bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi
bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi
Näin noviisina en tiedä tuliko oikeaan osoitteeseen, mutta kuten aiheesta käy ilmi, niin mainittuun probleemaan kaipaisin neuvoja asiaa paremmin tuntevilta tai jo ko. muutoksen tehneiltä.
Jo jonkin aikaa tilavampaa autoa etsiessä on haku hiljalleen kohdistunut MB:n Vitoon. Pienemmän veron toivossa ajatuksiin on hiipinyt bussimallin Viton (2+3+3) muuttaminen matkailuautoksi. Onko kukaan tehnyt ko. projektia ja millaisilla ratkaisuilla? Kaikki neuvot/ kokemukset otetaan mielellään vastaan, kun oikeastaan olemattomilla tiedoilla ollaan liikkeellä... Jos jollakin projektin tehneellä on kuviakin, niin mielellään ottaisin vastaan niitäkin s.postiin p.r.a.k@jippii.fi.
Tällä hetkellä kohteena olisi 109 cdi vito vm. 2005. Myös muitakin kokemuksia ko. mallista, kuin edellämainittuja muutoksia koskien otetaan vastaan.
Jo jonkin aikaa tilavampaa autoa etsiessä on haku hiljalleen kohdistunut MB:n Vitoon. Pienemmän veron toivossa ajatuksiin on hiipinyt bussimallin Viton (2+3+3) muuttaminen matkailuautoksi. Onko kukaan tehnyt ko. projektia ja millaisilla ratkaisuilla? Kaikki neuvot/ kokemukset otetaan mielellään vastaan, kun oikeastaan olemattomilla tiedoilla ollaan liikkeellä... Jos jollakin projektin tehneellä on kuviakin, niin mielellään ottaisin vastaan niitäkin s.postiin p.r.a.k@jippii.fi.
Tällä hetkellä kohteena olisi 109 cdi vito vm. 2005. Myös muitakin kokemuksia ko. mallista, kuin edellämainittuja muutoksia koskien otetaan vastaan.
Jos auto on rekisteröity pikkubussiksi eli henkilöautoksi, voi sisustusta muuttaa melko vapaasti eikä sisäkorkeudelle ole mitään minimivaatimuksia. Henkilömäärän muutos vaatii muutoskatsastuksen.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Juu, totta. En lukenut tuota verokohtaa huoilella. Matkailuauton vaatimukset löytyvät AKE:n sivulta. Tärkeinnät ovat kai auton korkeus sekä ruoanteko- ja yöpymismahdollisuus.hannun1 kirjoitti:...Mutta silloinhan vero pysynee samana.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Omaan veronkierto vito 110D rego 1+8 bussiin ainoa käytännön muutos oli sähköliesi, (säilytystila) laatikko takana joka
jaettu välilevyllä kahteen osaan ja todistus sähköasennuksista (calix töpseli liedelle).
Kantavuus ei riittänyt 1+8 joten nyt 1+7hlö.
Muutoksesta on 3v aikaa että voi olla että muutoksia on tullut.
Ensin kannattaa akesta selvittää onko autollesi verollista estettä tehdä matkailuauto.
Kannattaa myös etukäteen selvittää paikallisesta katsastusasemalta nuo nykyiset tarkennukset että mitä pitävät sisällään.
Omaan tein muutokset otin kuvat niistä ja kävin konttorilta kysymässä onko ok.
Ja kun homma oli selvä niin varasin konttorille ajan ja meni heittämällä läpi.
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
jaettu välilevyllä kahteen osaan ja todistus sähköasennuksista (calix töpseli liedelle).
Kantavuus ei riittänyt 1+8 joten nyt 1+7hlö.
Muutoksesta on 3v aikaa että voi olla että muutoksia on tullut.
Ensin kannattaa akesta selvittää onko autollesi verollista estettä tehdä matkailuauto.
Kannattaa myös etukäteen selvittää paikallisesta katsastusasemalta nuo nykyiset tarkennukset että mitä pitävät sisällään.
Omaan tein muutokset otin kuvat niistä ja kävin konttorilta kysymässä onko ok.
Ja kun homma oli selvä niin varasin konttorille ajan ja meni heittämällä läpi.
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Lisäksi AKEn ohjeissa sanotaan:
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:
· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.
tomant
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:
· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
1,951 - 13,077 / 171,51Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
matkailuauto
Terkvehdys
menee verottomat ja verolliset sekaisin
Verotetussa ei ole vaatimusta korkeudesta,mutta verottomissa
kuorkit yms tarvitaan tuo korkeus
Jamppa
menee verottomat ja verolliset sekaisin
Verotetussa ei ole vaatimusta korkeudesta,mutta verottomissa
kuorkit yms tarvitaan tuo korkeus
Jamppa
Kun autosta on aikoinaan maksettu täysi vero sen voi muuttaa matkailuautoksi helposti.
Vito500tkm edellä laittoikin vaatimukset esille:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Sisäkorkeudelle ei ole määrätty minimimittaa.
Vitoissa on usein sellainen istuinjärjestys että riittää vuoteeksi kun laittaa mukaan vanerilevyn jolla saa penkkien välin tarvittaessa umpeen, keittomahdollisuudeksi riittää pikku sähköliesi ja säilytystilaksi jopa muovinen "uistinpakki".
Pöytähän on useinkin ennestään.
Varsinaisesti asuntoautona näitä ei juuri voi käyttää mutta käyttövoimavero romahtaa satasen seutuville ja esim. minulla olleessa 310D -90 vakuutusmaksu oli matkailuautona lähtöhinnaltaan vain alle 300 euroa.
Vito500tkm edellä laittoikin vaatimukset esille:
· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);
· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);
· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Sisäkorkeudelle ei ole määrätty minimimittaa.
Vitoissa on usein sellainen istuinjärjestys että riittää vuoteeksi kun laittaa mukaan vanerilevyn jolla saa penkkien välin tarvittaessa umpeen, keittomahdollisuudeksi riittää pikku sähköliesi ja säilytystilaksi jopa muovinen "uistinpakki".
Pöytähän on useinkin ennestään.
Varsinaisesti asuntoautona näitä ei juuri voi käyttää mutta käyttövoimavero romahtaa satasen seutuville ja esim. minulla olleessa 310D -90 vakuutusmaksu oli matkailuautona lähtöhinnaltaan vain alle 300 euroa.
wiimax.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ja juuri tuo uistinpakki osio kannattaa selvittää sieltä konttorilta. Esim vaatimuksena on että pukutakin täytyy mahtua säilytystilaan. Lasten pukutakki saatais ehkä uistinpakkiin jo mahtua kun oikeen sulloo
. Ja yksi säilytystila ei riitä vaan täytyy olla säilytystiloja ja auton omat säilytyslokerot ei siihen tarkoitukseen käy. Ilmeisesti nykyään vaaditaan myös että keittolevy täytyy olla matkustamossa, ei penkkien takana piilossa. Irto vanerilevypalat ei enää käy sängyksi, vaan sänkyjen täytyyy tulla suoraan istuimista tai olla kiinteät. Ja mitatkin on sängyllle olemassa. Viime vuosileimassa nussuttelivat että sähköliesi ei olis kelvannut matkailuautomuutokseen. Mutta otteessa se kuitenkin lukee ja sitä ei enää muuksi muuteta. Myös sammuttimesta riitti vääntöä, minun autossa kun ei sammutinta vaadittu matkailuautoleimalla kun niitä kaasulaitteita ei autossa ole. Kaksi vuosikatsastustakin on mennyt ja nyt sitten sammutin vaadittiin: Ja kaiken lisäksi autossa sammutin kuitenkin on, mutta tarkastuspäivämäärää siitä ei löytynyt, joten jouduin hakemaan uuden sammuttimen. Että kaikenlaista tarkennusta löytyy ja sovelluksia ja tarkastajia riittää joka lähtöön. Esim vantaan hakuninmaa ei koko tarkastusta suostunut tekemään.
Vaatimukset vaihtelevat konttoreittain vaikka niin ei saisi olla.
Auton omat lokerot käyvät säilytystilaksi jos kyseessä on esim. Sprinter jossa "bussimallin" hyllyt ylhäällä sivuilla, lisäksi vaan se uistinpakki.
Vuoteet voi edelleen tehdä irtolevyillä, mitat ovat periaatteessa 60x180 (x2) mutta niistäkin joustetaan.
Sähköliesi kelpaa.
Näin oli vielä pari kolme viikkoa sitten, uskoisin että samoilla mennään edelleen.
Ja jossain muualla homma menee juuri niin kuin vito500tkm edellisessä viestissään kertoi ... kannattaa siis selvittää etukäteen ja mikäli tuntuu liian vaikealta ei muuta kun kysymään toiselta konttorilta.
Auton omat lokerot käyvät säilytystilaksi jos kyseessä on esim. Sprinter jossa "bussimallin" hyllyt ylhäällä sivuilla, lisäksi vaan se uistinpakki.
Vuoteet voi edelleen tehdä irtolevyillä, mitat ovat periaatteessa 60x180 (x2) mutta niistäkin joustetaan.
Sähköliesi kelpaa.
Näin oli vielä pari kolme viikkoa sitten, uskoisin että samoilla mennään edelleen.
Ja jossain muualla homma menee juuri niin kuin vito500tkm edellisessä viestissään kertoi ... kannattaa siis selvittää etukäteen ja mikäli tuntuu liian vaikealta ei muuta kun kysymään toiselta konttorilta.
wiimax.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija

- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Kyllä se tuntuu olevan joka puolella. Mulla on toi Sprintteri kanssa rekisteröity matkailuautoksi ja sen on koripaja Tampereella muutoskatsastanut, niin siitä on esimerkiksi "ohjaamon" päällä olevaa hyllyä lyhennetty n 50 mm, jotta pykälät täyttyvät.vito500tkm kirjoitti:Tääällä päin jaksavat nussia noiden pykälien kanssa ihan kiitettävästi.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Kempeleessä homma toimi niin että menin katsastusasemalle ja kerroin että nyt saa loppua dieselveron järjetön maksaminen ja tästä tehdään matkailuauto. Auto oli Chevrolet Express Van jossa oli takaosassa 7.lle yksittäispenkit joista ei saanut tehtyä vuodepaikkoja ihan mitenkään.
Siinä keskustellessamme katsastusmies suunnitteli puolestani ruutupaperille miten ko. autoon tehdään vuodepaikkoJA ja antoi sängyn minimimitaksi 140x180cm. Rakentelin kattokorotukseen alaslaskettavan sängyn josta tuli niin raskas ettei sitä muulloin viitsinyt alas laskea kuin sen ainoan kerran muutoskatsastuksessa. Tavaratilaan asennettiiin Bilteman harmaa puutarhalaatikko jonka kanteen hain Säästökuopasta kympillä sähköhellan. Laatikko toimitti hellan, pöydän ja säilytystilojen virkaa. Sammutin vaadittiin koska autossa oli "sähkölaitteita". Hauskinta hommassa oli katsastusmiehen toteamus kysymykseeni että pitääkö hellaan tulla virtaa, vastaus oli "kyllähän leirintäalueilta sähköä saa ja muualla tehdään nuotio
" Auto oli entinen invataksi.
Siinä keskustellessamme katsastusmies suunnitteli puolestani ruutupaperille miten ko. autoon tehdään vuodepaikkoJA ja antoi sängyn minimimitaksi 140x180cm. Rakentelin kattokorotukseen alaslaskettavan sängyn josta tuli niin raskas ettei sitä muulloin viitsinyt alas laskea kuin sen ainoan kerran muutoskatsastuksessa. Tavaratilaan asennettiiin Bilteman harmaa puutarhalaatikko jonka kanteen hain Säästökuopasta kympillä sähköhellan. Laatikko toimitti hellan, pöydän ja säilytystilojen virkaa. Sammutin vaadittiin koska autossa oli "sähkölaitteita". Hauskinta hommassa oli katsastusmiehen toteamus kysymykseeni että pitääkö hellaan tulla virtaa, vastaus oli "kyllähän leirintäalueilta sähköä saa ja muualla tehdään nuotio
Saksalaiset autot on syytä jättää ostamatta
Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi
pastori69 kirjoitti:Näin noviisina en tiedä tuliko oikeaan osoitteeseen, mutta kuten aiheesta käy ilmi, niin mainittuun probleemaan kaipaisin neuvoja asiaa paremmin tuntevilta tai jo ko. muutoksen tehneiltä.
Jo jonkin aikaa tilavampaa autoa etsiessä on haku hiljalleen kohdistunut MB:n Vitoon. Pienemmän veron toivossa ajatuksiin on hiipinyt bussimallin Viton (2+3+3) muuttaminen matkailuautoksi. Onko kukaan tehnyt ko. projektia ja millaisilla ratkaisuilla? Kaikki neuvot/ kokemukset otetaan mielellään vastaan, kun oikeastaan olemattomilla tiedoilla ollaan liikkeellä... Jos jollakin projektin tehneellä on kuviakin, niin mielellään ottaisin vastaan niitäkin s.postiin p.r.a.k@jippii.fi.
Tällä hetkellä kohteena olisi 109 cdi vito vm. 2005. Myös muitakin kokemuksia ko. mallista, kuin edellämainittuja muutoksia koskien otetaan vastaan.
Morot.
Onko Vito jo muutettu matkailuautoksi tai retkeilyautoksi?
Kokemukset ja fotot projektista ois kiva nähdä. Itsellä ois pihassa Vito vm2003 (3+3+3) ja veroja pitäis saada alaspäin.
Noi penkit on kyllä niin peestä, kun ei saa taitettua tasaiseksi että sais makuupaikkoja.
Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi
Mulla on tämmönen matkailuauto. Eli ko. viestiketjun alussa on kuviakin. Ei mitään näyttelytasoa kylläkään, mutta ideoita saa varastaa jos jotain löytyy.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi
Takavetoon saa takimmaisen penkin tilalle laitettua Viano FUN:in vuodesohvan. On kylläkin vaikea kapistus löytää käytettynä.ttpm kirjoitti:Noi penkit on kyllä niin peestä, kun ei saa taitettua tasaiseksi että sais makuupaikkoja.
Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi
Siisti ja asiallisen näköinen peli. Mitä maksaa?joikke kirjoitti:Mulla on tämmönen matkailuauto. Eli ko. viestiketjun alussa on kuviakin. Ei mitään näyttelytasoa kylläkään, mutta ideoita saa varastaa jos jotain löytyy.
Re: bussi-viton muuttaminen matkailuautoksi
Jos skrollaat tuota mun viestiketjua eteenpäin niin voip tulla mieleen, että onkohan se sittenkään niin siisti ja asiallisen näkönen peli. Pikkusta ruostekorjausta parhaillaan siihen oon tekemässä. Josko se ens juhannuksena olis taas ajossa. Niin ja ei oo myytävänä ainakaan vielä.ttpm kirjoitti:Siisti ja asiallisen näköinen peli. Mitä maksaa?joikke kirjoitti:Mulla on tämmönen matkailuauto. Eli ko. viestiketjun alussa on kuviakin. Ei mitään näyttelytasoa kylläkään, mutta ideoita saa varastaa jos jotain löytyy.
Mercedes 508D Schneidermobil -83/-89
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77
Peugeot 406 2.1Td GrW-98
Entisiä noin parikymmentä, Mersuja, VAG-autoja ja muutama Toyota sekä tietenki Opel Kadett C -77




