Vito 108D W638 nykii ja jyrisee/kumisee
Vito 108D W638 nykii ja jyrisee/kumisee
Jonkin aikaa ollut tuommonen Vito 108D -98 ja nyt on muutaman viikon ajan nykinyt matalilla kierroksilla (n. 1200-1600 välillä), yleensä kylmänä mutta joskus myös lämpimänä. Kierroslukumittari pomppii ~200-300rpm verran auton nykiessä.
Missähän vika voisi olla?
Toinen ongelma on se että lämpömittari herkesi toimimassa, missä kohden anturi sijaitsee?
Onkos vitossa jossain kohden raitisilmasuodinta? Kovin heikosti puhaltaa ilmaa sisälle joten lienee jokin paikka tukossa?
Kiitokset etukäteen!
Missähän vika voisi olla?
Toinen ongelma on se että lämpömittari herkesi toimimassa, missä kohden anturi sijaitsee?
Onkos vitossa jossain kohden raitisilmasuodinta? Kovin heikosti puhaltaa ilmaa sisälle joten lienee jokin paikka tukossa?
Kiitokset etukäteen!
Viimeksi muokannut W638, To 19.08.2010 23:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Nykimisestä on vähän vaikea sanoa.
Miten moottorin kumit ja kytkin, ehjät?
Vai oliko tämä automaatti?
Ilmeisesti 2,3 koneella (OM601) ?
Lämpöanturi on kannen keskellä keulan puolella.
Ei taida irrota ennen kun imusarjan irrottaa.
Ensin ehkä syytä tutkailla johtoliittimiä konehuoneen puolella, (pussukka pesunestesäiliön vieressä) ja anturin liitäntä.
Voipi olla homeessa.
Raitisilmasuodatin on kojelaudan alla, keskellä.
Lämmityslaitteen pohjassa on pitkä luukku minkä takana suodatin on.
Vähän hankala paikka mutta löytyy sieltä kun aikansa tiirailee.
Miten moottorin kumit ja kytkin, ehjät?
Vai oliko tämä automaatti?
Ilmeisesti 2,3 koneella (OM601) ?
Lämpöanturi on kannen keskellä keulan puolella.
Ei taida irrota ennen kun imusarjan irrottaa.
Ensin ehkä syytä tutkailla johtoliittimiä konehuoneen puolella, (pussukka pesunestesäiliön vieressä) ja anturin liitäntä.
Voipi olla homeessa.
Raitisilmasuodatin on kojelaudan alla, keskellä.
Lämmityslaitteen pohjassa on pitkä luukku minkä takana suodatin on.
Vähän hankala paikka mutta löytyy sieltä kun aikansa tiirailee.
Kytkin ainakin kunnossa ja luulisin että kumitkin ovat. Manuaali on.vito500tkm kirjoitti:Nykimisestä on vähän vaikea sanoa.
Miten moottorin kumit ja kytkin, ehjät?
Vai oliko tämä automaatti?
Nykiminen on vähän sellaista että jos ois bensa-auto kyseessä epäilisin sytytyksessä tai bensan saannissa olevan jotain vialla.
Esim. risteyksestä kun lähtee kiihdyttämään ja kierrokset on reilussa tuhannessa niin nykii / "rytkyttää" kunnes kierrokset nousee lähelle kahta tuhatta niin sitten menee ja kiihtyy ihan tasaseen. Pahiten tekee tätä kun on kylmä kone mutta myös lämpimänä tekee.
Juu, 2,3 litranen, mallia en muista. Pitääpä tutkia toi pussukka ekana.vito500tkm kirjoitti:Ilmeisesti 2,3 koneella (OM601) ?
Lämpöanturi on kannen keskellä keulan puolella.
Ei taida irrota ennen kun imusarjan irrottaa.
Ensin ehkä syytä tutkailla johtoliittimiä konehuoneen puolella, (pussukka pesunestesäiliön vieressä) ja anturin liitäntä.
Voipi olla homeessa.
Löytyihän se, onpa hankalaan paikkaan tungettuvito500tkm kirjoitti:Raitisilmasuodatin on kojelaudan alla, keskellä.
Lämmityslaitteen pohjassa on pitkä luukku minkä takana suodatin on.
Vähän hankala paikka mutta löytyy sieltä kun aikansa tiirailee.

Ihan tukossahan se suodatin oli ja nyt ilman sitä virtaa ilma

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
- Paikkakunta: Varsinainen-Suomi
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: To 19.08.2010 10:55
- Paikkakunta: Oulu
Lainaanpas hieman vanhaa ketjua, mutta minulla on juuri samat oireet samanlaisessa Vitossa. Eli 108D manuaalilla ja ajettu vajaa 210 000. Turkoosi 
Löytyikö käyttäjän W638 auton vika lopulta?
Minun autooni ei ole tietääkseni vaihdettu kannentiivistettä vielä, voisiko tuo vaikuttaa jotenkin nykimiseen. Mielestäni oireet on pahentuneet ajanmyötä, mitä nyt tuo auto on minulla ollut noin vuoden verran.
Miten muuten Viton kannentiiviste alkaa ensiksi oireilemaan; vuotaako ulos, sekoittaako nesteet vai tekeekö painetta jäähdtysjärjestelmään tai kampikammioon?

Löytyikö käyttäjän W638 auton vika lopulta?
Minun autooni ei ole tietääkseni vaihdettu kannentiivistettä vielä, voisiko tuo vaikuttaa jotenkin nykimiseen. Mielestäni oireet on pahentuneet ajanmyötä, mitä nyt tuo auto on minulla ollut noin vuoden verran.
Miten muuten Viton kannentiiviste alkaa ensiksi oireilemaan; vuotaako ulos, sekoittaako nesteet vai tekeekö painetta jäähdtysjärjestelmään tai kampikammioon?
Ensimmäiset oireet varsinkin vaparissa lienee lisääntynyt öljynkulutus. Öljynaihtovälillä (15 tkm) joutuu lisäämään litran öljyä. Ehjässä koneessa ei tarvitse lisätä yhtään.
Turbossa se sitten hajoaa niin paljon nopeammin, sen takia vapari saattaa syödä öljyä mutta toimii vuosikausia.
Nykimiseen en osaa sanoa yhtään mitään, ei ole koskaan dieselit nykineet, ei edes kun kannentiiviste oli täysin paskana.
Ilmaa/pieniä ilmakuplia jossakin polttoaineputkistossa/letkustossa ? matalilla kierroksilla häiritsee ruiskutuspumppua, mutta ilma poistuu kun annetaan kenkää ? -> tarkistaa kaikki, ihan kaikki polttoaineletkut.
Oletan että suodattimet on tietysti vaihdettu, ne molemmat polttoainesuodattimet.
Turbossa se sitten hajoaa niin paljon nopeammin, sen takia vapari saattaa syödä öljyä mutta toimii vuosikausia.
Nykimiseen en osaa sanoa yhtään mitään, ei ole koskaan dieselit nykineet, ei edes kun kannentiiviste oli täysin paskana.
Ilmaa/pieniä ilmakuplia jossakin polttoaineputkistossa/letkustossa ? matalilla kierroksilla häiritsee ruiskutuspumppua, mutta ilma poistuu kun annetaan kenkää ? -> tarkistaa kaikki, ihan kaikki polttoaineletkut.
Oletan että suodattimet on tietysti vaihdettu, ne molemmat polttoainesuodattimet.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: To 19.08.2010 10:55
- Paikkakunta: Oulu
vanttom kirjoitti:sehän vuotaa öljyreiästä ykkössylinteriin, eli sauhua pitäis näkyä tiemmä...
Kiitos vastauksista, nyt tietää mitä seurata ja uskaltaa liikkua kotipihaa kauemmaksi, ehkäveskola kirjoitti:Ensimmäiset oireet varsinkin vaparissa lienee lisääntynyt öljynkulutus. Öljynaihtovälillä (15 tkm) joutuu lisäämään litran öljyä. Ehjässä koneessa ei tarvitse lisätä yhtään.
Turbossa se sitten hajoaa niin paljon nopeammin, sen takia vapari saattaa syödä öljyä mutta toimii vuosikausia.

Näköjään 50%:sesti vaihdettu, eli se p-a suodatin mikä on moottorin etupuolella/-päässä. Ilmeisesti joku esisuodatin on vielä vaihtamatta, jolloinka aloitan vian etsinnän sen vaihtamisella.veskola kirjoitti:Oletan että suodattimet on tietysti vaihdettu, ne molemmat polttoainesuodattimet.
Eipä ole selvinnyt mikä aiheuttaa nykimistä välillä, viime kesänä jostain syystä nyki melkein päivittäin mutta nykyisin nykimistä ei ole juurikaan ollut, liekö sitten joittenkin mainitsema "kuminauhavaihteisto" syynä vai mikä.Supersaloon kirjoitti:Lainaanpas hieman vanhaa ketjua, mutta minulla on juuri samat oireet samanlaisessa Vitossa. Eli 108D manuaalilla ja ajettu vajaa 210 000. Turkoosi
Löytyikö käyttäjän W638 auton vika lopulta?
Kyselin näköjään aiemmin lämpömittarin toimimattomuudesta myös, se rupesi toimimaan keväällä yhtä yllättäen kuin lopetti toiminnan ja on toiminut siitä lähtien. Liekö ollut joku kosketushäiriö jossain.
Tänä kesänä on ollut sitten ongelmana voimistunut jyrinä/kumina n. 80-100kmh nopeudella, tietyllä nopeudella todella ärsyttävä ja korviin käyvä. Esim kun mulla oli avainnippu virtalukossa roikkumassa niin se alkaa rämistä kahdeksankympin jäkeen ja räminä loppuu taas reilussa satasessa. Tämäkin on nyt hieman vaimentunut säiden viiletessä? Alustaa on tutkittu ja kaikki vaikuttas olevan kunnossa. Moottorin kierroksilla ei ole vaikutusta eli ajoipa esim. 90kmh nelos- tai vitosvaihteella niin se ei vaikuta ääneen. Nopeuden noustessa yli satasen ääni hiljenee ja 110kmh nopeudella äänitaso on lähes sama kuin 70kmh.
Oisko kellään ideaa mistä tää johtuis? Joku laakeri kenties?
Lämpömittarin vaihteleva toimita/toimimattomuus johtuu usein puhki hankautuneesta johdosta tai hapettumista liitoksissa "mustassa pussissa".
Millaiset renkaat on tuossa kumisevassa vitossa? Mulla micheliinin kummit pitää kovempaa ääntä kuin nokialaiset talvirenkaat... siis semosta kumisevaa ääntä... käy korvaan pahasti...
Millaiset renkaat on tuossa kumisevassa vitossa? Mulla micheliinin kummit pitää kovempaa ääntä kuin nokialaiset talvirenkaat... siis semosta kumisevaa ääntä... käy korvaan pahasti...

-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 3
- Liittynyt: To 19.08.2010 10:55
- Paikkakunta: Oulu
Minun autossa jyrisi noin 60 vauhdissa ja vaihdoin etupyöränlaakerin ja sillä jyrinä loppui. Omituista asiassa oli se, että rikkoontunut laakeri oli eripuolella autoa, mistä ääni "kuului" esim. vauhdikkaasti kaarrellen...
Päivän toiseen epistolaan liittyen, vaihdoin tuon esisuodattimen ja sillä ei ollut vaikutusta nykimiseen. Entinenkin oli puhdas, vain joitakin roskia oli suotimen pohjalla. Myöskään EGR:ää ei ole, ei ole koskaan ollutkaan. Seuraavaksi vaihdan kaasuvivustoon "hidastimen" ja kokeilen onko sillä vaikutusta asiaan.
Päivän toiseen epistolaan liittyen, vaihdoin tuon esisuodattimen ja sillä ei ollut vaikutusta nykimiseen. Entinenkin oli puhdas, vain joitakin roskia oli suotimen pohjalla. Myöskään EGR:ää ei ole, ei ole koskaan ollutkaan. Seuraavaksi vaihdan kaasuvivustoon "hidastimen" ja kokeilen onko sillä vaikutusta asiaan.
Edessä continentalit ja takana nokian, ihan vakiokokoiset. En ole huomannut suurenpaa eroa kesä ja talvirenkaiden välillä.vanttom kirjoitti:Millaiset renkaat on tuossa kumisevassa vitossa? Mulla micheliinin kummit pitää kovempaa ääntä kuin nokialaiset talvirenkaat... siis semosta kumisevaa ääntä... käy korvaan pahasti...
Pitänee vielä tarkemmin pyöränlaakereita kuunnella jos ne ois kuitenkin menossa.