W115/W123 takapyörän laakerin kireys?
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
W115/W123 takapyörän laakerin kireys?
Morjens!
- Yritin etsiskellä kirjallisuudesta momenttia kuinka kireälle tulen laittamaan takapyörän laakerit noihin työn alla oleviin tukivarsiin. Ohjekirjan mukaan sopiva kireys määräytyy välyksen mukaan ja "mittaa välys mittarilla". Mutta mistäs ja milläs mittarilla mää sen mittaan? Asentamoon en vie kun minä itte!
- Yritin etsiskellä kirjallisuudesta momenttia kuinka kireälle tulen laittamaan takapyörän laakerit noihin työn alla oleviin tukivarsiin. Ohjekirjan mukaan sopiva kireys määräytyy välyksen mukaan ja "mittaa välys mittarilla". Mutta mistäs ja milläs mittarilla mää sen mittaan? Asentamoon en vie kun minä itte!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Moi!
Eikö sinulla ole siellä mutterin ja laakerin välissä se "ryppyrengas". Ainakin laakerisetin mukana olisi pitänyt tulla.
Eli metalliholkki, jossa on "loiva" vekki keskellä.
Nyt kun kiristät laakeria niin sen vekin pitäisi painua kasaan ja se varmistaa oikean kireyden/momentin.
Sen vaan jotenkin tuntee kun se rengas alkaa painua kasaan (aika epämääräinen ohje
)
Eikö sinulla ole siellä mutterin ja laakerin välissä se "ryppyrengas". Ainakin laakerisetin mukana olisi pitänyt tulla.
Eli metalliholkki, jossa on "loiva" vekki keskellä.
Nyt kun kiristät laakeria niin sen vekin pitäisi painua kasaan ja se varmistaa oikean kireyden/momentin.
Sen vaan jotenkin tuntee kun se rengas alkaa painua kasaan (aika epämääräinen ohje
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Dänks, ihan ymmärrettävä tuo ohje oli. Täytynee tutkiskella, laakerisettejä on nääs varaosajemmassa kaks uutta kun ajattelin, että vaihdan ne nykyisiin paikallaan oleviin alkuperäisiin tukivarsiin. Sitten päätin, että hiekkapuhkun ja pohjamaalaan toiset tukivarret ja asennan ne kesän alussa kaikilla uusilla osilla paikalleen. Ei tartte vuosikymmeneen sorkkia.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies

- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Näin vähän meinasin!Mesedesi kirjoitti:Jos meinaat entisöidä tukivarret, niin suosittelen, että teet molempiin pienen reiän, josta voit työntää kotelomassaa sisään, ja tulpata sen täytön jälkeen.
On muuten yllättävän usein kuulunut toveripiiristä juttua, että tukivarren jousikuppi on ruostunut puhki, tai iskari lähtenyt kävelemään. Siinä ei taida pysyä mikään kiinteä ruosteenesto, vaan täytynee lorottaa kotelosuojaa tai vaseliinia pohjalle kelpo satsi..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Manu300cea24
- Mersumies

- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Miten olis jos yläpuolelle poraa pienen reijän ja hurauttaa vaikka jäteöljyä tukivarren sisään loiskumaan?
Jos liian tiukkaa on öljy niin polttoöljyä huikka sekaan niin tulee juoksevampaa.
Kun joskus pikku poikanan oli KE30 "iso" gorilla peltoautona.
Ja laitos oli läpipaska muuten mutta helmat oli kovat.
Kiinnostus heräs siitä asiasta ja koteloo auki niin ne oli puoliksi täynnä öljyä.
Jos liian tiukkaa on öljy niin polttoöljyä huikka sekaan niin tulee juoksevampaa.
Kun joskus pikku poikanan oli KE30 "iso" gorilla peltoautona.
Ja laitos oli läpipaska muuten mutta helmat oli kovat.
Kiinnostus heräs siitä asiasta ja koteloo auki niin ne oli puoliksi täynnä öljyä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Olli Lajunen
- Asiantuntija

- Viestit: 1227
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Niissä tukivarsissa on jokunen reikä tehtaalta lähtiessäkin josta kannattaa aina kuin mahdollista ruiskia hieman öljyä sisään. Öljyllä täyttö estäisi kyllä ruostumisen sisältä päin, mutta luultavasti öljy ei siellä sisällä kauaa pysy. Laita Tectyliä tms kotelomassaa tai jopa öljyn ja kotelosuojan sekoitusta kuivamaan ja uusi käsittely useampaan kertaan jos tukivarret ovat irrallaan.
Katsastusmiehiä ajatellen kannattaa porailla niitä reikiä aika hillitysti tai peittää ne.
Katsastusmiehiä ajatellen kannattaa porailla niitä reikiä aika hillitysti tai peittää ne.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Itellä on 220:ssä toinen taka jousikuppi puhki, ostin siihen 123:sen takakelkan ja tukivarret jotka on hiekkapuhallettu ja maalattu, odottavat paikalleen asennusta. Samalla kunnostetaan puhkiruostunut runkopalkki, tasauspyörästön kiinnityskohdan alta rapea. 
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Kyllä se on suola joka noita ruostuttaa. Sillä ole mitään välia harrastepelissä ruiskiiko öljyä / kotelosuojaa tuonne tukivarsiin.
Toki useita pystäreitä pilkkoneena voin sanoa että on ne varret myös rapeina jos on ollut esim metsänreunasta vain vuodesta 1989 lähtien, näin siis eräs yksilö...
Toki useita pystäreitä pilkkoneena voin sanoa että on ne varret myös rapeina jos on ollut esim metsänreunasta vain vuodesta 1989 lähtien, näin siis eräs yksilö...
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Eikö se ole sama osajari_w123 kirjoitti:Tuo muuten ei käy pystäriin jos et kavenna kelkkaa päistäänAapo.T kirjoitti:, ostin siihen 123:sen takakelkan,.
Siinä tapauksessa nimittäin pitää kiirenvilkkaa maalata toinen runko sinne.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/



