C220CDI A W204 optimointi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aapinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 07.10.2007 12:13

C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja Aapinen »

Tervehdys,

Nyt kun mittariin on kertynyt reilu 20tkm, kone lienee notkistunut siinä määrin, että optimointia voisi ajatella.

Karala vaikuttaa olevan useiden kirjoittajien luottomies tässä puuhassa.
Osaisiko forumin väki arvioida, millaiseen teho/vääntö -tulokseen voisi
vakiopalikoilla päästä? Vakio lienee 170hv/400Nm. Luotettavuus ja kestävyys eivät toimituksesta saisi kärsiä.

Ovatko boxit "pannassa". Carlsson/Brabus?

Jos jossakin vaiheessa tehoa tekisi mieli lisää, onko turbon vaihto ja cooleri ensimmäisinä vaihtolistalla? Tämä ei juuri nyt ajankohtaista, mutta kukapa tietää.

Kiitokset kaikille hyvästä forumista.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Boxit ei hyvä jokainen tekee tietysti omallen mitä haluaa mutta pikusen lisää
boxsin hintaan ja saa paljon paremman,tehoja mukavasti lisää vielä pelkällä
ohjelman muutoksella,enen kun osia joutuu vaihtamaan,motorbit vantaala,debil espoosa, karala jyväskylän seudulla,muutamia vaihto ehtoisa paikoja firmoista missä tekevät itse ohjelman muutokset hyvin,sitten on vielä lukusia muita missä lähetävät softan saksaan/italiann tsm näissä yleensä hinta vaan vähän kohtuuton softan laatun nähden, ja aina voi tietysti itse alkaa opetelmaan sotan muokausta tosin aika pitkä ja kivinen tie
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tuossa mallissa on Delphin sysdeemit.
Softa ja laitto on aika rajoitettua.
Eipä taida nimittäin mennä vielä millään kaapelilla, joutuu ecun aukaisemaan ja BDM-laitteella suoraan piirilevylle kirjoittelemaan.

Ohjelman päivityksen vielä tuohon saa, mutta jatkorakentelu näillä näkymin aika toivotonta, osien ja softankin suhteen.
Kun ei taida kellään riittää mielenkiintoa paneutua ecuun, joka taas nyt sitten jää poikkeen, kun mersu siirtyy takaisin Boschin talliin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aapinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 07.10.2007 12:13

Viesti Kirjoittaja Aapinen »

Josko tuon vielä saisi rautalangasta väännettynä.. Softan päivitys siis onnistuu? Onko osoite silloin Karala vai mikä? Olisiko vielä valistunutta arvausta saavutettavasta hv/Nm -tasosta?

Suuret kiitokset vastauksista.
Avatar
sa_mmy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 26.05.2004 22:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja sa_mmy »

www.turbotec.com sivuilla on kyllä tarjolla softa 200cdi, joten mikä jottei olisi piakkoin 220cdi myös edustettuna.

Itse odottelen 320cdi piristettä.
W204 320 Cdi A AMG sport
ex: W203 220 Cdi A
ex: W202 180c
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja tony »

Onkos tähän asiaan tullu edistystä ? Onko joku teettänyt, kokemuksia ?
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

Paljonkin kokemusta! Lopulliset tehot määrää kumpi moottori autossasi on eli om646 vanhempi yhdellä turbolla vai uudempi om651 kahdella turbolla? Fyysisesti tunnistaa helpoiten kun avaa konepellin ja ottaa konesuojan pois ja jos vasemman käden puolelta koneen päällä näkyy moottorin ohjainlaite niin on uudempaa moottoria. Vanhempaa ollaan penkitetty 199hv ja 477Nm uudempaan saa huomattavasti enemmän kun on periaatteessa sama kuin 250cdi.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja tony »

s1jviita kirjoitti:Paljonkin kokemusta! Lopulliset tehot määrää kumpi moottori autossasi on eli om646 vanhempi yhdellä turbolla vai uudempi om651 kahdella turbolla? Fyysisesti tunnistaa helpoiten kun avaa konepellin ja ottaa konesuojan pois ja jos vasemman käden puolelta koneen päällä näkyy moottorin ohjainlaite niin on uudempaa moottoria. Vanhempaa ollaan penkitetty 199hv ja 477Nm uudempaan saa huomattavasti enemmän kun on periaatteessa sama kuin 250cdi.
Juu se on tuo vanhempi OM646 :roll: 199hp ja 477MN... :think: tarinat kertoo et olis normaalia hankalampi Delphien takia, mutta ilmeiesti nykyään onnistuu. :thumbup:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

tony kirjoitti:
s1jviita kirjoitti:Paljonkin kokemusta! Lopulliset tehot määrää kumpi moottori autossasi on eli om646 vanhempi yhdellä turbolla vai uudempi om651 kahdella turbolla? Fyysisesti tunnistaa helpoiten kun avaa konepellin ja ottaa konesuojan pois ja jos vasemman käden puolelta koneen päällä näkyy moottorin ohjainlaite niin on uudempaa moottoria. Vanhempaa ollaan penkitetty 199hv ja 477Nm uudempaan saa huomattavasti enemmän kun on periaatteessa sama kuin 250cdi.
Juu se on tuo vanhempi OM646 :roll: 199hp ja 477MN... :think: tarinat kertoo et olis normaalia hankalampi Delphien takia, mutta ilmeiesti nykyään onnistuu. :thumbup:
Onhan se hankalampi jos vertaa, että sen tekee obd-portin kautta, koska ecun joutuu avaamaan, mutta avaamalla ecu tehdään 95% 2008-2009 ja uudemmista autoista, joten ei se sen ihmeellisempää ole!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja tony »

Kauan tuollainen optimointi kestää tehdä ?
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

tony kirjoitti:Kauan tuollainen optimointi kestää tehdä ?
Riippuu ihan täysin ketä tekee, mutta 1h-päivä väliltä löytyy tekijöitä!
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1956
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja tony »

s1jviita kirjoitti:
tony kirjoitti:Kauan tuollainen optimointi kestää tehdä ?
Riippuu ihan täysin ketä tekee, mutta 1h-päivä väliltä löytyy tekijöitä!
OK :thumbup:
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ja sitten riippuu kene jälkiä sen jälkeen korjataan,
Montako päivää siihen sitten menee
Tai Kait se on riskitöntä touhua
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

Itselläni on tuo sama kone 2008 mallinen eli yksi turbo ja delphin yksikkö hantinpuolella raitisilmasuodattimen alla.
Itse laitatin motorbitin softan Moonlightmotorsportissa ja hyvin sujui ja hyvin toimii. Oma on 200 CDI ja alkuperäiset tehot 136hp 270nm phjelmoinnin jälkeen 175 hp 425nm enemmänkin saa kullemma 500nm asti. Tämän jälkeen alkaa tulemaan vikatila liian suuresta vääntömomentista.. Ohjelmointi tehdään suoraan ecun piirikortille. Sinne joutuu hieman kolvailemaan jumppereita ja poistamaan lakat ohjelmointipinneistä.. Voin suositella motorbitin softaa. Ja Moonlight Motorsporttia..kannattaa soittaa ja kysellä. http://moonlightmotorsport.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tähän ecuun ja ohjelmaan liittyy paaaljon höpöhöpöä...

"Ohjelminnit", joita olen nähnyt ja kuullut, on tehty muuttamalla muutamaa väännönrajoitinta, joiden paikat selviää vertailemalla 200/220 ohjelmia.
Kun nuo nostaa pois haitolta, niin autosta ja mittauspaikasta riippuen saadaan jotain luokkaa 420-440nm/170-180hv.
Joku oikein "amattimies" saa tuohon luokkaa kymmenen prossaa lisää suutikartta huijaamalla - mikä sekin on oikeastaan hatunnoston arvoinen suoritus, tässä ecussa sekään ei ole kovin helppoa ... Suutinkartalle on järjestetty valvonta, joka estää liian suuret huijausyritykset.

Siellä on kovasti rajoittimia - ihan mersun tyyliin.
Mutta aika kovat rajoitteet, jos syöttömäärää koettaa oikein kertoa, tulee jo 450nm kohdalla.
Yli viidensadan ei ilman suutinkartan huijaamista pääsekkään, max syöttömäärä ei vakiossa riitä.
480nm kohdalla on myös melkoinen rajoitin kun kaasupoljin ei pyydä sen enempää - ja sekin pitää sieltä siis löytää.

Tämän ecun koko toimintaperiaate on hiukan erilainen, kun Boschilaisissa.
Kaikki arvot pitää olla oikein kartoissa - ristiriita aiheuttaa vikatilan, toisin kuin Boschilaisissa, joissa pienin arvo jää voimaan, tai jos luiutaan kartasta ohi, niin kartan viimeinen arvo jää voimaan.
Boschilaisessa ei ole mahdollistakaan saada vikatilaa "ristiriidasta laskennallisessa syöttömäärässä".
Hyvin monelle asialle on toinen, käänteinen karttansa, jonka tehtävä näyttää olevan vaan valvoa sitä ensimmäistä.

Uudemmista sitten tehoja lähteekin helpommin, kun suutinkartalle ei ole valvontaa, vaan sitä voi tuunata ihan halunsa mukaan - että semmoista...
Hiljalleen alkaa Delphin kiemurat aukeamaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
rolls2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: To 11.10.2012 17:07
Paikkakunta: rauma

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja rolls2 »

tuikku kirjoitti:.
Tähän ecuun ja ohjelmaan liittyy paaaljon höpöhöpöä...

"Ohjelminnit", joita olen nähnyt ja kuullut, on tehty muuttamalla muutamaa väännönrajoitinta, joiden paikat selviää vertailemalla 200/220 ohjelmia.
Kun nuo nostaa pois haitolta, niin autosta ja mittauspaikasta riippuen saadaan jotain luokkaa 420-440nm/170-180hv.
Joku oikein "amattimies" saa tuohon luokkaa kymmenen prossaa lisää suutikartta huijaamalla - mikä sekin on oikeastaan hatunnoston arvoinen suoritus, tässä ecussa sekään ei ole kovin helppoa ... Suutinkartalle on järjestetty valvonta, joka estää liian suuret huijausyritykset.

Siellä on kovasti rajoittimia - ihan mersun tyyliin.
Mutta aika kovat rajoitteet, jos syöttömäärää koettaa oikein kertoa, tulee jo 450nm kohdalla.
Yli viidensadan ei ilman suutinkartan huijaamista pääsekkään, max syöttömäärä ei vakiossa riitä.
480nm kohdalla on myös melkoinen rajoitin kun kaasupoljin ei pyydä sen enempää - ja sekin pitää sieltä siis löytää.

Tämän ecun koko toimintaperiaate on hiukan erilainen, kun Boschilaisissa.
Kaikki arvot pitää olla oikein kartoissa - ristiriita aiheuttaa vikatilan, toisin kuin Boschilaisissa, joissa pienin arvo jää voimaan, tai jos luiutaan kartasta ohi, niin kartan viimeinen arvo jää voimaan.
Boschilaisessa ei ole mahdollistakaan saada vikatilaa "ristiriidasta laskennallisessa syöttömäärässä".
Hyvin monelle asialle on toinen, käänteinen karttansa, jonka tehtävä näyttää olevan vaan valvoa sitä ensimmäistä.

Uudemmista sitten tehoja lähteekin helpommin, kun suutinkartalle ei ole valvontaa, vaan sitä voi tuunata ihan halunsa mukaan - että semmoista...
Hiljalleen alkaa Delphin kiemurat aukeamaan.
Olen ymmärtänyt että tossa motorbitin softassa on muokattu monen muun lisäksi juuri noita ruiskutus karttoja...
2010 S204 250 CGI BE A
2017 CLA 180 Shooting brake
taikaheimo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 15.04.2015 18:37

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja taikaheimo »

Auto on MB W204 220 cdi vm.2009.
Autosta on poistettu hiukkassuodatin ja lastutettu . Ekan softan jälkeen meni vikatilaan parin viikon ajelun jälkeen, herjas hiukkassuodatinta :/. Silloin tyyppi laitto siihen viissii toisen softan ja teki jotain, en tiiä mitä ja sano et laatikon joku venttiili on rikki (en tiiä miten liitty kyseiseen työhön) Laatikossa siis ei ole vikaa (tarkastettu)
Ja taas ajettiin... ja sitten...
Auto savuttaa aikavälein, meni vikatilaan n.2000km ajon jälkeen.
virhe 22E3 ahtopaineensäätö (2784,00 1/min, vääntö 187,06Nm) ja
virhe 23DC-001 sisäinen ohjainlaitevika (2560,00 1/min, vääntö 469,33Nm, toistuvuus 200km matkalla 20kertaa) nopeus ollut 56-70kmh.
Ohjelma ei siis mun mielestä ny ihan toimi (vaikka optimoija niin väittää).
Vika on nyt nollattu, mutta se ei tietenkään asiaa korjaa...
Auton optimoija oli sitä mieltä, että autossa on suuttimissa vikaa ja ehdotti lastun poistoa?? (joo, jos saan rahat takas)
Kertokaas te ny tälläselle tietämättömälle tyttöselle, et mitä pitäs tehä :D
Avatar
s1jviita
Mersumies
Mersumies
Viestit: 571
Liittynyt: Ti 19.06.2012 10:18
Paikkakunta: Tampere - Pori

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja s1jviita »

taikaheimo kirjoitti:Auto on MB W204 220 cdi vm.2009.
Autosta on poistettu hiukkassuodatin ja lastutettu . Ekan softan jälkeen meni vikatilaan parin viikon ajelun jälkeen, herjas hiukkassuodatinta :/. Silloin tyyppi laitto siihen viissii toisen softan ja teki jotain, en tiiä mitä ja sano et laatikon joku venttiili on rikki (en tiiä miten liitty kyseiseen työhön) Laatikossa siis ei ole vikaa (tarkastettu)
Ja taas ajettiin... ja sitten...
Auto savuttaa aikavälein, meni vikatilaan n.2000km ajon jälkeen.
virhe 22E3 ahtopaineensäätö (2784,00 1/min, vääntö 187,06Nm) ja
virhe 23DC-001 sisäinen ohjainlaitevika (2560,00 1/min, vääntö 469,33Nm, toistuvuus 200km matkalla 20kertaa) nopeus ollut 56-70kmh.
Ohjelma ei siis mun mielestä ny ihan toimi (vaikka optimoija niin väittää).
Vika on nyt nollattu, mutta se ei tietenkään asiaa korjaa...
Auton optimoija oli sitä mieltä, että autossa on suuttimissa vikaa ja ehdotti lastun poistoa?? (joo, jos saan rahat takas)
Kertokaas te ny tälläselle tietämättömälle tyttöselle, et mitä pitäs tehä :D
No jos rahat saat takaisin niin ota ja mene toiseen pajaan.
ML W166 350CDI AMG -12
Jaguar XF 3.0D FL -12
ex: S204 200CDI BE Avantgarde -10 212/521
Pelit ja vehkeet löytyy --> https://www.lisaatehoa.fi/ P. 044-5867096
taikaheimo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 15.04.2015 18:37

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja taikaheimo »

No niin... Nyt sain rahat optimoinnista takas, mut ei paljo lohduta.
Ei saanu heppu takasin vakioksi ja pesi kätensä hommasta, ei voi tehä mitään...???
Vit..u mikä on et pitää tehä jotain mitä ei osaa...
Nyt on auto tsekattu ja yllätys, ohjainlaite paskana. :evil:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

taikaheimo kirjoitti:No niin... Nyt sain rahat optimoinnista takas, mut ei paljo lohduta.
Ei saanu heppu takasin vakioksi ja pesi kätensä hommasta, ei voi tehä mitään...???
Vit..u mikä on et pitää tehä jotain mitä ei osaa...
Nyt on auto tsekattu ja yllätys, ohjainlaite paskana. :evil:
Jep jep olikos näitä ketjuja mitkä mainostavat että takuu...
vakikoksi takisin ja rahta takaisin jos ei ole tyytväinen,
olikos boxsi vääneety auki vai tehty reikä kylkeen

Joitakin aikoja(~1-2v) sitten laittelin yhden ketjun jäljiltä
vnheman asunto kulkimen mitä eivät saaneet takaisin vakioksi
ja olivat viritellet jotain semmoista estoa sinne että veholla käynti ei auttanut

onnekis käynti kuusenalla... ;) auttoi siihenkin vaivaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Juba93
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 05.04.2011 23:01

Re: C220CDI A W204 optimointi

Viesti Kirjoittaja Juba93 »

Kyllä se täältä voorumilta on näköjään niin monesti luettu, että jos sähkö puolella jotain vikaa on -> kuusen alle. Ja tuikku murheeseen jos ei voima riitä :D tosiaan S500 näillä näkymin vaihtumassa 204 koppaan joten on taas saanu voorumia selata. On tämä mersuilu kyllä loistava yhteisö !
Köyhillä on kiire...
Vastaa Viestiin