin, niin tuli kuntoon. Oli jokin johto murtunut siitä nipusta joka laatikolle menee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Viton turbiineja saa Suomen Kaarinasta hintaan ~500€. Eiköhän se Vehokin ne siellä korjauta hyvällä voitolla :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin