turbon "asennus" tarvikkeista ... +muusta
turbon "asennus" tarvikkeista ... +muusta
ens viikolla olis vissiin nyt tarkoitus tuota turboa löydä kiinni , ja tarvikkeista kyselisin.
-klemmarit, eli ne kannattaa ostaa sellaiset kunnolliset, jossa kuusiokolo kiristys, mitäs nää maksaa kpl , koko jotain 50-60mm , en oo ikinä näitä ostanut niin tietää mitä niistä kannattaa maksaa.
-ahtoputket, turbolta coolerin ja coolerilta painesäilöön, mitä putkea? ja metri hinta ?
-turbon öljyn saantiin tulee pieni pätkä 6mm sisähalk. letkua, tarvii vissiin olla jotain kuumuuden kestävää tms.?
-ja entäs turbolta öljy-öljypohjaan letku, riittääkö tavallinen "bensaletku" ?
sitten vielä termarista, oli juttua jossain että kannattaa ostaa turbon termari ? vaiko ?
kiitos vastauksista !
-klemmarit, eli ne kannattaa ostaa sellaiset kunnolliset, jossa kuusiokolo kiristys, mitäs nää maksaa kpl , koko jotain 50-60mm , en oo ikinä näitä ostanut niin tietää mitä niistä kannattaa maksaa.
-ahtoputket, turbolta coolerin ja coolerilta painesäilöön, mitä putkea? ja metri hinta ?
-turbon öljyn saantiin tulee pieni pätkä 6mm sisähalk. letkua, tarvii vissiin olla jotain kuumuuden kestävää tms.?
-ja entäs turbolta öljy-öljypohjaan letku, riittääkö tavallinen "bensaletku" ?
sitten vielä termarista, oli juttua jossain että kannattaa ostaa turbon termari ? vaiko ?
kiitos vastauksista !
ahtoputket saa aika helposti 2" pakoputkesta eikä maksa paljoa 10 egee metri taitaa saada halvimmillaan.
Öljyletkut ainaskin omassa virityksessä sai helposti ku marssi hydrauliikka putiikkiin ja pyysi sieltä ihan tavallista hydrauliikkaletkua. Tämä huvi tais maksaa 20 egee liittimineen päivineen. Samasta liikkeestä todennäkösesti löytää myös tuon paluuputken.
Öljyletkut ainaskin omassa virityksessä sai helposti ku marssi hydrauliikka putiikkiin ja pyysi sieltä ihan tavallista hydrauliikkaletkua. Tämä huvi tais maksaa 20 egee liittimineen päivineen. Samasta liikkeestä todennäkösesti löytää myös tuon paluuputken.
tästä päivästä tulee loistava...kaikki tulee menemään päin helvettiä
Re: turbon "asennus" tarvikkeista ... +muusta
Klemmareiksi riittää ihan tavalliset (mieluummin hapokas/rst, ulkonäkö) jos putkissa kynnykset, johon letku puree kiinni. Mielestäni nämä kuusiokolo ovat hel... rumiaepk kirjoitti:ens viikolla olis vissiin nyt tarkoitus tuota turboa löydä kiinni , ja tarvikkeista kyselisin.
-klemmarit, eli ne kannattaa ostaa sellaiset kunnolliset, jossa kuusiokolo kiristys, mitäs nää maksaa kpl , koko jotain 50-60mm , en oo ikinä näitä ostanut niin tietää mitä niistä kannattaa maksaa.
-ahtoputket, turbolta coolerin ja coolerilta painesäilöön, mitä putkea? ja metri hinta ?
-turbon öljyn saantiin tulee pieni pätkä 6mm sisähalk. letkua, tarvii vissiin olla jotain kuumuuden kestävää tms.?
-ja entäs turbolta öljy-öljypohjaan letku, riittääkö tavallinen "bensaletku" ?
sitten vielä termarista, oli juttua jossain että kannattaa ostaa turbon termari ? vaiko ?
kiitos vastauksista !


Ahtoputkiston materiaaliksi ehkä paras on alumiini/ruostumaton, mahdollisimman ohuella seinämällä, voi sen tehdä vaikka mustasta jos sille tuntuu.
Urpon paluu putki pitää olla vähintään 20mm(virikoneissa) ja tähän käy parhaiten silikoni putki, mutta toki pensa letku käy.
Urpon termari on käsittääkseni kylmempi, joten sellainen, mitä viileämpi kone -> enemmän tehoa.
Ahtoputket voi vallan hyvin vetää letkusta, itsellä on suurimmalta osalta kusoavahvisteista letkua, esim. Etolasta saa sopivaa. silikoniletkua kovasti suosittelevat, mutta hinta on kymmenkertainen tuollaiseen tavalliseen verrattuna, eli ei paljoa kannata.epk kirjoitti:hyd. liikkeeseen siis täytyy mennä!
onko jotain seksuaalista merkitystä että onko noi ahtoputket letkua vai metallia ? , aattelin suurimman osan vetää letkulla , mutta millaisella ?
saako tuohon sopivaa letkua hyd. liikkeistä ?
Kiristimistä valitsisin ne jotka mullakin on, ihan siistit ne ovat ja taatusti pitävät kovemmillakin ahdoilla.
Mauri H. kirjoitti:Mullahan on ne kuusiokolokiristeiset, maksoivat 50 milliset jotain 5,50 € ja 60 milliset 6,50 € kappaleelta.epk kirjoitti:mitäs oli etolassa metri hinta, turussahan on toi teollisuus etola.
entä noi klemmarit ?
Letkun hintaa en muista, oliskos 50 millinen ollut jotain 20 € metriltä...
heh, menee sitten aika reippaasti noihin , muutama letkunkiristin ja letkua muutama metri= palttia rallaa 100 €

Mene turkkuseen sellaiseen firmaan kun "Hytar" tai onko se AVS group tai jotain?
Sieltä saat öljynkestävää letkua paluuputkeksi ja lemmareita sekä maurin mainitsemaa "Mustaa" letkua coolerille!
Voin aamulla antaa osoitteen ko.yritykseen jos kerkee vielä.
Etola on kanssa hyvä vaihtoehto,mutta siellä ei ole välttämättä kaikkea mitä koti turbottaja tarvitsee?
Ja hintataso on varmasti kilpailukykyistä verrattuna Etolaan?
Sieltä saat öljynkestävää letkua paluuputkeksi ja lemmareita sekä maurin mainitsemaa "Mustaa" letkua coolerille!
Voin aamulla antaa osoitteen ko.yritykseen jos kerkee vielä.
Etola on kanssa hyvä vaihtoehto,mutta siellä ei ole välttämättä kaikkea mitä koti turbottaja tarvitsee?

Ja hintataso on varmasti kilpailukykyistä verrattuna Etolaan?

Hyvät on perät.......
Auti
Jep, Etola on sika kallis, eli jos jostain muualta saat niin varmasti on edullisempaa.
Mutkat kannattaa tehdä metallista, niiden mutkienkin hintoja kannattaa vertailla.
Noilla pienillä paineilla varmasti tavalliset klemmarit riittää, mutta nuo ovat ainakin järeät, eivätkä irtoa vaikka joskus vähän innostuisi päivittämään paineita.
Itsellä on kokeiltu 2,2 barilla, ei ongelmia, kiinni pysyy.
Mutkat kannattaa tehdä metallista, niiden mutkienkin hintoja kannattaa vertailla.
Noilla pienillä paineilla varmasti tavalliset klemmarit riittää, mutta nuo ovat ainakin järeät, eivätkä irtoa vaikka joskus vähän innostuisi päivittämään paineita.
Itsellä on kokeiltu 2,2 barilla, ei ongelmia, kiinni pysyy.
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Ei vaan...epk kirjoitti:no hieno homma, jos jaksat vaikka nimen kaivaa niin pääsee eteenpäin
hymat oy ?
Hytar, Turku
Myynti
Suunnittelu
Varasto, letkuasennelmat
Ruunikkokatu 10
FIN-20380 Turku
Puh. 02-216 2200
Fax. 02-216 2222
http://www.hytar.fi/fi/prof_hytarfi.shtml
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Niitä mutkat kannattaa tosiaan tehdä ns. hitsattavista putkimutkista. Niitä saa ainakin 60mm ja taitaa löytyä 50mm jne. Putkiliikkeessä nuo mutkat ovat 4€ kpl ja aidossa rautakaupassa 2€/kpl. Suosittelen tekemään 60mm tavarasta. Kaikkiin letkuliitoksiin kannattaa hitsata putken päähän kohoumarengas, niin että letku pysyy kiinni. Ilman putken päässä olevaa paksunnosta ei tahdo pysyä kiinni, ainakaan tavallisilla klemmareilla. Kumiletkuna olen itse käyttänyt raskaankaluston jäähdyttäjän letkua. Sitä saa puolen, tai metrin pätkissä. Letkussa lukee muuten Cooler.
Jep, sellainen paksunnos ehdottomasti jokaiseen letkuliitokseen, sitten pysyy, itse ainakin tein ihan idioottivarman ,ettei ainakaan pääse irtoamaan.Perttu K kirjoitti:Niitä mutkat kannattaa tosiaan tehdä ns. hitsattavista putkimutkista. Niitä saa ainakin 60mm ja taitaa löytyä 50mm jne. Putkiliikkeessä nuo mutkat ovat 4€ kpl ja aidossa rautakaupassa 2€/kpl. Suosittelen tekemään 60mm tavarasta. Kaikkiin letkuliitoksiin kannattaa hitsata putken päähän kohoumarengas, niin että letku pysyy kiinni. Ilman putken päässä olevaa paksunnosta ei tahdo pysyä kiinni, ainakaan tavallisilla klemmareilla. Kumiletkuna olen itse käyttänyt raskaankaluston jäähdyttäjän letkua. Sitä saa puolen, tai metrin pätkissä. Letkussa lukee muuten Cooler.
Raskaankaluston jäähdyttäjän letkua mulla on ne 90 asteen kulmassa olevat letkut jotkä lähtevät coolerilta alaspäin kääntyen, loput ovat Etolan kudosletkua..
Onko turbon paluuöljy letkut kestänyKaikilla?Jos on ni mitä setkua,tarkalleen olette niihin käyttäny?Meiltä ei saa mistään sellaista letkua joka kestäis siinä tehtävässään.Öljyn kestäviä letkuja kyllä löytyy,mutta letkua joka kestäis sekä öljyä,että kuumuutta,ei ole edes hytikka liikkeissä,mille antaisivat täysmääräisen takuun kestää kuuman öljyn kierto.
Mulla on lyhyen matkaa paksua öljyletkua, eiköhän tuo kestä.G280E kirjoitti:Onko turbon paluuöljy letkut kestänyKaikilla?Jos on ni mitä setkua,tarkalleen olette niihin käyttäny?Meiltä ei saa mistään sellaista letkua joka kestäis siinä tehtävässään.Öljyn kestäviä letkuja kyllä löytyy,mutta letkua joka kestäis sekä öljyä,että kuumuutta,ei ole edes hytikka liikkeissä,mille antaisivat täysmääräisen takuun kestää kuuman öljyn kierto.
samcon silikoni letkua on laitettu.G280E kirjoitti:Onko turbon paluuöljy letkut kestänyKaikilla?Jos on ni mitä setkua,tarkalleen olette niihin käyttäny?Meiltä ei saa mistään sellaista letkua joka kestäis siinä tehtävässään.Öljyn kestäviä letkuja kyllä löytyy,mutta letkua joka kestäis sekä öljyä,että kuumuutta,ei ole edes hytikka liikkeissä,mille antaisivat täysmääräisen takuun kestää kuuman öljyn kierto.
aikoinaan oli tavan teräspunos suojattua hydrauliikka letkua ja kestää, kaverin saapissa ollut vuosia ja ei mitään ongelmaa.