220SE:n Kevät-yskä, M127 köhii putkeen
220SE:n Kevät-yskä, M127 köhii putkeen
..
Viimeksi muokannut Andreas, Ti 13.08.2024 11:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pitäisikö jotenkin maalaisjärjellä ajatellen antaa ainakin säätöjen olla? Jos ne ovat olleet kohdillaan silloin neljä vuotta sitten, niin mikäpä niitä ruuveja olisi käännellyt.
Enemminkin joku "kosketushäiriö" lienee kyseessä
E: kuvia sun muuta tästä autosta olisikin mukava nähdä
Enemminkin joku "kosketushäiriö" lienee kyseessä

E: kuvia sun muuta tästä autosta olisikin mukava nähdä

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jaahas, coupe
. Näitä ei koskaan näy liikaa liikenteessä
.
Kun kone on lämmin, onko termoelementin ohjaama lisäilmakanava täysin sulki? Se kuulee jos vetää ilmaa siitä herkkusienen näköisestä suodatintatista. Kuumana ilmavirran on oltava kiinni ja samalla lisärikastuskin on loppunut. Jos horii ilmaa saa varmaan bensaakin liikaa.
Voisi kokeilla ajaa suutintenputsausainetta läpi kertaalleen, se tökötti tosin saattaa irrtottaa tankista kakkaa mutta sen pitäisi jäädä kuitenkin suodattimeen. Huono tyhjäkäynti saattaa johtua sytytyspuolestakin, eli alakierroksilla jos on huono kipinä niin käynti voi ontua. Eli tulpat ja kärjet kuntoon/säätöihin ensin, Ja jakajan kannen putsaus/tarkastus/uusiminen.
Voit kokeilla ruuvata tyhjäkäynnin säätöruuvia eli ilmaruuvia mikä on imusarjan yhteydessä.
Viimeisenä voisi kokeilla ruiskupumpun persiissä olevan tyhjäkäynnin seoksen ruuvin säätöä, mutta sehän ei ole itsestään mihinkään muuttunut kuten Aku P. aiemmin mainitsikin. Ruuvia EI SAA säätää moottorin käydessä, se menee rikki ja alkaa maksaa setelirahaa jos pumpun joudut lähettämään Saksaan/USA:aan/Australiaan.
Otat naksun laihemmalle, ja sitten rikkaammalle ja kokeilet miten vaikuttaa (eli hetken käytät välillä ja annat tasaantua). Laske monta naksua käännät jotta tiedät kuinka paljon olet joutunut säätöä muuttamaan alkuperäisasetuksesta.
ATF auttaa etenkin pumpun sisäisten osin voitelussa, siellä on tuhannesosamillien toleranssit ja seisotus saattaa leipoa osat jumiin. Kuulemma 2-3 kk on maksimi mitä tällainen pumppu saa olla käyttämättä
. Siksi ATF auttaa ettei seisonnassa ala jumittaa ne hienomekaaniset osat. Dieselissä rivipummpu saa naftan mukana voitelua mutta näissä bensaruutissa etenkin nykybensojen lisäaineet vaan pahentaa tilannetta.
Itse ajan venäjän bensalla missä on enemmin energiaa ja vähemmin lisäainetta.
Kaverin 1938 malliseen S-mersuun toin kerran kannulla 78-oktaanista r*ssänbensaa ja a vot kui nätist hää alkoip käymää


Kun kone on lämmin, onko termoelementin ohjaama lisäilmakanava täysin sulki? Se kuulee jos vetää ilmaa siitä herkkusienen näköisestä suodatintatista. Kuumana ilmavirran on oltava kiinni ja samalla lisärikastuskin on loppunut. Jos horii ilmaa saa varmaan bensaakin liikaa.
Voisi kokeilla ajaa suutintenputsausainetta läpi kertaalleen, se tökötti tosin saattaa irrtottaa tankista kakkaa mutta sen pitäisi jäädä kuitenkin suodattimeen. Huono tyhjäkäynti saattaa johtua sytytyspuolestakin, eli alakierroksilla jos on huono kipinä niin käynti voi ontua. Eli tulpat ja kärjet kuntoon/säätöihin ensin, Ja jakajan kannen putsaus/tarkastus/uusiminen.
Voit kokeilla ruuvata tyhjäkäynnin säätöruuvia eli ilmaruuvia mikä on imusarjan yhteydessä.
Viimeisenä voisi kokeilla ruiskupumpun persiissä olevan tyhjäkäynnin seoksen ruuvin säätöä, mutta sehän ei ole itsestään mihinkään muuttunut kuten Aku P. aiemmin mainitsikin. Ruuvia EI SAA säätää moottorin käydessä, se menee rikki ja alkaa maksaa setelirahaa jos pumpun joudut lähettämään Saksaan/USA:aan/Australiaan.
Otat naksun laihemmalle, ja sitten rikkaammalle ja kokeilet miten vaikuttaa (eli hetken käytät välillä ja annat tasaantua). Laske monta naksua käännät jotta tiedät kuinka paljon olet joutunut säätöä muuttamaan alkuperäisasetuksesta.
ATF auttaa etenkin pumpun sisäisten osin voitelussa, siellä on tuhannesosamillien toleranssit ja seisotus saattaa leipoa osat jumiin. Kuulemma 2-3 kk on maksimi mitä tällainen pumppu saa olla käyttämättä

Itse ajan venäjän bensalla missä on enemmin energiaa ja vähemmin lisäainetta.
Kaverin 1938 malliseen S-mersuun toin kerran kannulla 78-oktaanista r*ssänbensaa ja a vot kui nätist hää alkoip käymää

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Philipsson oli jonkunlainen "ruotsin veho" kait, varmaan joku tietää lisää.
Avasitko kaasuläppää vai laitoitko kinni päin? Senhän pitää olla niin kiinni kuin menee ilman että alkaa ahdistamaan, eli aivan pikkuriikkinen välys siihen.
En ole vielä M130E pumpun perää rukannut mutta M100:n sormiruuvissa tuntuu "pykälät". Kiinnipäin rikastuu ja aukisuuntaan laihenee.
Tuo oma "aikaistus " alun perin tuli siitä kun oli niin pirun vaikea saada kosketuskulmaa juuri oikeaksi
. Jätettiin se vähän pieneksi eli kärkiväli isommaksi koska ajattelin että se fiiberi kuluu ja kärkiväli menee ajan saatossa pienemmäksi. Oikeasti, täytyy varmaan laittaa kertaalleen ihan tarkaan tehtaan asetuksiin, mutta nyt ei ainakaan pauku putkessa. Mutta jos sen käynnin saisi vielä tasaisemmaksi - se oikeasti häiritsee nyt kun M100 käy paljon tasaisemmin ( sekä M119).
Haynes kertoo että 1968 M180 eli 230 tyhjäkäynnillä asetus on YKK vakuumi kiinni. Ja samon M114 kaasarilla - M114E on jo aikasemmalle laitettava.
Mutta, kun on kyse vanhoista vehkeistä niin ei kannata ottaa raamattuna noita sen aikaisia arvoja. Muistan kun virityksistä aikoinaan (80-luvulla) puhuttiin niin sytkä piti laittaa aina niin aikasella kun vaan voi ilman että nakuttaa. Samoin kun M100 moottoreihin on laitettu PerTronics kärkien korvaajaa sekä Randy Durrance kärjettömiä sytytyksiä niin se perusennakon asetus on herättänyt paljon keskustelua. Durrancen jakajissa on modifioitu keskipakosäätö vakio M100 6.3 jakajaan verrattuna. Yhdistettynä eri puristusversiohin ja eri mantereilla tarjottaviin bensalaatuihin M100 yhteisö ei ole päässyt sopimukseeen miten perusennakko säädetään. Yksi tietäjä opasti että aikaistaa 2 astetta kerrallaan ja kokeilee kiihdytystä. Jos ei nakuta niin taas 2 astetta lisää jne jne. Sitten kun kuuluu detonaatio (nakutus) otetaan 2 astetta takaisin ja se on sitten siinä. Näin tein itse M100 koneelle, eli perstuntumalla jakaja kohdalleen. Milläs sitä mittaa kun on Durrancen jakaja ja tankissa 95 okt venäläistä bensaa jossa venttilinsuoja-ainetta, 1 % ATF seos sekä oktaanibuusteria. Ei voi tietää miten moinen seos syttyy
.
Avasitko kaasuläppää vai laitoitko kinni päin? Senhän pitää olla niin kiinni kuin menee ilman että alkaa ahdistamaan, eli aivan pikkuriikkinen välys siihen.
En ole vielä M130E pumpun perää rukannut mutta M100:n sormiruuvissa tuntuu "pykälät". Kiinnipäin rikastuu ja aukisuuntaan laihenee.
Tuo oma "aikaistus " alun perin tuli siitä kun oli niin pirun vaikea saada kosketuskulmaa juuri oikeaksi

Haynes kertoo että 1968 M180 eli 230 tyhjäkäynnillä asetus on YKK vakuumi kiinni. Ja samon M114 kaasarilla - M114E on jo aikasemmalle laitettava.
Mutta, kun on kyse vanhoista vehkeistä niin ei kannata ottaa raamattuna noita sen aikaisia arvoja. Muistan kun virityksistä aikoinaan (80-luvulla) puhuttiin niin sytkä piti laittaa aina niin aikasella kun vaan voi ilman että nakuttaa. Samoin kun M100 moottoreihin on laitettu PerTronics kärkien korvaajaa sekä Randy Durrance kärjettömiä sytytyksiä niin se perusennakon asetus on herättänyt paljon keskustelua. Durrancen jakajissa on modifioitu keskipakosäätö vakio M100 6.3 jakajaan verrattuna. Yhdistettynä eri puristusversiohin ja eri mantereilla tarjottaviin bensalaatuihin M100 yhteisö ei ole päässyt sopimukseeen miten perusennakko säädetään. Yksi tietäjä opasti että aikaistaa 2 astetta kerrallaan ja kokeilee kiihdytystä. Jos ei nakuta niin taas 2 astetta lisää jne jne. Sitten kun kuuluu detonaatio (nakutus) otetaan 2 astetta takaisin ja se on sitten siinä. Näin tein itse M100 koneelle, eli perstuntumalla jakaja kohdalleen. Milläs sitä mittaa kun on Durrancen jakaja ja tankissa 95 okt venäläistä bensaa jossa venttilinsuoja-ainetta, 1 % ATF seos sekä oktaanibuusteria. Ei voi tietää miten moinen seos syttyy

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Unohtui: liika öljytäytös ei välttämättä ole vaarallista. Omalla öljytilalla olevassa pumpussa tapahtuu bensan vuotoa öljyn sekaan ja tuo on seuraus. Sitä kannattaa seurata, siis ensin liika öljy pois (älä kysy miten, M100 on äärimmäisen hankala - kuulemma ovat imeneet) ja katsoo alkaako kuinka pian taas kerätä sitä.
Mutta siis kannattaa vaihtaa se öljy koska bensa on sitä laihentanut.
Tunnustele vielä sitä sormiruuvia, ainakin yritä pitää laskua paljoko sitä joudut kääntään ennen kuin se vaikuttaa käyntiin. Pidä huoli että ruuvi palautuu takaisin ulos ennen kuin käynnistät.
Mutta siis kannattaa vaihtaa se öljy koska bensa on sitä laihentanut.
Tunnustele vielä sitä sormiruuvia, ainakin yritä pitää laskua paljoko sitä joudut kääntään ennen kuin se vaikuttaa käyntiin. Pidä huoli että ruuvi palautuu takaisin ulos ennen kuin käynnistät.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Ennakot riipuvat ihan puhtaasti jakajan mallista, pelkkä moottorin malli ja vuosimalli ei kerro vielä oikeastaan noissa vanhoissa koneissa mitään...jopa Haynesin kirjat kertovat ihan puhdasta puppua toisinaan, tietoon kannattaa siis suhtautua varauksella... muutaman virheen olen noista nimittäin löytänyt...Oikeastaan ainut kirja johon luotan on tehtaan v. 1970 korjausmanuaali... kolme osaa, noin 2000 sivua...paksuutta n. 15 senttiäMikä mahtaa olla sopivin sytytysennakko m127 koneelle? Ilmeisesti tehdasarvoista aikaistamalla Karra on saanut m130 käymään entistä paremmin?

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tuossa vilkaisin niin M127:ään pelkästään on tehtaalla asennettu kymmentä erilaista jakajaa, joissa kaikissa eri perusarvot riippuen koneesta ja korista. Mikäli kyseessä on esim. 220 Seb-coupe jakajia on neljä erilaista ja kolmet eri säätöarvot....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ja se päälle että autossa on vaihtomoottoriunski kirjoitti:Tuossa vilkaisin niin M127:ään pelkästään on tehtaalla asennettu kymmentä erilaista jakajaa, joissa kaikissa eri perusarvot riippuen koneesta ja korista. Mikäli kyseessä on esim. 220 Seb-coupe jakajia on neljä erilaista ja kolmet eri säätöarvot....

Onneksi en tiennyt tätä kun vuonna 2004 omani ostin. Jakaja on jakaja ja eihän siinä ole muuta kuin kärkivälin säätö ja ennakon perusasetus. Noita muuttamalla saa varmaan siedettävästi toimimaan. Huolehditaan vaan ettei nakuta koske se saattaa vaurioittaa moottoria. Myöhäsellä ei saa tehoa ulos mutta ei ainkaan ole vaurion riskiä

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Olisipa se aina noin varmaaMutta jakaja on otetu varmaan orkkiksesta, eli 4 x 3 matriisi tässä.


Kannattaa sitten myös huomioida, että jakaja on noissa vanhoissa monesti jo reilusti kulunut, joten akselin väljyys, ennakonsäädön jousien palautus ja nokkapyörä on hyvä tarkasta myös.... tämän takia ja joskus ihan syyttäkin on noihin jakajia vaihdeltu.
Jos jakaja on alkuperäinen tai edes hiukankin lähelle alkuperäistä on se musta (tai ollut joskus) ja siihen on niitattu Boschin ovaali "tunnuslätkä" tunnuslätkän tietojen mukaan voi sitten haeskella arvoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Aina meidät palautetaan maan pinnalle
.
Olisiko unskilla kuvaa kaasuläppäkoteloista, siis sellaisista joissa on sekä aikaistava että myöhäistävä vakuumin liitäntäkohta. Ihan vaan vastaisuuden varalle
.

Olisiko unskilla kuvaa kaasuläppäkoteloista, siis sellaisista joissa on sekä aikaistava että myöhäistävä vakuumin liitäntäkohta. Ihan vaan vastaisuuden varalle

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
pimeä on usein "loistava" apu noissa sytytinjohtohommissa.Pimeän tullen paljastuu, että konehuoneessa välkkyvät siniset valot ainakin neljän tulpanhatun juuressa. Uusilla tulpanjohdoilla luulisi käynnin parantuvan huomattavasti. Erikoista sinällään, että noinkin moni hattu lyö läpi.

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ei käy...kylmäkäynnistyssuutin toimii vain startin herätevirralla...ja bensaa tulee niin vähän, ettei sillä moottori käy...Oireiden perusteella vaikuttaa siis todennäköiseltä, että moottori käy ainoastaan kylmäkäyntisuuttimen ruiskutamalla bensalla ja varsinaiset suuttimet eivät olisi mukana laisinkaan.
Ei ole katkaisua. Se iso möllikkä pumpun kyljessä on kylmäkäynnistyksen rikastinsolenoidi, sekin toimii vain startatessa.Onko tämä ylipäätään mahdollista näissä keksinnöissä? Kaiken järjen mukaan ruiskupumpussa pitäisi olla sähköinen suihkutuksen katkaisu, jotka normaalisti estää jälkikäynnin. Pumpun (kaksimäntäinen) päällä onkin kelannäköinen vekotin, jonka voisi kuvitella hoitavan tätä tointa.
Ei ole relettä. Tuota kaksimätäpummpua ei ohjata moottorin ollessa käynnissä millään sähköisellä laitteella....eikä sammutettaessakaan katkota polttoaineensyöttöä, muutoin kuin sammuttamalla siirtopumppu.Jos todellakin on näin mistä vikaa voisi lähteä etsimään, onko jossain rivipumppua ohjaava rele ja jos on pitäisikö käyvään koneeseen tulla jatkuva virta?
Kannattaisi ensin tutkia onko tankkin esisuodatin tai polttoaineen pääsuodatin tukossa, eli mitata pumpun tuotto paluuletkusta...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.