bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pastori69
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 14.03.2009 01:41

bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja pastori69 »

Näin noviisina en tiedä tuliko oikeaan osoitteeseen, mutta kuten aiheesta käy ilmi, niin mainittuun probleemaan kaipaisin neuvoja asiaa paremmin tuntevilta tai jo ko. muutoksen tehneiltä.

Jo jonkin aikaa tilavampaa autoa etsiessä on haku hiljalleen kohdistunut MB:n Vitoon. Pienemmän veron toivossa ajatuksiin on hiipinyt bussimallin Viton (2+3+3) muuttaminen matkailuautoksi. Onko kukaan tehnyt ko. projektia ja millaisilla ratkaisuilla? Kaikki neuvot/ kokemukset otetaan mielellään vastaan, kun oikeastaan olemattomilla tiedoilla ollaan liikkeellä... Jos jollakin projektin tehneellä on kuviakin, niin mielellään ottaisin vastaan niitäkin s.postiin p.r.a.k@jippii.fi.

Tällä hetkellä kohteena olisi 109 cdi vito vm. 2005. Myös muitakin kokemuksia ko. mallista, kuin edellämainittuja muutoksia koskien otetaan vastaan.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Eipä ole senkummempaa kokemusta asiasta, mutta muistelen, että matkailuautolle vaaditaan riittävä sisäkorkeus (olkohan 190 cm), jota tuo perus vito ei taida täyttää. Aken sivuilta voisi löytyä ihan faktatietoa asiasta.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Jos nimimerkki Dealer ei pian tätä hoksaa, niin pane hänelle yv;tä .
Saat tietoa ja ohjeita mitä kannattaa tehdä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3982
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Jos auto on rekisteröity pikkubussiksi eli henkilöautoksi, voi sisustusta muuttaa melko vapaasti eikä sisäkorkeudelle ole mitään minimivaatimuksia. Henkilömäärän muutos vaatii muutoskatsastuksen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

tomant kirjoitti:Jos auto on rekisteröity pikkubussiksi eli henkilöautoksi, voi sisustusta muuttaa melko vapaasti eikä sisäkorkeudelle ole mitään minimivaatimuksia. Henkilömäärän muutos vaatii muutoskatsastuksen.

tomant
Mutta silloinhan vero pysynee samana.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3982
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

hannun1 kirjoitti:...Mutta silloinhan vero pysynee samana.
Juu, totta. En lukenut tuota verokohtaa huoilella. Matkailuauton vaatimukset löytyvät AKE:n sivulta. Tärkeinnät ovat kai auton korkeus sekä ruoanteko- ja yöpymismahdollisuus.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Omaan veronkierto vito 110D rego 1+8 bussiin ainoa käytännön muutos oli sähköliesi, (säilytystila) laatikko takana joka
jaettu välilevyllä kahteen osaan ja todistus sähköasennuksista (calix töpseli liedelle).
Kantavuus ei riittänyt 1+8 joten nyt 1+7hlö.
Muutoksesta on 3v aikaa että voi olla että muutoksia on tullut.
Ensin kannattaa akesta selvittää onko autollesi verollista estettä tehdä matkailuauto.
Kannattaa myös etukäteen selvittää paikallisesta katsastusasemalta nuo nykyiset tarkennukset että mitä pitävät sisällään.
Omaan tein muutokset otin kuvat niistä ja kävin konttorilta kysymässä onko ok.
Ja kun homma oli selvä niin varasin konttorille ajan ja meni heittämällä läpi.


Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3982
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Lisäksi AKEn ohjeissa sanotaan:

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

matkailuauto

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terkvehdys

menee verottomat ja verolliset sekaisin
Verotetussa ei ole vaatimusta korkeudesta,mutta verottomissa
kuorkit yms tarvitaan tuo korkeus


Jamppa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18402
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun autosta on aikoinaan maksettu täysi vero sen voi muuttaa matkailuautoksi helposti.
Vito500tkm edellä laittoikin vaatimukset esille:

· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).


Sisäkorkeudelle ei ole määrätty minimimittaa.
Vitoissa on usein sellainen istuinjärjestys että riittää vuoteeksi kun laittaa mukaan vanerilevyn jolla saa penkkien välin tarvittaessa umpeen, keittomahdollisuudeksi riittää pikku sähköliesi ja säilytystilaksi jopa muovinen "uistinpakki".
Pöytähän on useinkin ennestään.

Varsinaisesti asuntoautona näitä ei juuri voi käyttää mutta käyttövoimavero romahtaa satasen seutuville ja esim. minulla olleessa 310D -90 vakuutusmaksu oli matkailuautona lähtöhinnaltaan vain alle 300 euroa.
wiimax.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ja juuri tuo uistinpakki osio kannattaa selvittää sieltä konttorilta. Esim vaatimuksena on että pukutakin täytyy mahtua säilytystilaan. Lasten pukutakki saatais ehkä uistinpakkiin jo mahtua kun oikeen sulloo :lol: . Ja yksi säilytystila ei riitä vaan täytyy olla säilytystiloja ja auton omat säilytyslokerot ei siihen tarkoitukseen käy. Ilmeisesti nykyään vaaditaan myös että keittolevy täytyy olla matkustamossa, ei penkkien takana piilossa. Irto vanerilevypalat ei enää käy sängyksi, vaan sänkyjen täytyyy tulla suoraan istuimista tai olla kiinteät. Ja mitatkin on sängyllle olemassa. Viime vuosileimassa nussuttelivat että sähköliesi ei olis kelvannut matkailuautomuutokseen. Mutta otteessa se kuitenkin lukee ja sitä ei enää muuksi muuteta. Myös sammuttimesta riitti vääntöä, minun autossa kun ei sammutinta vaadittu matkailuautoleimalla kun niitä kaasulaitteita ei autossa ole. Kaksi vuosikatsastustakin on mennyt ja nyt sitten sammutin vaadittiin: Ja kaiken lisäksi autossa sammutin kuitenkin on, mutta tarkastuspäivämäärää siitä ei löytynyt, joten jouduin hakemaan uuden sammuttimen. Että kaikenlaista tarkennusta löytyy ja sovelluksia ja tarkastajia riittää joka lähtöön. Esim vantaan hakuninmaa ei koko tarkastusta suostunut tekemään.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18402
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vaatimukset vaihtelevat konttoreittain vaikka niin ei saisi olla.

Auton omat lokerot käyvät säilytystilaksi jos kyseessä on esim. Sprinter jossa "bussimallin" hyllyt ylhäällä sivuilla, lisäksi vaan se uistinpakki.
Vuoteet voi edelleen tehdä irtolevyillä, mitat ovat periaatteessa 60x180 (x2) mutta niistäkin joustetaan.
Sähköliesi kelpaa.
Näin oli vielä pari kolme viikkoa sitten, uskoisin että samoilla mennään edelleen.

Ja jossain muualla homma menee juuri niin kuin vito500tkm edellisessä viestissään kertoi ... kannattaa siis selvittää etukäteen ja mikäli tuntuu liian vaikealta ei muuta kun kysymään toiselta konttorilta.
wiimax.fi
Avatar
aadolf
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: To 22.03.2007 15:28
Paikkakunta: pohjois-savo kaavi

Viesti Kirjoittaja aadolf »

mulla v-mallista tehty 'matkailuauto' jossa irralliset vanerilevyt makuupaikkoina (60*120)2kpl laitetaan istinosan päälle käännettyjen selkänojien päälle, auton oma pöytä, takakontissa vanhasta yöpöydästä tehty säilytyskaappi jonka päällä kaasukeitin. näillä mennään
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tääällä päin jaksavat nussia noiden pykälien kanssa ihan kiitettävästi.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

vito500tkm kirjoitti:Tääällä päin jaksavat nussia noiden pykälien kanssa ihan kiitettävästi.
Kyllä se tuntuu olevan joka puolella. Mulla on toi Sprintteri kanssa rekisteröity matkailuautoksi ja sen on koripaja Tampereella muutoskatsastanut, niin siitä on esimerkiksi "ohjaamon" päällä olevaa hyllyä lyhennetty n 50 mm, jotta pykälät täyttyvät.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Lahti32
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 21.03.2009 23:25

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kempeleessä homma toimi niin että menin katsastusasemalle ja kerroin että nyt saa loppua dieselveron järjetön maksaminen ja tästä tehdään matkailuauto. Auto oli Chevrolet Express Van jossa oli takaosassa 7.lle yksittäispenkit joista ei saanut tehtyä vuodepaikkoja ihan mitenkään.

Siinä keskustellessamme katsastusmies suunnitteli puolestani ruutupaperille miten ko. autoon tehdään vuodepaikkoJA ja antoi sängyn minimimitaksi 140x180cm. Rakentelin kattokorotukseen alaslaskettavan sängyn josta tuli niin raskas ettei sitä muulloin viitsinyt alas laskea kuin sen ainoan kerran muutoskatsastuksessa. Tavaratilaan asennettiiin Bilteman harmaa puutarhalaatikko jonka kanteen hain Säästökuopasta kympillä sähköhellan. Laatikko toimitti hellan, pöydän ja säilytystilojen virkaa. Sammutin vaadittiin koska autossa oli "sähkölaitteita". Hauskinta hommassa oli katsastusmiehen toteamus kysymykseeni että pitääkö hellaan tulla virtaa, vastaus oli "kyllähän leirintäalueilta sähköä saa ja muualla tehdään nuotio :wink: " Auto oli entinen invataksi.
Saksalaiset autot on syytä jättää ostamatta
ttpm
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 08.01.2013 08:57

Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja ttpm »

pastori69 kirjoitti:Näin noviisina en tiedä tuliko oikeaan osoitteeseen, mutta kuten aiheesta käy ilmi, niin mainittuun probleemaan kaipaisin neuvoja asiaa paremmin tuntevilta tai jo ko. muutoksen tehneiltä.

Jo jonkin aikaa tilavampaa autoa etsiessä on haku hiljalleen kohdistunut MB:n Vitoon. Pienemmän veron toivossa ajatuksiin on hiipinyt bussimallin Viton (2+3+3) muuttaminen matkailuautoksi. Onko kukaan tehnyt ko. projektia ja millaisilla ratkaisuilla? Kaikki neuvot/ kokemukset otetaan mielellään vastaan, kun oikeastaan olemattomilla tiedoilla ollaan liikkeellä... Jos jollakin projektin tehneellä on kuviakin, niin mielellään ottaisin vastaan niitäkin s.postiin p.r.a.k@jippii.fi.

Tällä hetkellä kohteena olisi 109 cdi vito vm. 2005. Myös muitakin kokemuksia ko. mallista, kuin edellämainittuja muutoksia koskien otetaan vastaan.

Morot.
Onko Vito jo muutettu matkailuautoksi tai retkeilyautoksi?
Kokemukset ja fotot projektista ois kiva nähdä. Itsellä ois pihassa Vito vm2003 (3+3+3) ja veroja pitäis saada alaspäin.
Noi penkit on kyllä niin peestä, kun ei saa taitettua tasaiseksi että sais makuupaikkoja.
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja joikke »

Mulla on tämmönen matkailuauto. Eli ko. viestiketjun alussa on kuviakin. Ei mitään näyttelytasoa kylläkään, mutta ideoita saa varastaa jos jotain löytyy.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3347
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja jysi »

ttpm kirjoitti:Noi penkit on kyllä niin peestä, kun ei saa taitettua tasaiseksi että sais makuupaikkoja.
Takavetoon saa takimmaisen penkin tilalle laitettua Viano FUN:in vuodesohvan. On kylläkin vaikea kapistus löytää käytettynä.
ttpm
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 08.01.2013 08:57

Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja ttpm »

joikke kirjoitti:Mulla on tämmönen matkailuauto. Eli ko. viestiketjun alussa on kuviakin. Ei mitään näyttelytasoa kylläkään, mutta ideoita saa varastaa jos jotain löytyy.
Siisti ja asiallisen näköinen peli. Mitä maksaa? :wink:
Avatar
joikke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: La 11.02.2012 08:11
Paikkakunta: Brahestad

Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi

Viesti Kirjoittaja joikke »

ttpm kirjoitti:
joikke kirjoitti:Mulla on tämmönen matkailuauto. Eli ko. viestiketjun alussa on kuviakin. Ei mitään näyttelytasoa kylläkään, mutta ideoita saa varastaa jos jotain löytyy.
Siisti ja asiallisen näköinen peli. Mitä maksaa? :wink:
Jos skrollaat tuota mun viestiketjua eteenpäin niin voip tulla mieleen, että onkohan se sittenkään niin siisti ja asiallisen näkönen peli. Pikkusta ruostekorjausta parhaillaan siihen oon tekemässä. Josko se ens juhannuksena olis taas ajossa. Niin ja ei oo myytävänä ainakaan vielä. :D
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Vastaa Viestiin