280/110 moottorista
280/110 moottorista
Morton!
olen laittanu puhdistajan jalalta lähtevät lauhduttimen letkut yhteen,se on ok,mutta voinko tulpata päät putsarin jalasta umpeen,ilman ikäviä seuraamuksia?
olen laittanu puhdistajan jalalta lähtevät lauhduttimen letkut yhteen,se on ok,mutta voinko tulpata päät putsarin jalasta umpeen,ilman ikäviä seuraamuksia?
Älä tulppaa, jos et ota öljytermaria pois. Purin juuri omastani MB250GD suodattimen jalan pois, kun tutkin termaria. Termari sulkee normaalin öljyreitin miltei kokonaan ja ohjaa öljyvirtauksen lauhduttimille. Jos tulppaa lauhduttimen letkut, niin öljynkierto voi jopa lakata. Putket voi kyllä yhdistää huoleti.
Just just...mä ehdin jo tulpata ne ja vamaan siellä jotain on edessä,koskapas öljynpaineen varoitusvalo ei sammu enää startatessa,vaan kylläkin heti kun käynnistyy...kiitos tiedosta,kyllä se täytyy sit vaan käyttää jalka pois.
Juholle:
Morjens sinne!mä yritän olla huomenna kovana ja käyn mittaamassa,mahd.takasti noi.Saattaa kyllä olla ett ton vasemman puolen korvallisesta on hankala saada tarkkaa,mut mä kerron kuin tarkkaan se on mitattu.Siitä sammumis ongelmasta,mistä oli puhetta,se korjaantui itsekseen,kun sain kaikki sähöt paikalleen.Kannattais ihan aikuisten oikeesti miettiä pakoputkea kokonaan uusiksi.Mulla ainakin on sellanen tuntuma ettei se ole ihan riittävä...Kaikki muutostyöt on nyt valmiit,eilen sain auton maalattua(keulan)tiistaina pitäis hakee leima...saas nähdä...
Juholle:
Morjens sinne!mä yritän olla huomenna kovana ja käyn mittaamassa,mahd.takasti noi.Saattaa kyllä olla ett ton vasemman puolen korvallisesta on hankala saada tarkkaa,mut mä kerron kuin tarkkaan se on mitattu.Siitä sammumis ongelmasta,mistä oli puhetta,se korjaantui itsekseen,kun sain kaikki sähöt paikalleen.Kannattais ihan aikuisten oikeesti miettiä pakoputkea kokonaan uusiksi.Mulla ainakin on sellanen tuntuma ettei se ole ihan riittävä...Kaikki muutostyöt on nyt valmiit,eilen sain auton maalattua(keulan)tiistaina pitäis hakee leima...saas nähdä...
M110 nokkia
Mistä saa edullisimmat nokat m110 280 ce:n moottoriin?
Ite olen Veholta kysyny ja ne on n. 800 eur/kpl ja Kl-varaosilla muistaakseni n. 400 eur/kpl. Onko missään halvempia?
Entäpä minkälaista taituria vaatii vaihtotyö ja tarvitseeko siinä jotakin erityistaitoja tai -työkaluja?
Ite olen Veholta kysyny ja ne on n. 800 eur/kpl ja Kl-varaosilla muistaakseni n. 400 eur/kpl. Onko missään halvempia?
Entäpä minkälaista taituria vaatii vaihtotyö ja tarvitseeko siinä jotakin erityistaitoja tai -työkaluja?
mää en ole mikään asiantuntia mut ollaan kaks kertaa kaverin kans avattu yläkerta. Ekalla kertaa pelkät noka-akselit. Tosi ikävä homma painella ruuvimeisseleillä venttilin jouset kasaan että sai keinut paikalleen
Pari vuotta myöhemmin meni kansipahvi ja taas sama homma. Silloin varattiin aikaa ja tehtiin käsin ,vasaralla ja rälläkällä "erikoistyökalu". Työkalun tekemiseen meni yksi ilta mut sillä oli homma helppo tehdä jopa yksin.
Muistaakseni taivutettiin 6-8 millimetrin rautalankasta koukku jonka molenmat päät meni nokka-akselin alle, oliskohan siinä ollu 10senttiä mittaa ylöspäin jonka alta meni vipuvarsi 6mm *30mm lattarauta jossa kaksi 90 asteen mutkaa. Rälläköitiin latta venttilin jousirikalle sopivaksi , että venttiilin varsi mahtu meneen siitä latan keskeltä läpi. En muista tarkkaan hommasta on varmaan viisvuotta ja auto ja "erikoisavain" on hukattu

Pari vuotta myöhemmin meni kansipahvi ja taas sama homma. Silloin varattiin aikaa ja tehtiin käsin ,vasaralla ja rälläkällä "erikoistyökalu". Työkalun tekemiseen meni yksi ilta mut sillä oli homma helppo tehdä jopa yksin.
Muistaakseni taivutettiin 6-8 millimetrin rautalankasta koukku jonka molenmat päät meni nokka-akselin alle, oliskohan siinä ollu 10senttiä mittaa ylöspäin jonka alta meni vipuvarsi 6mm *30mm lattarauta jossa kaksi 90 asteen mutkaa. Rälläköitiin latta venttilin jousirikalle sopivaksi , että venttiilin varsi mahtu meneen siitä latan keskeltä läpi. En muista tarkkaan hommasta on varmaan viisvuotta ja auto ja "erikoisavain" on hukattu

kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
että mitä? ei se mitään työkaluja tarvi... venttiilinjousien päässä on sellaset pyörivät lautaset ja ne kun kääntää kohalleen että keinuvivut loksahtaa koloihinsa..... ei tarvi työkaluja.. tämä siis ennen kuin kirii kannenpultteja ollenkaan...rilpo kirjoitti:mää en ole mikään asiantuntia mut ollaan kaks kertaa kaverin kans avattu yläkerta. Ekalla kertaa pelkät noka-akselit. Tosi ikävä homma painella ruuvimeisseleillä venttilin jouset kasaan että sai keinut paikalleen![]()
Pari vuotta myöhemmin meni kansipahvi ja taas sama homma. Silloin varattiin aikaa ja tehtiin käsin ,vasaralla ja rälläkällä "erikoistyökalu". Työkalun tekemiseen meni yksi ilta mut sillä oli homma helppo tehdä jopa yksin.
Muistaakseni taivutettiin 6-8 millimetrin rautalankasta koukku jonka molenmat päät meni nokka-akselin alle, oliskohan siinä ollu 10senttiä mittaa ylöspäin jonka alta meni vipuvarsi 6mm *30mm lattarauta jossa kaksi 90 asteen mutkaa. Rälläköitiin latta venttilin jousirikalle sopivaksi , että venttiilin varsi mahtu meneen siitä latan keskeltä läpi. En muista tarkkaan hommasta on varmaan viisvuotta ja auto ja "erikoisavain" on hukattu
ei nyt tule mieleen ne merkit. Mut kampi tietty nolla kohtaan ja katsotaan merkkejä jos ei löydy tai ovat ihan hullusti, kierretään viä kierros moottoria niin sit pitäs olla paikallaan. Toinen nokka-akselihan pyörii vastapäivää. Jos on tosivenyny kettinki tai kannesta on hiottu paljon pois merkit heittää muutaman asteen. Akseliin saa korjauskiiloja, millä saa korjattua ajoitusta muistaakseni 2 tai 4 astetta. Hampaalla siirrettäessä heittoo tulee kymmenisen astetta.
Suosittelisin alottaan homman pesemällä isommat ravat painepesurilla. Sit vaan ilmanputsari, tulpanjohdot, venakoppa, kannen molemmista päistä ne peltiproput pois, kettinkin kiristin pois (se on muuten ainakin vanhenmassa mallissa tosi ilkee laittaa takasin) Ai piru. Nyt vasta tuli mieleen. Jos sulla on moottori kiinni, niin joutuu ottaan muistaakseni koko nokka-akselikotelon pois, kun akselit ei mahdu meneen mittaansa taaksepäin.
Joo tästä vaiheesta en ole varma pitikö nyt sit ottaa ne ikävät keinut pois. Sen jälkeen lykätä nokat hyttiin päin sen verran että ne rattaat saa pois.(kettinki rautalankalla roikkuun) Varovasti nokka-akselin rattaiden irrotuksessa ettei tipu rikan tapasia osia alakertaan. Kun nokka-akselikotelo on irrotettu (etupäässä piilossa pienenpiä ruuveja M6 kuuskolo ja tais olla yks M8 ei varma voi olla että ne on vain kantta irrottaessa) nosta mielummin kaverin kanssa koko nokka-akselikotelo nokien kanssa pois. Nyt saa nokat pois ja uudet tilalle. Sit vaan kasaan. Ei ihan pieni homma kannattaa varata aikaa useampi ilta ja kaveri, ainakin jos ei ole sitä erikois työkalua millä painaa venttilinjouset venttiileineen kasaan.
Yks homma tuli viä mielee, siitä "erikoisavaimmesta" siihen piti tehdä varmaankin keinuvivun kokonen kolo.Jonkinlainen sorkka. Mut joka tapauksessa joka venttiili ei tahdo painua alas koska mäntä on ainakin ykkösessä yläkuolokohdassa, täytyy moottoria kääntää hieman ja (takasin) Älä kumminkaan käännä koko kierrosta koska silloin menee sytytys puolikierrosta pieleen, Huom. muuten venttiileitä painellessasi lautasesta että venttiili painuu mukana ja kiilat pysyy paikallaan.
Tulipa paljon ja vaikesti tajuttavaa tekstiä.
Suosittelisin alottaan homman pesemällä isommat ravat painepesurilla. Sit vaan ilmanputsari, tulpanjohdot, venakoppa, kannen molemmista päistä ne peltiproput pois, kettinkin kiristin pois (se on muuten ainakin vanhenmassa mallissa tosi ilkee laittaa takasin) Ai piru. Nyt vasta tuli mieleen. Jos sulla on moottori kiinni, niin joutuu ottaan muistaakseni koko nokka-akselikotelon pois, kun akselit ei mahdu meneen mittaansa taaksepäin.
Joo tästä vaiheesta en ole varma pitikö nyt sit ottaa ne ikävät keinut pois. Sen jälkeen lykätä nokat hyttiin päin sen verran että ne rattaat saa pois.(kettinki rautalankalla roikkuun) Varovasti nokka-akselin rattaiden irrotuksessa ettei tipu rikan tapasia osia alakertaan. Kun nokka-akselikotelo on irrotettu (etupäässä piilossa pienenpiä ruuveja M6 kuuskolo ja tais olla yks M8 ei varma voi olla että ne on vain kantta irrottaessa) nosta mielummin kaverin kanssa koko nokka-akselikotelo nokien kanssa pois. Nyt saa nokat pois ja uudet tilalle. Sit vaan kasaan. Ei ihan pieni homma kannattaa varata aikaa useampi ilta ja kaveri, ainakin jos ei ole sitä erikois työkalua millä painaa venttilinjouset venttiileineen kasaan.
Yks homma tuli viä mielee, siitä "erikoisavaimmesta" siihen piti tehdä varmaankin keinuvivun kokonen kolo.Jonkinlainen sorkka. Mut joka tapauksessa joka venttiili ei tahdo painua alas koska mäntä on ainakin ykkösessä yläkuolokohdassa, täytyy moottoria kääntää hieman ja (takasin) Älä kumminkaan käännä koko kierrosta koska silloin menee sytytys puolikierrosta pieleen, Huom. muuten venttiileitä painellessasi lautasesta että venttiili painuu mukana ja kiilat pysyy paikallaan.
Tulipa paljon ja vaikesti tajuttavaa tekstiä.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Re: M110 nokkia
Ite löysin Englannista (en vielä ostanut) todella edullisesti, olisko ollu jotain 170 puntaa kipale tai sinne päin. Joutuu tarkistamaan asian kunhan on itellä ajankohtainen.Coupemies kirjoitti:Mistä saa edullisimmat nokat m110 280 ce:n moottoriin?
Ite olen Veholta kysyny ja ne on n. 800 eur/kpl ja Kl-varaosilla muistaakseni n. 400 eur/kpl. Onko missään halvempia?
Entäpä minkälaista taituria vaatii vaihtotyö ja tarvitseeko siinä jotakin erityistaitoja tai -työkaluja?
Siistin näköinen 123.053 sulla muuten kuvassa. Väri taitaa olla 516?
Kerro autosta jotain perustietoa jos viitsit.
Kiitoksia tiedosta. Saatanpa jättää homman ammattilaisille, niin ei mene koko vuotta askarrellessa.
Jos jättäisi itselle vain tuon nokkien etsimisen. Onko kukaan muuten kokeillu nokkien täyttöä? Kertoivat sen maksavan n. 50 eur /nokka. Laskeskelin että miulla ois 7 nokkaa huonona, joten se saattas olla halvin vaihtoehto. Jos tässä Mersuilussa nyt mitään halpaa on.
Rilpo: Niin tuo kone on twincami.
Autotietoa:
Korinvaihtopeli, tehty joskus -90 paikkeilla.
Väristä ei varmuutta, mutta metallihohtoväri kumminkin. Itse luulisin että jos on mersun väri, niin sama kuin esim W201:ssä.
Niin ja kuva on pari vuotta vanha. Nyt on konepellistä ja takaluukusta lähtenyt kiilto pois. Tarkoitus maalauttaa kunhan saa ensin tekniikan taas tikkiin.
Sisusta on musta puolinahka ja ihan siistissä kunnossa.
Jos jättäisi itselle vain tuon nokkien etsimisen. Onko kukaan muuten kokeillu nokkien täyttöä? Kertoivat sen maksavan n. 50 eur /nokka. Laskeskelin että miulla ois 7 nokkaa huonona, joten se saattas olla halvin vaihtoehto. Jos tässä Mersuilussa nyt mitään halpaa on.
Rilpo: Niin tuo kone on twincami.
Autotietoa:
Korinvaihtopeli, tehty joskus -90 paikkeilla.
Väristä ei varmuutta, mutta metallihohtoväri kumminkin. Itse luulisin että jos on mersun väri, niin sama kuin esim W201:ssä.
Niin ja kuva on pari vuotta vanha. Nyt on konepellistä ja takaluukusta lähtenyt kiilto pois. Tarkoitus maalauttaa kunhan saa ensin tekniikan taas tikkiin.
Sisusta on musta puolinahka ja ihan siistissä kunnossa.
Aivan, myös minulla oli coupessani samanlainen verhoilu. Musta MB-Tex sivuilla, ja keskellä hieman violettiin vivahtava ruudutus. Oli oikein makean näköinen pähkinäpuuverhoilun kera. Ja huippukuntoinenkin vielä, se sisusta siis.Coupemies kirjoitti:Joo varmaankin just tommoset.
Keskellä ruutukuvio kankaissa ja sivut keinonahkaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mika. T. Olet varmasti oikeessa, meillä oli joku kirja jossa oli semmoset ohjeet ja me tehtiin hommakin niin. Tosin niillä oli siinä kirjan kuvassakin semmonen "erikoistyökalu"jota mekin matkittiin. Mut kun nyt ajattelen asiaa niin se varmasti onnistuu tolla sun esittämällä tavalla. Pistää keinut paikalleen ja sen jälkeen vasta kääntää sen nokka-akselikotelon pultit kiinni tasasesti. Avatessa päinvastoin. Siihen väliinhän ei tule ollenkaan tiiviistettä (joku lakka tai vastaava liimamössö) Siis kannen ja sen kotelon väliin. Toi tyyli muuten helpottaa sitä hommaa aika paljon.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.