W126 jäähdyttäjän tuuletin.
W126 jäähdyttäjän tuuletin.
Koska noihin tuli sähköiset jäähdyttäjän tuulettimet. Omassa on vielä tuo koneen nokassa oleva tuulimylly.
Oliko se tuossa '85 faceliftissä vai koska ?
Vai oliko kenties vinkkelikaseissa jo aikaisemmin sähköiset ?
Ei nyt siten että tuossa tuulimyllyssä olisi suurempaa vikaa, mutta kokeilin ajaa pätkän ilman sitä ja olihan siinä ihan korvin havaittava äänentason ero. Tuo vimmattu 'suhina' jäi moottoritienopeuksilla pois ja ainakin omasta mielestä matka taittui miellyttävämmin.
Toisaalta niin tuo suhina peittää varsinkin liikennevaloista lähettäessä noi moottorin terävämmät äänet kivasti joka tietysti luo rauhallisemman äänenkuvan kaupunkiliikenteessä.
Ehkä olisi parempi vain jättää tuo rauhaan ja tyytyä asioihin niin kuin stuttgartin insinöörit ovat ne suunnitelleet, mutta jos tuollainen tuuletinpaketti termareineen ja kaikkineen kävelisi vastaan niin sen voisi bolt-on päivityksenä tehdäkin.
Niin, ja sitten niin onko tuota samaa jäähdytinelemettiä käyetty muissakin W12xx sarjoissa, jolloin tuuletinpaketin pitäisi sopia suoraan mallisarjasta toiseen.
terv. Tero
Oliko se tuossa '85 faceliftissä vai koska ?
Vai oliko kenties vinkkelikaseissa jo aikaisemmin sähköiset ?
Ei nyt siten että tuossa tuulimyllyssä olisi suurempaa vikaa, mutta kokeilin ajaa pätkän ilman sitä ja olihan siinä ihan korvin havaittava äänentason ero. Tuo vimmattu 'suhina' jäi moottoritienopeuksilla pois ja ainakin omasta mielestä matka taittui miellyttävämmin.
Toisaalta niin tuo suhina peittää varsinkin liikennevaloista lähettäessä noi moottorin terävämmät äänet kivasti joka tietysti luo rauhallisemman äänenkuvan kaupunkiliikenteessä.
Ehkä olisi parempi vain jättää tuo rauhaan ja tyytyä asioihin niin kuin stuttgartin insinöörit ovat ne suunnitelleet, mutta jos tuollainen tuuletinpaketti termareineen ja kaikkineen kävelisi vastaan niin sen voisi bolt-on päivityksenä tehdäkin.
Niin, ja sitten niin onko tuota samaa jäähdytinelemettiä käyetty muissakin W12xx sarjoissa, jolloin tuuletinpaketin pitäisi sopia suoraan mallisarjasta toiseen.
terv. Tero
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
..
Sähköiset tulivat vasta 24V koneen yhteyteen. Eli W126:een niitä ei ole saanut ollenkaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Minullakan ei suhise, ainakana että siälle kuuluu... Ei millään.
Harvoin se muuten taitaa pyöriäkkään. Vapaasti siinä mukana pyörii minkä ypörii. Ehkä maantierupeman jälkeen hidastettaessa alkaa pyörimään vinehmmin ja silloin suhina saattaa kuuluas ulospäin.
Niihin kytkimiin saattaa tulla vikaa vahemmiten ja ne voi pyöriä kokoajan. Kannattaa varovasti kokeilla pysäyttää ropelia tyhjäkäynnillä kylmästä koneesta. Jos ei pysähdy, sillon on vikaa. Pitäisi lähteä pyörimään tosissaan vasta reilusti yli 80:ssa asteessa.
Eihän me sentään Volvoilla ajella
Harvoin se muuten taitaa pyöriäkkään. Vapaasti siinä mukana pyörii minkä ypörii. Ehkä maantierupeman jälkeen hidastettaessa alkaa pyörimään vinehmmin ja silloin suhina saattaa kuuluas ulospäin.
Niihin kytkimiin saattaa tulla vikaa vahemmiten ja ne voi pyöriä kokoajan. Kannattaa varovasti kokeilla pysäyttää ropelia tyhjäkäynnillä kylmästä koneesta. Jos ei pysähdy, sillon on vikaa. Pitäisi lähteä pyörimään tosissaan vasta reilusti yli 80:ssa asteessa.
Eihän me sentään Volvoilla ajella

Re: ...
90 asteessa pitäisi viskon lukittua, sanoivat teknisessä neuvonnassa. Sähköisestä lisätuulettimesta ilmastoinnin yhteydessä en saanut vastausta.W126 kirjoitti:Pitäisi lähteä pyörimään tosissaan vasta reilusti yli 80:ssa asteessa.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Klesaksi
Ilmeisesti kyseessä on vapaasti pyörivä tuuletin, joka ottaa kiinni lämpölaajenemisen seurauksena. Jos auto on sammuksissa, ropellia voi pyritellä vapaasti. Joskus tällaista nimitetään viskokytkimeksi, vaikkei sillä ole mitään tekemistä nesteen kanssa.
Tyhkäkäynnillä olevan auton ropellin väliin en laittaisi ainakaan sormea. Jos taas käyttää jotain kovempaa, saattaa ropelli hajota.
Tyhkäkäynnillä olevan auton ropellin väliin en laittaisi ainakaan sormea. Jos taas käyttää jotain kovempaa, saattaa ropelli hajota.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Hnska
Rukkanen on hyvä, sillä ensin varovasti koittaa ja sitten sormella, jos siltä tuntuu. Ja kyllä sormenkin voi hanksa päälä hyvin työntää, pitää vaan ensiksi "hivotella"
Lisää aiheesta...
Tämä w126 (M110) mallin visko on vähän 'erikoinen ', kuin muissa
w126;n moottoriversioissa.
Jos kokeilee sammuksissa olevasta koneesta, niin se on melko jäykkä.
Eli tässä ei oikein pääse kokeilemaan propellin pysäyttämistä.
Sen sijaan sähköisiä- ja muita viskoja olen testannut sanomalehti-testillä.
jos koneessa on n. 90 astetta, niin siipi lyö lehden rikki - jos toimii.
( sanomalehti on siitä hyvä, että se ei riko mitään, jos vaikka lähtee
käsistä
)
PS: kokeilkaa varovasti...
w126;n moottoriversioissa.
Jos kokeilee sammuksissa olevasta koneesta, niin se on melko jäykkä.
Eli tässä ei oikein pääse kokeilemaan propellin pysäyttämistä.
Sen sijaan sähköisiä- ja muita viskoja olen testannut sanomalehti-testillä.
jos koneessa on n. 90 astetta, niin siipi lyö lehden rikki - jos toimii.
( sanomalehti on siitä hyvä, että se ei riko mitään, jos vaikka lähtee
käsistä

PS: kokeilkaa varovasti...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
OT: he hee...
OT : ei kun se oli "alapallo", jota myös nilkaksi kutsutaan.
Ja autoja ei ollut haaverissa lähelläkään -kyseessä oli epäonnistunut
ilmalento. Eli kiitoradalla oli liikaa rakennustarvikkeita .
Mutta takaisin asiaan; kerran kokeilin 'lämpövikaisen' Twincamin
( 280 SE/ w126 ) alavesiletkua. Se menee tosi läheltä laturin hihnapyörää.... niinpä laturin tuuletussiivekkeet 'hipaisivat' peukaloa.
"Tr Tr Tr ... " - tuli vähän teipattavaa.
Ja autoja ei ollut haaverissa lähelläkään -kyseessä oli epäonnistunut
ilmalento. Eli kiitoradalla oli liikaa rakennustarvikkeita .

Mutta takaisin asiaan; kerran kokeilin 'lämpövikaisen' Twincamin
( 280 SE/ w126 ) alavesiletkua. Se menee tosi läheltä laturin hihnapyörää.... niinpä laturin tuuletussiivekkeet 'hipaisivat' peukaloa.
"Tr Tr Tr ... " - tuli vähän teipattavaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Slow man
Tsau!
Noin käy, kun kirjoitellaan samaan aikaan... Vastasin W126:n viestiin, en sinun Henry. Kyllä minä vielä muistan sinun alapallovertauksen
Noin käy, kun kirjoitellaan samaan aikaan... Vastasin W126:n viestiin, en sinun Henry. Kyllä minä vielä muistan sinun alapallovertauksen

Terveisin
Tero
Tero
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Paketissa
HAHA!!flosse kirjoitti:Niin, sinullahan oli taannoin käsi paketissa. Silloin vissiin hivottelit
Juu, kovat jätkät kokeilee paljaalla kädellä

Pikkasen muuten joku joskus säikähti, kun pysäytin viskon paljaalla kädellä. Joku teistä se oli, kun kerran tuli sanomaan mulle: "Hei ei sullakaan toimi tuo visko oikein, kun se pyörii vaikka kone on kylmä."
Työnsin käden ropeliin ja tarrasin kiinni. Ekaksi sieltä tuli. "Hullu..Ääää..lä nyt.....!"
Sitten "Aijaa....se pyöriikin vapaasti"
Re: Lisää aiheesta...
Henry V. kirjoitti:Tämä w126 (M110) mallin visko on vähän 'erikoinen ', kuin muissa
w126;n moottoriversioissa.
Jos kokeilee sammuksissa olevasta koneesta, niin se on melko jäykkä.
Eli tässä ei oikein pääse kokeilemaan propellin pysäyttämistä.
Sen sijaan sähköisiä- ja muita viskoja olen testannut sanomalehti-testillä.
jos koneessa on n. 90 astetta, niin siipi lyö lehden rikki - jos toimii.
( sanomalehti on siitä hyvä, että se ei riko mitään, jos vaikka lähtee
käsistä)
PS: kokeilkaa varovasti...
Kunika jäykkä tuon kuuluu olla. Kylmänä kun tuota pyörittelee moottori pysähdyksissä niin kyllä se ihan kunnolla vastusta tekee. Käynnissä niin jos on paksut hanskat niin että sen uskaltaa pysäyttää niin kyllähän sitä paikallaan sitten pitää mutta kyllä siihen ihan reippaasti momenttia välittyy.
Nopea testi siten että keppi tuulettimen siiven päähän ja sen päähän puolentoista litran limpparipullo. Sain täyttää melkein koko pullon ennen kuin sen paino jaksoi painaa siiven alas.
Eli mielestäni siinä on momenttia sen verran että veikkaan että tuo tuuletin pyörii ihan täysillä mukana jonnekin pariin kolmeen tuhanteen kiekkaan saakka ennen kuin rupeaa sakkaamaan.
Vähän alkaa tuntumaan että tuossa on vikaa koska en oikeastaan muista kiinnittäneeni huomiota tuohon ennen kuin nyt viime vuosina.
Tuskin tuo on purettavissa, mutta täytyy tutkia jos tuonne napaan saisi jotenkin jotain rasvaa. Toivottavasti se ei mene ihan löysäksi siitä.
katsotaan.
,Tero
Lisää aiheesta...
tutulta kuulostaa - tässä mallissa se on tuollainen.
Tuuletintahan tarvitaan lähinnä tyhjäkäynnillä, kierroksilla sen pitäisi
sitten löysätä.
Ajelin yhdellä autolla pari vuotta ilman tuuletinta, kun harvoin on kaupunkiin asiaa. Koko juttu melkein unohtui - sitten kerran olikin joku
ruuhka, ja vasta tällöin alkoi viisari nousta uhkaavasti
Tuuletintahan tarvitaan lähinnä tyhjäkäynnillä, kierroksilla sen pitäisi
sitten löysätä.
Ajelin yhdellä autolla pari vuotta ilman tuuletinta, kun harvoin on kaupunkiin asiaa. Koko juttu melkein unohtui - sitten kerran olikin joku
ruuhka, ja vasta tällöin alkoi viisari nousta uhkaavasti

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Sähköflekti
Mulla se oli mennyt jumiin, jouduin vaihtaa laakerin kun se ei lähtenyt pyörimään edes suoralla virralla. Vanha laakeri oli ruostunut kelvottomaksi.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Re: Lisää aiheesta...
Noniin, vastaan itse itselleni nyt puolen vuoden jälkeen kun vahingossa tuli tuo tuuletin purettua ja tutkittua muun tekemisen ohessa.tero kirjoitti:Henry V. kirjoitti:Tämä w126 (M110) mallin visko on vähän 'erikoinen ', kuin muissa
w126;n moottoriversioissa.
Jos kokeilee sammuksissa olevasta koneesta, niin se on melko jäykkä.
Eli tässä ei oikein pääse kokeilemaan propellin pysäyttämistä.
Sen sijaan sähköisiä- ja muita viskoja olen testannut sanomalehti-testillä.
jos koneessa on n. 90 astetta, niin siipi lyö lehden rikki - jos toimii.
( sanomalehti on siitä hyvä, että se ei riko mitään, jos vaikka lähtee
käsistä)
PS: kokeilkaa varovasti...
Kunika jäykkä tuon kuuluu olla. Kylmänä kun tuota pyörittelee moottori pysähdyksissä niin kyllä se ihan kunnolla vastusta tekee. Käynnissä niin jos on paksut hanskat niin että sen uskaltaa pysäyttää niin kyllähän sitä paikallaan sitten pitää mutta kyllä siihen ihan reippaasti momenttia välittyy.
Nopea testi siten että keppi tuulettimen siiven päähän ja sen päähän puolentoista litran limpparipullo. Sain täyttää melkein koko pullon ennen kuin sen paino jaksoi painaa siiven alas.
Eli mielestäni siinä on momenttia sen verran että veikkaan että tuo tuuletin pyörii ihan täysillä mukana jonnekin pariin kolmeen tuhanteen kiekkaan saakka ennen kuin rupeaa sakkaamaan.
Vähän alkaa tuntumaan että tuossa on vikaa koska en oikeastaan muista kiinnittäneeni huomiota tuohon ennen kuin nyt viime vuosina.
Tuskin tuo on purettavissa, mutta täytyy tutkia jos tuonne napaan saisi jotenkin jotain rasvaa. Toivottavasti se ei mene ihan löysäksi siitä.
katsotaan.
,Tero
M110 moottorissa tuo "visko" ei ole mikään visko. Se on yksinkertaisesti vuorovaihteisesti magnetoitu kestomangeetti jonka edessä pyörii metallikiekko.
Sen vastustava voima siis ei muutu mitenkään lämpötilan funktiona vaan se on täysin vakio ja perustuu ihan magneetin vastustamiseen.
Koko härveli koostuu vain kahdesta puoliskosta jonka välillä on laakeri. Ainoa mahdollinen kuluva osa siis on tuo laakeri. Mitään kuluvia kitkapintoja ei ole. Käsittääkseni laakeri poislukien niin tuon laitoksen pitäisi olla ikuinen.
Jotenkin tuntuisi siltä että tuo laakeri on jonkin verran kuluessa asettunut koska tuo magneetti ja metallilevy olivat todella lähellä toisiaan seurauksena että se tuuletin oli _todella_ jäykkä. Tuuletin pyöri mukana korkeille kierroksille siten että konehuoneesta kuului selvä suhina maantiellä ajaessa.
Nyt pistin pari prikkaa laakerin alle niin että sain tuohon magneetin ja raudan väliin enemmän ilmaväliä joten magneettinen vastus on nyt säädetty paljon pienemmäksi.
Käytännössä se jaksaa nyt pyöriä mukana tyhjäkäynnillä, mutta heti kun laittaa kaasua niin se rupeaa sakkaamaan.
Pari päivää olen nyt sillä ajanut ja taidan jättä sen tällaiseksi ainakin nyt talveksi. Veikkaan että se on alunperin mitoitettu siten että jäähdytystä on ollut riittävästi myös saharan kamelijonossa seistessä joten täällä Suomen ilmastossa vähempikin piisaa.
Keväällä sitten kun säät lämpenee niin pitänee seurata mittaria vähän sillä silmällä ja ehkä otta vielä se toinen prikka pois.
,Tero
lisää
Hmm... mielenkiintoista kaikkea se saksalainen keksii.
Jotakin tuollaista ounastelinkin - mitä nyt purkamalla löysit. Siksi yritin
aikoinaan vastailla hieman ' epämääräisesti '. Kyseinen propellihan on
aivan eri valmistemerkkiä kuin muut ratkaisut.
Nuo viskothan ovat Sachsin tekemiä.( esim. w202, w140, , , )
Jotakin tuollaista ounastelinkin - mitä nyt purkamalla löysit. Siksi yritin
aikoinaan vastailla hieman ' epämääräisesti '. Kyseinen propellihan on
aivan eri valmistemerkkiä kuin muut ratkaisut.
Nuo viskothan ovat Sachsin tekemiä.( esim. w202, w140, , , )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T