Metalliväri kesii isoina läiskinä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Metalliväri kesii isoina läiskinä?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kysymys maalipinnasta välillä.
Auto on siis tuo -93 vuoden S124 jonka värikoodi on 512 ja värin nimi almandine red metallic tai sinnepäin.
Kuitenkin punaisenkukertava metalliväri on kyseessä. Autossa on alkanut olla etenkin katossa harmittavaisen paljon paikkoja, joista lakka kerta kaikkian kesii irti. Pahimmassa kohdassa on varmaan parin euron kokoinen alue josta koko pintalakka on ilmeisesti kokonaan lähtenyt, ja sitten siinä ympoärillä on jo lisää aluetta missä lakkaus on jo "irti". Vähän kuin vanhassa puuhuonekalussa.

Autoa ei tiemmä ole maalattu koskaan uudestaan mistään kohdasta. Kysymys kuuluu: onko tämä ruma hilseily jotenkin juuri tämän värin ongelma, millä sitä voisi ehkäistä ja ehkä yrittää itse korjata? Aikasiemmassa 124:ssa ei metalliharmaa tehnyt mitään tällaista. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

yleensä lakka kesii jos sitä ei ole vedetty tietyn ajan sisällä massan päälle...ootko ihan varma ettei sitä ole maalattu aikaisemmin?siihen ei taida auttaa muu kun maalata uudestaan massaväri ja lakka :roll:
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sanotaanko, että mulla on varsin varma tieto ettei autoa ole ennen maalattu. Ja tämä tosiaan koskee etenkin katon aluetta; katto ja ovien yläpuolelta on pahimmat alueet. Takaluukun katolle tulevassa osassa on myös merkillistä jälkeä.

Ajattelin tämän nimenomasen värin ongelmaa kun huomasin, että täällä (vaiko naapuriforumilla) on kaupan samanvärinen farkku jossa myös mainitaan maalin hilseilystä.

:?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

no johan on outo homma,samaa maalia se on kun muutkin värit...luulis :roll: jos siinä maali tyypissä on sitte jotain outoa...mutta mitä :roll:
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

timi.lin kirjoitti:no johan on outo homma,samaa maalia se on kun muutkin värit...luulis :roll: jos siinä maali tyypissä on sitte jotain outoa...mutta mitä :roll:
Tämäpä se.
Takaluukun yläreuna tosiaan oli "pilkuilla" kun auton ostin, ajattelin että tuo se ei menoa haittaa.
Nyt noita läiskiä on alkanut tulla enemmän, mikä onkin ihme.

Jos jollain nyt olisi edes oireen pysäyttämiseen konstit :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Melkein tekisi mieli väittää että on uudelleen maalattu. Aika moni autoista on..ainakin osittain.

Mutta joo, asiantuntija en ole joten en väitä sen enempää :D Voi kyllä olla ettei tuota hilseilyä enää mikään estä.
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Tässä on tämä toinen samanvärinen, johon aloittaja varmaan viittasi?

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=73364
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

pforsell kirjoitti:Tässä on tämä toinen samanvärinen, johon aloittaja varmaan viittasi?

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=73364
Juurikin tämä oli kyseessä, juu.

Sillä vähän ihmettelin, että mitenkä tuossa sitten olisi nimenomaan katto maalattu uudestaan; yleensä siistiä halutessa kai lähdetään liikkeelle näkyvämmistä paikoista. Puolipeitteen käyttöäkään ei tietääkseni ole harrastetttu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Rane_69
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 27.01.2009 20:34
Paikkakunta: tuonela

Viesti Kirjoittaja Rane_69 »

Ei olisi eka kerta kun autoja joudutaan uutena maalaamaan.
Itse olin uusien autojen parissa toistakymmentä vuotta ja kyllä kuljetusvaurioita oli paljon uusissa.Laiva ja rekka kuljetuksissa tapahtuu.
Ja satamassa autot saa monoo.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Onpa pirullista,varsinkin kun kyseessä mielestäni yksi hienoimmista mersun väreistä.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Sanoisin kyllä, että ilmiö ei johdu värisävystä. Perusteluna se, että värit tehdään muutamasta perus sävystä, johon lisätään suhteellisen pieniä väripasta määriä. Ja näin sitten loihditaan lopulliset värit.

Siitä olen samaa mieltä, että Almandine 512 on yksi hienoimmista väreistä. Ja myös samaa mieltä ensimmäisen vastaajan kanssa, että värimassan 'avoin aika' on ollut liian pitkä, jolloin lakka ei täysin tartu massaan. Mutta ilmeisesti aika pienestä kiinni, kun näinkin hyvin on pysynyt :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Yhdessä omassa (ei mersu) oli myös alkuperäinen metallinvaalean vihreä väri jossa myös lakka hilseili ja raakasti, autoa ei edes oltu maalattu uudelleen ja tosiaan muutamia mersuja olen nähnyt joissa samaa vikaa nimenomaan katossa.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Tähän väliin huomautan, että ehkä todennäköisempää jos korjausmaalattu että värimassa on ollut liian märkää ennen lakkaa...
Sillä, että jotain merkitystä olis...
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

:shock: Suht saman sävyisissä Toyotoissa on sama ongelma, etenkin suomessa asennetuissa korinvärisissä "alkuperäis" spoilereissa.
Voisiko mitenkään olla että tuo väri ei tykkää lakasta? Ainakin Carinan lakka lähtee samaan tapaan,mutta maali jää.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Henry V. kirjoitti: Siitä olen samaa mieltä, että Almandine 512 on yksi hienoimmista väreistä. Ja myös samaa mieltä ensimmäisen vastaajan kanssa, että värimassan 'avoin aika' on ollut liian pitkä, jolloin lakka ei täysin tartu massaan.
Väri onkin hyvä 8)

Otin yhteyttä tuohon mainitsemaani kaveriin jolla samoin hilseilee, ja hänen autonsa kuulemma on osiksi uudelleenmaalattu.
Ilmeisesti ja jos tätä mun autoa on maalattu uusiksi, sen homman juuret juontavat vähintään Saksaan; suomessa autoa ei ole paikkailtu.
Auto on tuotu muistaakseni 2002.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1646
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

vielä lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Toki jää vielä sekin mahdollisuus, että pinta on alkuperäinen....ja kaikki tehty kuten pitää, mutta alihankkija (=maalitehdas) on mokannut jotakin.

Tulee mieleen ('90-luvulta), kun erään maalaamon pihalla oli jatkuvasti uudehkoja autoja rivissä. Olivat jonottamassa takuumaalauksiin, ja kyseessä oli kuulemma pohjamaalin ja pintavärin yhteensopimattomuus. Jaa....mutta ne olikin Ooppeleita :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on tuo -92 farkku kanssa kyseisen värinen metallinhohto punainen ja lakka irtoilee kanssa sieltä täältä. Näyttäs nyt siltä, että jälkeenpäin maalatuissa kohdissa lakka pysyy, mutta alkuperäisessä maalauksessa lakka on hiukan lohkeillut. Eipä tuo juuri haittaa käyttöä, vahaa vaan päälle.
Avatar
Ville126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 990
Liittynyt: Ma 28.07.2008 19:07
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville126 »

Olen itse törmännyt useaan metallihohto viininpunaiseen bmw:hen jossa samaa ongelmaa että lakka hilseilee varsinkin katosta. Kuulostaa uskomattomalle mutta onko ongelma sittenkin värissä?. Maailmassa kun kuitenkin on kaikkea "uskomatonta"
Dodge Charger 440 R/T 1969
S400CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Pe 12.12.2008 10:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja S400CDI »

Voipi olla että Saksanpoika on tehnyt korjausmaalauksen vesivärillä ja tavallisella lakalla. Tämä voisi mahdollistaa "kiehumisen" pitkän ajan jälkeenkin.
www.varaosatnetista.fi Suomen edullisin varaosien verkkokauppa!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

S400CDI kirjoitti:Voipi olla että Saksanpoika on tehnyt korjausmaalauksen vesivärillä ja tavallisella lakalla. Tämä voisi mahdollistaa "kiehumisen" pitkän ajan jälkeenkin.
Aika metka ilmiö, jos noin on. :?

Onni onnettomuudessa, että se nyt on katto + reunalistat missä ilmiö on kaikkein pahin; jos keskellä ovea alkaisi rapista niin olisin vielä enempi huolissani.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
S400CDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Pe 12.12.2008 10:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja S400CDI »

Noita on tullut Suomessa muutama vastaa kyseisiä tapauksia, mutta yleensä ollut niinpäin että Suomalaiset maalarit ovat vetäneet akryylin jo Saksassa kerran korjatun värin päälle... Ollut pitkään ihan ok ja sen jälkeen lämpötilanmuutoksesta tai jostain lähtenyt kiehumaan.
www.varaosatnetista.fi Suomen edullisin varaosien verkkokauppa!
Absinthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 21.11.2007 18:16

Viesti Kirjoittaja Absinthe »

viininpunainen 90 luvun golffi ja täsmälleen sama ongelma. Autoa ei ole maalattu jälkeenpäin. hirvittää
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Absinthe kirjoitti:viininpunainen 90 luvun golffi ja täsmälleen sama ongelma. Autoa ei ole maalattu jälkeenpäin. hirvittää
Oisko tuossa 90-luvun alussa siirrytty sit jo asteittain joihinkin vähän ekompiin maaleihin; vesiohenteisethan tuli mersuun vähän myöhemmin.
Voisin koettaa ottaa huomenna ongelmapaikasta kuvan ja tällätä tänne vielä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tiitseri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: La 02.05.2009 22:46
Paikkakunta: Isokyrö

Jep.

Viesti Kirjoittaja Tiitseri »

Itseasiassa kaverilla on samanvärinen sedan ja siitä kesii takakannesta, katosta ja konepellistä kans värit...eikä kattoa ainakaan oo maalattu, näkee jo niistä pohjaväreistä mitä siellä on :shock: .

Tää loppu sitten meneekin hiukka ot... :D
Ei vesi väreille mitään sen kummallisempaa lakkaa oo, samaa tavaraa siihen voi päästää ku vanhempiin liukkari väreihin, eikä silläkään merkitystä oo onko ennen maalattu liukkarivärillä vai vesikuralla.
(Toki eräällä s:llä alkavalla maalimerkillä on ollut aika paljon ongelmia lakan kiinnipysymisessä vesimassan päällä)
Jos puhutaan tosi vanhoista väreistä, keinohartsist, sellut, termoplastiset, jne nii silloin voi oireita tullakkin (tuleekin) ja silloinkin ne tulee oikeastaan heti. Ja tuohon akryyliin vielä sanoisin että se on normi suorakiiltoväriä eli ei lakata, lakat on nykyäänkin liuotinpohjaisia ja vesiohenteista on ainoastaan värimassa..
Alkuillasta ruvetaan lasketaan rimaa... ja loppu illasta jo kaadetaan telineet..
Vastaa Viestiin