W211 Sisälämpötilan säätö ei toimi!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

W211 Sisälämpötilan säätö ei toimi!

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Oisko tietoa mikä vikana kun sisälämpötilan säätö lakkas toimimasta,ei toimi kummankaan puolen säätö?Auto W211 320CDI
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tarkoitatko että lämmityslaitteen puhaltaman ilman lämpö ei muutu vaikka asetuksia säätelee vai tarkoitatko että se paneeli ei tottele eikä numerot ruudussa muutu (oliko standardimallissa edes niitä numeroita)?

Yleisin vika pelkän kuuman tai kylmän pukkaamiselle on se moottoriventtiili rintapellin tuntumassa, heat exchanger shutoff valve. Googlella ohjeita, löytyy varmaan tältäkin foorumilta.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

DBFI kirjoitti:Tarkoitatko että lämmityslaitteen puhaltaman ilman lämpö ei muutu vaikka asetuksia säätelee vai tarkoitatko että se paneeli ei tottele eikä numerot ruudussa muutu (oliko standardimallissa edes niitä numeroita)?

Yleisin vika pelkän kuuman tai kylmän pukkaamiselle on se moottoriventtiili rintapellin tuntumassa, heat exchanger shutoff valve. Googlella ohjeita, löytyy varmaan tältäkin foorumilta.
Autossa automaatti ilmastointi,ja on ajossa ihan kohtuu lämpötila,mutta lapissa oli sitä tarvis vähän nostaa,mutta huomasin kun ajelin T-paita päällä,ettei lämpötila hytissä nouse vaikka pistää lämmöt täysille,puhallus nopeus kyllä nousee,mutta ei lämmöt kajuutassa ja koneen lämpö se normaali 90 astetta,varmaan lämmitys kennon vettiili jumittanut,kun sähkösäätöinen venttiili eikä ole kyllä tullut sitä väänneltyä monestikaan,ja sulakkeet oli kyllä kunnossa.Ajattelin että jos olisi jollain tietoa,ettei tarvis Veholle sitä paria tonnia antaa!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Tarkoitatko että lämmityslaitteen puhaltaman ilman lämpö ei muutu vaikka asetuksia säätelee vai tarkoitatko että se paneeli ei tottele eikä numerot ruudussa muutu (oliko standardimallissa edes niitä numeroita)?

Yleisin vika pelkän kuuman tai kylmän pukkaamiselle on se moottoriventtiili rintapellin tuntumassa, heat exchanger shutoff valve. Googlella ohjeita, löytyy varmaan tältäkin foorumilta.
Autossa automaatti ilmastointi,ja on ajossa ihan kohtuu lämpötila,mutta lapissa oli sitä tarvis vähän nostaa,mutta huomasin kun ajelin T-paita päällä,ettei lämpötila hytissä nouse vaikka pistää lämmöt täysille,puhallus nopeus kyllä nousee,mutta ei lämmöt kajuutassa ja koneen lämpö se normaali 90 astetta,varmaan lämmitys kennon vettiili jumittanut,kun sähkösäätöinen venttiili eikä ole kyllä tullut sitä väänneltyä monestikaan,ja sulakkeet oli kyllä kunnossa.Ajattelin että jos olisi jollain tietoa,ettei tarvis Veholle sitä paria tonnia antaa!
Ei se varmaan sen takia jumita että olisi säätöjä liian vähän väännelty, kyllähän se venttiili säätyy vaikka lämpötila olisi ollut 22 asteessa tehtaalta asti.

Automaatti-ilmastointihan on kaikissa 211-malleissa, se nelialueilmastointi on lisävaruste mutta sekään ei tähän vaikuta.

Letkuista voisi kokeilla säätyykö moottori mutta voiko siinä mikään muukaan olla kuin se että kuumaa vettä ei pääse kennoon tarpeeksi eikä ajossa varmaan ole kyse kiertovesipumpustakaan.

