ASD:n ilmaus.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kuinkas tämä ASD järjestelmä kuuluu oikeiaoppisesti ilmata?

tossa tänään ollu sopivaa keliä kokeilla tota perän toimintaa. toinen rengas asfaltilla ja toinen jäällä. hitaasti, kun alkaa kiihdyttää, niin vetää, mutta jossain kohtaa sutasee ja alkaa nykiin. sitten kun antaa kunnolla monoo, niin perä luistaa ihan kunnolla, siis perän kitkalevyt, ei koko auton perä ;). eli siis kitkalevyt on suht loppu, taikka järjestelmässä ilmaa.

kun auto oli nosturilla, niin huomasin, että yks noista ASD:n putkista vuotaa. ruostunu puhkiasti, kun hangannu omiin kiinnikkeisiinsä. eli luultavimmin ilmauksen tarpeessa koko järjestelmä.

eli siis. kuinka tämä ilmaus tehdään? ainetta säiliö täyteen, auto nosturille ja veto päälle, niin ASD käynnistyy, samalla aukoo niitä perän hydrauli putkia, vai kuinka?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin, ja lähteekö toi ASD:n toiminta pois jossakin vauhdissa?

jostakin luin, että alle 40km/h vauhdissa lykkii lukkoa 100% päälle. ja muuten on auton käydessä 30% lukossa.

ja yli 40km/h vauhdissa ei lukitte enää mitään, vilkuttaa vaan valoa.

onko asia näin?
W201 250DT 20V
w201 190E
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pera8x kirjoitti:niin, ja lähteekö toi ASD:n toiminta pois jossakin vauhdissa?

jostakin luin, että alle 40km/h vauhdissa lykkii lukkoa 100% päälle. ja muuten on auton käydessä 30% lukossa.

ja yli 40km/h vauhdissa ei lukitte enää mitään, vilkuttaa vaan valoa.

onko asia näin?
No, mun käyttöohjekirjassa lukee 124 vm 89:
ASD kytkeytyy alle 25km/h nopeudessa ja putoaa pois kun nopeus ylittyy 30km/h. Mutta onhan siellä aina se momenttilukko (enintään 35%) päällä.

Eikös siellä oo oikein ilmausnipatkin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juhaoh kirjoitti:
pera8x kirjoitti:niin, ja lähteekö toi ASD:n toiminta pois jossakin vauhdissa?

jostakin luin, että alle 40km/h vauhdissa lykkii lukkoa 100% päälle. ja muuten on auton käydessä 30% lukossa.

ja yli 40km/h vauhdissa ei lukitte enää mitään, vilkuttaa vaan valoa.

onko asia näin?
No, mun käyttöohjekirjassa lukee 124 vm 89:
ASD kytkeytyy alle 25km/h nopeudessa ja putoaa pois kun nopeus ylittyy 30km/h. Mutta onhan siellä aina se momenttilukko (enintään 35%) päällä.

Eikös siellä oo oikein ilmausnipatkin.
ok. noisskin voi varmaan olla jotain eroja.
W201 250DT 20V
w201 190E
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Yhdistämällä ASD releestä kaksi nastaa, saadaan lukko päälle ilmauksen ajaksi. Nastojen numeroa en tietenkään muista. Haku- toiminnolla löytyy varmasti.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Rele irti, ja pistokkeesta yhdistät 8 ja 10 navat, virrat päällä. Ehdottomasti tällainen napojen yhdistämisvaihtoehto jos käsistään tykkää. Ilmausruuvi on siinä vetarin vieressä...
MazzaBeach
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 08.03.2009 19:56
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja MazzaBeach »

ASD poistuu ainakin omassa 45/kmh.
Save ur bullshit
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hienoa. kiitos vinkeistä.

vielä tarvis vinkkiä tohon koko putkihässäkkään.

kun siellä on yks putki, mikä vuotaa. se tarvis korjata. ajattelin, että jos se on paluu putki, niin sen voi korjata letkun pätkällä, mutta jos se on painepuoli, niin tarvii kyllä vaihtaa koko putki.

niin, onko noissa joku logiikka, että mikä on paine ja mikä paluu putkia? kokoeroa tms..?
W201 250DT 20V
w201 190E
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

Moro! Itekin pitäis kokeilla tota ilmausta kun ei oikeen tunnu pitävän vaikka muuten ASD järjestelmä toimii (ei vikavalo pala ja kolmio syttyy ku lyä tyhjää) ja pitäisihän sen hydr.paineen kai lukita 100% ton lukon asd:n toimiessa, että vaikka kitkalevyt kuluneet niin asfaltillakin pitäis.. siis ymmärsinkö oikein, oikosuljetaan navat 8 ja 10 , auto käyntiin ja auton alle ilmausruuvi auki ja sitten kiinni kun öljyä alkaa tulemaan. Tuleeko tolta nipasta se kaikki ilma pois ennen öljyä vai kauanko sitä nippaa täytyisi pitää auki ja antaa öljyn "tulla"? Vaihdetta ei varmaankaan tarvi päälle kun on oikosuljettu nuo 8-10? :roll:

Tulipa taas idiootin kuulosta tekstiä, mutta kysyimpähän nyt kerralla, toivottavasti tajuatte mitä ajan takaa tässä asiassa :D
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kun kitkalevyt on tarpeeksi kuluneet ni se iso tasauspyörä (jonka takana ne kitkalevyt) on pohjaa kehtoon jolloin lukko ei enää pidä. Ja kun lukko ei pidä ja sudittelee alkaa öljyn joukkoon tulla metallisilppua. Kuvassa tuo oikeanpuoleinen iso tasauspyörä on jauhanu silppua riittävästi. Kehdonpuolelta suurin osa (valitettavasti kehdosta ei ole kunnollista kuvaa)

http://kuvablogi.com/nayta/3056974/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta kun vikavalo palaa ilmausoperaatio kannattaa suorittaa ensimmäisenä. Itte ilmasin niin että kun takapää oli sattuneesta syystä valmiiksi lattiasta irti niin ruuvi auki ja vaihteella eteenpäin muutamia kertoja välillä taukoa pitäen.
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

Kyllä kyllä, ei ne omassa loppuun kulunu ole, mutta meinasin vaan että peränhän täytyisi pitää hydraulipaineen toimesta vaikka olisi paskat levyt, alle 40kmh nopeuksissahan se lyö sen 100% "lukon" päälle kun pyörissä nopeusero?

Ja jos kitkalevyt kunnossa niin sen jälkeen käytössä on vain se 35% lukitus joka tulee automaattisesti auton käynnistettäessä? onko tämä 35% toiminnassa jos vikavalo palaa vai vaan se 15% mikä noissa perissä on ilman sitä hydrauliikkaa uutena? (itsellä ei pala vikavalo vaan siis toimii oikein niinkuin kuuluukin) tuntuu vain ettei oikeen lukko pitäis, eli periaatteessahan jos järjestelmässä on ilmaa niin hydraulipaine ei lukitse perää edes tuota 35%.

Sillä vain epäilen kun edellinen omistaja oli vaihtanut perän, mutten tiedä olisiko hän jättänyt ilmaamatta sen?

Varmaankin ilmauksen jälkeen (jos ei auta) niin kannattaa vaihtaa sinne murikkaan öljyt eli ne ASD:hen tarkoitetut, paljokos tuonne perään menee öljyä? auto on w201 2,6 mutta vaihdettu perä w124 jonka välitys hieman harvempi kuin 201 alkuperäisen asd perän, olisiko 300e tai 260e automaatista peräisin?
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja napa »

condenser kirjoitti:Kyllä kyllä, ei ne omassa loppuun kulunu ole, mutta meinasin vaan että peränhän täytyisi pitää hydraulipaineen toimesta vaikka olisi paskat levyt, alle 40kmh nopeuksissahan se lyö sen 100% "lukon" päälle kun pyörissä nopeusero?
mistä tiedät, ettei ne kitkalevyt ole loppuun kuluneet? ne kestää luultavasti sellaisen 100 000 km ja sitten pitäis vaihtaa uudet... paskoilla levyillä lukko toimii muuten ihan ok. mutta lukitus ei todellakaan ole 100%, päästään ehkä johonkin 50 % täysillä hydrauliikan paineilla (kaksi teräslevyä, joiden välissä vielä öljy liukasteena, niin kitkakerroin on aika heikohko :D )
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin... Kun ne levyt on tarpeeksi kuluneet ei lukko pelaa. Tuo perä jonka kunnostin myytiin just niin ettei lukko pelaa. Syykin sitten selvisi. Levypakat oli loppu. Kun levypakka on tarpeeksi kulunut ja pakan pitäisi puristua kasaan perän kehdon ja ison tasauspyörän väliin ottaa tuo tasauspyörä kiinni perän kehtoon sillä seurauksella että levyt ei puristukkaan kiinni kunnolla ja lukko ei pidä -->iso tasauspyörä sorvaa perän kehtoa --> metallisilppua --> perän laakerointi menee rikki ja vetopyörän hampaat kuluu piloille.

Kun lukko luistaa sudittaessa ja vain toinen pyörä lyö tyhjää, pyörii iso tasauspyörä kaksinkertaista nopeutta perän kehtoon nähden --> sorvaa metallisilppua. Ja se riittää kun toisenpuolen pakka on loppu.

Toki lukon pitämättömyyteen voi olla muitakin syitä. Onhan paineakku siellä ASD -venttiilistöllä varmasti ehjä?
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

Joo siis en perän sisään ole katsonut, mutta siitä päättelin ettei ne levyt voi ihan loppu olla kun perä on muuten hyvä ja ei ulise eli ei se paljoa ajettukaan voi olla?

Käykös tonne mikään muu lukollisiin tasauspyörästöihin tarkoitettu öljy? castrol tms.?
jotkut sanoo että käy ja jotkut sanoo että ei.

Jos napa vain viitsit niin vastaisitko myös muihin edellisessä viestissäni oleviin kyssäreihin, Kiitos!


Jari Ke, magneettiventtiili napsuu kun yhisti navat 8ja10, missä tämä "paineakku" sijaitsee?
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

condenser kirjoitti:Joo siis en perän sisään ole katsonut, mutta siitä päättelin ettei ne levyt voi ihan loppu olla kun perä on muuten hyvä ja ei ulise eli ei se paljoa ajettukaan voi olla?

Käykös tonne mikään muu lukollisiin tasauspyörästöihin tarkoitettu öljy? castrol tms.?
jotkut sanoo että käy ja jotkut sanoo että ei.

Jos napa vain viitsit niin vastaisitko myös muihin edellisessä viestissäni oleviin kyssäreihin, Kiitos!


Jari Ke, magneettiventtiili napsuu kun yhisti navat 8ja10, missä tämä "paineakku" sijaitsee?
Takajalkatilassa apparinpuolella Siis jos lankusta on kyse. Viimeisimmissä lankuissa akkua ei ole. Niissä hydraulipaine on sitten kovempi. Olisko ollu 94 ja uudemmat ?

Epäilen et omassa akku on rikki. Ajaessa kuuluu kokolailla tasaisin väliajoin vaimea klonksahtava ääni hydrauliputkistossa. Viittaisi siihen että akku on täynnä öljyä. Venttiilistö kun vähänkin falskaa paine laskee alle alarajan ja pumppu tuuppaa lisää painetta. (Kun akku on täynnä öljyä pienikin öljymäärän falskaaminen laskee painetta radikaalisti)

Uusi akku on tuossa kodinhoitohuoneen pöydällä KL:n laatikossa odottamassa tulevaa viikonloppua :lol:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:
condenser kirjoitti:Joo siis en perän sisään ole katsonut, mutta siitä päättelin ettei ne levyt voi ihan loppu olla kun perä on muuten hyvä ja ei ulise eli ei se paljoa ajettukaan voi olla?

Käykös tonne mikään muu lukollisiin tasauspyörästöihin tarkoitettu öljy? castrol tms.?
jotkut sanoo että käy ja jotkut sanoo että ei.

Jos napa vain viitsit niin vastaisitko myös muihin edellisessä viestissäni oleviin kyssäreihin, Kiitos!


Jari Ke, magneettiventtiili napsuu kun yhisti navat 8ja10, missä tämä "paineakku" sijaitsee?
Takajalkatilassa apparinpuolella Siis jos lankusta on kyse. Edittiä siis auton alla muovisuojan peittämänä

Viimeisimmissä lankuissa akkua ei ole. Niissä hydraulipaine on sitten kovempi. Olisko ollu 94 ja uudemmat ?

Epäilen et omassa akku on rikki. Ajaessa kuuluu kokolailla tasaisin väliajoin vaimea klonksahtava ääni hydrauliputkistossa. Viittaisi siihen että akku on täynnä öljyä. Venttiilistö kun vähänkin falskaa paine laskee alle alarajan ja pumppu tuuppaa lisää painetta. (Kun akku on täynnä öljyä pienikin öljymäärän falskaaminen laskee painetta radikaalisti)

Uusi akku on tuossa kodinhoitohuoneen pöydällä KL:n laatikossa odottamassa tulevaa viikonloppua :lol:
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

w201 on kyse, perä vaihdettu satakaksnelosesta
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

condenser kirjoitti:w201 on kyse, perä vaihdettu satakaksnelosesta
Voisin kuvitella et samasta paikasta löytyy. Akun kunnon toteaminen on oikeastaa arvailua jos akkua ei ota käsiinsä. Varmana merkkinä voi pitää sitä jos akun sisältä tulee öljyä luokka 1/2 desiä tai enemän. Tuohon uuteen akkuun menee arviolta muutama ruokalusikallinen öljyä jos sitä sinne kannusta kaataa.

Mutta ilmaa se järjestelmä ensin jos et sitä vielä ole tehnyt. Pienikin ilmamäärä heikentää lukon toimivuutta.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja napa »

condenser kirjoitti:

Jos napa vain viitsit niin vastaisitko myös muihin edellisessä viestissäni oleviin kyssäreihin, Kiitos!
yritän vastata niihin, mihin tiedän edes jonkinlaisen vastuksen, eli tämä peräöljyn laatu ja määrä kai oli vielä se kiinnostuksen aihe...

tilavuus on n. 1.3 ltr ja itse olen ainakin käyttänyt redlinen lukkoperä öljyä hyvällä menestyksellä, maksaa n. 15 €/ltr ja on pakkasellakin notkeaa, eikä sellaista vaseliinia, mitä mersun oma mineraali lukkoperäöljy...

tai itseasiassa olen tehnyt sekoituksen redlinen lukkoperä öljystä ja redlinen shockproof lightweight öljystä (täys purkki lukoperä öljyä ja loput tuota shockproof öljyä)

http://www.roadmachine.fi/gearoil.html
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

Ootko napa ollu muuten tyytyväinen tohon "cocktailiin"?

Näitäkö tarkoitit ?

http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=134" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=138" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos noita itekkin kokeilis sitte seuraavaks kun ne tulee vaihdettua, kuinka usein ootte vaihellu näitä peräöljyjä?
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja napa »

condenser kirjoitti:Ootko napa ollu muuten tyytyväinen tohon "cocktailiin"?

Näitäkö tarkoitit ?

http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=134" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... .php?p=138" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos noita itekkin kokeilis sitte seuraavaks kun ne tulee vaihdettua, kuinka usein ootte vaihellu näitä peräöljyjä?
itse en ole tuota heavy shockproof öljyä käyttänyt, mutta luulisin senkin menevän... mun coctaileissa siis light weight shockproof...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

Nostin tossa auton perän ilmaan huvinvuoks ja vähä kokeilin, kun laittaa vaihteen päälle auto käynnissä niin toisen puolen pyörää ei saa pysäytettyä, mutta kun laittaa vapaalle auto edelleen käynnissä niin toisen puolen pyörää pystyy pyörittämään ilman että toinen pyörii, järjellä ajatellenhan toisen ei pitäs pyöriä ilman toista jos siä joku kitka on?
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

condenser kirjoitti:Nostin tossa auton perän ilmaan huvinvuoks ja vähä kokeilin, kun laittaa vaihteen päälle auto käynnissä niin toisen puolen pyörää ei saa pysäytettyä, mutta kun laittaa vapaalle auto edelleen käynnissä niin toisen puolen pyörää pystyy pyörittämään ilman että toinen pyörii, järjellä ajatellenhan toisen ei pitäs pyöriä ilman toista jos siä joku kitka on?
Jos ei ilmaus auta on paineakussa vika?
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

condenser kirjoitti:
condenser kirjoitti:Nostin tossa auton perän ilmaan huvinvuoks ja vähä kokeilin, kun laittaa vaihteen päälle auto käynnissä niin toisen puolen pyörää ei saa pysäytettyä, mutta kun laittaa vapaalle auto edelleen käynnissä niin toisen puolen pyörää pystyy pyörittämään ilman että toinen pyörii, järjellä ajatellenhan toisen ei pitäs pyöriä ilman toista jos siä joku kitka on?
Jos ei ilmaus auta on paineakussa vika?
Jos akkua epäilet ni ota se irti. Jos sen sisältä tulee öljyä se puoli desiä tai enemmän ni rikki on. Kunnon voi todeta niinkin et jos tylppä esim. meisseli menee akun sisälle kevyesti painamalla enemmän kuin 5cm ni akku on palasina. Tuohon uuteen akkuun meisseli menee sen 30mm ja sit on kova vastassa. Tuohon uuteen akkuun ei me öljyä kuin muutama ruokalusikallinen jos sitä sinne kaataa.

Akun tehtävä on kytkeä lukko heti kun luistoa ilmenee. Jos ollaan pelkän pumpun varassa on pumpun tuotto sitä luokkaa että lukko ehtii luistaa jonkin aikaa ennen kuin perän lukossa on tarpeeksi painetta sen lukittumiseksi. Akussa oleva öljy ja sen paine toimii siis huomattavasti nopeammin eikä luisto pilaa perän kitkalevyjä.

Jos ASD paienputkistosta ei kuulu mitään ylimääräisiä kolahtavia tai klonksahtavia ääniä auton käydessä niin paineakku on tod näk ehjä. Omassa kuuluu suht tasaisin väliajoin vaimea kolahtava ääni. Ääni tulee siitä kun pumppu lopettaa paineen pumppaamisen. Näin epäilen.

Jos sitten tulevana viikonloppuna kerkeäisi sen vaihtamaan.
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

Palasin asiaan vielä.

Yhdistin taas kerran navat 8-10, virrat päällä magneettiventtiili naksuu kuten pitääkin. Auton käydessä yhdistää n. yhdeksi sekunniksi niin se yksi hydrauliletku heilahtaa ja kuuluu semmonen "psiih" ääni eikä hydrauliöljysäiliössäkään öljyn pinta laske?? Miltähän tää ny kuulostas?

Miksiköhän mersu on edes keksinyt tälläsen asd:n kun tuntuu ettei kellään toimi se kunnolla, miksei kaikki voi olla normi kitkaperiä niinku 2.3 cosworthissakin :?:
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

condenser kirjoitti:Palasin asiaan vielä.

Yhdistin taas kerran navat 8-10, virrat päällä magneettiventtiili naksuu kuten pitääkin. Auton käydessä yhdistää n. yhdeksi sekunniksi niin se yksi hydrauliletku heilahtaa ja kuuluu semmonen "psiih" ääni eikä hydrauliöljysäiliössäkään öljyn pinta laske?? Miltähän tää ny kuulostas?

Miksiköhän mersu on edes keksinyt tälläsen asd:n kun tuntuu ettei kellään toimi se kunnolla, miksei kaikki voi olla normi kitkaperiä niinku 2.3 cosworthissakin :?:

siis yhdistää navat auton käydessä niin jo sekunnin päästä kuuluu tuo sihahdus, tuntuu että jostain antais periksi ja lopettas paineen tuuppaamisen perään?
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Olikos sulla ilmaruuvi kunnolla auki? Sieltä kyllä pitäis tulla öljyä mutta jos se on ruostunu tukkoon? Ota ruuvi kokonaan pois ja rassaa tuke pois siitä.

Akku oli paskana omassa. Itte ilmasin niin et renkaat ilmassa vaihteella 5 - 6 kertaa liikkeelle et valo syttyy ja jarrulla pysähdys et valo sammuu. Puoli litraa tuli öljyä joten eiköhän ilmat poistunu. Hydrauliputkiston kolahtelu loppu siihen.

Kyllä nuo ASD:t toimii mut ikuistahan ei mikään ole. Perä jonka kesänkynnyksellä otin pois toimi lukko ja tuossa kunnostetussa toimii kans. Pitääkin kun kaikki kilut on uusia.
condenser
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 31.08.2010 16:43

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja condenser »

Joo siis EI liittynyt ilmaukseen tämä homma, mutta muistelen kun siskolla oli kans yks w201 jossa asd niin auto käynnissä 8ja10 navat yhteen niin hydrauliöljyn pinta putosi säiliössä huomattavasti, tuossa kun taas ei.

En sitten tiedä siinä oli nokkakepin päässä toi öljypumppu (m102), mulla m103 ja öljypumppu vissiin jotenki ohjaustehostimen kanssa samassa vai miten?

Mutta kuitenkin pointtina on se että tolta ei kai sitten lähde sitä öljyä tonne perälle, kuulostaako tämä siltä että ois toi pumppu rikki, vai vaan ilmaa siellä järjestelmässä?

Ilmaamaankaan en nyt ole vielä ehtinyt, onnistuukohan ihan tunkilla vai vaatiiko nosturin?
*BMW e46 330d m-sport -04/oli ja meni
*Volvo 945- > rojekti
*TOYOTA HIACE 2.4/ kertaa 2
*W123 300D turbo -83/oli ja meni
*W201 2.6 -90/oli ja meni
*W124 3.0 -85/oli ja meni
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5441
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

condenser kirjoitti:Joo siis EI liittynyt ilmaukseen tämä homma, mutta muistelen kun siskolla oli kans yks w201 jossa asd niin auto käynnissä 8ja10 navat yhteen niin hydrauliöljyn pinta putosi säiliössä huomattavasti, tuossa kun taas ei.

En sitten tiedä siinä oli nokkakepin päässä toi öljypumppu (m102), mulla m103 ja öljypumppu vissiin jotenki ohjaustehostimen kanssa samassa vai miten?

Mutta kuitenkin pointtina on se että tolta ei kai sitten lähde sitä öljyä tonne perälle, kuulostaako tämä siltä että ois toi pumppu rikki, vai vaan ilmaa siellä järjestelmässä?

Ilmaamaankaan en nyt ole vielä ehtinyt, onnistuukohan ihan tunkilla vai vaatiiko nosturin?
En oo itte noin koskaan kokeillu. Veikkaus on ette pinnan pitäisikään paljon laskea. Pumppuhan pukka heti auton käynnistyttyä akkuun paineen. Jos väkisten sinne lisää yrittää pukata ei sinne paljon öljyä mene joten pintakaan ei paljoa laske.

Ota nyt ensin se akku pois Jos siellä on öljyä luokkaa 1/2 desiä ja enemmän niin se on rikki. Vaikuttaa suoraan lukon toimintaan. Jos akussa ei ole öljyä kuin muutama ruokalusikallinen niin sit vika lienee perän kitkalevyissä tai järjestelmässä on ilmaa. Pumppuhan tuntuu toimivan kuvauksistasi päätellen ihan oikein.

E: Onnistuu. Tunkilla perä ylös et sopii alle 11mm lenkki käteen ja ilmaruuvi auki
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: ASD:n ilmaus.

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Itsekin vasta vaihdoin sen akun ja rikki oli,louskutus ei loppunut vaikka kuinka ilmaili.Eikös sen saanut ilmattua myös sillain että nosturilla vaihde päällä (auto käynnissä)ja ilmaamaan, ei tarvinnut yhdistellä napoja tällä konstilla.
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Vastaa Viestiin