jk25 kirjoitti:Kysynpä tyhmän kysymyksen. Onko turbiini rikki, kun sen sisällä "osat liikkuvat" ?
Turbiinipyörän kuuluu pyöriä akselinsa ympäri, muuta liikkuvaa ei turbiinissa pitäisi olla. Jos turbiinipyörä liikkuu reilusti akselia vastaan kohtisuoraan, on laakerointi kulunut liikaa tai akseli poikki. Jos ahtimessa on sisäinen hukkaportti, aukeaa se ahtopaineen noustessa rajapaineen yli. Moottori sammuksissa hukkaportin pitää olla suljettuna ja liikkumaton.
jep, eli automaattilaatikosta kyse. Turbiinin limppu käsissä ensimmäistä kertaa ja ihmettelin näin amatöörinä vain, että kuuluuko asiaan kun siellä "osia liikkuu"..
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Aika pommin varma tuo turbiini.Mulla kerran meni letukasta ja ääni joka läksi siitä oli sellanen kun ruostunu jarru levy hankais paloihin jotka ovat metallilla.Aika harvinaista että nuista pettää laakerointi jos öljyjä edes joskus vaihdetaan.Onkohan kellään mennyt turbiinia mesestä?
Turbiinin sisällä oleva siiveke liikkuu kaikkiin suuntiin kun turbiini on pöydällä. Laatikon pääakseli keskittää sen sitten oikealle paikalle, kun kampe on laatikon ja vetolevyn välissä.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "