Projekti: W126 edustuskuntoon ja pienimuotoista tuninkia

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Projekti: W126 edustuskuntoon ja pienimuotoista tuninkia

Viesti Kirjoittaja PM »

Eli tämmöinen projekti on nyt käynnissä. Kosla on purettu kohtalaisen askeettiseen kuntoon ja parin / kolmen viikon päästä lähtee pelti- / maaliheikille kunnostettavaksi. Varaosia on tilattu Saksasta noin 1400€:lla, etulokareita, takakaarta ja mahdollisesti toista takaovea tarvii vielä metsästää kotimaasta. Ja kaikkea muuta pientä kivaa, mutta siitä sitten enemmän projektin edetessä...

Kuvia purkuvaiheesta. Näyttää paljon pahemmalta kuvissa, kuin mitä onkaan. :wink:
Ja videotakin löytyy, kuulostaa ihan sepelimyllyltä. 8)
Viimeksi muokannut PM, Ma 24.01.2005 11:35. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14189
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Projekti: W126 alkuperäiseen edustuskuntoon

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pasi M. kirjoitti:Eli tämmöinen projekti on nyt käynnissä. Kosla on purettu kohtalaisen askeettiseen kuntoon ja parin / kolmen viikon päästä lähtee pelti- / maaliheikille kunnostettavaksi. Varaosia on tilattu Saksasta noin 1400€:lla, etulokareita, takakaarta ja mahdollisesti toista takaovea tarvii vielä metsästää kotimaasta. Ja kaikkea muuta pientä kivaa, mutta siitä sitten enemmän projektin edetessä...

Kuvia purkuvaiheesta. Näyttää paljon pahemmalta kuvissa, kuin mitä onkaan. :wink:
Ja videotakin löytyy, kuulostaa ihan sepelimyllyltä. 8)
On muuten harvinaisen ärsyttävä palveluntarjoaja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Projekti: W126 alkuperäiseen edustuskuntoon

Viesti Kirjoittaja PM »

Timo L. kirjoitti:On muuten harvinaisen ärsyttävä palveluntarjoaja.
Niin on, mutta ilmainen. :mrgreen:
Prkl, kun on nyt kaikki mahdolliset levyt täynnä kamaa, tarvis vähän siivota, kunhan jaksais.
Ja saishan noi bännerit pois pienellä hakkeroinnilla, mutta... kärsi, kärsi... kirkkaamman kruunun saat. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

No. sehän on aika lailla projekti?
Meinaatko entisöidä ihan kokonaan vai semmoinne mikä se nyt on no "tuninki" :lol:
Onkos löytynyt mitään yllättävää?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllä tässä alkuperäislinjoilla seilataan. Olisin ottanut alkuperäiset pellitkin, mutta niiden tilaaminen Saksasta tulee hieman kalliiksi. Mitään isompaa ylläriä ei ole löytynyt, paitsi että molemmat kyljet on maalattu joskus vuonna X. Sen seurauksena on tuo ruostuminenkin pääosin alkanut, kun joku asiaa tuntematon on vekslannut noiden paneelien kanssa.
Ainoat hitsattavat paikat ovat tunkinreikien ympärykset, noihin takapuskurin kannakkeisiin voisi kans lyödä hieman vahviketta. Molemmat etulokarit menee uusiksi, kuten kuvista näkyy. Eipä ole mikään ihmekään, kun kylkipäreet ovat hieman harittaneet ja kaikki suolamöhjö on mennyt suojaamattoman paneelin väliin. Nyt tarvii homma tehdä oikein kunnolla ja vetää kaikennäköisiä suojamömmöjä :oops: paneelien, puskurien ja helmamuovien alle. Tuninkiakin tulee toki pienissä määrin kirkkaiden etu-/sivuvilkkujen, punavalkotakavalojen ja kenties tuplarivoitetun + "sävytetyn" maskin muodossa. Joskus tulevaisuudessa voisi vielä harkita kromikynnyslistoja ja lisää zebranoa sisätiloihin. Esim. ne 1000€:n picnicpöydät olis tosi ihq. :lol:

Tosiaan nuo ruostepaikat näyttävät kuvissa paljon pahemmilta, kuin mitä onkaan. Itseasiassa niissä oli suurimmassa osassa kyllä kupruileva maali päällä, mutta päästin ihan himona 150baarin pesurilla isommat kiekaleet mäelle. :twisted: Ennen sitä kylki näytti varsin keskiverrolta, mitä on tullut kaupoissa noita pällisteltyä. Eli siis tuollaista näkyä voi odottaa kylkimuovien alta, jos kylkikuppa on päässyt leviämään jo listojen yläpuolelle.
Viimeksi muokannut PM, La 03.04.2004 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Pasi M. kirjoitti:Eli siis tuollaista näkyä voi odottaa kylkimuovien alta, jos kylkikuppa on päässyt leviämään jo listojen yläpuolelle.
Nyt alkoi pelottamaan. Tänään juuri katsoin takavalojen alle ja ruostetta on ihan sairaasti. Kuskin oven muovin alta kukkii myös mukavasti ja ovenkahvan ympärys on myös ruosteessa. Etulokasuojat pitää varmaan vaihtaa kun on niin paljon ruostetta. Kyse siis W124:sta.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Nonniin, projekti etenee tasaisen tappavaan tahtiin ja lähipäivinä pitäisi saapua ensimmäinen erä tilpehööriä Saksasta. Seuraavaksi tarvii tilata etulokarit, oikea takakaari (varmuuden vuoksi kun ei edes paljoa maksa), kirkkaat sivuvilkut ja takavalot. Lisäksi pitää alkaa haalimaan kaikennäköistä muuta remontissa tarvittavaa roinaa, mm. puskuri- / kylkimaalia, ruosteenestoaineita, tiivisteitä, bitumimattoa, Sikaflexiä, uusi ratioantenni...

Elikkäs seuraavaksi on sitten vuorossa irtirevittyjen osien kunnostusta, kromien kiillotusta + ruostesuojausta, puskurien maalaamista... Ja mitä nyt sitten tekniikkapuolelta itse osaa ja ennenkaikkea pystyy tekemään näillä meikäläisen työkaluilla. Ilman paineilmavehkeitä ja nosturia en kyllä viitsi alkaa vaihtamaan noita taka-apurungon "limppuja" ja takatukivarsien puslia. Bensapumpun osien vaihtamisenkin taidan jättää suosiolla pajalle, niin ei tarvi maata auton alla bensalätäkössä k*rpä otsassa. Jokatapauksessa auton joutuu viemään pajalle maalauksen jälkeen; ruiskii öljyä aikas lahjakkaasti jostain jakopään tiivisteestä ja kytkimen painelaakerikin pitäisi vaihtaa ennen isompia vaurioita. Ja samallahan kun koppa on auki, kannattaa tehdä täydellinen kytkinremontti... :roll:

Sitten pari kyssäriä.

Minkämoinen homma on sulakeboksin irroitus? Se kun meinaan tarvii varmaan heivata mäelle, jos aikoo vaihtaa ne poikittaistukivarren pannat ja kumit. Ei taida riittää sen väliseinän irrottaminen, varsinkin kun ne mutterit näyttäis olevan prkl ruosteessa?
Ja tarvis pyyhkimet ja ne muovitkin vielä purkaa pois siitä tuulilasin edestä, niin näkis vähän samalla mitä kaikkea skeidaa sinne(kin) alle on kertynyt.

Sitten ruosteenestoaineista. Onko mitään suosituksia, mitä kannattaisi käyttää? Joidenkin pienten koristelistojen alle aattelin laittaa kylmästi vaseliinia, mutta entäs noiden kylkimuovien ja takapuskurin alle? Dinitrolilla oli jotain läpinäkyvää kotelonsuoja-ainetta, se voisi varmaan olla hyvää kylkien alle, kellään kokemusta? Kunhan siis on helppoa levittää, eikä sotke kauheasti. Helmojen ja takapuskurin alle voisi sitten levitellä jotain vanhanajan kunnon mustaa mömmöä. :P

Sitten nuo puskureiden kromilistat... Uudet kulmat tulee eteen ja taakse, pitkät palat olivat vielä iskussaan. Ja ruostesuojatahan nuo tosiaan kannattaa alapuolelta, vaan mikäs siihen olis hyvä aine? Jotain paksua tököttiä vai liemevämpää?

