W124, vm 90, 230E sedan tyhjäkäyntiongelma
W124, vm 90, 230E sedan tyhjäkäyntiongelma
Havaittiin, että ns. lisäilmaventtiili on viallinen ja se vaihdettiin, mutta ongelma on edelleen päällä. Olen nyt ajanut pari viikkoa siten, että otin sähköt irti lisäilmaventtillistä ja auto toimii hienosti. Tosin kylmänä ei heti käy kunnolla, koska lisäilmaa ei tule. Kuulemma K Jetronic toimii nyt täysmanuaalina ilman sähköistä ohjausta.
Kuulemani mukaan seuraavat tekijät vaikuttavat ruiskun toimintaan:
Ylijännitesuojarele
Joku lämpöanturi (thermo time switch)
Ilmamääräpotentiometri
Voiko noita jotenkin mitata? Lähdenkö vaihtamaan osia halvimmasta päästä, kunnes ehkä tulee kuntoon? Onko muita tekijöitä, jotka vaikuttaa ruiskun sähköiseen ohjaukseen.
Välittömästi, kun laittaa virrat kiinni lisäilmaventtiliin, alkaa tyhjäkäynti hieman vaeltaa ja auto saattaa sammuilla esim. liikennevaloihin tai jarruttaessa kun kierrokset laskee. Toista vielä: auto toimiii helkatin hyvin nyt kun piuhat on irti.
Olisko antaa neuvoja köyhälle, jonka rahat on menneet korjaamolaskuihin?
Kuulemani mukaan seuraavat tekijät vaikuttavat ruiskun toimintaan:
Ylijännitesuojarele
Joku lämpöanturi (thermo time switch)
Ilmamääräpotentiometri
Voiko noita jotenkin mitata? Lähdenkö vaihtamaan osia halvimmasta päästä, kunnes ehkä tulee kuntoon? Onko muita tekijöitä, jotka vaikuttaa ruiskun sähköiseen ohjaukseen.
Välittömästi, kun laittaa virrat kiinni lisäilmaventtiliin, alkaa tyhjäkäynti hieman vaeltaa ja auto saattaa sammuilla esim. liikennevaloihin tai jarruttaessa kun kierrokset laskee. Toista vielä: auto toimiii helkatin hyvin nyt kun piuhat on irti.
Olisko antaa neuvoja köyhälle, jonka rahat on menneet korjaamolaskuihin?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
- Paikkakunta: Varsinainen-Suomi
Jos autossasi on happianturi (lambda-anturi), vaikuttaa se tyhjäkäyntiin ja kevyellä kuormalla ajoon vielä maantienopeuksillakin. ECU säätää seoksia happianturin palautteen perusteella pyrkien pitämään seokset arvossa lambda=1, jolla ehjä kone käy hyvin tyhjäkäyntiä.
Tarkoittanet lisäilmaventtiilillä EHAa, josta löytyy haulla lisätietoa. EHAssa on säätöruuvi, jolla säädetään seokset kuormalla, tyhjäkäynnin ja kevyen kuorman perusseokset säädetään ilmamäärämittarin päällä olevasa tornissa olevalla 3 mm kuusiokoloruuvilla.
Jos sinulla ei ole laajakaistaseosmittaria, kannattaa sinun ensin tarkistaa, että järjestelmässä ei ole vuotoja ja sen jälkeen säädättää seokset huollossa, joka tuntee Boschin ruiskut.
tomant
Tarkoittanet lisäilmaventtiilillä EHAa, josta löytyy haulla lisätietoa. EHAssa on säätöruuvi, jolla säädetään seokset kuormalla, tyhjäkäynnin ja kevyen kuorman perusseokset säädetään ilmamäärämittarin päällä olevasa tornissa olevalla 3 mm kuusiokoloruuvilla.
Jos sinulla ei ole laajakaistaseosmittaria, kannattaa sinun ensin tarkistaa, että järjestelmässä ei ole vuotoja ja sen jälkeen säädättää seokset huollossa, joka tuntee Boschin ruiskut.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
![Kuva](http://images.spritmonitor.de/715370.png)
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
OK. Tyhjäkäyntimoottorissa on ruuvisäätö sille varalle, että sähköinen säätö ei toimi. Ilmeisesti tuo perussäätö toimii sinulla hyvin. Jos tyhjäkäynnin säätö ei toimi piuhat kiinni eikä ilmavuotoja ole ja seokset ovat kunnossa, lienee ECUssa häikkää, tai sitten ECU ei saa oikeaa tietoa tyhjäkäynnin kierrosluvusta sytytysjärjestelmästä.ahis12 kirjoitti:Lisäilmaventtiilillä tarkoitan ns. tyhjäkäyntimoottoria, joka sijaitsee imusarjan päällä ruiskun ja rintapellin välissä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
![Kuva](http://images.spritmonitor.de/715370.png)
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020