
ABS VALO.
ABS VALO.
Joo. toi absien valo palaa näytössä... eli oireilu alko siten et ku laitto auton käyntiin ni joskus se absien valo sytty heti ja joskus ei ollenkaan.. ja nykyään ku ajaa käynnistämisen jälkeen noin 20 metriä ni se valo syttyy ja jää palamaan.. eli lähinnä kysymys kuuluu et missähän vika mahtaa olla... tunnistimissa sylintereissä.... ni jos pientä mutu tuntumaa jollain olis ni ei tarviiv koko järjestelmää käydä läpi.. ja autona vm.1992 turbodiesel. 

Itsellänikin oli autossa samaa vikaa. Kyseessä on joko anturivika (se paskamaisempi ja kalliimpi) tai ihan vain jarruvalokytkin vika (8€ ja korjaus onnistuu itseltä kun tavaa Alfamerin kirjaa. Löytyy w202:sta ratin ja polkimien välistä).
Itselläni kysessä oli jarruvalokytkinvika ja vaihdon jälkeen ei ole uusinut kertaakaan. Ilmeisesti systeemissä on jokinmoinen takaisinkytkentä jolloin, jos kytkimessä kosketushäiriö, tiputtaa järjestelmä varmuuden vuoksi absit kehistä pois.
Mielestäni kannattaa uhrata pari euroa kytkimeen ja jos vika jatkuu mennä korjaamolle. Varsinkin kun se syttyy 20m käynnistämisen jälkeen eli tod. näk. ensimmäisestä jarrun polkaisustasi.
Itselläni kysessä oli jarruvalokytkinvika ja vaihdon jälkeen ei ole uusinut kertaakaan. Ilmeisesti systeemissä on jokinmoinen takaisinkytkentä jolloin, jos kytkimessä kosketushäiriö, tiputtaa järjestelmä varmuuden vuoksi absit kehistä pois.
Mielestäni kannattaa uhrata pari euroa kytkimeen ja jos vika jatkuu mennä korjaamolle. Varsinkin kun se syttyy 20m käynnistämisen jälkeen eli tod. näk. ensimmäisestä jarrun polkaisustasi.
Jeps.. anturit mitattu ja tulokset ok.. ja nyt ilmesty uusia vikoja... se absien valo sammuu kun laittaa valot pois päältä... ja syttyy ku laittaa valot päälle.. ja ku heittää vilkun vasemmalle tai oikealle häviää lämpötilan näyttö siit nopeusmittarin alta.. taitaa olla jotain pientä sähkövikaa...japperi kirjoitti:Ei ole vaikutusta jarrun polkemisella jos anturivika,eli ei muuta kuin mittaamaan.

Tais kyllä olla uudempi mese missä teki tepposia jos lataus jännite laski.Arvauksia taas mutta mittaapas lataus jännite????Kaikki miinus kengät, myös korin ja moottorin.Saattaahan se vika olla vieläkin siellä yj-releessä,luin että aina ei tinaus auta ja sitten vaan uutta tiskiltä.
Paskamaista myös neuvoa että osta,osta ,osta ja hävettää jos auto ei tulekkaan kuntoon.Silti on tehtävä omat johtopätökset.Ainahan sitä välttäis loppuun asti viemästä autoa merkki liikkeelle mutta sitä vartenhan tää foorumkin on.Eikö haulla löydy mitään?
Paskamaista myös neuvoa että osta,osta ,osta ja hävettää jos auto ei tulekkaan kuntoon.Silti on tehtävä omat johtopätökset.Ainahan sitä välttäis loppuun asti viemästä autoa merkki liikkeelle mutta sitä vartenhan tää foorumkin on.Eikö haulla löydy mitään?
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ma 04.05.2009 10:24
- Paikkakunta: keminmaa
- Viesti:
Re: ABS VALO.
Une82 kirjoitti:Joo. toi absien valo palaa näytössä... eli oireilu alko siten et ku laitto auton käyntiin ni joskus se absien valo sytty heti ja joskus ei ollenkaan.. ja nykyään ku ajaa käynnistämisen jälkeen noin 20 metriä ni se valo syttyy ja jää palamaan.. eli lähinnä kysymys kuuluu et missähän vika mahtaa olla... tunnistimissa sylintereissä.... ni jos pientä mutu tuntumaa jollain olis ni ei tarviiv koko järjestelmää käydä läpi.. ja autona vm.1992 turbodiesel.
mulla oli saman moinen vika omassa bensa mersussa (w202 c220 vm94) vika paikallistettiin nopeasti akkuun ihan vaan jänniteen mittaamisella.. akku vaihtoon ja lujaa ajoa eikä ole enää kertaakaan koirinut akun vaihdon jälkeen..
ja just sama homma oli mullaki et ku laitto valot paalle niin mittaristoon sytty abs-valo asd-valo jne jne... mutta kun ajo valoitta niin ei ollu ongelmia..
mutta onhan tämä mun kyl bensa kampe voi olla et sulla vika jossain muuallaki mut kannattee ainaki tarkistaa..
konstit loppuu..
No nyt on akku vaihdettu, laturi vaihdettu, vastukset mitattu antureista .. johdotukset tutkittu, etu laakerit kunnossa.. yj rele kokeiltu samanlaisesta autosta jossa se toimii.. absien boksi tai mikä lie viralliselta nimeltään kokeiltu ehjästä toimivasta systeemistä.... ja ne etu levyjen takana olevat "rivoitukset puhdistettu.(siis mistä se anturi ottaa gusoja).... ja kappas absien valo eikun tillottaa silmään yhä... eli ei syty ihan hiljaisessa vauhdissa, mut sit yli kahen kympin vauhdissa syttyy.. ja kun vetäsee etu anturien pistokkeet irti ni sit se hiton valo ei syty.. rupee oikeesti kohta epätoivo iskemään.. eli jos viel jotain vinkkejä löytyy niin mielellään otetaan vastaan 

onko renkaat samankokoiset edessä ja takana...?
Siis onko niin, että valo ei syty, vaikka etutunnistimien johdot on irti ja autolla ajetaan...? Silloin on itte ABS-laatikossakin jotain outoa...
Anturien kaapelit voi olla myös poikki/oikosessa tai muuten happamat...
ABS-laatikon virransyottö ja maadoitukset on syytä tarkistaa oikeen huolella.
Eikös tuossa ole ohjausboksi ja paineyksikkö erillään...?
Voi olla myös siellä painepuolella joku venttiili tai anturi pimeenä...
Lienee syytä käyttää piuhan päässä joka tapauksessa, mutta etupään antureihin/kaapeleihin toi vahvasti viittaa.
Alkoiko muuten vika kesärenkaiden vaihdon jälkeen...?
Siis onko niin, että valo ei syty, vaikka etutunnistimien johdot on irti ja autolla ajetaan...? Silloin on itte ABS-laatikossakin jotain outoa...
Anturien kaapelit voi olla myös poikki/oikosessa tai muuten happamat...
ABS-laatikon virransyottö ja maadoitukset on syytä tarkistaa oikeen huolella.
Eikös tuossa ole ohjausboksi ja paineyksikkö erillään...?
Voi olla myös siellä painepuolella joku venttiili tai anturi pimeenä...
Lienee syytä käyttää piuhan päässä joka tapauksessa, mutta etupään antureihin/kaapeleihin toi vahvasti viittaa.
Alkoiko muuten vika kesärenkaiden vaihdon jälkeen...?
Koitappa jos saat luettua vikakoodit tämän ohjeen avulla siitä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 056#383056
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 056#383056
Lisää tietoa: www.skg.fi
Renkaat saman kokoiset edessä ja takana.. ja ne kaapelit siis tarkistettu...mitattu... on erillään ne boksit... ja siis se absien ohjausboksi vaihdettu toimivasta systeemistä..ei siitäkään apua... ja kyseessä siis ei asd perä joten ei onnistu tuo testaaminen siit akun vieressä olevasta rasiasta..(ei tule piuhat ku 1,2 ja 3 paikkaan...) niin ja siis se jarrukytkin systeemi sielt jarrupolkimen yltä vaihdettu myös... voi kohta olla myynnissä abs vikainen halpa mersu::: 

Ymmärsinkö oikein, että se ABS valo lakkaa palamasta kojetaulussa jos irrotat etupyörien pyörimisentunnistusantureista johdot; siis sieltä anturin vierestä ihan - niin kuin kirjoitit tuossa yllä?
Kuullostaa uskomattomalta.
Miten käy jos irrotat vain toisen johdon?
Oletko kokeillut mitata etupyörien ja takapyörien pyörimisen tunnistuksen antureiden vastukset siitä ABS-boksille tulevasta pistokkeesta - irrottamalla pistokkeen siitä ABS-yksiköstä? Teepä se.
Jos sait siitä pistokkeesta mitaten kaikkien vastukseksi yli 1 milliohmia (olikohan yksikkö oikein), niin tee sitten sama mittaus jännitemittarilla; nosta pyörä ilmaan ja pyydä kaveria pyörittämään käsin kutakin pyörää (yksitellen). Poikkeaako jännitteet toisistaan huomattavasti - mittauslukeman pitäisi olla muistaakseni 0,2 mV - 0,5 mV välillä kussakin.
Huom! Mittasithan varmasti siitä pistokkeesta, etkä mistään oikaissut!
Kuullostaa uskomattomalta.
Miten käy jos irrotat vain toisen johdon?
Oletko kokeillut mitata etupyörien ja takapyörien pyörimisen tunnistuksen antureiden vastukset siitä ABS-boksille tulevasta pistokkeesta - irrottamalla pistokkeen siitä ABS-yksiköstä? Teepä se.
Jos sait siitä pistokkeesta mitaten kaikkien vastukseksi yli 1 milliohmia (olikohan yksikkö oikein), niin tee sitten sama mittaus jännitemittarilla; nosta pyörä ilmaan ja pyydä kaveria pyörittämään käsin kutakin pyörää (yksitellen). Poikkeaako jännitteet toisistaan huomattavasti - mittauslukeman pitäisi olla muistaakseni 0,2 mV - 0,5 mV välillä kussakin.
Huom! Mittasithan varmasti siitä pistokkeesta, etkä mistään oikaissut!
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Joo, elikkäs kun vetäisee ne etu "liittimet" irti ni sillon valo ei syty.. ja ihan sama ottaako vasemman vai oikean puolen liittimen irti vuorotellen ni sit se absin valo syttyy.... kokeilen tota pitkät ja sumuvalot ja puhaltimet täysillä starttaamista ja hyvinhän tuo jakso pyörittää... ja en oo mitannu siit absien boksin pistokkeesta.. pitää tehdä se seuraavana.. kiitos vaan taas vinkeistä.. 

Jos oikein muistelen vanhoja kirjoituksia,niin usein jompikumpi etujohdoista on ollut vian aiheuttaja,olipa mitattuna kuinka toimivat tahansa.Ei vianaiheuttajakandidaatteja(huh,mikä sana) kovin montaa ole.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
"ok..pitänee nöyrtyä ja vaihtaa eteen uudet piuhat.."
Ai sait mitattua ne siitä pistokkeesta ja totesit viallisiksi? Vai ajattelitko vain kokeilla kepillä jäätä, josko vika häviäisi?
Itse ottaisin sen pistokkeen irti ja hakisin siitä oikeat johdon pääparit, joista löytyy vastus 1000 mohmia. Jos ei löydy, niin sitten irrottaisin pyörän luota, anturilta johdon, yhdistäisin sieltä ne päät toisiinsa ja mittaisin pistokkeelta löytyykö riittävä määrä johtopareja, joiden vastus on 0 ohmia....
Ai sait mitattua ne siitä pistokkeesta ja totesit viallisiksi? Vai ajattelitko vain kokeilla kepillä jäätä, josko vika häviäisi?
Itse ottaisin sen pistokkeen irti ja hakisin siitä oikeat johdon pääparit, joista löytyy vastus 1000 mohmia. Jos ei löydy, niin sitten irrottaisin pyörän luota, anturilta johdon, yhdistäisin sieltä ne päät toisiinsa ja mittaisin pistokkeelta löytyykö riittävä määrä johtopareja, joiden vastus on 0 ohmia....

290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Ja vihdoin toimii!!
No ni, ny se hemmetin absin valo saatiin sammumaan ihan laillisin keinoin.. Eli muuta selitystä en vialle keksi, että auton perä oli paskana ja siellä oleva öljy.."metallisilppu" oli tarttunu anturiin kiinni ja sekotti sen... Uus perä paikallaan ja toimii ku junan vessa! mut kiitos kaikille taas kerran vinkeistä 

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ti 30.03.2004 14:36
- Paikkakunta: Muurame
Niin, ja selitys etuantureiden irroittamisen jälkeen ABS-valo ei syty: takaa ei tule signaalia, eikä edestä, järjestelmä luulee auton olevan paikallaan. Eli abs-järjestelmän nopeustieto perustuu vain sen omiin antureihin.
Vika olisi varmaan selvinnyt mittaamalla myös takapään anturisignaalia, joka siis puuttui tai oli "1" kokoajan. Oskilloskoopilla saa parhaan mittaustuloksen, jos sattuu sellaisen (+käyttäjän) jostain löytämään.
Vika olisi varmaan selvinnyt mittaamalla myös takapään anturisignaalia, joka siis puuttui tai oli "1" kokoajan. Oskilloskoopilla saa parhaan mittaustuloksen, jos sattuu sellaisen (+käyttäjän) jostain löytämään.
300 TDT -92, 313CDI -00
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)
ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
__________
In my boat W124 / 200D (changed 2008, was W123 / 200D)
ex cars: 300 TDT -87, C250 Turbodiesel -97,250D -88 Aut., 250D -85, 240D -84 and many other brands.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 92
- Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45
ja täällä palaa kans abs valo ja katsastus menee kohta umpeen prkl.
aina leimalle tähän asti absit ruennu pelaamaan anturin/kehien puhdistuksella.viime syksystä asti valo palanut mutta nytpä ei puhdistus enää auttanut.
ennen puhdistusta oli myös semmoista häikkää että kun auto esim rullasi todella hitaasti liikenne valoissa niin joskus abs alkoi rutista ja potkia joskus jopa melkein 30 km/h vauhdissa.
eli valo syttyy toisinaan melkein heti kun lähtee ajoon tai toisinaan saa ajaa todella pitkäänkin että syttyy.
tähän asti tehty seuraavasti:
-anturit/kehät puhdistettu
-renkaat joka nurkissa samanlaiset,siitä ei kiinni
-etupyörien laakerit tarkastettu ja hieman kiristetty
-anturit mitattu edestä.kummallakin puolella tulos n. 1.03 (milli ampeeria?)
lukema muuttui kummaltakin puolen n.yhden satasen kun johtoja käänteli ja väänteli.taka-anturilta tulos 0.69 jos se oli oikea mistä mittasin,se oli erilaisella pienehköllä liitoksella verrattuna etupään liittimiin?mitn muuta liitosta takapenkin alta en kyllä edes löytänyt.
eli tarkoittaako tuo tulos että anturitkin ovat kunnossa?tai jos se ei tuolla mittaamalla vielä selvinnyt niin kuinka selvitän onko vika antureissa?
ja mistä lähteä vikaa hakemaan seuraavana?
kysymys:tuleeko leima jos laitan abs valon tilalle tuulilasinpesunesteen valon,abs valo palaisi kun virrat laittaa päälle mutta sammuisi kun käynnistäisi(mikäli säiliö ei tyhjä).tajuaako inssi ettei abs toimi,jos nyt ei ala pihalla lukkojarrutuksia sentään tekemään
v***ttaa tämmöiset sähköviat
aina leimalle tähän asti absit ruennu pelaamaan anturin/kehien puhdistuksella.viime syksystä asti valo palanut mutta nytpä ei puhdistus enää auttanut.

ennen puhdistusta oli myös semmoista häikkää että kun auto esim rullasi todella hitaasti liikenne valoissa niin joskus abs alkoi rutista ja potkia joskus jopa melkein 30 km/h vauhdissa.
eli valo syttyy toisinaan melkein heti kun lähtee ajoon tai toisinaan saa ajaa todella pitkäänkin että syttyy.
tähän asti tehty seuraavasti:
-anturit/kehät puhdistettu
-renkaat joka nurkissa samanlaiset,siitä ei kiinni
-etupyörien laakerit tarkastettu ja hieman kiristetty
-anturit mitattu edestä.kummallakin puolella tulos n. 1.03 (milli ampeeria?)
lukema muuttui kummaltakin puolen n.yhden satasen kun johtoja käänteli ja väänteli.taka-anturilta tulos 0.69 jos se oli oikea mistä mittasin,se oli erilaisella pienehköllä liitoksella verrattuna etupään liittimiin?mitn muuta liitosta takapenkin alta en kyllä edes löytänyt.
eli tarkoittaako tuo tulos että anturitkin ovat kunnossa?tai jos se ei tuolla mittaamalla vielä selvinnyt niin kuinka selvitän onko vika antureissa?
ja mistä lähteä vikaa hakemaan seuraavana?
kysymys:tuleeko leima jos laitan abs valon tilalle tuulilasinpesunesteen valon,abs valo palaisi kun virrat laittaa päälle mutta sammuisi kun käynnistäisi(mikäli säiliö ei tyhjä).tajuaako inssi ettei abs toimi,jos nyt ei ala pihalla lukkojarrutuksia sentään tekemään

v***ttaa tämmöiset sähköviat

124 300d st
Eikös tuo hiljaisen vauhdin rutina viittaa vialliseen hammaskehään, josta ABS-anturin pitäisi saada tietonsa. Oletko silmämääräisesti tarkastanut niiden mekaanisen kunnon - ettei vain olöisi pala poissa väliltä; ja nyt irronnut isompi pala lisää.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Itselläni alkoi ABS- ongelmat märällä kelillä satunnaisesti. Valo paloi joskus, mutta yleensä sammui itsestään pysäytyksen jälkeen. Jonkin ajan kuluttua valo alkoi palaa jatkuvasti.
Lisäksi huomasin, että latausvalo kiiluu tyhjäkäynnillä valot päällä. Laturissa on uusi jännitteen säädin ja hiilet. Latausjännite on tyhjäkäynnilläkin yli 16V.
Voisiko ABS- vika liittyä tähän?
Lisäksi huomasin, että latausvalo kiiluu tyhjäkäynnillä valot päällä. Laturissa on uusi jännitteen säädin ja hiilet. Latausjännite on tyhjäkäynnilläkin yli 16V.
Voisiko ABS- vika liittyä tähän?
Alle 14,5 V. Tarkista maadoitusjohto. Mittaa myös siten, että mittarin maajohto on laturin rungossa, jos eri tulos niin maajohto on poikki.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Samat oireet oli minullakin tenavassa. Ongelma korjaantu ylijännitereleen vaihdolla!saimon kirjoitti:Itselläni alkoi ABS- ongelmat märällä kelillä satunnaisesti. Valo paloi joskus, mutta yleensä sammui itsestään pysäytyksen jälkeen. Jonkin ajan kuluttua valo alkoi palaa jatkuvasti.

W201 2.0D -89
"kilvessä 666"
"kilvessä 666"
Kokeilin tuota ja molemmilla tavoilla tuli sama jännite, nyt 17V. Voisiko vika ylijännitereleessä aiheuttaa tuon ylijännitteen, vai onko uusi jännitteensäädin viallinen?veskola kirjoitti:Alle 14,5 V. Tarkista maadoitusjohto. Mittaa myös siten, että mittarin maajohto on laturin rungossa, jos eri tulos niin maajohto on poikki.
Ajattelin ainakin vaihtaa YJ- releen ja kokeilla, mitä siitä seuraa.