Ja vähän tuninkia.

Ajat sitten kyselin arvon forumilaisilta mielipiteitä 126:sen tuunaamiseen. Lopulta päädyin varsin maltilliseen ratkaisuun, eli kirkkaisiin etu- / sivuvilkkuihin, punavalkoisiin takavaloihin (tai mahdollisesti savunharmaisiin?) ja hieman tummennettuun DIY Avantgarde-maskiin. Ja jos joskus on helvetisti ylimääräistä rahaa, voisi harkita kromisia kynnyslistoja + peilinkupuja ja sisälle puulooraa ja keppiä...
Eli siis tähän malliin (auton värikin muuten aikalailla sama), äänestysvaihtoehdot lisätty:

Kuva

Kuva

Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Annatko pohjalle kunnon hiekka käsittelyn?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pasi M. kirjoitti: Sitten pari kyssäriä.

Minkämoinen homma on sulakeboksin irroitus? Se kun meinaan tarvii varmaan heivata mäelle, jos aikoo vaihtaa ne poikittaistukivarren pannat ja kumit. Ei taida riittää sen väliseinän irrottaminen, varsinkin kun ne mutterit näyttäis olevan prkl ruosteessa?
Jos tarkoitat ylätukivarsia, jotka tulee uudella sisäpuslalla sekä integroidulla pallovivelellä, niin ne saa helposti vaihdettua. Osta samalla kallistuksenvakaajan kumipuslat, 2 paria per auto. Se mutteri lähti minulla tosi helposti irti sieltä sulakerasian alta, ja pultti liukui helposti ulos vastasuuntaan, tilaa on eli on joku jälleen suunnitellut helposti huollettavan rakenteen.

Vaikka mutteri näytti ruosteiselta , sekä pultin kanta, niin irtosivat hyvin. Eikä puslan sisällä ollut yhtään ruostetta, kellertävä sinkkipinta vaan loisti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Puskureita olen itse käsitellyt seuraavasti:

1. Kakat pois pesemällä.
2. Kuivataan hyvin.
3. Levitetään kotelosuojaspräytä - Ruiskis!
4. Annetaan kuivua
5. Pensselillä alustamassaa kotelosuoja-aineen päälle.
6. Kuivuminen.
7. A-VOT...ja eikun paikalleen. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Projekti otti tällä viikolla aimo harppauksen eteenpäin, kun liki 22 kilon osapaketti saapui Saksasta, korjaan Oulusta. :P Alla pari kuvaa nappuloista, lisää kuvia tulee lähiaikoina...

Kuva
Etupuskurin kiinnikesetti, pari nappulaa saattaa puuttua kuvasta.
Kuva
Introista tuli AMG:t uusien keskiöiden ansiosta. :)
Kuva
Kylki- ja helmamuovien kiinnikkeitä, joista juttua alempana.
Kuva
Uusia kromeja etu- ja takapuskuriin.
Kuva
DIY-Avantgarde maski ilman tervausta. Saas nähdä miltä se näyttää nokalla... :roll:
Kuva
Uusi etupuskurin kannake, vanha oli murtunut.
Kuva
Taka-apurungon ja tukivarsien kamaa.
Kuva
Takapuskurin kiinnikesetti.

Sitten noista kiinnikkeistä yleisön pyynnöstä... Helma- ja kylkimuoveihin tarvitaan seuraavat kiinnikkeet (tämä lista pätee siis vain faceliftattuun SE:hen, kannattaa joka tapauksessa tarkistaa tarvittavat kiinnikkeet ja niiden määrä EPC:stä, jos vain mahdollista). Kaikkia ei tietenkään tarvitse hankkia, esim. uroskiinnikkeet eivät yleensä mene rikki. Mutta varmuuden vuoksi kannattaa tietenkin ottaa kaikki ja vielä pari ylimääräistä. :D

1. A2309900092 9C75 2kpl
2. A0009884125 18kpl
3. A0019881681 24kpl
4. A1266980058 4kpl
5. A1266980158 8kpl
6. A1269900042 4kpl
7. A0019882881 4kpl
8. A0009905333 4kpl
9. A1239901750 4kpl
10. A0059889778 32kpl
11. A1266980358 4kpl
12. A0019974686 16kpl
13. A0019883481 28kpl
14. A0019887681 40kpl
15. A2019900004 18kpl
16. A0059887478 8kpl
17. A0059887378 4kpl
Viimeksi muokannut PM, Pe 07.05.2004 23:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Yksi lisä ruosteenestoon voisi olla ns. uhrimetalli. Laitetaan peltiin kiinni metallien jännitesarjassa rautaa epäjalompaa metallia, siis esim. magnesium, alumiini, sinkki tai kromi. Tuossa järjestyksessä Magnesium epäjaloin eli hapettuu parhaiten raudan sijasta ja kromi vähiten.

Kun suojaamaton paikka on kosketuksissa ilman hapen kanssa, happi alkaa riistämään raudalta elektroneja ja sen jälkeen muodostaa raudan kanssa ruostetta, mutta kun rautaa epäjalompi metalli luovuttaa hapelle raudan sijaan elektronin, rauta jää hapettumatta tai ns. epäjalompi metalli luovuttaa raudalle hapen riistämän elektronin.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Lyörähän vielä pari kuvaa noista puskurien vaurioista, niin voidaan sitten ihailla :?: ennen / jälkeen -kuvia. :P

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ja kunnon projektithan vaativat aina omat veronsa... :o

"Raskas työ, se vaatii rankat huvit - siis täkyä pöytään, you´re gonna luv it." - KR

Kuva Kuva Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei voikun sanoa Pasi, että todella asiantunijamainen sekä järjestelmällinen projekti kyseessä! :wink:
Ja "tuning" kuvat jotka laitoit esille, hyväksyttäneen... :D
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

raul kirjoitti:Ei voikun sanoa Pasi, että todella asiantunijamainen sekä järjestelmällinen projekti kyseessä! :wink:
No älä! Pulloista tuli muuten 24.90... 8)
No joo, tänään pykäsin puskureille telineen maalaamista ja kokoamista varten. Sitten vähän paklailin ja hioin etupuskuria, siihen se koko päivä sitten menikin... :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Piru vie ku tuppas naurattamaan tuo fernet-branca pullo;mainio janojuoma alkukesän hellepäiviin!!
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Löytyikö nuo putelit penkin alta unohtuneena ? :shock:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

No niin, tänään tuli valmista vallan prkl paljon.

Ensin vaihdoin etupään kallistuksenvakaajatankoon uudet pannat ja kumit. Toisella puolella panta olisi voinut murtua koska tahansa kunnon väistöliikkeessä tai enemmän kanttailessa, sen verran haperoksi oli päässyt. Ja kumitkin oli ihan kivikovat, kiitos vinkistä Taxanalle. Löinpähän samalla sinne alle vähän vahapohjaista ruosteenestoainetta, niin kestää ainakin seuraavat 10 vuotta ilman hitsailuja.
Akun puolelle vaihto kesti viisi minuuttia, toiselle puolelle noin kaksi tuntia. Se perkule kun on siellä sulakekotelon alla just sopivasti... Noh, sulakekotelo on kiinni parilla ruuvilla ja sisuskalut toisella mokomalla. Ne auki, "väliseinästä" muutama ruuvi irti, läpivientikumit veks sekä looran edestä että takaa, vähän nippusiteitä auki ja voilá, looraa saa kammettua tarvittavan määrän sivulle ja ylöspäin. Boksin voi vetää vaikka nirunarulla roikkumaan konepeltiin, jolloin on kaksi kättä käytössä. Liikaa voimaa ei boksia irrottaessa kannata käyttää, itsellä murtui takaseinästä pala ruuvimeisselillä kammetessa. Mutta nyt on jo sekin taas epoksilla kiinni.
Vakaajatankoa tarvii nostaa pyöräkotelosta tunkilla pari senttiä, jotta uudet kumit saa paikoilleen. Itse käytin kahden tonnin tunkkia ja 500mm kakkosnelosen pätkää, vähempikin saattaa riittää. :P Isompia tappioita ei tullut, jos ei lasketa paskaks mennyttä räikkää ja verisiä rystysiä. Kyllä ne umpiruosteisetkin mutterit nähtävästi aukeavat, kunhan vaan on tahdonvoimaa (ja Würthin Rost Offia).

Eikä tässä vielä kaikki. Kunnianhimoisena iskin seuraavaksi nakkisormet kiinni bensapumppuun. Näytti vallan pieneltä hommalta, mutta siihen meni loppujen lopuksi yli neljä tuntia. Laskin ensin tankin tyhjäksi, löpöä oli onneksi vain hieman yli 20 litraa. Sen jälkeen irrotin koko pumppuhässäkän mäelle ja löin upouudet osat tilalle. Tietenkin juuri se tärkein letkunpätkä suodattimelta bensalinjaan (A1264704275) oli jäänyt kaikessa tohinassa tilaamati. Tarvii sekin vielä jossain vaiheessa uusia. Oli meinaan juntturakin niin maan kiinni ruostunut, ettei pyörinyt edes pienen Rost Off -kylvyn jälkeen. Tämän takia suodattimelta lähtevä letku jäi väärälle puolelle pumppukombinaattia, tarvii huomenna vähän hienosäätää suodattimen asentoa. Hyvin tuntuisi kuitenkin pelaavan, eikä vuoda mistään. Tosin pumppu taisi tykätä remontista hieman kyttyrää, alkoi meinaan pitämään ihme naksutusta. Mutta jos pumpun asentoa hieman muuttaa tai kiinnityspantaa löysää, ääni loppuu. Tarvii siis sitäkin huomenna vielä hieman säätää tai kai senkin voisi uusia samaan syssyyn... BTW, pumpun vaihto-operaatio tapahtui auton alla könyten, siis ilman nosturia tahi monttua. Ei ollut yhtään hauskaa ja varsinkaan kun ei ollut edes riittävästi asennusoluita. :x

Kuvia tulee loppuviikosta...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Pasi M. kirjoitti:Ensin vaihdoin etupään kallistuksenvakaajatankoon uudet pannat ja kumit.
<etc>

Kiitos perusteellisesta kuvauksesta! Noiden kokemusten ja ohjeiden kera uskaltautuu tekemään oman vaihto-operaation. Toi sulakeboksin puoli on kummitellut mielessä että miten ihmeessä sinne pääsee mitään vaihtamaan alle, mutta nyt on selvät sävelet 8)
Pasi M. kirjoitti:Kuvia tulee loppuviikosta...
Ggggrrrrreat! :D
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Vaikuttavaa! Juuri näin pitää edetä.

Näyttää tyypilliseltä Suomi-autolta. Takakontin syvennykset ovat yllättävän hyvässä kunnossa.

Tämä on edessä kaikilla W126 omistajilla ennemmin tai myöhemmin.

Jokos naapurit ja tuttavat ovat kehottaneet hakeutumaan hoitoon? Älä anna kerettiläisten uskon puutteen lannistaa.

Jos auto näyttää suht´ siistiltä päälle päin ja jossain on vain "pientä kukkaa", totuus pinnan alla on toinen. Itse olin saada p****halvauksen kun pesin autoa 195 baarin voimavirta-Kärcherillä ja suihku suhahti tosta noin vaan läpi mm. puskureiden kromeista.

Onnea ja menestystä projektillesi!
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Oletko tutustunut pohjan kuntoon tarkemmin?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Viime päivinä on ollut hieman hiljaisempaa projektirintamalla.
Kun vihdoin ja viimein sain puljattua sen suodattimelta lähtevän letkun (josta oli junttura täysin kiinniruostunut) pumpun oikealle puolelle, alkoi tietenkin tihuuttamaan gasoliiniä suodattimen liitoksesta. Siis sieltä toiselta puolelta, jossa on se paineputki ja kuparitiivisteet. Eikä sitä pysty paikallaan kiristämään auton alla, vaan koko mötin joutuu vielä todennäköisesti ottamaan kerran irti. Vuoto ei tosin ole mikään Niagara, vaan mallia tippa per minuutti. Mutta kiva sekin olis saada tilkittyä. :x Jos tämän viikon tavoitteeksi ottaisi saada nuo puskurit valmiiksi, sitten ei olis enää paljoa muuta kuin ovipahvien jynssäystä ja muuta pientä virittelyä.
Alkaa projektit painaan päälle, Honukan iskareitten vaihdostakin kun tuli kolmen päivän homma iskarin kiinnityspultin katkettua tukivarren puslan sisälle. Nyt on koko pusla sitten kaput, saas nähdä saako sellaista mistään vai tarviiko ostaa koko helkutin tukivarsi suolaiseen Vehohintaan. Kalusto vähenee uhkaavaa tahtia... :o
Kimmo S. kirjoitti:Annatko pohjalle kunnon hiekka käsittelyn?
Itseasiassa meikäläinen ei tee mitään. Annan pohjatyöt ja maalauspuolen ammattilaisille, niin kestää sitten seuraavat kymmenen vuotta, toivottavasti. Saa nähdä, mikä on peltisepän tuomio. Kunhan vaan antaa ohjeeksi, että tekee laadukasta ja kestävää, maksoi sitten mitä maksoi. Todennäköisesti ovipeltejäkin saattaa joutua vaihtamaan laadukkaan lopputuloksen aikaansaamiseksi, mutta se on sitten peltiheikin murhe. Autostahan on joskus vuonna X maalattu molemmat kyljet, jonka seurauksena esim. molempien etuovien takaosassa on noin pari milliä pakkelia. Ja liekö pakkelilla peitetty ruosteita vai mitä, joka tapauksessa ruoste on päässyt leviämään pakkelin alla aikas lahjakkaasti. :x
Maalauspuolesta Alte antoikin jo todella kilpailukykyisen hinta-arvion. Tosin koko kesä on kuulemma niin kiireistä aikaa, että saattaa mennä maalaus syksyn puolelle. Ja niin kauaa ei ole aikaa odottaa...
Kimmo S. kirjoitti:Oletko tutustunut pohjan kuntoon tarkemmin?
Kyllähän sitä on tullut tsiigailtua, on aivan uudenveroisessa kunnossa. Missään ei ole edes alkavaa ruostumista, paitsi tietenkin noiden tunkinreikien ympärillä. Vaikka eipä sitä koskaan olekaan ruostesuojattu helmapaneelien alta, nyt on korkea aika vetää sinne kunnon "mököt" väliin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

No nyt otti projekti kerrassaan mielipuolisen suuren harppauksen eteenpäin, kun raato kiikutettiin peltigubbenin hellään huomaan. Oli siinä 3.0 V6 Terranollakin vetämistä, kun traileri painoi 650kg ja auto vielä sheivauksenkin jälkeen lähes puolitoista tonnia; automaatissa havaittavissa pienimuotoista luistoa. Trailerin rekkari osuvasti XXX-126. :P Jos utopistisia arvioita projektin jatkosta heitetään, saattaa kosla olla jo juhannuksena liikenteessä. Viimeistään kuun vaihteessa, toivottavasti. Sitten parit uudet projektikuvat...

Kuva
Etupuskuri paklattuna, hiottuna, maalattuna ja koottuna uusilla kromiosilla ja kiinnikkeillä.

Kuva
Uusi kromikulma, naarmut tipotiessään.

Kuva
Ja toinen kulma... Seuraavaksi takapuskimen kimppuun, homma vaatii muuten useamman asennusoluen...

Kuva
Takapuskurin kiinnikehässäkät ruostesuojattuna, uusi maksaa ~150€...

Kuva
Ja paikoillaan...

Kuva
Uudet etulokarit by Klokkerholm. Made In Italy -teksti herättää tosin pieniä epäilyjä sopivuuden suhteen ja aikas pierunkuorilta nuo vaikuttavat alkuperäisiin verrattuna. Mutta eipä olleet kalliitkaan...

Kuva
Hieno uusi takakaari, mutta väärälle puolelle. En viitsi lähteä vaihtamaan, oli sen verran halpa. Tilasin siis oikean, mutta lähettivät vasemman. :wink:

Kuva
Vanhat hieman haperot etukallistuksenvakaajan pannat ja kivikovat kumit.

Kuva
Uudet pannat ja kumit hollillaan, mutterit vaihdetaan uusiin vasta 10 vuoden päästä. Noku ei ollut just sopivia sillon ja enää ei viitsi aukoa uudestaan. Ne on ihan hyvät, ne on vaan pintaruosteessa...

Kuva
On se siellä, tosin vasta pitkän puljaamisen jälkeen. Vaikka pelti näyttää kuvassa ihan haperolta, on se oikeasti täysin tervettä. Tai siis hieman pintaruosteessa, vedin pantojen alle jotain vahapohjaista skeidaa.

Kuva
Uusia osia bensapumpussa. Suojamuovi uupuu vielä kun tarvii kiristää tuota suodattimen ruuvia. Hieman nääs suotaa siitä, muttei sentään tiputtele.

Kuva
Recaron uusin malli, tehdastilauksena Saksasta. Huomaa sivuttaistuki ja ergonominen muotoilu...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Eikös niistä lokasuojien materiaalista ole ollut puhetta? :roll:
Eli ovat nämä tarvikelokarit tehty huomattavasti keveymmästä aineesta ,mutta jos ne hyvin suojaa myös sisäpuolelta niin ajavat varmaan asiansa? Ja kannattaa maalata ensin ennen suojausta koska se musta maali on kuin "pierunkouri" ja ilmeisesti jokin missä ei ole ruosteenesto ominaisuuksia olenkaan.
:wink: Onnea jo tässä vaiheessa kyllä se sitten hymyilyttää kun on valmis!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Pasi M. kirjoitti:Oli siinä 3.0 V6 Terranollakin vetämistä, kun traileri painoi 650kg ja auto vielä sheivauksenkin jälkeen lähes puolitoista tonnia; automaatissa havaittavissa pienimuotoista luistoa.
Et ottanut kuvaa siitä kun ruho oli trailerilla?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Petri M. kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Oli siinä 3.0 V6 Terranollakin vetämistä, kun traileri painoi 650kg ja auto vielä sheivauksenkin jälkeen lähes puolitoista tonnia; automaatissa havaittavissa pienimuotoista luistoa.
Et ottanut kuvaa siitä kun ruho oli trailerilla?
No se oli niin hektinen operaatio... Isännällä oli kiire johonkin minkä lie tiekunnan vuosikokoukseen ja se selosti ihan tohkeissaan puhelimessa varmaan 15 minuuttia jollekin Nokian diplomi-ingenjöörille miten rakennetaan joku helkutin hyrräareena Rautiasta ostetusta kiinalaisesta wokkipannusta (säästää 20€), :shock: etten kerinnyt (kehdannut) ottaa kuvia. Mutta oli muuten innokas peltifagotti; äijä oli jo suurinpiirtein vaahto suupielissä laittamassa Kemppiä ja laikkaa laulaan. "Koskas tää pitää olla valmis, viikon sisään?" :lol: Kuuleman mukaan on nopea liikkeissään, vaikka sanoisi ettei suoranaista kiirettä ole. Tosin ymmärtäähän sen, kun on vaan parin auton verstas. Hyvä että joskus näinkin päin, ettei mene kolmea vuotta kuten erään perämoottoriremontissa...
Jossain kohtaa voisi käydä nappaamassa parit projektikuvat, jos maestro sallii. Mitään isompaa ei nimittäin projektista tai sen kustannuksista vielä edes sovittu, jostain 10 vuoden takuusta tosin oli puhetta. :P Mutta katotaan nyt miten se etenee ja löytyykö mitään yllättävää...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Moro

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Terve!
Varmaan jossain tuolla kerrottekin, mutta tää ikivanha netscape tällä unix-koneella tökkiin niin sikana, että turha lähteä yrittämään peruuttelua..... Maalasitteko nuo puskurimuovit ja mitä maalia käytitte? Ensin ajattelin jättää puskurit omasta noin ja uusia vain kromit, mutta tarkemman ihastelun jälkeen, ne olisivat myös maalin tarpeessa. Meinasin ostaa KL:stä sitä sprayta tuohon tarkoitukseen. Maalarille en enään tuon homman takia autoa viitsi viedä.

Hienot pukit puskurille. Taidan vääntää samanlaiset, maalausta silmällä pitäen.

Uusin eilen yhden muovikyljen kromin ja muutamat kiinnikeeet muihin kromeihin. On tänään edustustehtävä ja ei kehtaa irvistävillä kromeilla lähteä :roll:
En viitsi mainostaa mitä muovien alta vaseliinin lisäksi löytyi tai ei löytynyt, kaikki arvaavat muutenkin.... vaatimattomuus kaunistaa :wink:

Se on kumma juttu, mutta liikennevaloissakin seisoessa aina vierelle tullut tuntui katselevan juuri niitä irvistäviä kromeja...Mitä ne niitä tuijottaa :evil: Kun autossa olis paljon kiiltoa muuallakin.... :D
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Moro

Viesti Kirjoittaja PM »

Day Downhill kirjoitti:Maalasitteko nuo puskurimuovit ja mitä maalia käytitte?
Pintaväristä suoraan hyllystä "paukkupullo" Stratus Greytä hintaan ~15€, avot poijaat ja hyvää tuli. Hieman oli tosin tummempaa kuin alkuperäinen, mutta hyvin sävyeron sai häivytettyä hieman sinne sun tänne ruiskimalla. :P Ja puskurithan ne vaan on äfter ool. Ja hieman pintaa "myllytin" seuraava päivänä 20€:n kiillotuskoneella - lopputuloksessa ei valittamista, mitä nyt hioa olisi voinut hieman huolellisemmin (kuten aina). Eri asia on miten maali pysyy sitten kiinni. En meinaan lakannut tuota etupuskuria ollenkaan, takapuskuriin tarvii vedellä lakkaa ja katsoa mikä ero siihen tulee. Tuo on kuitenkin metallisävy ja uudessa maalissa on ihan helvetisti hilettä. Maalipinnasta tuli muutenkin hieman karhea, jos alkuperäiseen vertaa. Mutta eiköhän se siitä tasoitu vuosien mittaan ja tuskin paukkupullolla edes paljon parempaa saa aikaan. Ja jos koko puskurin aikoo maalata, kantsii varata ainakin pari putelia tuota maalia. Itse maalasin ainoastaan kulmat oikein paksulti ja häivytin keskustaa kohti. Hädintuskin riitti yks puteli. Tai no oikeastaan pullossa on vielä melkein kolmannes jäljellä, mutta paine on sen verran finaalissa, että ruiskii hervottomia mällejä. :oops:
Takapuskimen kanssa onkin sitten enemmän taiteilemista ja pohjatöitä, on nääs maalattu joskus uudestaan ja maali on mallia lohkeilevaa. :x
Day Downhill kirjoitti:Hienot pukit puskurille. Taidan vääntää samanlaiset, maalausta silmällä pitäen.
Joo, noi pukit on ihan must maalauksessa ja ennenkaikkea kokoamisessa. Sitä helkutin länkyrää on meinaan hieman vaikea maalata, jos ei ole jossain telineessä hollillaan, suorassa ja mieluiten simmujen korkeudella.
Day Downhill kirjoitti:Se on kumma juttu, mutta liikennevaloissakin seisoessa aina vierelle tullut tuntui katselevan juuri niitä irvistäviä kromeja...Mitä ne niitä tuijottaa :evil: Kun autossa olis paljon kiiltoa muuallakin.... :D
No arvaa vaan vituttaako, kun ei tullut tilattua uusia kromeja etulokareihin. Ovat meinaan sen verran lommolla, kun liotin vanhoja kiinnikkeitä irti hieman kovakouraisesti. Vaikka ei ne häävit olleet ennen sitäkään ja onhan niissä lopuissakin kromeissa kulumia ja pyörrejälkiä. :) Josko seuraavassa kuormassa tilais kaikki uudet kylkikromit... Ei vaan, on ne ihan OK kun autoa ei ole hierottu jatkuvasti, ei edes vahattu viimeisen neljän vuoden aikana. Peltimikkihiirikin alkoi tanssimaan ripaskaa, kun huomasi maalipinnan olevan sopivan karhea ilman vaha-, silikoni- ja muita jäämiä. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

PURKUSIT

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Huh!
Katselin noita sun puskurikuvia ja kyllä minäkin nuo olisin maalannut. Omaan kun vertaa, niin taidan tyytyä värivahaan. Niissäkun ei ole juuri muutakun hentoja naarmuja. Hieman näkyy keltaista päädyissä kiveniskemien takia, mutta muuten ne on kuitenkin "ehjät".

KL:n helmamaali on ainakin pysyvää ja juuri muoville tarkoitettua. Hinta taisi olla 25Euroa/purkki. Eli aika hintavaa. Riittoisuudesta en tiedä.
Vastaa Viestiin