W126 jäähdyttäjän tuuletin.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

W126 jäähdyttäjän tuuletin.

Viesti Kirjoittaja tero »

Koska noihin tuli sähköiset jäähdyttäjän tuulettimet. Omassa on vielä tuo koneen nokassa oleva tuulimylly.
Oliko se tuossa '85 faceliftissä vai koska ?

Vai oliko kenties vinkkelikaseissa jo aikaisemmin sähköiset ?

Ei nyt siten että tuossa tuulimyllyssä olisi suurempaa vikaa, mutta kokeilin ajaa pätkän ilman sitä ja olihan siinä ihan korvin havaittava äänentason ero. Tuo vimmattu 'suhina' jäi moottoritienopeuksilla pois ja ainakin omasta mielestä matka taittui miellyttävämmin.

Toisaalta niin tuo suhina peittää varsinkin liikennevaloista lähettäessä noi moottorin terävämmät äänet kivasti joka tietysti luo rauhallisemman äänenkuvan kaupunkiliikenteessä.

Ehkä olisi parempi vain jättää tuo rauhaan ja tyytyä asioihin niin kuin stuttgartin insinöörit ovat ne suunnitelleet, mutta jos tuollainen tuuletinpaketti termareineen ja kaikkineen kävelisi vastaan niin sen voisi bolt-on päivityksenä tehdäkin.

Niin, ja sitten niin onko tuota samaa jäähdytinelemettiä käyetty muissakin W12xx sarjoissa, jolloin tuuletinpaketin pitäisi sopia suoraan mallisarjasta toiseen.


terv. Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

..

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sähköiset tulivat vasta 24V koneen yhteyteen. Eli W126:een niitä ei ole saanut ollenkaan.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Ilmastoiduissa on sähköinen (lisä)puhallin lauhduttimen edessä.

Mekaaninen tuuletin pyörii vapaasti ja vasta lämpötilan noustua tarpeeksi kytkeytyy päälle. Jos siis puhaltimen kytkin ei ole jumiutunut kiinteäksi. Ei minulla puhallin suhise.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Minullakan ei suhise, ainakana että siälle kuuluu... Ei millään.
Harvoin se muuten taitaa pyöriäkkään. Vapaasti siinä mukana pyörii minkä ypörii. Ehkä maantierupeman jälkeen hidastettaessa alkaa pyörimään vinehmmin ja silloin suhina saattaa kuuluas ulospäin.

Niihin kytkimiin saattaa tulla vikaa vahemmiten ja ne voi pyöriä kokoajan. Kannattaa varovasti kokeilla pysäyttää ropelia tyhjäkäynnillä kylmästä koneesta. Jos ei pysähdy, sillon on vikaa. Pitäisi lähteä pyörimään tosissaan vasta reilusti yli 80:ssa asteessa.

Eihän me sentään Volvoilla ajella :wink:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

W126 kirjoitti:Pitäisi lähteä pyörimään tosissaan vasta reilusti yli 80:ssa asteessa.
90 asteessa pitäisi viskon lukittua, sanoivat teknisessä neuvonnassa. Sähköisestä lisätuulettimesta ilmastoinnin yhteydessä en saanut vastausta.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Klesaksi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Ilmeisesti kyseessä on vapaasti pyörivä tuuletin, joka ottaa kiinni lämpölaajenemisen seurauksena. Jos auto on sammuksissa, ropellia voi pyritellä vapaasti. Joskus tällaista nimitetään viskokytkimeksi, vaikkei sillä ole mitään tekemistä nesteen kanssa.

Tyhkäkäynnillä olevan auton ropellin väliin en laittaisi ainakaan sormea. Jos taas käyttää jotain kovempaa, saattaa ropelli hajota.
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Hnska

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Rukkanen on hyvä, sillä ensin varovasti koittaa ja sitten sormella, jos siltä tuntuu. Ja kyllä sormenkin voi hanksa päälä hyvin työntää, pitää vaan ensiksi "hivotella"
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tämä w126 (M110) mallin visko on vähän 'erikoinen ', kuin muissa
w126;n moottoriversioissa.

Jos kokeilee sammuksissa olevasta koneesta, niin se on melko jäykkä.
Eli tässä ei oikein pääse kokeilemaan propellin pysäyttämistä.

Sen sijaan sähköisiä- ja muita viskoja olen testannut sanomalehti-testillä.
jos koneessa on n. 90 astetta, niin siipi lyö lehden rikki - jos toimii.
( sanomalehti on siitä hyvä, että se ei riko mitään, jos vaikka lähtee
käsistä :wink: )

PS: kokeilkaa varovasti...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Paketissa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Niin, sinullahan oli taannoin käsi paketissa. Silloin vissiin hivottelit :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

OT: he hee...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

OT : ei kun se oli "alapallo", jota myös nilkaksi kutsutaan.
Ja autoja ei ollut haaverissa lähelläkään -kyseessä oli epäonnistunut
ilmalento. Eli kiitoradalla oli liikaa rakennustarvikkeita . :wink:

Mutta takaisin asiaan; kerran kokeilin 'lämpövikaisen' Twincamin
( 280 SE/ w126 ) alavesiletkua. Se menee tosi läheltä laturin hihnapyörää.... niinpä laturin tuuletussiivekkeet 'hipaisivat' peukaloa.
"Tr Tr Tr ... " - tuli vähän teipattavaa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Slow man

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tsau!

Noin käy, kun kirjoitellaan samaan aikaan... Vastasin W126:n viestiin, en sinun Henry. Kyllä minä vielä muistan sinun alapallovertauksen :lol:
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Paketissa

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

flosse kirjoitti:Niin, sinullahan oli taannoin käsi paketissa. Silloin vissiin hivottelit :wink:
HAHA!!
Juu, kovat jätkät kokeilee paljaalla kädellä :)

Pikkasen muuten joku joskus säikähti, kun pysäytin viskon paljaalla kädellä. Joku teistä se oli, kun kerran tuli sanomaan mulle: "Hei ei sullakaan toimi tuo visko oikein, kun se pyörii vaikka kone on kylmä."

Työnsin käden ropeliin ja tarrasin kiinni. Ekaksi sieltä tuli. "Hullu..Ääää..lä nyt.....!"
Sitten "Aijaa....se pyöriikin vapaasti"
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja tero »

Henry V. kirjoitti:Tämä w126 (M110) mallin visko on vähän 'erikoinen ', kuin muissa
w126;n moottoriversioissa.

Jos kokeilee sammuksissa olevasta koneesta, niin se on melko jäykkä.
Eli tässä ei oikein pääse kokeilemaan propellin pysäyttämistä.

Sen sijaan sähköisiä- ja muita viskoja olen testannut sanomalehti-testillä.
jos koneessa on n. 90 astetta, niin siipi lyö lehden rikki - jos toimii.
( sanomalehti on siitä hyvä, että se ei riko mitään, jos vaikka lähtee
käsistä :wink: )

PS: kokeilkaa varovasti...

Kunika jäykkä tuon kuuluu olla. Kylmänä kun tuota pyörittelee moottori pysähdyksissä niin kyllä se ihan kunnolla vastusta tekee. Käynnissä niin jos on paksut hanskat niin että sen uskaltaa pysäyttää niin kyllähän sitä paikallaan sitten pitää mutta kyllä siihen ihan reippaasti momenttia välittyy.

Nopea testi siten että keppi tuulettimen siiven päähän ja sen päähän puolentoista litran limpparipullo. Sain täyttää melkein koko pullon ennen kuin sen paino jaksoi painaa siiven alas.

Eli mielestäni siinä on momenttia sen verran että veikkaan että tuo tuuletin pyörii ihan täysillä mukana jonnekin pariin kolmeen tuhanteen kiekkaan saakka ennen kuin rupeaa sakkaamaan.

Vähän alkaa tuntumaan että tuossa on vikaa koska en oikeastaan muista kiinnittäneeni huomiota tuohon ennen kuin nyt viime vuosina.


Tuskin tuo on purettavissa, mutta täytyy tutkia jos tuonne napaan saisi jotenkin jotain rasvaa. Toivottavasti se ei mene ihan löysäksi siitä.

katsotaan.


,Tero
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

tutulta kuulostaa - tässä mallissa se on tuollainen.

Tuuletintahan tarvitaan lähinnä tyhjäkäynnillä, kierroksilla sen pitäisi
sitten löysätä.

Ajelin yhdellä autolla pari vuotta ilman tuuletinta, kun harvoin on kaupunkiin asiaa. Koko juttu melkein unohtui - sitten kerran olikin joku
ruuhka, ja vasta tällöin alkoi viisari nousta uhkaavasti :shock:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Sähköflekti

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Mulla se oli mennyt jumiin, jouduin vaihtaa laakerin kun se ei lähtenyt pyörimään edes suoralla virralla. Vanha laakeri oli ruostunut kelvottomaksi.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja tero »

tero kirjoitti:
Henry V. kirjoitti:Tämä w126 (M110) mallin visko on vähän 'erikoinen ', kuin muissa
w126;n moottoriversioissa.

Jos kokeilee sammuksissa olevasta koneesta, niin se on melko jäykkä.
Eli tässä ei oikein pääse kokeilemaan propellin pysäyttämistä.

Sen sijaan sähköisiä- ja muita viskoja olen testannut sanomalehti-testillä.
jos koneessa on n. 90 astetta, niin siipi lyö lehden rikki - jos toimii.
( sanomalehti on siitä hyvä, että se ei riko mitään, jos vaikka lähtee
käsistä :wink: )

PS: kokeilkaa varovasti...

Kunika jäykkä tuon kuuluu olla. Kylmänä kun tuota pyörittelee moottori pysähdyksissä niin kyllä se ihan kunnolla vastusta tekee. Käynnissä niin jos on paksut hanskat niin että sen uskaltaa pysäyttää niin kyllähän sitä paikallaan sitten pitää mutta kyllä siihen ihan reippaasti momenttia välittyy.

Nopea testi siten että keppi tuulettimen siiven päähän ja sen päähän puolentoista litran limpparipullo. Sain täyttää melkein koko pullon ennen kuin sen paino jaksoi painaa siiven alas.

Eli mielestäni siinä on momenttia sen verran että veikkaan että tuo tuuletin pyörii ihan täysillä mukana jonnekin pariin kolmeen tuhanteen kiekkaan saakka ennen kuin rupeaa sakkaamaan.

Vähän alkaa tuntumaan että tuossa on vikaa koska en oikeastaan muista kiinnittäneeni huomiota tuohon ennen kuin nyt viime vuosina.


Tuskin tuo on purettavissa, mutta täytyy tutkia jos tuonne napaan saisi jotenkin jotain rasvaa. Toivottavasti se ei mene ihan löysäksi siitä.

katsotaan.


,Tero
Noniin, vastaan itse itselleni nyt puolen vuoden jälkeen kun vahingossa tuli tuo tuuletin purettua ja tutkittua muun tekemisen ohessa.

M110 moottorissa tuo "visko" ei ole mikään visko. Se on yksinkertaisesti vuorovaihteisesti magnetoitu kestomangeetti jonka edessä pyörii metallikiekko.

Sen vastustava voima siis ei muutu mitenkään lämpötilan funktiona vaan se on täysin vakio ja perustuu ihan magneetin vastustamiseen.

Koko härveli koostuu vain kahdesta puoliskosta jonka välillä on laakeri. Ainoa mahdollinen kuluva osa siis on tuo laakeri. Mitään kuluvia kitkapintoja ei ole. Käsittääkseni laakeri poislukien niin tuon laitoksen pitäisi olla ikuinen.

Jotenkin tuntuisi siltä että tuo laakeri on jonkin verran kuluessa asettunut koska tuo magneetti ja metallilevy olivat todella lähellä toisiaan seurauksena että se tuuletin oli _todella_ jäykkä. Tuuletin pyöri mukana korkeille kierroksille siten että konehuoneesta kuului selvä suhina maantiellä ajaessa.

Nyt pistin pari prikkaa laakerin alle niin että sain tuohon magneetin ja raudan väliin enemmän ilmaväliä joten magneettinen vastus on nyt säädetty paljon pienemmäksi.

Käytännössä se jaksaa nyt pyöriä mukana tyhjäkäynnillä, mutta heti kun laittaa kaasua niin se rupeaa sakkaamaan.

Pari päivää olen nyt sillä ajanut ja taidan jättä sen tällaiseksi ainakin nyt talveksi. Veikkaan että se on alunperin mitoitettu siten että jäähdytystä on ollut riittävästi myös saharan kamelijonossa seistessä joten täällä Suomen ilmastossa vähempikin piisaa.

Keväällä sitten kun säät lämpenee niin pitänee seurata mittaria vähän sillä silmällä ja ehkä otta vielä se toinen prikka pois.



,Tero
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Hmm... mielenkiintoista kaikkea se saksalainen keksii.

Jotakin tuollaista ounastelinkin - mitä nyt purkamalla löysit. Siksi yritin
aikoinaan vastailla hieman ' epämääräisesti '. Kyseinen propellihan on
aivan eri valmistemerkkiä kuin muut ratkaisut.

Nuo viskothan ovat Sachsin tekemiä.( esim. w202, w140, , , )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin