Masa80 kirjoitti: Kierrokset / nopeus ovat normaalit, mutta kaasua on painettava, eli ei kulje pintakaasulla. Seurauksena on, että economy-mittari on n. 100 vauhdissa puolessa välissä ts. punaisen alueen alussa. Ei liene normaalia. :
Olisiko mitenkään mahdollista, että ajossa syntyisi ulkopuolisia, moottorista riippumattomia vastuksia. Tuo kierroshaluttomuus ei tosin viittaa siihen. Mutta muuten voisi kuvitella, että samanlainen laiskuus syntyy laahaavista jarruista, rutkasti liian alhaisista rengaspaineista tms. syistä. Kuten sanottu, tämä on vain harhainen heitto. Eco-mittari voi satkussa hyvinkin olla puolessa välissään, riippuen tilanteesta. Omassa ainakin vitosella se vastamäessä ja vedätyksessä hakeutuu sinne varsin helposti. Toistaalta sen pitäisi kyllä tasakaasulla pysyä hiukan alempana ja vähänkin kaasua hellittäessä painua "mustan pohjaan alavasempaan."
Masa80 kirjoitti: Lisäksi kulutus on lähempänä 20 l kuin 10 l sadalla.Kaiken kaikkiaan meinaa Mersulla jäädä jalkoihin, eikä ohituksiin kannata lähteä muuta kuin kaasu pohjassa

:
Kun viimeksi käytin koneessa suuttimien puhdistusainetta, eco-mittari alkoi näyttää käsitelyn jälkeen n. 20-30% "kovempaa kulutusta"

Tankilla käydessä eroa ei kyllä ollut. Huolimatta mittarin "yliherkkyydestä" syönti on edelleen alle 10. Olisiko mittari sitten nyt vasta oikeassa kalibroinnissaan.
Aikaisemmin sai polkea aika kovasti, että sen sai edes punaisen alkuun.
Masa80 kirjoitti: En tiedä liittyykö asiaan, mutta autoa joutuu "sahaamaan" käyntiin ja käy aluksi vajailla pytyillä, eli pitää polkaista kaasua, jotta rupeaa käymään kauniisti. Muuten käy tyhjäkäyntiä tasaisesti. :
Kunnossa oleva M103 kyllä lähtee avainta näyttämällä ja sahaamatta kaikissa lämpötiloissa. Voisiko vika juontua alkujaan sieltä, vaikka välttämättä oireet eivät johdu samasta lähteestä. Joskus saattaa silti esiintyä vajaapyttyisyyttä kosteilla aamukeleillä.
Eipä näistä horinoistoa nyt mitään apua ole, mutta kannattaisi varmasti tsekata myös polttoaineensyötön lisäilmaventtiili. Jos vaeltetee aivan omaan tahtiinsa, niin ehken se voi vaikuttaa jotain käynnistyvyyteen. Ajokierroksilla sen ei pitäisi puolestaan vaikuttaa tehoihin sitä eikä tätä.