Tärinä liikkeelle lähtiessä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MM124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Su 07.12.2003 16:54
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Tärinä liikkeelle lähtiessä

Viesti Kirjoittaja MM124 »

Terve. 124 300d täristää liikkeelle lähtiessä. Olisikohan kytkin loppu? Se ei kuitenkaan luista, eikä ajon aikanakaan ole tärinöitä havaittavissa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tärinä tuntuu juuri siinä vaiheessa, kun kytkin alkaa ottaa, kyllä vika mahtaa sieltä myös löytyä.
wiimax.fi
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Tärinä liikkeelle lähtiessä

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

MM124 kirjoitti:Terve. 124 300d täristää liikkeelle lähtiessä. Olisikohan kytkin loppu? Se ei kuitenkaan luista, eikä ajon aikanakaan ole tärinöitä havaittavissa.
Tuo kytkimen sulkeutumisvaiheessa tuntuva tärinä johtuu lähes aina kytkinlevyn navan jousista (ne kehän suuntaiset). Ne on joko kuoleentuneet tai katkenneet, jolloin levy pyrkii vääntymään keskiöstään sivuun. Siitä tärinä.
Noitten jousien tarkoituksena on pienentää nykäisyä siinä vaiheessa kun kytkin sulkeutuu.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Minusta nuo jouset myös estävät moottorin värinää pääsemästä voimansiirtoon. Itselläni oli 300d, jossa nuo jouset olivat luultavasti ihan loppu. Kytkin nyki kunnolla jos sitä yritti luistattaa. Samalla kuului helisevä ääni kytkimestä. Tuo aiheutti myös sen, että pienillä moottorin kierroksilla auto jyrisi. Oli aika rasittava ominaisuus, kolmosella ei voinut ajaa alle 40, eikä nelosella alle 60. Kardaanin kaikki rättinivelet olivat ehjiä. Kytkintä en koskaan kehdannut avata, näin jälkikäteen olisi varmaan kannattanut.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Mun W123 200D:ssä oli samanlainen vika joka johtui rikkinäisestä vaihteiston takapään kannakekumista.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kytkinlevyn kuluneisuuden voit tarkistaa pellistä valmistetulla erikoistyökalulla purkamatta autoa. Työkalun valmistusohje löytyy Alfamerin korjausoppaasta.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kytkintulkki

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Benediktus kirjoitti:Työkalun valmistusohje löytyy Alfamerin korjausoppaasta.
On tuon näköinen lepare.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin