w210 td pakokaasun kierrätyskokemukset
w210 td pakokaasun kierrätyskokemukset
Liikenteessä on jo runsaasti ajettuja moniventtiilisiä dieselturboja, joissa on pakokaasun kierrätys egr. Onko näissä ongelmana imuilmajärjestelmien ja katalysaattoreiden tukkeentumista vai onko ongelmat enempikin cdi-malleissa. Jos papereissa maininta vähäpäästöisyydestä, niin voiko järjestelmää pois kytkeäkään, siis pysyvästi? Itsellä 300 D-turbo -98, jolla ajettu 490 tkm, enkä ole vielä näitä ongelmia kokenut; kuinkas ne muuten tulee esiin; veto takkuaa tms?
Viimeksi muokannut Roas, Ti 10.02.2009 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w210 E300 TD
Mulla on kokemusta siinä mielessä, että vuosi pari sitten tyhjäkäynnillä kuului kummallista ääntä imusarjasta ja sitä aikani sitten kummastelin, kunnes otin imusarjan pois tarkistaakseni asian ja samalla vaihtelin polttoaineletkuja yms o-renkahia. Imusarja näytti kaikessa mustuudessaan ihan hyvältä, mutta kun kurkkasin lampulla imuventtiilien rööreihin niin "äänen" syy selvisi. Imusarjan jostain nurkan renuamilta oli irronnu noin 3mm paksu muutaman neliösentin kokoinen bitumimainen karsta pala, joka sitten hyppi venttiilin päällä aina välillä aiheuttaen ääntä.
Eli kyllä sinne karstaakin kertyy. Siitä sitten alkoi ajatus takaisinkierrätyksen eliminoinnista. Tulppasin kanavan ennen egr-venttiiliä peltilätkällä ja ajelin tyytyväisenä muutaman kuukauden. Sitten tuli vikatiloja satunnaisesti ja testeri herjasi ahtopaineesta
. Vaihdoin viallisen ahtopainepurnukan ja myös revenneen ja hieman vuotavan ahtoputken ja ilmamäärämittarin. Seurasi välittömästi vikatila
. No, poistin tulpan egr-kanaavasta ja kaikki toimi taas moitteetta kun kakkaa alkoi syöttämään koneelle.
Eli ei kestänyt olla enää tukossa pakokaasukanava kun anturit yms oli uusia ja oikeintoimivia
. Luulen että vanha ilmamäärämittari oli hiipunut ja salli kajoamisen egr-härveliin.
Kakan syöttäminen koneelle ei tuntunut kuitenkaan alkuunkaan enää mukavalta asialta
ja päädyin digituuninkiin. Testeri näytti egr:n suhteen toimeenpiteen jälkeen OFF eli nyt se asia on kunnossa. Samalla muuttui auton luonne oikein mukavaan suuntaan hieman lisääntyneen tehon ja väännön vuoksi. 
Eli tällainen omakohtainen kokemus on mulla. Autolla on ajettu nyt 470000km.
Eli kyllä sinne karstaakin kertyy. Siitä sitten alkoi ajatus takaisinkierrätyksen eliminoinnista. Tulppasin kanavan ennen egr-venttiiliä peltilätkällä ja ajelin tyytyväisenä muutaman kuukauden. Sitten tuli vikatiloja satunnaisesti ja testeri herjasi ahtopaineesta
Eli ei kestänyt olla enää tukossa pakokaasukanava kun anturit yms oli uusia ja oikeintoimivia
Kakan syöttäminen koneelle ei tuntunut kuitenkaan alkuunkaan enää mukavalta asialta
Eli tällainen omakohtainen kokemus on mulla. Autolla on ajettu nyt 470000km.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
E200D aut. -94
Kiitosta Castillo kiinnostavista alkutiedoista.
Lähinnä minua kiinnostaa asia siltä pohjalta, että autossani on kulutus kasvanut pikku hiljaa, alussa oli 8 l/100, nykyisin 10 l/100 vaikka olisi uudet öljyt, suodattimet, putsarit jne. Ajan maltillista maantieajoa, matka starttia kohti varmaan keskim 20 km. Luulisi, että karstoittuminen vaikuttaisikin niin kulku- kuin ruokahaluihinkin.
Lähinnä minua kiinnostaa asia siltä pohjalta, että autossani on kulutus kasvanut pikku hiljaa, alussa oli 8 l/100, nykyisin 10 l/100 vaikka olisi uudet öljyt, suodattimet, putsarit jne. Ajan maltillista maantieajoa, matka starttia kohti varmaan keskim 20 km. Luulisi, että karstoittuminen vaikuttaisikin niin kulku- kuin ruokahaluihinkin.
w210 E300 TD
- Pakardinen
- Mersumies

Se on varma, että se karstoittuminen vaikuttaa. Niin kulku kuin polttoaineenvientipuoleenkin. Kerran näin 300tkm ajetun taksi Mersun imusarjan, jossa imukanavat oli siinä kunnossa, että niihin pikkusormi nipinnapin mahtui. Voi vaan kuvitella, että saattaahan se vähän ahdistaa... Vähän sama, kuin lyöt mehupillin suuhun ja sitten juoksulenkille ja hengittelet sen pillin kautta. Ei mahda tuntua mukavalta hetken päästä.
Muutenkin tuo EGR on semmoinen laite, että minä en kertakaikkiaan ymmärrä, miten se muka VOI toimia niinkuin väitetään, eli se vähentäisi päästöjä. Kun mulle ainakin jo koulussa opetettiin, että mahdollisimman hyvän palamisen edellytykset on herkästi syttyvä ja hyvin palava materiaali, sekä runsaasti puhdasta happea. Miten tuohon yhtälöön käy jo kertaalleen palamisesta syntyneet palokaasut...? Ei mahdu minun tajuntaan.
Muutenkin tuo EGR on semmoinen laite, että minä en kertakaikkiaan ymmärrä, miten se muka VOI toimia niinkuin väitetään, eli se vähentäisi päästöjä. Kun mulle ainakin jo koulussa opetettiin, että mahdollisimman hyvän palamisen edellytykset on herkästi syttyvä ja hyvin palava materiaali, sekä runsaasti puhdasta happea. Miten tuohon yhtälöön käy jo kertaalleen palamisesta syntyneet palokaasut...? Ei mahdu minun tajuntaan.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Minullakin muuten kulutus pikkuhiljaa pääsi kasvamaan juuri kuin Roas asian ilmaisi. Imusarjan aion puhdistaa kunnolla lähitulevaisuudessa, varmaan sekin osaltaa vois vaikuttaa asiaan. Mutta, ! ,vaihdatin suuttimien kärjet ja samalla sitä digihommelia niin sen jälkeen on tullut taas kohtuullisiakin kulutuslukemia. Pienin matka-ajokulutus oli pariviikkoa sitten 7,3 l/100. Odotan kokemuksia normaaalikulutuksista kunhan eberin käyttö pakkasten mentyä lakkaa. Nyt on pyörinyt 9 litran kahta puolta kun noin 35 ajokilsaa kohti on puoli tuntia eberi päällä ja muutenkin paljon startteja ja pikkuajoa. Mielenkiintoista oli kärryn kanssa 400 kilsaa 8,4 litran kulutuksella reipasta menoa polanneteillä. Ennen on menny varmaan litran enempi vastaavissa oloissa.
E300 TDT -98
E200D aut. -94
E200D aut. -94