Alipainepumppu vaihdettu...ja kuulat öljytilassa
Alipainepumppu vaihdettu...ja kuulat öljytilassa
Mulla E250 Diesel -94 ja siihen vaihdettiin juuri alipainepumppu kun lakkasi jarrut toimimasta ja eipä auto sammunutkaan.
Vuoristorata oli kuulemma vielä kohtuullinen mutta kuulat oli mennyt ölypohjaan.
Öljypohjan irroittaminen vie aikaa ja siksi sitä ei tehty nyt.
Kauanko kestää kun haulit rikkoo öljysiivilän ja tuhoaa öljypumpun...
Saako kuulat + muut roskat pois öljypojasta muuten kuin irroittamalla sen?
Vuoristorata oli kuulemma vielä kohtuullinen mutta kuulat oli mennyt ölypohjaan.
Öljypohjan irroittaminen vie aikaa ja siksi sitä ei tehty nyt.
Kauanko kestää kun haulit rikkoo öljysiivilän ja tuhoaa öljypumpun...
Saako kuulat + muut roskat pois öljypojasta muuten kuin irroittamalla sen?
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Kuinka isoja ne kuulat on? Jos ne mahtuu tulemaan öljyjen tyhjennysreijästä, niin ei muuta kuin öljyt pois ja sitten hyvällä magneetilla öljypohjaa pitkin ohjaa kuulat reijästä ulos. Magneetti ei tartu alumiiniin, mutta sen alumiinisen ja ohuen öljypohjan läpi se vetää teräskuulia puoleensa.
Öljypumpun imusiivilä on niin tiheä, ettei ole vaaraa kuulien joutumisesta pumpulle...
Öljypumpun imusiivilä on niin tiheä, ettei ole vaaraa kuulien joutumisesta pumpulle...
Jos sieltä ei sitten muuta metallisilppua ole irronnut niin voipa tuo edellinen neuvo toimiakkin. OLen nähnyt öljypumpun siivilän, jossa oli muutakin metallipalasta irronnut alipainepumpulta. Eikö alipainepumpulta kuulunut mitään nakutusta, kun kuulat oli pois laakerista? Eikä noissa uudemmissa W124:sissa ollut sellainen luotettavmpi liukulaakerinen alipainepumppu vakiona?
Siellä öljypohjassa voi olla esim. kuparinen tiivisterengas ja
muovipurua, niin kuin minulla. Ehdottomasti kannattaa avata
öljypohja ja puhdistaa se. Itse liimasin supermagneetin öljytulppaan,
sellaisen 120 astetta kestävän mallin.
Se öljysiivilä tosiaan kuluu puhki, jos öljypohjassa on romua.
Uudet alipainepumput on liukulaakeroitu. Äänestä ei helposti erota,
onko kuulalaakeroidun pumpun kaikki kuulat tallessa.
muovipurua, niin kuin minulla. Ehdottomasti kannattaa avata
öljypohja ja puhdistaa se. Itse liimasin supermagneetin öljytulppaan,
sellaisen 120 astetta kestävän mallin.
Se öljysiivilä tosiaan kuluu puhki, jos öljypohjassa on romua.
Uudet alipainepumput on liukulaakeroitu. Äänestä ei helposti erota,
onko kuulalaakeroidun pumpun kaikki kuulat tallessa.
Kiitos kommenteista
Tosiaan kiitokset kommenteista.
Otan lähiaikoina öljypohjan kyljessä olevan mittatason anturin ja pyrin sieltä varren päässä olevalla magneetilla onkia suurimman osan ylimääräisistä metalliosista pois.
Ko aukko on jo sen verran iso että siitä onnistuu paremmin kuin pienestä öljyropusta.
Ehkä öljyn pois laskemisen jälkeen huuhtelen järjestelmää laskemalla 5..10 litraa naftaa läpi koneen. Jospa vaikka sekin toisi osan kuulista ropun kautta pois. Olisko huono idea?
Otan lähiaikoina öljypohjan kyljessä olevan mittatason anturin ja pyrin sieltä varren päässä olevalla magneetilla onkia suurimman osan ylimääräisistä metalliosista pois.
Ko aukko on jo sen verran iso että siitä onnistuu paremmin kuin pienestä öljyropusta.
Ehkä öljyn pois laskemisen jälkeen huuhtelen järjestelmää laskemalla 5..10 litraa naftaa läpi koneen. Jospa vaikka sekin toisi osan kuulista ropun kautta pois. Olisko huono idea?
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Mutta jos kaikki kuulat on pois niin kuuluu selvä ääni-kokemusta on. Laakerin ulkokehä hakkaa tuolloin laakerin keskiöön. Eikö edes noissa Kaikista viimeisimmissä W124:sissa ole liukulaakeroitua alipainepumppua? Onko kaikki liukulaakeroidut jälkiasennuksia?JarkkoN kirjoitti:Siellä öljypohjassa voi olla esim. kuparinen tiivisterengas ja
muovipurua, niin kuin minulla. Ehdottomasti kannattaa avata
öljypohja ja puhdistaa se. Itse liimasin supermagneetin öljytulppaan,
sellaisen 120 astetta kestävän mallin.
Se öljysiivilä tosiaan kuluu puhki, jos öljypohjassa on romua.
Uudet alipainepumput on liukulaakeroitu. Äänestä ei helposti erota,
onko kuulalaakeroidun pumpun kaikki kuulat tallessa.
Kyllä se varmaan kopisee, jos kaikki kuulat on hukassa.
Mutta jos hukassa on vain muutama kuula, niin ei sitä helposti
äänestä huomaa.
En usko, että huuhtelemalla saisit kuulat pois. Kyllä ne ovat siellä
öljypohjassa. Se magneetilla ronkkiminen voi toimia, mutta jos
öljypohja on kovin pikeentynyt, niin kuulat eivät liiku kovin herkästi
ja magneetin pitäisi osua kohdalle.
Eikö nyt kannattaisi mieluiten irrottaa se öljypohja, eihän se
iso homma ole? Pitää vaan varata tiivisteliimaa ja ajaa auton
etupää pukkien päälle. Itse teen "nosturin" tiiliskivistä pinoamalla
niitä kahteen kerrokseen, 4 alle ja 2 päälle. Tämmöinen pino tulee
kummankin etupyörän eteen ja sitten ajan pyörät tiilipinojen päälle.
Alle mahtuu hyvin eikä ole pelkoa, että pinot lakoaisivat.
Mutta jos hukassa on vain muutama kuula, niin ei sitä helposti
äänestä huomaa.
En usko, että huuhtelemalla saisit kuulat pois. Kyllä ne ovat siellä
öljypohjassa. Se magneetilla ronkkiminen voi toimia, mutta jos
öljypohja on kovin pikeentynyt, niin kuulat eivät liiku kovin herkästi
ja magneetin pitäisi osua kohdalle.
Eikö nyt kannattaisi mieluiten irrottaa se öljypohja, eihän se
iso homma ole? Pitää vaan varata tiivisteliimaa ja ajaa auton
etupää pukkien päälle. Itse teen "nosturin" tiiliskivistä pinoamalla
niitä kahteen kerrokseen, 4 alle ja 2 päälle. Tämmöinen pino tulee
kummankin etupyörän eteen ja sitten ajan pyörät tiilipinojen päälle.
Alle mahtuu hyvin eikä ole pelkoa, että pinot lakoaisivat.
Mulla 123:ssa seisonan aikana katkesi molemmat, sitä en tiedä katkesiko samana päivänä.JarkkoN kirjoitti:, jos ei mene
molemmat jouset yhtäaikaa. Matikissa on korotettu maavara vakiona.
Matikin etujousien katkeaminen on kuulemma melko harvinaista.
Matikki tipahtaa kokeamalta.
Omaani on kyllä jouduttu vaihtaan etujouset.
Mutta helppohan tuo on estää latomalla runkopalpin alle toiset tiilikasat varmistukseksi, en menis ilman niitä alle. No ehkä se johtuu entisestä ammatista.
Osa kuulista jää öljypumpun kiinnitystason kevennys onkaloihin. Nimin.Kokemusta on
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Joo, kyllä se auto kannattaa varmistaa kunnolla, ennen kuin alle ryömii.
Pelkän nosturin varassa ei autoa kannata pitää ja ainakin kahdesta
paikkaa pitäisi olla auto kunnolla tuella. Jos maa on vähänkään pehmeää,
niin pönkät saattavat kallistua. Maassa olevat pyörät voi kiilata, niin
auto liikkuu vähemmän. Parasta olisi tehdä homma tallissa tasaisen
betonin päällä.
Jos yksin asuu, niin saattaa mennä päiväkausia, ennen kuin joku tulee
ihmettelemään, miksei asentaja vastaa puhelimeen eikä saavu työpaikalle.
Saattaa tulla aika pitkäksi siellä auton alla, ainakin jos on tajuissaan.
Voi tulla korjaamoakin ikävä.
Jonkin verran on tullut ruosteisia autoja lumihangessa korjattua
nuorempana ja sen verran oli tuuria, ettei tullut auto koskaan päälle,
vaikka tunkinpaikat joskus pettivät.
Pelkän nosturin varassa ei autoa kannata pitää ja ainakin kahdesta
paikkaa pitäisi olla auto kunnolla tuella. Jos maa on vähänkään pehmeää,
niin pönkät saattavat kallistua. Maassa olevat pyörät voi kiilata, niin
auto liikkuu vähemmän. Parasta olisi tehdä homma tallissa tasaisen
betonin päällä.
Jos yksin asuu, niin saattaa mennä päiväkausia, ennen kuin joku tulee
ihmettelemään, miksei asentaja vastaa puhelimeen eikä saavu työpaikalle.
Saattaa tulla aika pitkäksi siellä auton alla, ainakin jos on tajuissaan.
Voi tulla korjaamoakin ikävä.
Jonkin verran on tullut ruosteisia autoja lumihangessa korjattua
nuorempana ja sen verran oli tuuria, ettei tullut auto koskaan päälle,
vaikka tunkinpaikat joskus pettivät.