Alkupään venttiileissä oli joku heikko kohta, uusi osa vaikuttaisi kestävämmältä. Täällä hyvät ohjeet vaihtotyöhön:
http://www.mbworld.org/forums/e-class-w ... valve.html
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

DBFI kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Tarkoitatko että lämmityslaitteen puhaltaman ilman lämpö ei muutu vaikka asetuksia säätelee vai tarkoitatko että se paneeli ei tottele eikä numerot ruudussa muutu (oliko standardimallissa edes niitä numeroita)?

Yleisin vika pelkän kuuman tai kylmän pukkaamiselle on se moottoriventtiili rintapellin tuntumassa, heat exchanger shutoff valve. Googlella ohjeita, löytyy varmaan tältäkin foorumilta.
Autossa automaatti ilmastointi,ja on ajossa ihan kohtuu lämpötila,mutta lapissa oli sitä tarvis vähän nostaa,mutta huomasin kun ajelin T-paita päällä,ettei lämpötila hytissä nouse vaikka pistää lämmöt täysille,puhallus nopeus kyllä nousee,mutta ei lämmöt kajuutassa ja koneen lämpö se normaali 90 astetta,varmaan lämmitys kennon vettiili jumittanut,kun sähkösäätöinen venttiili eikä ole kyllä tullut sitä väänneltyä monestikaan,ja sulakkeet oli kyllä kunnossa.Ajattelin että jos olisi jollain tietoa,ettei tarvis Veholle sitä paria tonnia antaa!
Ei se varmaan sen takia jumita että olisi säätöjä liian vähän väännelty, kyllähän se venttiili säätyy vaikka lämpötila olisi ollut 22 asteessa tehtaalta asti.

Automaatti-ilmastointihan on kaikissa 211-malleissa, se nelialueilmastointi on lisävaruste mutta sekään ei tähän vaikuta.

Letkuista voisi kokeilla säätyykö moottori mutta voiko siinä mikään muukaan olla kuin se että kuumaa vettä ei pääse kennoon tarpeeksi eikä ajossa varmaan ole kyse kiertovesipumpustakaan.

Alkupään venttiileissä oli joku heikko kohta, uusi osa vaikuttaisi kestävämmältä. Täällä hyvät ohjeet vaihtotyöhön:
http://www.mbworld.org/forums/e-class-w ... valve.html



Kiitos ohjeista, mutten pysty itse räpeltään,pitää syksyllä käyttää veholla jos ei itsestään korjaannu.
Soittelin kaverille sillä ollut samaa ongelmaa W211 E270CDI:ssä,puolikymmentä kertaa mutta itsestään kuulemma aina korjaantunut.
Vaikea uskoa että antais vasta sitten lämpöa kun pakkaset,tuntui kyllä kennoon menevä vesi tosi kuumalta,että oisko mahdollista että säätäisi kojelaudassa olevat säätimet kennoon menevää ilman määrää,koska oikeaa ja vasenta puolta voi säätää erikseen,muutenhan niillä pitäisi olla oma kemmo ja omat moottoriventtiilit,joita kojelaudasta säädellään
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti: Vaikea uskoa että antais vasta sitten lämpöa kun pakkaset,tuntui kyllä kennoon menevä vesi tosi kuumalta,että oisko mahdollista että säätäisi kojelaudassa olevat säätimet kennoon menevää ilman määrää,koska oikeaa ja vasenta puolta voi säätää erikseen,muutenhan niillä pitäisi olla oma kemmo ja omat moottoriventtiilit,joita kojelaudasta säädellään
Siis 211:n systeemi on kyllä "Air-regulated"-tyyppinen (kuten monissa muissakin mersuissa, mutta ei kaikissa) mutta kyllä siinäkin sitä kuuman veden kiertoa säädellään, muutenhan se sulkumoottori olisikin tarpeeton.

Sulkuläpissäkin voisi olla vikaa, noita pääsee itsekin testailemaan 581-ilmastoinnilla mutta eipä noista juuri vikoja ole 211-mallissa raportoitu.

Se shut-off valve olisi kyllä syytä vaihtaa jos se temppuilee, kyllä se kohta lakkaa kokonaan toimimasta ja kun vaihtotyön kuitenkin joutuu tekemään ja uusi osa kestää, miksi kärsiä ongelmasta (kunhan ensin varmistaa että juuri tuosta on kyse).
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

DBFI kirjoitti:
jussilampi kirjoitti: Vaikea uskoa että antais vasta sitten lämpöa kun pakkaset,tuntui kyllä kennoon menevä vesi tosi kuumalta,että oisko mahdollista että säätäisi kojelaudassa olevat säätimet kennoon menevää ilman määrää,koska oikeaa ja vasenta puolta voi säätää erikseen,muutenhan niillä pitäisi olla oma kemmo ja omat moottoriventtiilit,joita kojelaudasta säädellään
Siis 211:n systeemi on kyllä "Air-regulated"-tyyppinen (kuten monissa muissakin mersuissa, mutta ei kaikissa) mutta kyllä siinäkin sitä kuuman veden kiertoa säädellään, muutenhan se sulkumoottori olisikin tarpeeton.

Sulkuläpissäkin voisi olla vikaa, noita pääsee itsekin testailemaan 581-ilmastoinnilla mutta eipä noista juuri vikoja ole 211-mallissa raportoitu.

Se shut-off valve olisi kyllä syytä vaihtaa jos se temppuilee, kyllä se kohta lakkaa kokonaan toimimasta ja kun vaihtotyön kuitenkin joutuu tekemään ja uusi osa kestää, miksi kärsiä ongelmasta (kunhan ensin varmistaa että juuri tuosta on kyse).


Näyttää olevan näitä ihme vikoja,kun auto yön tallissa niin taas toimii moitteetta,voisko siellä olla joku vika päällä joka resetoituu kun auto pitkään käyttämättä,saapa nähdä milloin uusii vian,kaverilla uusinut puolikymmentä kertaa ja aina korjautunut itsestään!
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jussilampi kirjoitti: Näyttää olevan näitä ihme vikoja,kun auto yön tallissa niin taas toimii moitteetta,voisko siellä olla joku vika päällä joka resetoituu kun auto pitkään käyttämättä,saapa nähdä milloin uusii vian,kaverilla uusinut puolikymmentä kertaa ja aina korjautunut itsestään!
Niin no, minusta se ei ole korjaantunut jos "aina uusiutuu". Toimii vain väliajat. :) Mutta aika erikoinen kyllä jos ei useamman jumiutumisen jälkeen ole kokonaan lopettanut toimintaansa.
tulimäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: To 25.02.2010 22:10
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja tulimäki »

Samanlaista vikaa. Ei tullut kuin kylmää, vaikka säätimet olivat missä asennossa tahansa. Vika oli tuossa vesiventtiilissä joka oli jumiutunut. Vanha venttiili oli numeroltaan A211 832 0084 ja uusi A211 832 0584. Silmämääröisesti erona oli huohotusreikä sähkömoottorin kammiossa. Uteliasuuttani purin vanhan venttiilin. Moottori joka liikuttaa karaa oli ruosteessa eikä toiminut. Ilmeisesti tänne moottorikammion sisälle kondensoituu kosteutta, kun huohotus ei toimi. Eli venttiiliä uusittaessa kannattaa katsoa että saa tuon huohottimella olevan versio.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

tulimäki kirjoitti:Uteliasuuttani purin vanhan venttiilin. Moottori joka liikuttaa karaa oli ruosteessa eikä toiminut.
Sama vika. Vaihdoin eilen säätöventtiilin ja tältä näytti vanha:

Kuva
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
mr.Q
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 05.10.2011 18:40

Re:

Viesti Kirjoittaja mr.Q »

DBFI kirjoitti:
Sulkuläpissäkin voisi olla vikaa, noita pääsee itsekin testailemaan 581-ilmastoinnilla
Kuinkas noita voi testata?
Vastaa Viestiin