W115/W123 takapyörän laakerin kireys?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

W115/W123 takapyörän laakerin kireys?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Morjens!

- Yritin etsiskellä kirjallisuudesta momenttia kuinka kireälle tulen laittamaan takapyörän laakerit noihin työn alla oleviin tukivarsiin. Ohjekirjan mukaan sopiva kireys määräytyy välyksen mukaan ja "mittaa välys mittarilla". Mutta mistäs ja milläs mittarilla mää sen mittaan? Asentamoon en vie kun minä itte!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

noissa on melkein uudet laakerit. sen näkee niistä. turhaa hommaa alkaa vaihtamaan
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!

Eikö sinulla ole siellä mutterin ja laakerin välissä se "ryppyrengas". Ainakin laakerisetin mukana olisi pitänyt tulla.
Eli metalliholkki, jossa on "loiva" vekki keskellä.

Nyt kun kiristät laakeria niin sen vekin pitäisi painua kasaan ja se varmistaa oikean kireyden/momentin.

Sen vaan jotenkin tuntee kun se rengas alkaa painua kasaan (aika epämääräinen ohje :shock: )
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Dänks, ihan ymmärrettävä tuo ohje oli. Täytynee tutkiskella, laakerisettejä on nääs varaosajemmassa kaks uutta kun ajattelin, että vaihdan ne nykyisiin paikallaan oleviin alkuperäisiin tukivarsiin. Sitten päätin, että hiekkapuhkun ja pohjamaalaan toiset tukivarret ja asennan ne kesän alussa kaikilla uusilla osilla paikalleen. Ei tartte vuosikymmeneen sorkkia.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Hyvä välysmittari on rengas kiinni siinä navassa. Uusilla laakereilla ja rymppirenkaalla kun kasaat niin vedät välykset nollaan ja lopetat kiristämisen siihen. Voiman eessä se rymppirengas kyllä antaa periksi ja laakerin saa helposti liian kireälle.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Jos meinaat entisöidä tukivarret, niin suosittelen, että teet molempiin pienen reiän, josta voit työntää kotelomassaa sisään, ja tulpata sen täytön jälkeen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mesedesi kirjoitti:Jos meinaat entisöidä tukivarret, niin suosittelen, että teet molempiin pienen reiän, josta voit työntää kotelomassaa sisään, ja tulpata sen täytön jälkeen.
Näin vähän meinasin! 8)

On muuten yllättävän usein kuulunut toveripiiristä juttua, että tukivarren jousikuppi on ruostunut puhki, tai iskari lähtenyt kävelemään. Siinä ei taida pysyä mikään kiinteä ruosteenesto, vaan täytynee lorottaa kotelosuojaa tai vaseliinia pohjalle kelpo satsi..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Miten olis jos yläpuolelle poraa pienen reijän ja hurauttaa vaikka jäteöljyä tukivarren sisään loiskumaan?

Jos liian tiukkaa on öljy niin polttoöljyä huikka sekaan niin tulee juoksevampaa.

Kun joskus pikku poikanan oli KE30 "iso" gorilla peltoautona.
Ja laitos oli läpipaska muuten mutta helmat oli kovat.

Kiinnostus heräs siitä asiasta ja koteloo auki niin ne oli puoliksi täynnä öljyä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1227
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Niissä tukivarsissa on jokunen reikä tehtaalta lähtiessäkin josta kannattaa aina kuin mahdollista ruiskia hieman öljyä sisään. Öljyllä täyttö estäisi kyllä ruostumisen sisältä päin, mutta luultavasti öljy ei siellä sisällä kauaa pysy. Laita Tectyliä tms kotelomassaa tai jopa öljyn ja kotelosuojan sekoitusta kuivamaan ja uusi käsittely useampaan kertaan jos tukivarret ovat irrallaan.

Katsastusmiehiä ajatellen kannattaa porailla niitä reikiä aika hillitysti tai peittää ne.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Itellä on 220:ssä toinen taka jousikuppi puhki, ostin siihen 123:sen takakelkan ja tukivarret jotka on hiekkapuhallettu ja maalattu, odottavat paikalleen asennusta. Samalla kunnostetaan puhkiruostunut runkopalkki, tasauspyörästön kiinnityskohdan alta rapea. :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aapo.T kirjoitti:, ostin siihen 123:sen takakelkan,
Tuo muuten ei käy pystäriin jos et kavenna kelkkaa päistään :? .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Kyllä se on suola joka noita ruostuttaa. Sillä ole mitään välia harrastepelissä ruiskiiko öljyä / kotelosuojaa tuonne tukivarsiin.

Toki useita pystäreitä pilkkoneena voin sanoa että on ne varret myös rapeina jos on ollut esim metsänreunasta vain vuodesta 1989 lähtien, näin siis eräs yksilö...
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

jari_w123 kirjoitti:
Aapo.T kirjoitti:, ostin siihen 123:sen takakelkan,
Tuo muuten ei käy pystäriin jos et kavenna kelkkaa päistään :? .
Eikö se ole sama osa :shock: kai ainakin tukivarret sopivat :roll:
Siinä tapauksessa nimittäin pitää kiirenvilkkaa maalata toinen runko sinne.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tukivarret sopii mutta apurunko ei :( .Itellä oli taannoin sama tilanne kun meinasin puhaltaa pystärin kelkan ja laittaa sen kunnostettuna 123:sen alle mutta eipä sopinutkaan,huomasin sen vasta viime tipassa niin samanlaisia ovat :? .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin