Turbiini

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jk25
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 01.10.2007 20:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Turbiini

Viesti Kirjoittaja jk25 »

Kysynpä tyhmän kysymyksen. Onko Automaattilootan turbiini rikki, kun sen sisällä "osat liikkuvat" ?
Viimeksi muokannut jk25, Ma 27.04.2009 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Turbiini

Viesti Kirjoittaja tomant »

jk25 kirjoitti:Kysynpä tyhmän kysymyksen. Onko turbiini rikki, kun sen sisällä "osat liikkuvat" ?
Turbiinipyörän kuuluu pyöriä akselinsa ympäri, muuta liikkuvaa ei turbiinissa pitäisi olla. Jos turbiinipyörä liikkuu reilusti akselia vastaan kohtisuoraan, on laakerointi kulunut liikaa tai akseli poikki. Jos ahtimessa on sisäinen hukkaportti, aukeaa se ahtopaineen noustessa rajapaineen yli. Moottori sammuksissa hukkaportin pitää olla suljettuna ja liikkumaton.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nyt taisi olla kysymys automaattilaatikon turbiinista?

Sisäosat liikkuu siellä aika vapaasti kun turbiini on irrallaan.
jk25
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 01.10.2007 20:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jk25 »

jep, eli automaattilaatikosta kyse. Turbiinin limppu käsissä ensimmäistä kertaa ja ihmettelin näin amatöörinä vain, että kuuluuko asiaan kun siellä "osia liikkuu"..
E 300 D
ex: E 250 DT, 300 TDT, C200D, 190 2,5 DTic, 300 DT...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Mika.T kirjoitti:Nyt taisi olla kysymys automaattilaatikon turbiinista?

Sisäosat liikkuu siellä aika vapaasti kun turbiini on irrallaan.
ja minä luulin, että puhutaan voimalaitoksen turbiinista...

vois aina hiukan tarkentaa kysymyksiä, kun selvännäkijät on aika arvassa nykyään :roll:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aika pommin varma tuo turbiini.Mulla kerran meni letukasta ja ääni joka läksi siitä oli sellanen kun ruostunu jarru levy hankais paloihin jotka ovat metallilla.Aika harvinaista että nuista pettää laakerointi jos öljyjä edes joskus vaihdetaan.Onkohan kellään mennyt turbiinia mesestä?
MikkoH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ke 21.12.2005 11:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoH »

Turbiinin sisällä oleva siiveke liikkuu kaikkiin suuntiin kun turbiini on pöydällä. Laatikon pääakseli keskittää sen sitten oikealle paikalle, kun kampe on laatikon ja vetolevyn välissä.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Vastaa Viestiin